صفحه اصلی / دانستنی ها / آب بندی خودروهای صفر کیلومتر
در هنگام تصادف چه باید کرد؟

آب بندی خودروهای صفر کیلومتر

آب بندی خودروهای صفر کیلومتر | دنیای خودرو

بسیاری از خریداران خودرو با این تصور که باید خودروی صفرخودشان را قبل از سرویس اولیه بقدری تحت فشار قرار دهند که اگر نقص فنی یا ایرادی در مونتاژ بوده مشخص گردد، در روزهای اول خرید اتومبیل، فشار زیادی را به آن وارد می کنند. این در صورتی است که با این کار، شما خود به تخریب ساختار اصلی موتور می پردازید! و گمان می کنید که در حال انجام صحیح ترین کار ممکن هستید!!! چراکه با فشار نامتعارف به موتور یک خودروی صفر کیلومتر، از هماهنگ شدن قطعات خودرو (مچ شدن) جلوگیری خواهید کرد.

برخی بر این باورند که آب بندی مخصوص خودروهای نسل گذشته بوده و خودروهای امروزی نیازی به آب بندی ندارند. در صورتی که این طرز تفکر یک نگاه کاملا سنتی و غیر علمیست که به هیچ وجه قابل دفاع نیست!

از سویی دیگر برخی افراد مرحله ی تست نهایی کیفیت را که در داخل کارخانه و توسط دستگاه های تستر کارخانه انجام می پذیرد به عنوان مرحله ی آب بندی قلمداد می کنند! کاملا واضح است که به هیچ وجه مرحله ی تست نهایی کیفیت خط تولید یک کارخانه نمی تواند بعنوان آب بندی شدن خودرو در نظر گرفته شود.

جالب اینجاست که حتی اگر به دفترچه راهنمای خودروهایی با عملکرد سطح بالا مثل نیسان GT-R و شورولت کوروت هم مراجعه کنید، به موضوع آب‌بندی بدون فشار تا ۱۰۰۰ کیلومتر اول اشاره شده است. البته در این میان گاهی استثنا هم وجود دارد. مثلا کمپانی هوندا درباره خودروی سوپر اسپرت آکورا NSX به‌طور کامل توضیح داده که مراحل آب‌بندی این خودرو قبل از تحویل شدن به مشتری و طبق یک قاعده و اصول تخصصی، در خط تولید انجام گرفته و خریداران دیگر لازم نیست نگران این موضوع باشند. بنابراین حتما به این موضوع توجه داشته باشد که آب‌بندی خودروی صفر کیلومتر الزامی است و برای ۱۰۰۰ کیلومتر اول به هیچ عنوان به دنبال خودنمایی با سرعت و شتاب بالا نباشید. فقط زمانیکه خودروساز به‌طور رسمی اعلام کرد که نیازی برای آب‌بندی موتور خودرو نیست، می‌توان به آن فکر نکرد

چندی پیش دو خودروی بنز کلاس S را مقایسه می کردم که هر دو ساخت سال ۲۰۱۳ بوده و کارکردی مشابه داشتند. اما یکی از این دو بنز لوکس بشدت فرسوده و خسته بنظر می رسید! ولی بنز دیگر هنوز باتمام توان دلبری می کرد. شاید باور این مطلب برای شما سخت باشد ولی نکته قابل توجه این است , بنزی که مرحله ی آب بندی را بدرستی پشت سر گذاشته بود هنوز سرحال بنظر می رسید. ولی بنز دیگر بدلیل تحمل فشار بیش از حد از ابتدای تحویل به مالک جوان خود و آب بندی نشدن, با افت محسوس اتاق روبرو بود. حتی با انجام سرویس های دوره ای منظم بازهم آثار فشار بی دلیل مالک جوان این خودرو در دوره ی آب بندی باقی مانده بود. باور کنید که شتاب، مصرف سوخت، قدرت ترمز، استهلاک موتور و کابین در بنزی که بدرستی آب بندی شده بود هنوز حال و هوای روزهای اول خرید و کم کارکرد بودن را یادآوری می کرد.

این درصورتی است که آب بندی خودرو صفر کیلومتر کار پیچیده ای نیست! فقط نیاز به کمی صبر و حوصله دارد. معمولا خریداران با هیجانی خاص آماده شتاب گیری و تست قدرت خودروی صفر کیلومتر خود دارند. اما همین هیجان می تواند به ضرر خریدار تمام شود!

قدم اول :

دنده های خودرو صفرکیلومتر را روی حدود ۲ هزار دور تعویض کنید و از پر کردن دنده تا ۶ یا ۶۵۰۰هزار (محدوده ی قرمز) دور پرهیز کنید! چراکه این دور موتور باعث آشفتگی موتور صفر کیلومتر می شود. شما با تعویض دنده ها در دورهای پایین به موتور فرصت می دهید که ریتم کارکرد خود را به مرور تنظیم کند. از شتاب گیری و به رخ کشیدن شتاب خودروی خود جدا خودداری کنید! هر شتاب گیری همانند ضربه ای مهلک به موتور خودروی صفر کیلومتر است. سعی کنید در هنگام تعویض دنده خصوصا در خودروهای گیربکس دستی اینکار را با کمال آرامش انجام دهید. بدلیل نو بودن چرخ دنده های گیربکس در هنگام تعویض دنده اگر عجله کنید یا بدرستی دنده را جا نزنید باعث آسیب دیدن چرخ دنده ها خواهید شد. از سویی دیگر چرخ دنده های گیربکس، لبه های استانداردی دارند که به مرور زمان بسته به چگونگی تعویض دنده توسط مالک خودرو تغییر شکل داده و نرم تر عمل خواهند کرد.

از انجام تیک آف یا حرکات نمایشی جدا خودداری کنید. نگران نباشید زمان کافی برای انجام این نوع رفتار وجود دارد! شاید به ذهنتان هم خطور نکند که سیستم ترمز خودرو هم نیاز به آب بندی دارد! بنابر این فاصله ی مجاز با خودروی جلویی را رعایت کنید تا مجبور به فشار آوردن بیش از حد به سیستم ترمز نگردید. در کل سعی کنید با سرعت کم و رعایت فاصله ی مجاز به سیلندر و سوپاپ های سیستم ترمز که روغن ترمز را به جریان می اندازند فرصت کافی برای آب بندی شدن دهید. از سویی دیگر لنت ترمزها بدلیل نو بودن هنوز با صفحه دیسک های ترمز مچ نشده و برای اینکار زمان و صبر بیشتری لازم است.

قدم دوم :

از حمل بار یا تعداد نفرات زیاد خودداری کنید. چرا که موتور هنوز آمادگی لازم برای این کار را نداشته و ممکن است در میزان مصرف سوخت خودرو در دراز مدت تاثیر مستقیم داشته باشد. به هیچ وجه از مسیر های کوهستانی و سنگ لاخ عبور نکنید و اگر مجبور به این کار شدید در کمال آرامش و با کمترین سرعت ممکن اقدام به این کار کنید. (چرا که اینکار منجر به صدا افتادن کابین خودرو , سریع تر از زمان معمول می گردد)

قدم سوم :

تحت هیچ شرایطی با خودروی صفر کیلومتر به مسافرت نروید! اینکار فشار مداومی به موتور تحمیل می کند که استهلاک و مصرف سوخت را بالا می برد. از سویی دیگر کابین، سیستم تعلیق و فنر بندی در حالی که هنوز به هماهنگی لازم و نرمی کافی نرسیده اند با دست اندازها، شرایط متفاوت جاده ای، فشارهای جانبی شدید و… روبرو می شوند؛ که خود این مسئله باعث افت محسوس اتاق در دراز مدت می گردد.

خودروی صفر کیلومتر نباید مسافتی بیش از حدود ۷۵ کیلومتر را بطور مداوم طی کند. (اگر اجباری در این کار است, هر ۷۵ کیلومتر یکبار توقف کرده و حداقل ۴۵ دقیقه خودرو را خاموش کنید تا موتور کمی خنک شده و حداقل فشار وارده بطور مداوم نباشد)

قدم چهارم :

اگر خودروی شما دارای گارانتی می باشد و شرکت مورد نظر قابل اعتماد است با توجه به کیلومتر مشخص شده برای سرویس اولیه از سوی شرکت حتما به نمایندگی مراجعه کنید. اما اگر خودروی شما واردات آزاد بوده و یا شما اطمینانی به نمایندگی ندارید! باکمی تحقیق به یک مرکز تخصصی خودرو مراجعه و اقدام به انجام سرویس اولیه نمایید.

قدم پنجم : (قدم نهایی)

بعد از طی حداقل ۱۰۰۰یا حداکثر ۲۰۰۰ کیلومتر اولیه موتور آمادگی لازم برای تجربه ی فشار بیشتر را پیدا کرده و اکنون زمان مناسبی برای تجربه ی یک مسافرت خانوادگیست! چراکه اکنون موتور می تواند با توان لازم فشار مداوم یک سفر را تحمل و در حقیقت کارکرد خود را یکنواخت تر کند! (اما توصیه می شود از تخته گاز رفتن یا بکارگیری مداوم کولر تا حد امکان خودداری کنید، تا خودرو در اولین تجربه خود در یک سفر خانوادگی فشار کمتری تجربه کند)

خواهید دید که بعد از آب بندی خودروی خود با این شیوه خودروی شما با آرامش بیشتر و استهلاک بسیار کمتری نسبت به نمونه های مشابه در دراز مدت عمل خواهد کرد. صد البته مصرف سوخت و شتاب خودرو در عالی ترین حالت ممکن ثبت می شود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *