صفحه اصلی / دانستنی ها / اشکالات موتور Ef7 و رفع آنها

اشکالات موتور Ef7 و رفع آنها

در چند سال اخیر موتور Ef7 بر روی خودروهای مختلفی در ایران مورد استفاده قرار گرفته است. خودروهای سمند – سورن – دنا درحال حاضر از این موتور استفاده میکنند و بازدهی مناسبی نیز داشته است.

ef7

در این پست مشکلات و اشکالات موتور Ef7 را به همراه راههایی برای حل انها را با هم بررسی می کنیم.

۱-  صدای لق لق موتور EF7 به هنگام استارت اولیه

ایراد از خالی کردن شیم های (شمع ها نه) خودرو شما می باشد به این معنا که : بعلت وجود آشغال های بسیار ریز در استکانی های فیلر به هنگام خاموش شدن موتور باعث خالی کردن روغن می شود. اگر در حرکت این مشکل (صدای لاق لاق دادن و لرزش موتور) به قوت خود باقی بود احتیاج به تعمیر دارد در غیر اینصورت از هزینه های اضافه خودداری کنید. به این صورت که ۱۶ عدد استکانی در فیلرها وجود دارد که با تعویض آنها مشکل حل خواهد شد، البته تعویض فیلرها به همراه باز کردن استکانی ها کاری بسیار وقت گیر و طاقت فرسا هست که از حوصله اکثر مکانیک ها خارج است.

و اما علت بوجود آمدن آشغال های ریز در کاسه های فیلر و خرابی آنها:

۱- دیر عوض کردن روغن
۲-دیر عوض کردن فیلتر روغن

به این صورت که با کارکرد بالای روغن و افزایش غلظت روغن و کثیف شدن روغن، آشغال های روغن، در کاسه های فیلر باقی می ماند. پس همیشه سعی کنید روغن موتور رو در کارکرد بسیار پایین تر از استاندارد کارخانه تعویض نمایید مثلا بجای  ۱۰۰۰۰ تا کارکرد شما بزرگواران ۶۰۰۰ تا ۷۰۰۰ نسبت به تعویض روغن اقدام نمایید زیرا روغن کثیف در موتور که حکم قلب تپنده خودروی شما را دارد مانند خون پر چربی می باشد و به بروز سکته در موتور شما منجر میگردد.

۲- رفع مشکل کپ سمند EF7

در صورت وجود شدت زیاد کپ شدن سمند شما اقدامات زیر رو انجام بدید:
۱- یکی از انژکتورها عمل پاشش سوخت را بدرستی انجام نمیدهد نسبت به رفع ایراد آن توسط مکانیک مجرب اقدام نمایید
۲- دریچه گاز گرفته است و بخوبی باز و بسته نمی شود که این ایراد بیشتر موقع تعویض دنده ها نمایان می شود
۳- استفاده از شمع NGK سوزنی ایریدیوم میتونه تا ۹۰ درصدر این مشکل رو برطرف کنه .

در نهایت پس از انجام اقدامات بالا اگر بازهم مشکل شما وجود داشت اقدامات زیر را انجام دهید :
۱- سوزن ژیگلور را تعویض نمایید
۲- تعویض سنسور میل سوپاپ یا سنسور اکسیژن

روشهای دیگر حل مشکل کپ کردن سمند:

۱- ممکن است انژکتورهای شما کثیف شده
۲- ممکن است پمپ بنزین شما خراب یا گرفته باشد
۳- سنسور Map رو از سالم بودنش اطمینان حاصل نمایید(توسط تنظیم موتوری ها)
۴- شمع هاتون رو حتمن به مدل NGk تغییر بدید
۵- هیچ وقت از بنزین معمولی استفاده نکنید و همیشه بنزین یورو۴
و هر ۳ باک ۱ باک سوپر بزنید…
۶- با تعویض برنامه ECu مشکل حل خواهد شد.
۷- دنده مرده رانندگی نکنید.

۳- علت افت قدرت موتور به هنگام کولر زدن سمندEF7

با روشن نمودن کولر چندین اتفاق می افتد که باعث افت شدید ولتاژ برق در خودرو میشود :
۱- کمپرسور کولر سمند EF7 نسبت به مدل های موتور پژویی کمی متفاوت میباشد و بزرگتر طراحی و دارای قدرت بیشتری میباشد در نتیجه با روشن کردن کولر برای تولید برق اضافه دینام به باطری و از باطری به کوئل و از کوئل به دلکو ها که وظیفه برق رسانی به سیلندرهای موتور را دارد تا زمان بندی مورد  نیاز برای جرقه زنی شمع ها را فراهم کند، دچار افت شدید ولتاژ  میشود و موتور ضعیف تر کار میکند و شما احساس افت قدرت یا کمبود کشش موتور میکنید. بنابراین با فشار بیشتر بر روی پدال گاز و در نتیجه تولید برق  بیشتر توسط دینام و کوئل این کمبود برق برطرف میشود.
۲- با زدن کولر دو عدد فن جلوی رادیات شروع به گردش میکنند و همزمان فن باد کولر در خودرو نیز روشن می شود در نهایت با روشن کردن کولر :
۱-کمپرسور کولر
۲-فن های رادیات
۳-فن دمنده هوای اتاق همزمان با هم روشن میشوند که باعث مکش بار شدید الکتریکی در خودرو شده و باعث کاهش عمر زود هنگام باطری می شود و به بروز چنین جریانی منجر می شود که عادی هست و اصلا جای نگرانی نیست .
موارد تشدید کم گاز خوردن:
۱-سنسور اکسیژن نیم سوز یا تنظیماتش بهم ریخته
۲-خرابی کوئیل
۳-خرابی دلکو
۴-خرابی دینام
۵-گرفتگی صافی بنزین

۴- روش تشخیص سمند معمولی از EF7

برای تشخیص سمند EF7  از سمند معمولی با موتور پژویی XU7  تنها سه راه وجود دارد:

 ۱-توجه به علامت کنار درب راننده با آرم cvvt 1.7

 ۲- مدل دنده که حالت مستطیلی می باشد  ولی در سمندهای موتور XU7 بصورت توپی می باشد

۳- توجه به خود موتور CVVT سمند EF7

۵- مشکل کم کردن روغن در موتورEf7

۱- واشرهای سوپاپ موتور ممکن است فرسوده شده باشند.
۲- رینگهای پیستون موتور ممکن است فرسوده شده باشد
۳- رینگ پیستون دچار سائیدگی یا چسبندگی شده اند
۴- موتور Ef7 هم به صورت طبیعی نباید تو هر ۱۰۰۰ تا بیشتر از ۱۰۰ سی سی کم کنه.مگه اینکه روغن ریزی داشته باشه و یا روغن نامرغوب باشه…

۶- نصب توربوشارژ برای سمند EF7 

بوگاتی ویرون سریع ترین خودوری سال ۲۰۰۷ با موتور  ۸۰۰۰ سی سی دارای ۴ توربوشارژ می باشد که قدرتی معادل ۱۰۰۰ اسب بخار را میدهد .شتاب صفر تا صد ۲٫۹ ثانیه و نهایت سرعت ۴۳۰ کیلومتر دارا می باشد .این مطلب را به این خاطر بیان نمودم که بدانید نصب توربوشارژ بر روی هر خودرویی حتی پراید باعث افزایش چندین برابر  سرعت و قدرت و شتاب هر خودرو میشود .با صرف نظر از این مطلب که نصب توربو بر روی خودرو باعث کاهش عمر قطعات و عمر موتور میشود و به راننده لذت شتاب و سرعت چندین برابر را میدهد اما این مهم  را بدانید که در خودرو های ایرانی قطعات موجود در خودرو بدلیل کیفیت پایین و عمر زودهنگام ،کشش  همین موتور را هم ندارند و هر سال با مراجعه کاربران به نمایندگی ها و تعمیرگاه ها برای تعویض قطعات رو به رو هستیم .
اما برای موتور EF7 با توربو ، باز هم صرف نظر از استهلاک بیشتر،قدرتی برابر ۱۵۰ اسب بخار را ایجاد می نماید یعنی خودروی سیتروئن زانتیا و مگان باقدرتی معادل ۱۳۵ و ۱۳۳ اسب در مقابل سمند EF7 به زانو در می آیند . همچنین سیتروئن C5 با قدرتموتور ۱۴۳ اسب و مزدا ۳ با قدرت ۱۴۷ اسب  و هیوندای I 30 با قدرت ۱۴۳ اسب در مقابل موتور توربو EF7 حرفی برای گفتن ندارند .البته فقط از لحالظ قدرت موتوری و سرعت، نه از لحاظ سیستم تعلیق و سیستم انتقال قدرت و سیستم ترمز و استحکام بدنه و آپشن ها.  به هر حال باید برای نصب توربو بر روی سمند EF7کمی صبور باشید تا مدل های توربو به بازار آیند و با پخش بیشتر قطعات و لوازم توربو و دانش توربو در نمایندگی ها این کار با خیالت راحت و سهولت بیشتر انجام پذیرد…

۷- مصرف سوخت Ef7 زیاد می باشد

 معمولا چند عامل باعثش میشه که نسبت به رفع آن اقدام نمایید:
۱-سنسور اکسیژن
۲-سنسور کیلومتر
۳-سنسور دمای آب
۴-خراب شدن کوئیل
۵-کثیف بودن فیلتر هوا
۶-کثیف بودن انژکتورها
۷-بهم ریختن برنامه ایپرام ECu
هر سه سنسور بالا عامل افزایش مصرف سوخت میتونند باشد و ذکر علمی آن هم در اینجا خارج از حوصله شما می باشد..

 ۸-  موتور کشش کافی ندارد و تاپ اسپید کم شده

 قبل ازینکه راه های رفع ایراد رو مطرح کنم به چندتا توصیه برای سمند خودتون حتمن توجه داشته باشید و انجاموشون بدید:
۱-همیشه برای EF7 بنزین سوپر استفاده کنید
۲-تا میتوانید روغن موتور را کیلومتر ۶۰۰۰ یا نهایتن همان ۷۰۰۰ هزار عوض کنید.
۳-پس از هر تعویض روغن حتمن فیلتر های هوا و روغن را هم عوض کنید.
۴-تنظیم باد چرخ ها را همیشه مد نظر داشته باشید و تا حد امکان بیشتر بزنید.
برای برطرف کردن مشکل خود موارد زیر راچکاپ کنید:
۱-ممکن است صفحه کلاج شما تمام شده
۲-عمر شمع ها به پایان رسیده
۳-وجود آشغال فیلتر بنزین
۴-تعویض فیلتر هوا،بنزین،روغن و صافی بنزین
۵-اطمینان از سالم بودن فن رادیاتور و ترموستات رادیاتور که باید آمپر آب در وسط روشن کند.
۶-اطمینان از آب کافی درون رادیاتور
۷-اطمینان از رسوب نکردن کچ در رادیاتور
۸-سالم بودن سنسور اکسیژن
۹-سالم بودن مبدل کاتالیست
۱۰-سوزن ژیگلور را تعویض نمایید
۱۱-دسته سیم باید تعویض کنید.

۹- کولر به اندازه کافی خنک نمیکند

 عدم سرما سازی مناسب توسط سیستم، می‌تواند به دلایل بسته شدن منافذ کندانسور توسط گل و لای و حشرات و عبور ضعیف هوا ، نفوذ رطوبت به داخل مدار گاز سیستم و یا کمبود گاز مبرد باشد. اگر تصور می‌کنید رطوبت باعث ایجاد اشکال در سیستم شده است، مطمئن شوید تا قبل از شارژ گاز ، سیستم کامل  وکیوم شده باشد (بهتر است عمل وکیوم توسط دستگاه انجام شود) تا اگر رطوبتی در داخل مدار وجود دارد از آن خارج شود. از آنجا که سیستم کولر از جریان‌ها و رله‌های الکتریکی استفاده می‌کند، بهتر است تا کلیه فیوزها را قبل از بردن اتومبیل نزد مرکز تعمیرات، کنترل نمائید. مشکل شما می‌تواند چیزی به سادگی سوختن فیوز سوئیچ کنترل فشار باشد که این اتفاق باعث می‌شود کل سیستم از کار بیافتد. .

۱۰ – سه کار کردن موتور سمند EF7

 سه کار کردن ماشین هیچ ارتباطی با مدل شمع ندارد
برای بر طرف کردن ایراد خود اقدامات زیر را بررسی و چکاپ کنید:
۱-عوض کردن شمع ها یا پیدا کردن شمع سوخته
۲-وایر شمع ها سوخته و از بین رفته است
۳-شکستکی پایه سوپاپ
۴-فیلرها به طرز فزاینده ای تنظیم نیستند
۵-یکی از انژکتورها عمل پاشش سوخت را انجام نمیدهد
۶-دریچه گاز گرفته است و بخوبی باز و بسته نمی شود
۷-نسبت به تعویض کلیه فیلترها از جمله بنزین و روغن و هوا اقدام فرمایید.
۸-احتمال نیم سوز شدن واشر سر سیلندر هم میباشد.

۱۱- گیجی در فرمان سمند EF7

 معمولا گیجی در فرمان عوامل زیادی می تونن باعثش بشه .حتی ممکن هست با تعویض اقلام بالا بازهم شما گیجی در فرمان را داشته باشید بعلت ضربه به شاسی
خودرو و کج شدن شاسی که ارتباط صدرصد و مستقیمی داره با گیجی فرمان داره.اگر منظورتون گیجی فرمان هست که هیچ ارتباطی با فنرها ندارد و اون یک مغوله کاملن جدا هست .از موارد دیگر هم میتونه::
۱- بالانس نبودن تایرها
۲-تایرهای جلو از یک مارک نمی باشد و مختلف بوده
۳-تاب داشتن سگ دست
۴-گرفتگی در بلبرینگهای سگ دست
۵-تاب داشتن یکی از رینگ ها
۶-ضربه خوردن به چپقی و تاب دار بودن آن
۷-ایرادات داخلی خود جعبه فرمان
۸-ایراد در چهار شاخ فرمان.

۱۲- مشکل صدای شرشر آب یا همان فیش فیش از موتور

 از درست بسته نشدن بست مخزن فیلتر هوا می باشد جوری که اگر شما دست بزنید به زیر بست می بینید که خالی است و هوا می کشد و با گرم شدن موتور و کشش هوای کمتر توسط فرمان ECU این صدا به ظاهر از بین می رود بست را دوباره جا بیاندازید صدا برطرف می شود…

۱۳- بالا رفتن آمپر آب سمند EF7

 ۱-فیوز مربوط به فن رادیات چکاپ شود
۲-سنسور دمای آب را چکاپ کنید
۳-تسمه پروانه ها را چکاپ کامل کنیدزیرا ممکن است شل بسته شده باشد و یکی از دلایل همین میباشد
۴-ممکن است در مدار خنک کاری شما اتصال کوتاه وجود داشته باشد
۵-فن رادیات شما ممکن است نیم سوز یا ضعیف شده و با بالا رفتن دمای موتور قدرت خنک کنندگی کافی را ندارد.
۶-ممکن است واشر شما ترسانده یا سوخته شده باشد
۷-اطمینان از سوراخ نبودن رادیات
۸-اطمینان از سوراخ نبودن و پاره نشدن تمامی جنت ها و اتصالات رادیات
۹-اطمینان از خراب نبودن واتر پمپ
۱۰-اطمینان از سالم بودن واشر سر سیلندر
۱۱-اطمینان ار ای سی فن یا دمای آب ECU
۱۲-اطمینان از سالم بودن استپر یا فشنگی رادیات
۱۳-اطمینان از آب کافی داشتن رادیات
۱۴-اطمینان از سالم بودن ترموستات

۱۴- نیم سوز شدن واشر سرسیلندر سمند EF7

 ۱-درب موتور را باز کنید و ببینید که ایا ته درب آن کف نکرده باشد
۲-جنت های آب فشار زیاد نداشته باشند
۳-دود مایل به سفید از عقب ماشین خارج نشود
۴-آب موتور مداوم کم میکند
۵-آمپر آب زود بالا می رود و معمولا از وسط بالاتر هست
۶-روغن موتور زیاد کم میکند
۷-زور موتور کم یا ۳ چهارم هست
۸-در بعضی موارد حاد از اگزوز قطرات آب به بیرون پرتاب می شودحتی ممکن است واشر شما ترسانده باشد ولی هیچکدام از علایم بالا را نشان ندهد و تنها نشان آن کم کردن آب هست. البته کج شدن میل سوپاپ هم تاثیر زیادی در افت قدرت موتور دارد…

۱۵- صدای لاق لاق در ۳ ثانیه اول روشن شدن

 ایراد از خالی کردن شیم های (شمع ها نه) شما دوستان می باشد به این معنا که :بعلت وجود آشغال های بسیار ریز در استکان های فیلر به هنگام خاموش شدن موتور باعث خالی کردن روغن می شود. اگر در حرکت این مشکل (صدای لاق لاق دادن و لرزش موتور) به قوت خود باقی بود احتیاج به تعمیر دارد در غیر اینصورت از
انجام دادن هزینه های اضافه خودداری کنید . به این صورت که ۱۶ عدد استکانی در فیلرها وجود دارد که با تعویض آنها مشکل حل خواهد شد ….البته تعویض  فیلرها به همراه باز کردن استکانی ها کاری بسیار وقت گیر و طاقت فرسا هست که از حوصله اکثر مکانیک ها خارج است

۱۶- مزایای سمند یگانه نسبت به دوگانه سوز

 بله ما فقط قیمت هر کیلو گاز را مشاهده میکنیم اما در آن طرف قضیه..
۱_صف های طولانی پمپ های گاز در کلان شهرها
۲_خطرات ناشی از کپسول گاز عقب
۳_خطرات ناشی از نشتی گاز از جنت ها و لوله های
انتقال گاز که در جلو وجود دارد و ممکن در اثر تصادفات
از جلو پاره یا شکسته و یا سوراخ شود.
۴_کم شدن حجم فضای صندوق
۵_سنگین شدن ۱۰۰ کیلو وزن خودرو که باعث افت شتاب،قدرت و سرعت میشود را هم باید در نظر داشته باشید.

۱۷- رفع صدای داخل اتاق سمند EF7

  ۱-جایی که شاگرد میشینه رو در نظر داشته باشید قسمتی که شاگرد پای چپش رو دراز میکنه در نظر داشته باشد در کنار وسط ساق پا سمت راست یک پوشش لاستیکی خشک میبینید که زیر درزش خالی هست بین درزها را فیبر قرار دهید تا ۳ صدای داخل اتاق حذف گردد. صدای زوزه گیربکس-صدای لرزش کنار پا-صدای لرزش داشبورد برطرف می گردد.

۲- پیچ بالای صفحه کیلومتر رو توسط آچار مخصوص خودش  سفت کنید چون اکثرن شل هستن و باعث ایجاد صدا میشن.
البته دوستان میتونند بجای فیبر در این قسمت بدلیل بد ریخت شدن و در دید بودن فیبر درزهای پشت را با چسب تفنگی حرارتی پر نمایند کاری که بنده انجام دادم و تمامی صداهای ستون برطرف گردید.

۱۸- نحوه هواگیری سمندEF7

 ابتدا این کار باید در حالتی صورت بگیرد که خودرو روشن است شیر آب تخلیه رادیات را بازکنید تا هوای  داخل رادیات تخلیه شود . و به مساوات آن آب را از ورودی آب رادیات وارد کنید  تا زمانی که حباب های هوا از شیر تخلیه رادیات به پایان برسد.

۱۹-  مشکل یا مشکلات اساسی سمند EF7

 ابتدا برای خط مشی برای رفع ایرادات ،قسمت تالار گفتگو می باشد یا به قسمت نظرات زیر جداول در صفحه اصلی مراجعه نمایید
مشکل سمند EF7 یا مشکلات سمند EF7 :

مشکلات اساسی و قابل تامل :
۱-اولین مشکل که خوانندگان و مراجعین چه در این وبلاگ و چه در وبلاگهای دیگر مورد بحث و بررسی و پیگیری قرار داده اند مشکل کپ شدن سمند EF7 مخصوصا  در دنده ۱ و دنده ۲ میباشد. البته ناگفته نماند که مشکل کپ شدن برای دوستان درجه دارد که برای بعضی از افراد شدت زیاد و برای بعضی دیگر ماهی یک بار اتفاق میافتد مثل بنده. راه حل هایی از قبیل دستکاری سوراخ رزوناتور یا استقاده از شمع NGK ژاپن یا  تعویض برنامه ECU یا استفاده از بنزین سوپر مطرح شده که برای هر یک از افراد با توجه به میزان و شدت کپ آنها کارایی داشته است.

۲ -مشکل صدای موتور سمند EF7 که از دور ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ برای بعضی از دوستان اتفاق می افتد که این مورد هم باز برای بعضی از دوستان درجه دارد که برای بعضی این صدا زیادتر و آزار دهنده و برای دیگر افراد به نسبت کمتر می باشد. البته راه حل هایی برای رفع این مشکل ذکر شد از قبیل تعویض روغن موتور
به روغن های با برند موتوسل یا کاسترول مگنتیک یا روغن با جلد طلایی موجود در نمایندگی ها یا با استفاده مکرر از بنزین سوپر یا با پیدا کردن نقص و خلع در سیستم مکش هوا این مشکل برای دوستان بر طرف گردید.

۳-مشکل روغن ریزی سمند EF7 یا موتور آلمان یا موتور ملی که از اساسی ترین  ایرادات وارده به سمند EF7 می باشد که برای هموطنان عزیزمان طی سالهای
۸۸ تا ۹۱ تلخ ترین خاطرات را از خرید خودروی ملی به جای گذاشت. از سال ۹۲ به بعد این مشکل تا حدودی برطرف گردید اما کاماکان در بعضی موارد نادر بازهم این ایراد زننده وجود دارد و به جرات میتوان گفت که از سال ذکر شده به بعد بالای ۹۵ درصد محصولات با برند EF7 عاری از مشکل روغن ریزی اویل ماژول تولید گردید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *