صفحه اصلی / آموزشی پژو 206 / دمای موتور، جوش آوردن، ترموستات و مباحث مربوط به دمای آب پژو ۲۰۶
در هنگام تصادف چه باید کرد؟

دمای موتور، جوش آوردن، ترموستات و مباحث مربوط به دمای آب پژو ۲۰۶

دمای موتور پژو ۲۰۶ نسبتا بالاست و در شهر معمولا حدود ۹۰ درجه کار میکند. در جاده تا ۸۰ درجه پایین می آید. از حدود ۹۲ درجه که دما بالاتر می رود دور کند فن روشن می شود و اگر دما به ۱۱۰ درجه برسد دور تند (جت فن) شروع می شود. ماشینی مثل ۴۰۵ وقتی خاموش می شود فن آن تا چند دقیقه کار می کند، ۲۰۶ معمولا این طور نمی شود مگر اینکه دما به ۱۱۰ رسیده باشد که خیلی به ندرت پیش می آید؛ برای همین تصور می شود ۲۰۶ چنین قابلیتی ندارد.

موتور خودرو با شروع کردن به کار به دلیل احتراق درون سیلندرها گرما تولید میکنه که مثل بیشتر دستگاه ها و موتور ها احتیاج به خنک شدن داره؛ این عمل در موتور پژو ۲۰۶ به وسیله آب انجام میشه.

در زیر نحوه ی عملکرد سیستم خنک کننده موتور و اجزای آن توضیح داده شده و همچنین گفته میشه که شما به عنوان دارنده خودرو چه کارهایی رو باید و چه کارهایی رو نباید انجام بدین

در ابتدا باید توجه داشته باشیم که هر موتور برای بیشترین بازدهی و کمترین استهلاک باید در دمای خاصی کار کنه. حال اگر دمای موتور بالاتر و یا پایین تر از حد نرمال و ایدآل موتور باشه مشکلاتی بوجود میاد که گاه کوچک و گاه بزرگ هستن. مواردی که امکان داره در دمای پایین رخ بده مانند: افزایش مصرف سوخت- استهلاک بیشتر- و کمبود شتاب هستن که شاید در کوتاه مدت زیاد به چشم راننده نیاد. در دمای بالا نیزامکان دارد موارد زیادی رخ دهد که در یکی از بدترین حالات ممکنه موتور جوش بیاره و آسیب جدی به سرسیلندر و واشر سرسیلندر وارد بشه که هزینه های زیادی رو به دنبال خواهد داشت.

دمای ۲۰۶ باید چند باشد؟
دمای پژو ۲۰۶ در حالت ایدآل باید روی ۹۰ درجه باشه (۸۹/۹۱) ولی بالا رفتن دما تا ۹۸ درجه هم مشکلی نداره و طبیعی هست به شرط اینکه فن دور کند شروع به کار کنه و دما به ۹۲ برگرده و اگه دما از ۹۸ درجه بیشتر شد و به ۱۰۵ رسید باز هم مشکلی زیادی نیست چون فن دور تند شروع به کار میکنه و دما رو کاهش میده. ولی به احتمال زیاد در سیستم خنک کننده یک مشکلی هست که دما از ۹۸ درجه بالاتر رفت.

در موارد زیر بالا رفتن دما از ۹۸ درجه تا ۱۰۵ درجه طبیعی هست و سیتسم خنک کننده هیچ مشکلی نداره:
۱- زمانی که موتور تحت فشار شدید و با دور موتور بالا کار می کنه مثل حرکت در گردنه ها یا سربالایی های تند با دنده سنگین و دور موتور بالا

۲- وقتی که موتور رو خاموش می کنید چون جریان افتادن آب سیستم خنک کننده از حرکت می ایسته، دمای موتور بالا میره! بخاطر همینه که بعد از توقف کوتاه، وقتی موتور رو مجددا روشن می کنید، دمای موتور بالا رفته و گاهی اوقات فن دور تند وارد مدار میشه تا دما رو کاهش بده. پس فراموش نکنید که در توقف های کوتاه، به هیچ وجه موتور رو خاموش نکنید چراکه کار کردن در دمای بالا، فشار زیادی به سرسیلندر و واشر سرسیلندر وارد می کنه!

۳- هنگامی که در گرمای تابستان و در ترافیک، کولر روشن می کنید، به دلیل وارد آمدن فشار مضاعف بر موتور خودرو، دمای موترو بالا رفته و فن دور تند شروع به کار می کند که کاملا طبیعی است.

آمپر آب 206

حال به معرفی اجزا سیستم خنک کننده می پردازیم:

منبع انبساط : وظیفه نگه داشتن آب ذخیره و آب برگشتی از رادیاتور را دارد و فشار سیستم خنک کننده را با کمک درب مبنع کنترل می نماید.
واتر پمپ: وظیفه به گردش کردش درآوردن آب در سیستم خنک کننده را بر عهده دارد.
ترموستات: وظیف نگه داشتن دمای آب در حداقل ممکن (دمای ایدآل) و کنترل حرکت آب موتور به رادیاتور را بر عهده دارد.
فشنگی آب: وظیفه اندازه گیری دمای آب و فرستادن اطلاعات لازم به ECU برای نمایش در آمپر و یا روشن شدن فن های دور تند و کند را بر عهده دارد.
سنسور ۱۱۸ درجه: متصل به بدنه موتور است که به عنوان سنسور پشتیبان، در صورتی که دمای موتور به هر دلیلی مثل خالی شدن ناگهانی آب و یا تشخیص نادرست فشنگی آب، بالاتر از حد مجاز رود، چراغ استوپ روشن شده و فن دور تند کار کند.
مقاومت فن: یک سنسور است که جلوی رادیاتور نصب شده و عملکرد دور کند فن بر عهده آن می باشد. با افزایش حرارت تابشی رادیاتور، مقاومت سیم پیچ آن تغییر کرده و ای سی یو تشخیص می دهد که دما بالا رفته است.
رادیاتور: با کمک فن و جریان هوا وظیفه خنک کردن آب موتور را بر عهده دارد.

در موتور پژو ۲۰۶ به طور کلی برای خنک کردن موتور چرخه زیر انجام میشه:
آب اطراف سیلندر بخاطر همجواری با سیلندر ها و احتراق، شروع به گرم شدن میکنه و پس از رسیدن به دمای ترموستات (۸۹- ۹۱) آب گرم شده برای خنک شدن به رادیات رفته و آب منبع و یا رادیات جایگزین آب اطراف سیلندر میشه تا دما به دمای ایدآل برگرده و این جریان تا همدما شدن تمام آب ادامه داره و در مرحله بعد از فن ها برای خنک شدن سریع تر آب کمک گرفته میشه

فشنگی آب (سنسور دمای آب) :
این سنسور بر روی هوزینگ (پوسته) ترموستات قرار داره (در موتور ۱۴۰۰ با ۱۶۰۰ تفاوت هایی در محل قرار گیری و روش تعویض وجود داره). این فشنگی، دمای آب قبل از ترموستات رو اندازه گیری میکنه! پس دمایی که این سنسور اندازه میگیره دمای آب اطرف سیلندر هست! این اطلاعات (دمای آب) بسیار مهم هستن چون هم به آمپر فرستاده میشه تا راننده مشاهده کنه و هم به فن ها دستور روشن شدن در دور کند و تند رو میده؛ پس عملا پایه عمل کرد سیستم خنک کننده خودرو همین اطلاعات دریافتی از فشنگی هست. این سنسور هم مثل بقیه سنسور ها می تونه دچار مشکل و خرابی بشه که در اثر کثیفی آب، دمای زیاد و یا پایان عمر سنسور هست.

تشخیص خرابی سنسور آب:
۱- اگه به آمپر آب دقت کنید در هنگام سرد شدن و یا گرم شدن به آرامی تکان میخوره، پس اگه ناگهان آمپر پایین اومد و یا بالا پرید امکان داره که سنسور ایراد داشته باشه
۲- اگه لوله رابط ترموستات به رادیات گرم باشه ولی دمای آمپر پایین باشه نشان از خرابی سنسور هست
۳- هنگامی که موتور در درمای پایین و نرمال کار کنه ولی آمپر عدد بالا نشون بده و پایین نیاد هم نشان از خرابی سنسور داره

*** به این نکته توجه کنید که اگر فیش این سنسور از جاش خارج بشه، آمپر تا بالاترین حد بالا میره و چراغ stop روشن میشه و فن تند هم شروع به کار میکنه؛ که معمولا برای خنک کردن موتور توسط بعضی از تعمیرکارها انجام میشود.

نکته مهم: گاهی اوقات ممکنه صفحه کیلومتر خراب باشه و یا کالیبره نباشه به همین دلیل آمپر عدد درست درست رو نشون نمیده؛ پس حتما به وسیله دیاگ PPS از سلامت پشت آمپر خود مطمئن شوید!!!

فشنگی 206

باز کردن فشنگی 206

مقاومت فن: همانطور که گفته شد مقاومت فن در مقابل رادیاتور قرار دارد در صورت خرابی، دور کند فن از کار افتاده ، دمای موتور بالاتر از حد نرمال رفته و سپس دور تند روشن می شود و دما پایین می آید. این قضیه دائما تکرار می شود و خبری از دور کند نیست.

2k7d9ae27bd2

رادیاتور 206

سنسور ۱۱۸ درجه: این سنسور که به فشنگی خشک هم معروف است به بدنه سرسیلندر متصل شده و از مزایای موتور ۲۰۶ است. این سنسور در هر ۲ موتور موجود در ایران نصب شده است. در صورتی که آب رادیاتور به صورت ناگهانی تخلیه شود، فشنگی آب (فشنگی متصل به هوزینگ ترموستات) با هوا در تماس می شود و نمی تواند دمای درستی را تشخیص دهد. در این حالت همه چیز تا حدودی عادی به نظر می رسد ولی ظرف مدت کمتر از ۱ دقیقه (موتور در حال کار در جاده یا خیابان) دمای موتور به بیش از ۱۲۰ درجه می رود. در این حالت است که سنسور ۱۱۸ درجه به کمک آمده و به دلیل سنجش دما به صورت تماسی، چراغ STOP را روشن کرده و آمپر به صورت ناگهانی تا انتها بالا می رود. همچنین در صورتی که به هر دلیلی، فشنگی، پارامتر غلط ارسال کند و دمای موتور بالا برود، سنسور ۱۱۸ درجه این افزایش دما را تشخیص داده و دستور دور تند فن را صادر می کند.

این عکس مربوط به موتور ۲۰۶ نیست

فشنگی فن 206

رله فن: در صورت خرابی رله فن، فن (دور کند و تند به صورت مجزا) از کار افتاده و عمل نمی کند. این مورد با تست سیمکشی (برق دادن) و یا دیاگ به راحتی قابل تشخیص است. ضمنا” در صورتی که فن به صورت دائمی روشن بماند ولی دما عادی باشد، احتمال قفل کردن رله وجود دارد. در این صورت در شرایط اضطراری ممکن است با چند ضربه رله آزاد شود.

رادیاتور : تشکیل شده از لوله های باریک و فشرده که با عبور جریان هوا باعث خنک شدن آب درون خود میشود که این عمل به کمک هوایی که به خودرو بر اثر حرکت ایجاد میشود و یا فن ها انجام می پذیرد
رادیات در تمامی تیپ ها مشترک هست ولی در اتومات ها خروجی برای خنک کردن گیربکس اتومات وجود داره و از نظر ظاهری کمی متفاوت هست ولی از نظر کارکرد مشابه بقیه تیپ ها عمل میکنه!

رادیات 206

ترموستات :
یک وسیله مکانیکی هست! پس عمر مشخصی ندارد و بیشتر به نحوه کارکرد و شرایط نگهداری بستگی دارد. ترموستات وظیفه بالا نگه داشتن دمای آب رو بر عهده داره و اگه خراب بشه دمای آب پایین میاد. در شرایط خاصی هم در صورت خرابی ترموستات، دمای موترو بالا میره و خطر جدی رو ایجاد میکند پس باید سریعا مورد رسیدگی قرار بگیره.

ترموستات موتورهای ۱۴۰۰ سی سی پژو ۲۰۶
ترموستات در این موتورها ۸۹ درجه هست پس دمای ایدآل کارکرد موتور همون دمای ۸۹ درجه سانتی گراد هست. قیمت ترموستات بستگی به برند و شرکت تولید کننده داره و در دی ماه ۹۳ قیمتی مابین ۲۰ تا ۴۰ تومن داشت. پس قطعه گران قیمتی نیست ولی وظیفه مهمی بر عهده داره.

در موتور های ۱۴۰۰ ترموستات از پوسته خود (هوزینگ) جدا هست و طبیعتا نیازی به تعویض کل مجموعه نیست. این ترموستات که به ترموستات تیپ ۲ یی و یا ترموستات ۸۹ درجه معروفه به راحتی بعد از تخلیه آب و باز کردن تنها ۲ پیچ می تونه تعویض بشه. چون ترموستات ها به همراه پوسته های خود شناخته میشن باید گفت که ۱۴۰۰ ها ۲ مدل هوزینگ دارن یک مدل فلزی و یک مدل پلاستیکی که تفاوت زیادی ندارن ولی فلزی امکان خراب شدن و نشت آب کمتری داره. روی این هوزینگ ها، فشنگی آب و پیچ هواگیری از سرسیلندر وجود داره و تا زمان خرابی و نشت، نیاز به تعویض هوزینگ نیست! برای اطمینان از نشتی آب هنگام تعویض ترموستات و یا هوزینگ از چسب واشر مزدا استفاده کنید.

پوسته ترموستات 206

پوسته ترموستات 206 پلاستیکی

ترموستات تیپ 2

ترموستات موتورهای ۱۶۰۰ سی سی پژو ۲۰۶
ترموستات در این مدل ها کمی تفاوت داره و با اینکه عمل یکسانی رو انجام میده ولی از نظر قرار گیری و روش تعویض، تفاوت هایی هست و مانند مدل قبلی به ۲ دسته تقسیم میشن
مدل ماقبل ۸۵ که پوسته فلزی هستن. این ترموستات ها مانند ۱۴۰۰ ها کار میکنن و تفاوت چندانی ندارن و پوسته از ترموستات جدا هست. اما در مدل های جدیدتر ترموستات و هوزینگ با هم هستن و ترموستات به صورت یکپارچه درون هوزینگ قرار گرفته و ۹۱ درجه هست! پس ایدآل دما در ۱۶۰۰ ها ۹۱ درجه هست.

تعویض ترموستات پژو ۲۰۶ با موتور TU5
برای تعویض این ترموستات ها باید ترموستات به همراه پوسته تهیه بشه که قیمتی بالایی داره، در دی ماه ۹۳ قیمتی از ۱۶۰ تا ۲۱۰ تومن رو دارا بوده. بعضی از اشخاص این هزینه رو میپردازن و تعویض میکنن و بعضی دیگه کاری میکنن که معمولا پیشنهاد میشه و ما هم پیشنهاد میکنیم تا در زمان و هزینه صرفه جویی بشه و اونم تعویض کل مجموعه هوزینگ و ترموتست با مدل ۸۹ درجه یا مدل های قدیمی و به اصطلاح تیپ ۲ یی هست!
درسته که دمای ایده آل برای موتور tu5 رو ۹۱ درجه گفتن ولی با شرایط دمایی کشور ما این کاهش ۲ درجه هیچ مشکلی رو ایجاد نمیکنه و اصولا به جز در مواقع سرد بودن زیاد هوا و یا در حرکت با سرعت بالا دمای آب به زیر ۹۲-۹۱ درجه نمیاد.
اما روش تعویض ترموستات تیپ ۵ی با مدل ۸۹ درجه تیپ ۲یی به این صورت هست که شما ترموستات ۸۹ درجه به همراه هوزینگ فلزی ۱۶۰۰ تهیه میکنید. همچنین پیچ هواگیری، که معمولا همراه هوزینگ هست و فشنگی آب تیپ ۲ و چسب مزدا آماده می کنید. سپس ترموستات و هوزینگ رو با مدل قدیمی و یا به اصطلاح تیپ ۲ یی تبدیل میکنیم!
از نظر هزینه برای بار اول تقریبا نصف میشه و برای دفعات بعد به ۱/۴ هم کاهش پیدا میکنه چون شما فقط و فقط مانند ۱۴۰۰ ها یک ترموستات خریداری میکنید!

پوسته ترمستات 206

ترموستات تیپ 5
چرا باید ترموستات را تعویض کنیم؟

ترموستات هم مانند بقیه وسایل امکان خرابی دارد و به دلیل وظیفه مهمی که داره باید مورد رسیدگی قرار بگیره. حال اگه دمای موتور پایین تر از حد نرمال باشد و یا از حد گفته شده در ابتدای مبحث، بالاتر رود نشان از ایراد در ترموستات هست که در صورت رسیدگی نکردن دچار مشکل خواهیم شد.

تعویض ترموستات زمان مشخصی نداره و برای تعویضش میتونید به چند نکته توجه کنید:
۱- حرکت آمپر آب: اگه شما یک راننده آگاه باشین و به آمپر آب دقت کنید میتونید سلامت یا عدم سلامت ترموستات رو تشخیص بدین به این صورت که وقتی خوردو سرد هست و شما موتور رو روشن میکنید. امپر کم کم بالا میاد و وقتی به ۹۰ یا ۹۱ (بسته به ترموستات شما) میرسه به علت باز شدن ترموستات دما کمی پایین میاد. در غیر این صورت ترموستات خراب هست!
۲- در زمان حرکت در سرعت بالا و یا سرازیری ها دمای آب نباید پایین تر از دمای ترموستات بیاد. البته امکان داره کمی پایین تر بیاد (حدود ۵ درجه) آن هم در شرایط جوی بسیار سرد که طبیعی هست.
۳- چک کردن گرم شدن لوله رابط ترموستات به رادیاتور: خودرو را روشن کنید و حدود ۲ دقیقه با دور موتور پایین حرکت کنید. آنگاه توقف کنید و لوله رابط بین ترموستات و رادیاتور را با دست لمس نمایید. اگر این لوله گرم شده باشه، یعنی ترموستات خرابه وعملکرد صحیحی نداره. چون لوله مذکور می بایست در دمای ۸۹ درجه باشود و گرم بودن ان نشان می دهد که آب داخل موتور و رادیات، با هم یکسره هستند! یعنی ترموستات، خراب است!!

چرا ترموستات ها خراب میشوند؟
ترموستات به وسیله یک فنر و در اثر انبساط و انقباض کار میکنه پس یکی از دلایل خرابی، از بین رفتن مواد به کار رفته در ترموستات هست. دلیل بعدی وجود کثیفی در سیستم آب هست که بعد از مدتی جرم میگیره و گیر میکنه. در این صورت امکان داره ترموستات دیر باز شه یا دیر بسته بشه یا کلا باز بمونه و در بدترین حالت، کلا بسته بمونه (قفل کنه)

درب رادیاتور

راه تشخیص خرابی ترموستات
برسی عمل کرد امپر آب در حین رانندگی : یعنی شما دقت کنید وقتی به ۹۰ میرسه آمپر پایین میاد (ترموستات باز شده) و سالم هست
و یا دمای آب بعد از مدتی رانندگی پایین بمونه و یا خیلی بالا بره (ترموستات خراب است)
در مورد بعدی وقتی خودرو سرد هست و شروع به گرم شدن میکنه و درجا کار میکنه و آمپر دمای ۸۹ یا ۹۱ (بسته به ترموستات شما) رو نشون میده… لوله رابط بین ترموستات و رادیات (لوله بالایی) شروع به گرم شدن میکنه یا نه (قبلش باید سرد باشه)
و مورد آخر که کار سختی هست: درآوردن ترموستات و قرار دادن در آب جوش برای بررسی باز شدن ترموستات

مایع خنک کننده:
۲۰۶ داری ۶ لیتر مایع خنک کننده هست که معمولا ۲ لیتر اون ضد یخ و مابقی آب مقطر هست البته برای ترکیب این ۲ بهتره حالتی انتخاب شه که زیاد اسیدی و یا بازی نباشه ph نزدیک به ۷ تا ۷٫۵ باشه که با کاغذ تعیین ph به راحتی قابل اندازه گیری هست. در تمام سال بهتره که این ترکیب حفظ بشه! بعد از تعویض مایع خنک کننده و یا هر جز از سیستم حتما هواگیری در حالت سرد طبق آموزش انجام بشه، مایع بین ۲ خط max- min باید قرار داشته باشه؛ مایع رو باید از نظر رنگ و چرب بودن چک کرد تا درصورت لزوم کارهای لازم انجام شود

مخزن آب 206

نکته مهم در مورد ضدیخ:
دوستانی که ۲۰۶ اونها بیشتر از سه سال کار کرده، مراقب باشن که به هیچ وجه از ضد یخ های به اصطلاح اسیدی استفاده نکنن!!! چرا که این نوع ضد یخ، رسوب داخل سیستم خنک کننده و بخاری رو از بین میبره و احتمال داره که سیستم سوراخ بشه و یا آب از یکی از درزهایی که قبلا با رسوبات گرفته شده بوده و الان رسوبش از بین رفته، بزنه بیرون! ضدیخ با برند کاسپین این خصوصیت رو داره و سعی کنید در خودروهایی که بیشتر از سه سال کار کرده بهیچ وجه ضدیخ کاسپین نریزید!!!

آیا شستوشوی سیستم آب لازم است؟
این کار رو بعضی ها انجام میدن و بعضی دیگر نه…. همونطور که میدونید سیستم آب ۲۰۶ یه سیستم بسته هست پس اگه شما از ضد یخ به همراه آب مقطر استفاده کنید نباید کثیفی در موتور وجود داشته باشه
حال اگه از آب معمولی استفاده میکنید و یا رنگ آب تغییر کرده شما سیستم آب رو عوض میکنید و چون خود مایع جدید در دمای بالا کار میکنه تقریبا مسیر آب شستوشو میشه مخصوصا وقتی از ضدیخ استفاده میکنید ولی با این حال رادیات بخاطر لوله های بسیار باریک و حساس امکان مسدود شدن رو داره که من به شخصه توصیه به تعویض میکنم نه شستوشو
در مورد ماده تمییز کننده برای شستوشو از مواد تمییز کننده مختلفی استفاده میشه که درصورت باقی ماندن این تمییز کننده ها در لوله ها باید به عواقب اون هم فکر کرد مخصوصا اگه ماده تمییز کننده باعث خوردگی و پوسیدگی شود

آمپر 206

اگه با تمام این موارد ماشین جوش آورد باید چکار کرد؟

جوش اوردن اتفاقی هست که برخی از مواقع رخ میده چون دلایل مختلفی داره. ما سعی می کنیم اون موارد رو بررسی کنیم.
دقت کنید که همیشه باید آماده جوش اوردن خودرو باشیم و در این زمان، بهترین کار رو انجام بدیم تا موتور آسیب نبینه و یا کم آسیب ببینه!

برای پیشگیری از بالا رفتن آمپر آب باید از سلامت کامل سیستم خنک کننده و داشتن مایع کافی در آن مطمئن شوید و هنگام رانندگی هر از چند گاهی چشمتان به آمپر دمای موتور باشد تا به محض اینکه دما اندکی از حد نرمال بالاتر رفت اقدامات لازم برای پیشگیری از جوش آوردن را اجرا کنید!

اگر در موقعیتی قرار گرفتید که آمپر آب در حالت عادی از مقدار مشخص شده هنگام روشن شدن فن بالاتر رفت و پس از مدتی به جای قبلی خود برنگشت باید چه اقدامی کنیم تا جلوی بالا رفتن بیش از حد دمای آب گرفته شود؟

خودرو را متوقف کرده و در کاپوت را بالا بزنید تا مقداری از گرمای اطراف موتور خارج شود. در چنین شرایطی به هیچ وجه درب مخزن انبساط را باز نکنید! زیرا فشار سیستم بسیار بالاست و خطر سوختگی در اثر پاشیدن آب وجود دارد.
سراغ فن رفته و کارکردش رو بررسی کنید اگر فن خاموش بود دکمه کولر را بزنید تا دور تند فن وارد مدار بشه. اگر باز هم فن عمل نکرد مقداری آب روی پره های رادیاتور بریزید و پس از اینکه دما به حالت نرمال برگشت موتور را خاموش کنید و مشکل عدم کارکرد فن ها را برطرف کنید. فراموش نکنید که به هیچ وجه روی خود موتور آب نریزید زیرا دمای آن بسیار بالاست و باعث آسیب رسیدن جدی به سرسیلندر و دیگر قطعات می شود.

خرابی سنسور دمای آب یا رله فن از دیگر دلایل عمده مختل شدن کارکرد فن های الکتریکی می باشد.

اگر فن در حال کار بود ولی دمای موتور همچنان رو به افزایش بود احتمال کم بودن آب و یا نبود آب در سیستم وجود دارد! در این حالت موتور را خاموش کرده ولی هر چند ثانیه یکبار یک استارت کوچک (تک استارت) بزنید در حدی که موتور روشن نشود و فقط پیستون ها بالا پایین بروند. با این کار احتمال چسبیدن رینگ پیستون به دیواره سیلندر کاهش می یابد. پس از اینکه دما کاهش یافت درب رادیاتور را باز کنید و در صورت کم بودن آب، مقدار کسری آن را جبران کنید. سپس اگر نشتی در سیستم خنک کننده وجود دارد که باعث کمبود آب شده است آن را شناسایی کرده و رفع کنید. فراموش نکنید که فقط در مواقع اضطراری از آب شهر استفاده کنید و تا حد امکان از مخلوط ضدیخ و آب مقطر استفاد نمایید.

اگر فن در حال چرخش بود و از عدم کمبود آب در سیستم نیز مطمئن شدید و حتی با ریختن آب روی رادیاتور باز هم دما پایین نیامد مشکل از چیست؟ در چنین شرایطی ۳ حالت پیش می آید:

۱- وجود هوا در سیستم: همانطور که می دانید اگر در سیستم خنک کننده هوا وجود داشته باشد جلوی گردش آب را می گیرد و باعث بالا رفتن دما می شود. برای رفع این مشکل موتور را خاموش کرده و برای جلوگیری از چسبیدن رینگ پیستون ها نکات ذکر شده در مورد بالا را رعایت کنید و پس خنک شدن موتور باید عمل هواگیری انجام شود تا مشکل رفع شود.

۲- قفل کردن ترموستات: روش تشخیص قفل شدن ترموستات به این صورت است که دست خود را به رادیاتور نزدیک کنید و اگر حس کردید دمای آن بالا نیست دستتان را روی رادیاتور بگذارید. اگر احساس کردید رادیاتور سرد است ولی دمای آمپر آب موتور از حد نرمال بالاتر بود احتمال قفل شدن ترموستات وجود دارد. در چنین مواقعی چاره ای جز خاموش کردن موتور و صبر کردن ندارید تا پس از خنک شدن اقدام به تعویض ترموستات کنید. لازم به ذکر است همانطور که در قبل گفته شد دیر عوض کردن مایع سیستم خنک کننده و جرم گرفتن داخل سیستم از عواملی هستند که باعث قفل شدن ترموستات می شوند

۳- مسدود شدن رادیاتور: برای اینکه مطمئن شوید داخل رادیاتور شما جرم ندارد یا مسدود نشده است باید به رادیاتور ساز معتبر مراجعه کنید تا وضعیت کل سیستم را برای شما بررسی کند. مسلما در صورت انسداد، آب نمی تواند به راحتی گردش کند و خنک شدن موتور مختل می شود. این مشکل ممکن است در مواقع عادی که فشار روی موتور زیاد نباشد (مانند حرکت در سرپایینی) خودش را نشان ندهد و فقط هنگامی که به موتور فشار بیاورید (حرکت در سربالایی، روشن بودن کولر و …) بروز کند.

۴- وجود برگ و گل و لای و حشرات در میان پره های رادیاتور نیز از بازدهی آن به شدت می کاهد

۵- از کار افتادن واتر پمپ: این حالت معمولا به ندرت اتفاق می افتد. اگر با تعویض ترموستات همچنان مشکل پا بر جا بود می توان به خرابی واتر پمپ شک کرد. برای رفع عیب باید واتر پمپ بررسی شده و در صورت نیاز تعویض شود.

۶- مشکل سرسیلندر و واشر: در خودروهایی که مایع سیستم خنک کننده آنها مدت زمان زیادی تعویض نشده است یا به جای ترکیب آب مقطر و ضد یخ، آب شهر یا ضد یخ خالی در رادیاتور آنها جریان داشته پس از مدتی باعث خورده شدن واشر سرسیلندر و حتی خود سرسیلندر می شود و در صورت بروز چنین مشکلی دی اکسید کربن یا روغن وارد رادیاتور شده و باعث بالا رفتن دما و حتی ترکیدن شیلنگهای رادیاتور می شود. تشخیص عیب واشر سر سیلندر کار ساده ای نیست و باید توسط افراد اهل فن بررسی شود ولی علائم شایع آن سفت شدن بیش از حد شیلنگهای رادیاتور هنگام گرم بودن موتور (در حدی که با دست نتوانید آنها را فشار دهید)، کم کردن مداوم آب رادیاتور، چرب شدن و یا قهوه ای شدن آب منبع، بد کار کردن موتور هنگام استارت اول صبح و شنیدن صدایی مانند باز کردن در نوشابه هنگام باز کردن در رادیاتور (پس از پایین اومدن آمپر آب)، جوش زدن و سریز شدن آب از منبع در هنگام گاز دادن است که نشان از وجود کمپرس موتور در داخل سیستم خنک کننده است.

البته بعضی از نشانه ها بین خرابی چندین مورد از اجزا مشترک هستن و باید به نوبت توسط اشخاص ماهر مورد بررسی قرارگیرند. شما به عنوان دارنده ۲۰۶ باید اطلاعاتی از سیستم خنک کننده بدانید و همیشه مقداری آب درون بطری برای مواقع ضروری به همراه خود داشته باشید.

آب رادیاتور ۲۰۶
تهیه آب رادیاتور از اهمیت بالایی برخورداره. همونطور که گفته شد، آب نامرغوب می تونه باعث تشکیل لجن در سیستم خنک کننده بشه و مشکلات عدیده ای رو به دنبال داشته باشه. بهترین و مناسبترین آب برای رادیاتور ۲۰۶ ، آب مقطره. من بالشخصه به اب رادیاتورهای موجود در بازار که با رنگ سبز به فروخته میشن اعتمادی ندارم. چون همین ماده رنگی هم می تونه رسوباتی رو بوجود بیاره! پس خودم دست به کار میشم و آب مقطر تهیه می کنم.

بهترین راه، جمع اوری آب خارج شده از کولر گازی هست! همه کولرهای گازی یک شلنگ دارن که وقتی در تابستان کولر رو روشن می کنیم، از اون شلنگ آب خارج میشه. این آب به لحاظ بهداشتی شاید قابل آشامیدن نباشه اما بهترین آب برای رادیاتور خودرو محسوب میشه. شما هر ماشینی که داشته باشین از این اب مقطر مجانی می تونید برای رادیاتورتون استفاده کنید. شما می تونید یک ظرف چهار لیتری از این آب تهیه کنید و همیشه در اتومبیل همراه داشته باشید.

81 دیدگاه‌ها

  1. سلام
    اقا خسته نباشید من خیلی اسنفاده کردم ممنون

  2. خوخودروهای داخلی آشغال هستن اکثر کارگرای کارخانه های داخلی زیر کار در رو هستن ودلشون بحال مردم نمی سوزه ..کیفیت قطعات در حد صفر ..کنترل بسیار ضعیف ..نه همه ولی بیشتر کرگرای مونتاژ بی خیال کیفیت..خلاصه یه مشت سودجوی بی رحم ..اینه که خودروی داخلی اصلا مقرون به صفه نیست. خودرو فقط خارجی ..حتی اگر دست دوم تمیزش باشه..

  3. با سلام
    ممنون از اطلاعات بسیار مفیدتون . اگه ممکنه راهنمایی کنین که چطوری میتونیم تغییری در سیستم ۲۰۶ تیپ ۲ ایجاد کنیم که فن در دمای ۵ تا ۸ درجه کمتر از همیشه راه بیافته
    به من گفتن اگه سرراه فشنگی سبز مقاومت قرار بدیم امکان پذیر میشه . ولی متاسفانه مقدار مقاومت و نحوه ی نصب(سری یا موازی) رو نمیدونم اگه امکانش هست لطفا راهنمایی بفرمایید
    ممنون

    • سید حسین قائم مقام

      مدل ماشین چنده و چرا میخاید این کار رو بکنید؟ دمای اپتیمم موتور، توسط شرکت سازنده تعیین میشه و لزومی نداره که موتور در دمای پایینتر کار کنه چرا که در مصرف سوخت و استهلاک قطعات قطعا تاثیر منفی خواهد گذاشت.

      • به خاطر اینکه ترموستات ماشین در دمای ۸۵ درجه باز میشه که آب بیاد داخل رادیات سرد بشه . اگه سرد نشه دمای آب تا ۹۸ درجه بالامیره بعدش دور ارام فن روشن میشه . چون اروپا منطقه ای هستش که از ایران سردتره خیلی کم دمای ماشین به حدی میرسه که فن روشن بشه ولی اینجا چون خیلی گرمه دمای آب یکسره تا ۹۸ میرسه .این مساله باعث میشه عمر موتور مخصوصا واشر سرسیلندر کاهش پیدا کنه.برای همین دنبال راه حلی میگردم که فن زودتر راه اندازی بشه
        اگه دقت کرده باشین در کشورهای عربی که خیلی هوای گرمی دارن ماشین فرانسوی به خاطر همین مساله خیلی به ندرت مشاهده میشه .ولی ماشینهای زاپنی بیشتره چون با شرایط گرمسیری سازگاری داره

        • سید حسین قائم مقام

          ممنون از توضیحاتی که ارائه کردید. فقط یه نکته هست. اینکه فن دور آرام در دمای ۸۹ درجه فعال میشه و دمای آب موتور نباید از ۹۱ درجه بیشتر بشه! این عدد ۹۸ که فرمودید آیا منبعی براش دارید؟ چون دمای موتور نباید تا ۹۸ بالا بره و اگر این اتفاق بیفته خیلی نادره. مثلا در هوای خیلی گرم و در ترافیک شدید که مدام کلاچ و ترمز درگیره! اگر شما مشاهده می کنید که دمای موتور تا حدود ۱۰۰ بالا میره حتما رادیاتور و مسیر عبور آب رو بررسی کنید.

        • مکانیک اینو بهم گفت . مدل ۸۵ هستش تیپ ۲
          هیچ موقع از نود درجه پایینتر نمیاد . و توی هوای گرم همیشه بین ۹۵ تا حدود ۱۰۰ درجه هستش
          پس با توجه به راهنمایی شما حتما مسیر آب یا ترموستات مشکل داره .
          ممنون و تشکر

        • ماشین های برای عربستان فروتن میشن از آپشن خنک کننده خاصی بهره میبرن.حتی رادیاتور مسی دارن و قطور تر

        • وقتتون بخیر باشه.یکی از دوستان من هم همین مشکل رو داشت.اما به نظر من شما باید ماشینتون رو به یک یا دو مکانیک دیگه نشون بدین چون دما نباید تا ۹۸ بالا بره.البته نمیدونم اونجایی زندگی میکنین اب و هواش چطوره گرمه یا خنک.ولی حتما به چند مکانیک دیگه نشون بدین.شاید غلظت ضد یخ بالا باشه.

  4. باسلام
    حدود دو هفته میشه پارس tu5 گرفتم آمپر آب همیشه روی خط وسط هست و نه بالا میره و نه پایین حتی با روشن شدن کولر هم تغییری نمیکنه به نظرتون مشکل خاصی داره یا عادیه،البته فن ها سالم هستن
    لطفا جواب بدین،ممنون

    • سید حسین قائم مقام

      سلام بر شما – وقتی که صبح ماشین رو روشن می کنید چقدر طول میکشه تا آمپر به وسط برسه ؟ اگر در حال حرکت تا حداکثر ۱۰ دقیقه، آمپر به وسط میرسه مشکلی نداره.
      توضیحی که خدمتتون میدم مربوط به ۲۰۶ هست با موتور TU5 :
      فن دو حالت داره دور کند و دور تند! در روزهای معمولی فقط دور کند کار می کنه . این دور کند در دمای ۸۹ درجه فعال میشه هنگامی که آمپر کمی از وسط رد میشه
      اما دور تند هنگامی که فعال میشه که دمای موتور به حدود ۱۰۵ درجه میرسه. زمانی که کولر روشن میکنیم و در ترافیک هستیم این اتفاق می افته. نکته قابل توجه اینه که فقط در همین حالت اگر دور تند فعال بشه نشان سالم بودن سیستمه در غیر اینصورت، مشکلی وجود داره و باید بررسی بشه
      حال اگر سیسم پارس TU5 هست مشابه ۲۰۶ هست همین مساله رو بررسی بفرمایید و ممنون میشیم که نتیجه رو اینجا برای سایرین ذکر بفرمایید

      • سلام من ۲۰۶ تیپ۵ دارم توی ترافیک دماش تا ۱۰۰ یا ۱۰۳ میره فن هم سالمه این بنظرتون طبیعیه؟

        • سید حسین قائم مقام

          سلام – لطفا بیشتر توضیح بدید. اینکه در چه حالتهایی دمای موتور تا ۱۰۳ بالا میره؟ آیا در ترافیک، کولر هم روشنه ؟ یا فشار روی موتور ماشین هست؟ مثلا سربالایی داره مسیرتون یا همواره؟ مدل ماشین چنده؟ بعد از اینکه مثلا دما به ۱۰۳ رسید چه اتفاقی می افته؟ فن دور تند شروع به کار می کنه؟ در جاده کفی وضعییت دمای موتور چطوره ؟

  5. با سلام ممنون از پاسخ شما دقیقا چیزی که گفتین همین طوریه و یه چیزی حدود همون ده دقیقه طول میکشه تا آمپر به وسط برسه ولی یه سوال دیگه وقتی فن از خط وسط رد شد دور کند فن روشن میشه و دقیقا رو خط وسط خاموش میکنه آیا این طبیعیه؟

  6. سلام
    برا ۲۰۶ با موتور tu5 بدلیل اینکه دمای آب بالا میرفت ترموستات با دمای ۷۵ درجه بستم مشکلی نداره؟

    • سید حسین قائم مقام

      سلام برشما – لطفا بفرمایید دمای آب چقدر بالا می رفت؟ چه زمانی بالا می رفت؟ و چرا ترموستات ۷۵ بستین؟ چون دمای نرمال ترموستات ۹۰ هست! دمای ۷۵ خیلی خیلی دمای پایینی برای موتور TU5 هست!

      • دما رو ۱۰۵ تا ۱۰۷ درجه بالا میرفت قبلا اینطور نبود همه ش رو ۹۰ درجه بود.
        هر چند مشکلش حل نشد الان فشنگی را هم عوض کردم ولی دماش همون ۱۰۵ تا ۱۰۷ درجه میشه. زمانی که ۱۵تا ۳۰ دقیقه از حرکت ماشین میگذشت آمپر ماشین میومد بالا ۹۰ درجه وقتی یکجا متوقف میشد و یکم صبر میکردم دما بیاد رو ۹۰ درجه و ماشین را خاموش میکردم و بعد از چند دقیقه ماشین را روشن میکردم یکباره دما آب میومد رو ۱۰۵
        الان اینکه ترموستات دما ۷۵ درجه نصب کردم مشکلی بوجود میاد؟؟

        • سید حسین قائم مقام

          لطفا متن بالا رو کامل مطالعه بفرمایید- جواب همه سوالاتتنو توش هست

  7. سلام به همه دوستانی که این پیامو میخونن
    عاااقااااا این آمپر خیییلی مهمه هواستون باشه توروخدا…
    اگه دیدید نزدیک ۱۰۰ میشه و میره و میاد دور و بر این عدد حتمن یه فکری بکنید حالا اگه خودتون بلدید که خودتون وگرنه با یدک کش خاموش ببرید به یه جا برسونید. هرگز بیخیال نشید.
    ما اینطور شد و گفتیم خب خوب میشه میاد پایین و یه کم دیگه برسیم به یه جایی و بعد نشون میدیم و این فکرا (چون اصلن از نظر فنی چیزی سر در نمیارم) خلاصه چشمتون روز بد نبینه ماشین یهو وسط جاده خاموش شد درحالیکه به نقطه قرمز هم نرسیده بود آمپر و دور و بر ۱۰۰ بود یهو خاموش شد. کاپوت زدیم بالا دیدیم هرچی پلاستیکیه سوخته . از تسمه تایم گرفته تا شیلنگ روغن و اینا خلاصه حدود ۲ میلیون تومن خرج گذاشت گردنمون… خدااااااا رااااااا هزار مرتبه شکر که کله ملق نشدیم چون فکرشو بکن وسط جاده یهوو خاموش شد و ما با کلی اینور اونور شدن و یه دور ۳۶۰درجه وایسادیم.

  8. باسلام
    من یه ۴۰۵ دارم که جدیده توترافیک دیدم که آمپر از خط وسط هم عبور میکنه وتقریبا تاخط ۳/۴ بالا میره ولی بالاتر نمیرفت وکمی میومد پایین
    تااینکه رفتم دیاگ زدن دیدم روی ۹۸ درجه تازه فن دور کند کار میکنه وروی ۹۳ خاموش میشه .میخوام بدونم این طبیعیه؟
    درغیر اینصورت باید چکار کنم
    قابل به ذکره که حدود سه ماه پیش واشر سرسیلندر هم تعویض کردم
    حالا ممکنه راهنمایی کنین

    • سید حسین قائم مقام

      سلام بر شما
      البته مطلب فوق در مورد ۲۰۶ هست. اگر موتور اتومبیل شما TU5 باشه اطلاعات این پست به دردتون می خوره. در این صورت، دمای ۹۳ برای شروع دور کند بالاست. شاید مشکل از فشنگی فن باشه. اون عزیزی که دیاگ زد در این مورد چیزی نگفت؟

  9. طبق مقاله psa بیشترین عملکرد موتور tu5 در صورتی که دمای روغن ۴۵۰ کلوین یا ۱۷۷ درجه باشه رو داره حالا میخواد تو دمای ۸۰ یا ۹۰ باشه چون ایران یک مدار پایین تر از فرانسه هستش زیاد به دمای ۹۰ فکر نکنید تخفیف دمایی تو پیشگیری سوختن واشرسرسیلندر لحاظ بشه مثلا ترموستات ۸۳ درجه

  10. سلام خیلی ممنون بابت مطالب فوق العاده مفیدتون
    من یه ۲۰۶:تیپ:۵ مدل ۹۴ دارم الان دو روزه که توی این سرما توی ترافیک امپر/اب به نزدیک ۱۱۰ میرسه و فن بزرگ روشن میشه..تا اونجایی که یادمه قبلا اینطور نبود.به نظر شما این مسیله طبیعی هست?

    • سید حسین قائم مقام

      ماشین رو بزارید در جا کار کنه و کمی گاز بدید تا دمای موتور بره بالا. بعد چک کنید ببینید نزدیکای نود، فن دور کند میزنه یا نه! اطلاع بدید لطفا

      • سلام ممنونم بابت توجهتون.
        الات همین که فرموده بودید چک کردم منتهی فن دور کند متاسفانه در ۹۰ و حتی بالاتر روشن نشد تا اینکه در دمای نزدیک ۱۰۷ فن دور تند روشن شد.تشخیصی که فرموده بودید درست بود کاملا.
        الان باید چه کرد؟حرکت ماشین صدمه ای به موتور نمیزنه؟
        ممنونم محدد بابت وقتی که گذاشتید.

        • سید حسین قائم مقام

          سلام
          به احتمال زیاد فشنگی دور کند که روی ترموستات قرار داره کار خودشو به خوبی انجام نمیده. سیم های اتصالش رو چک کنید و از اکسیده نشدن محلهای اتصال اطمینان حاصل کنید. اگر محلهای اتصال مشکلی ندارن، در این صورت خود فشنگی خراب شده که باید تعویض بشه.
          ضمنا این وضعیت، فشار زیادی به موتور وارد می کنه مخصوصا در ترافیک! پس قویا پیشنهاد می شه ازش استفاده نکنید.

  11. سلام
    بنده ۲۰۶ مدل سال ۸۲ دارم

    ترموستات ۷۵ گذاشتیم
    به نظر شما مشکلی ایجاد نمیکنه ؟؟؟

    • سید حسین قائم مقام

      سلام بر شما- با توجه به اینکه ماشین مدل پایین هست، اتفاقا این کار توصیه هم میشود! انشاالله هیچ مشکلی ایجاد نخواهد کرد و به سود خودرو شما نیز خواهد بود.
      موفق باشید – ادمین

    • سلام و خسته نباشید میخواستم بدونم امکان داره آمپر ۲۰۶ دما رو درست نشون بده ولی فشنگی آب اطلاعات برای روشن شدن فن رو به موقع نفرسته منظور اینکه فشنگی خراب باشه ولی آمپر آب درست نشون داده بشه ؟

  12. سلام من چن روزی هست پارس tu5خریدم وقتی ماشین روشنه دمای ماشین خوبه ولی وقتی خاموشش میکنم بعد چن دقیقه ک میگذره دوباره میخوام ماشین رو روشن کنم دما از نصف هم رد شده و گاهی تا خط بالای نصف هم میره ولی خیلی زود با کار کردن فن میاد روی نصف و بعدشم با دور اروم یکم از نصف هم میاد پایینتر میخواستم ببینم عادیه؟؟(وقتی خاموشش میکنم و دوباره میخوام روشن کنم اینقد دما بالاست ک ادم میترسه)

  13. با سلام و احترام خسته نباشید
    ببخشید ماشین بنده ۲۰۶ مدل ۹۰ می باشد.
    که ماشین بعد از کارکرد امپر روی وسط (۹۰) میاد و حرکت که میکنم روی ۹۵ الی ۹۷ وقتی میرسه فن شروع به کار میکنه و امپر میاد روی ۹۰
    در سرعت بالا امپر روی ۸۵ الی ۸۷ اینطورا قرار میگیرد.
    اما وقتی ماشین وایساده است امپر شروع به بالا رفتن میکند و بر روی ۹۷ میرسه که فن دوباره کار میکند و امپر بروی ۹۰ میرسه و مدام همینطور میشه.
    میخواستم بدونم مشکل از کجا می باشد.
    (فشنگی آب هم از نوع سبز انداختم اما باز همین مشکل دارم)
    باتشکر

    • سید حسین قائم مقام

      سلام بر شما
      لطفا بررسی بفرمایید ببینید وقت آمپر به حدود ۹۰ میرسه، فن با دور آرام شروع به کار می کنه یا خیر. اطلاع بدید

  14. سلام .
    امشب در حال حرکت متوجه شدم که امپرم از وسط بالاتر رفته و به درجه ی ۱۰۰ رسیده مدتی که تو ترافیک بودم و امپر تا ۱۱۰ هم رسید و جت فن روشن نشد و بعد از چند دقیقه که از ترافیک اومدم بیرون دوباره به ۱۰۰ رسید توقف کردم و ماشین رو حدود ۱۰ دقیقه خاموش کردم ولی همچنان دما بالا بود تا دوباره راه افتادم و اینبار از اتوبان به سمت پایین ( فشاری روی ماشین نبود و هوا هم سرد ) دمای ماشین به نزدیک ۷۰ رسید به نظر شما مشکل از کجاس که جت فن کار نمیکنه . ( ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۸۸ ترمستات رو ۲ ماه پیش عوض کردم ) ممنون میشم کسی بتونه کمک کنه

  15. واقعا دمتون گرم عجب مطلب توپی بود حال کرم
    خسته نباشید

  16. سلام من ماشینم تیپ سه سال هشتادو چهاره زمانایی که با ماشین زیاد کار میکنم آمپر رو حالت معمولیه یهو آمپرم میاد تا ته بالا چراغ استوپ روشن خاموش میشه وقتی سیم مثبت باتری یه لحظه قطع مجدد وصل میکنم به طور کلی ریست نیشه دوباره درست میشه ولی آخرین دفه که این حالت پیش اومد اینکارو کردم دینام مشکل پیدا کرد خلاصه کلی اذیتم کرد باتری خالی شد و دینام تعمیر کردم و …..لطف میکنید بگید مشکل ماشین از چیه چون هنوزم این مشکلو دارم متاسفانه ممنون میشم جوابگو باشید

  17. باعرض سلام و خسته نباشید خدمت استاید من یه ۲۰۶ تیپ ۳ مدل ۸۹ دارم امپر آب من همش بین ۹۲ و ۹۸دائم در نوسان است هرکاری هم که میشده انجام دادم ترموستات عوض کردم،فشنگی اب عوض کردم،رادیاتور سرویس کردم شلنگ قمقمه اب عوض کردم حوضینگ عوض کردم و واشر سرسیلند هم تازه تعمیر کردم ولی مشکلم همین نوسان امپر اب مخصوصا در حالتی که ماشین درجا هست یا در ترافیک هست را دارم ممنون میشم از راهنمایی شما

  18. سلام
    ماشین tu5مدل ۹۲ دارم که در ترافیک امپر بالا میرفت ترموستات ۷۵ درجه گذاشتم مشکلی پیش نمیاد ؟

  19. سلام.
    من یه tu5مدل ۹۰دارم الان چند روزی که تو این هوای سرد آمپر آبش از اولین خط که بعد از آن نصف هستش بالتر نمیره و وقتی هم که به حرکت میفتم نزدیک صفر میشه بعضی اوقات هم تو اون هوای سرد و پایین بودن آمپر آب هم فن میکنه.ممنون میشم اگه مشکلش رو بهم بگید.

    • سید حسین قائم مقام

      سلام بر شما
      به نظر میرسه ترموستات خراب شده باشه
      با روشهایی که مطلب بالا گفته شده تست بفرمایید و در صورت خرابی تعویض نمایید

  20. با سلام
    ضمن تشکر از مطالب فوق العاده تون
    من ۲۰۶ sd v8 مدل ۸۷ دارم
    امپر آبش تا نزدیک ۱۰۵ میاد (دیاگ زدم که عدد و میگم) البته این مال ظهر اواخر فروردین و دمای محیطی حدود۲۵ درجه و ترافیک و چراغ قرمز های نسبتا طولانیه .
    آیا این دما طببعیه?
    و اگر نیست چه باید بکنم ?
    مچکرم

    • سید حسین قائم مقام

      سلام بر شما
      آیا دور تند فن هم کار می کنه یا نه؟
      البته نباید تا این دما بالا بیاد. بهتره سیستم رادیاتور رو بررسی کنید شاید جرم گرفته باشه و نیاز به تمیزکاری داشته باشه

      • سلام
        و ممنونم
        هوا گیری کردم بهتر شده
        اما یادم رفت که در توضیح بیشتر بگم که روی ماشین سوپر چیپ نصب کردم . آیا ممکنه اون هم تاثیر بزاره

  21. سلام خسته نباشید من یک پارس مدل ۹۴ دارم الان چند روزی هست که قبل از استارت زدن فن دور تند روشن میشه و چند دقیقه‌ای کار می‌کنه می‌خواستم دلیلش رو بدونم ممنون . البته منظورم استارت اول صبح نیست مثلا اگه ساعت ۱ ماشین رو خاموش کنم و ساعت ۵ روشن کنم به محض جا کردن سوییچ و قبل روشن کردن باتری فن روشن میشه و چند دقیقه کار می‌کنه .

  22. با سلام من یک خودروی پراید دارم . دمای اب از اولین خط بالاتر نمیره فن توی همون دما کار میکنه و از خط اول بالاتر نمیره می خواستم دلیلش رو بدونم . با تشکر

  23. باسلام
    آقا علت بالا وایسادن دور موتور tu5 چیه
    گهگوداریم ول میکنه میاد پایین ولی به زیره ۱ نمیره
    چیکار کنم..؟

  24. سلام
    جدا خسته نباشید
    نصب سوپر چیپ روی مصرف سوخت هم تاثیر داره؟
    کلا میشه معایب و مزایای نصب سوپر چیپ رو بگین ؟
    ممنونم

  25. سلام
    من تمام سیستم خنک کننده ماشین رو چک کردم هیچ موردی نداشت و ماشین در حالتی که کولر خاموشه بدرستی کار می‌کنه ولی وقتی کولر ماشین رو روشن می‌کنم و بعد از چند دقیقه خاموش می‌کنم دور تند فن از کار میوفته ولی دور کند با اینکه درجه ماشین زیر ۹۰ هست متوقف نمیشه و تعمیرکار میگه ای سی یو مشکل داره و یکی دیگه میگه مشکل از سیستم کولر . من حتی فیش سه کاره رو چک کردم موردی نداشت. نظر شما چیه؟

    • سید حسین قائم مقام

      سلام دوست گرامی
      این چیزی که شما میفرمایید کاملا طبیعیه و مشکلی محسوب نمیشه. بعد از خاموش کردن کولر ممکنه تا دقایقی با اینکه دمای موترو پایینه فن دور تند کار کنه و هیچ مشکلی نیست!
      موفق باشید.

  26. دمای دقیق چه جوری باید متوجه بشیم آخه آمپر ۲۰۶ تا ۹۰ درجه داره بعد یه خط گذاشتن بعد یه خط دیگه بعد قرمز الان اون خط اول بعد ۹۰ یعنی چند درجه و خط دوم

    • سید حسین قائم مقام

      اگه حداقل یه نگاه به مطلب بالا مینداختید، تو اولین عکس دمای دقیق رو نشون دادیم و نیازی به سوال و جواب نبود

  27. سلام ممنون بابت مطلب مفیدتون من یه ۲۰۶ تیپ ۵ مدل ۹۰ دارم الان که داشتم مطلبو میخوندم گفته بودین توی هوای سرد تا ۵ درجه دما پایین میاد ولی من توی جاده توی هوای سرد امپر اب روی ۷۰ وتا ۶۵ هم میرفت ولی الان که تابستون هستش دقیقا کارکرد ترموستاب مثل توضحاتی که دادین هستش واینکه وقتی ماشین رو خاموش میکنم امپر تا دمای ۱۱۰ هم میره و ماشین فن هم نمیزنه زمانی که خاموشه الان ماشین من عیبی چیزی داره یا که نه طبیعی هستش??و نسبت به اینکه اینکه تابستون های جایی که زندگی میکنم دمای هوا تا ۴۶ هم میاد نظرتون با تعویض ترموستاب با مدل تیپ ۲ چی هستش?

  28. با سلام . ۲۰۶ تیپ ۵ مدل ۹۰ دارم . ماشین اب کم میکرد که به تشخیص تعمیر کار نشتی از ترموستات بود که با یه مدل ۱۴۰۰ (تیپ ۲) عوض کردم . بعدش با آب و ضد یخ پر کرد و هواگیری کرد منتها تو منبع ذخیره ارتفاع مایع خیلی بیشتر از حد max هست و قرار شد چند روز کار کنم و ببینم کم میکنه یا نه . الان دما نسبت به قبل یه مقدار بالاتر رفته در صورتی که ترموستات ۸۹ درجه س و باید یه مقدار پایین تر میومد . به نظر شما مشکلی هست ؟

  29. سلام من ٢٠۶مدل ٨٩دارم تیپ٢. الان بیست روزه که ماشینم تو شهر و ترافیک با کولر دمای موتورش معمولی روی ٩٠. ولی همینکه میرم توی جاده. امپر آب ماشین میره بین ١٠٠و ١١٠ . اگه ٣نفر تو ماشین باشیم که همه مسیر توی جاده روی ١١٠میمونه. ماشینها همیشه توی شهر توی ترافیک با کولر گرم میکنن و توی جاده خنک هستن .ولی ماشین من برعکسه توی شهر توی گرما ترافیک کولر روشن ۵نفر هم سوار ماشین امپرش روی ٩٠ . ولی همینکه میرم جاده میره روی ١١٠

  30. سلام و عرض ادب،ماشین من۲۰۶تیپ۲مدل۸۳هستش مدتیه که دما مشین به۱۱۲هم میرسه و دور تند فن ماشین کار نمیکنه رله فن سبز رنگ باطری ساز تعویض کرد درست نشد،گاز کولرو تعویض کردن و دیاگ زدم بازم درست نشد نمیدونم علتش چیه اگه ممکنه راهنمایی کنید ممنون میشم اینو هم بگم رادیات موتو و بخاری تازه عوض کردم و در آخر هم از قمقمه آب،میریزه که مکانیک گفت درب عوض کنم که عوض کردم بازم درست نشد

  31. با سلام، آقا من یه ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۸۹ دارم،بهش میرسم حسابی،هفته پیش رفتم شمال تو راه امپر رفت بالا و جوش اورد.تعجب کردم چی شده؟ رفتم مکانیک ترموستات رو دراورد کرد (البته باز بود) ولی کلا برداشتیمش و به راه ادامه دادم تا تو ترافیک بازم جوش آورد. خلاصه سرتون رو درد نیارم تو امل چند جا نشون دادم با توجه به اینکه خودم کمی از ماشین سر در میارم(۲۰۶)همه چیز رو چک کردم دور فن و …. همه هم میگفتن واشر سرسیلندرش ضعیفه یا نیم سوز شده (البته آب روغن قاطی نکرده بود و تو روغن هم اب نبود و دود هم نمیکرد).
    فکر میکنین مشکل چی بود؟ خانومم که از ماشین اصلا سر در نمیاره گفت این لوله شاید گرفته( لوله فمفه به رادیاتور) بازش کردم دیدم بله مسدود شده. عوضش کردم مشکل حل شد.
    یخوام بگم اون همه مکانیک و حتی خودم هم به فکرم نرسید که شاید مشکل اون لوله ۳۰ سانتی باشه، پس در هر مشکلی حتما تمام جزئیات رو در نظر بگیرید. ممنون

  32. سلام
    بنده ۲۰۶ tu5 sdمدل ۹۴ دارم و خوزستان زندگی میکنم .
    دیروز ظهر مسافت ۱۲۰ کیلومتر و با کولر رفتم دمای بیرون ۵۴ درجه بود آمپر ماشین با اینکه کولر و به تبع اون فن دور تند هم روشن بود از نصف بیشتر رفت (۳الی۴میلیمتر از نصف بالاتر) قبل از اون همیشه رو نصف بود .
    شب که برگشتم آمپر روی نصف بود ولی توی ترافیک کمی بالاتر میرفت دمای محیط در شب حدودا ۴۵ درجه بود.
    خواستم ببینم مشکلی هست یا بخاطر گرمای شدید محیط هست.
    دور کند و تند فن ماشین سالم و به موقه سرویس میان.
    ممنون

  33. سلام . من یک پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۸۲ دارم و در خوزستان زندگی میکنم . یک بار bsi من مشکل پیدا کرد چون اصل نبود فن از کار میفتاد و بردم عوضش کردم و اصلی زدم . داشتم تو جاده میرفتم سمت اهواز ک مسافتم ۱۵۰ کیلومتر بود و امپر ماشینم روی ۱۰۰ بود و پایین نمیومد . واسه برگشت امپر از ۱۰۰ بالاتر رفت و نزدیک ۱۱۰ شد و باز هم پایین نمیومد حتی بدون کولر . بردم رادیات رو هوا گیری کردم اما باز هم امپر با کولر روی ۱۰۰ تا ۱۱۰ هست ولی بدون کولر طرفای ۹۲ . دیاگ زدم و ماشبن رو مکانیک برسی کرده گفته موردی نداره ولی مگه میشه توی شب امپر روی ۱۰۰ باشه ؟؟؟؟؟؟ خاهش میکنم کمکم کنید اگر میتونید چون میخام برم مسافرت موندم چیکار کنم .

  34. سلام یک ۲۰۶داریم تیپ۵ گج روغن از خط نرمال بالا رفتن ۱۰سانت بالا نشان می‌دهد روغن عوض نکردیم چند روز پیش روی خط نرمال بود لطفا راهنمایی بفرمایید باتشکر از دوستان

    • سید حسین قائم مقام

      سلام
      والا این انشایی که شما داشتی بعید میدونم به جز خودت کسی سر در بیاره مشکلت چیه. روان و صریح بگو مشکلت چیه

  35. سلام.من یک ماه پیش به علت خوردگی سر سیلندر و سوختن واشر خودرو ۲۰۶ تیپ ۲ اقدام به جوشکاری و کف تراشی و تعویض واشر سرسیلندر کردم.ماشین مشلی نداشت تا اینکه در دو هفته اخیر هر روز حدود ۲۰۰ کیلومتر ماشین داخل شهر استفاده میشه.یک هفته قبل اب قمقمه رو چک کردم در قسمت ماکزیمم بود امروز وقتی چی کردم اب تو قمقمه نبود و دقیقا ۱.۵ لیتر اب ریخیتم.اابته کولر خیلی استفاده میکردم.ضمنا تو قمقمه روغن و رسوبات زیادی چسبیده بود.ممنون میشم راهنمایی کنین چی شده که این همه اب کم کرده

  36. سعید فرشباف عظیمی

    بینهایت ممنون از مطلب مفیدتون!

  37. عالی بود. ممنون

  38. سلام امروز صبح یه پارس tu5 گرفتم مدله ۹۶ ولی نمیدونم چرا امپر از نصف میره بالا تا نزدیکای خط سوم بالا میره و وقتی کولر میگیرم تا نصف میاد هیچ وقت از نصف پایین نمیاد خواستم ببینم مشکلی داره یا همه اینجورین لطفا اگه کسی میدونه بگه

  39. سلام من دیروز حین رانندگی آمپر آب ماشینم (۲۰۶ تیپ ۵ ) از ۹۰ اومد رو c بعد چند دقیقه دوبار رفت بالا بدون اینکه چراغ stop روشن بشه دوباره بعد اومد بالا رو ۹۲ و دو سه بار این اتفاق افتاد میخو استم بدونم علتش چیه با تشکر

  40. سلام دوستان
    یک هفته هست ک ٢٠۶ تیپ ۵ صفر تحویل گرفتم
    وقتی ک کولرو روشن میکنم فن شروع میکنه به روشن و خاموش شدن یعنی تو ١٠ ثانیه دو سه بار روشن خاموش میشه امپر هم روی٨٨،٨٩،٩٠ هست
    ممنون میشم کسی راهنماییم کنه

    • سید حسین قائم مقام

      سلام بر شما
      اول اینکه مبارک باشه
      دوم اینکه در ماشین صفر قبل از آب بندی شدن موتور و گیربکس، نباید کولر روشن کرد چون فشار مضاعف به موتوری وارد میشه که هنوز به حداکثر توان نرسیده!
      پس لطفا اول موتور رو آب بندی کنید

      مطلب زیر رو حتما مطالعه بفرمایید
      http://dcar.ir/?p=2863

      موفق باشید

  41. با سلام
    ماشین بنده پژو ۲۰۶ موتور ۱۶۰۰ مدل ۹۱ هست
    هفته پیش حدودا ۳۰کیلومتر پس از رانندگی متوجه شدم که درب منبع انبساط کامل بسته نبوده و آب داخل منبع کم کرده بود که پس از پر کردن و بستن درب آن به مسیرم ادامه دادم . حدودا ۱۰۰۰کیلومتر رانندگی کردم و آمپر آب به حالت نرمال کار خودش را انجام میداد .
    امروز در جاده به صورت آنی آمپر چسبید به حداکثر دما و چراغ استپ روشن شد ، نگه داشتم وکاپوت روباز کردم ، در حالتی که دور تند فن کارمیکرد و حدودا پنج دقیقه آب سرد رو رادیات میریختم اصلا آمپر از جایش تکان نمیخورد و پایین نیومد ، بعد که ماشین رو خاموش کردم کماکان فن کار میکرد و حدودا بعد از دو دقیقه فن خاموش شد دیدم که آمپر ماشین کلا حدودا ۸۰ درجه شده بود .
    ظاهرا که اصلا ماشین جوش نیاورده بود ، به نظر شما مشکل از کجا بوده؟؟؟

    ضمنا پس از رفع مشکل و پایین آمدن آمپر آب ، حدودا ۳۰۰ کیلومتر بدون هیچگونه مشکلی و با شرایط عادی آمپر تا منزل رانندگی کردم و مشکلی مجددا رخ نداد!!
    لطفا راهنمایی بفرمایید

  42. سلام
    من ٢٠۶ مدل ٨٨ تیپ دو دارم توی سربالایی و گرما و کولر آمپرش میره رو ١٠٠ و یه ذره بالاتر بعد که کولر خاموش میشه و مسیر مستقیم میشه میاد رو ٩٠ ؛ سرسیلندر رو تازه تراش دادن و ضدیخ و اب هم ریختم
    ممکنه مشکل مال سربالایی و کولر باشه یا ترموستات مشکل داره؟چند شب پیشم ماشینو که خاموش کردم فن برای ١٠ دقیقه میزد
    ممنون میشم از راهنماییتون

  43. سلام
    من ۲۰۶ تیپ ۵ tu5 دارم
    وقتی موتور رو خاموش کردم و مثلا ۳۰ دقیقه بعد میخوام دوباره روشن کنم آمپر بنزین تا ته چسبیده و چراغ خطر قرمز رنگش هم روشنه ! بعد فن با دور تند شروع میکنه و سریع آمپر میاد پایین .
    از نمایندگی هم سوال کردم گفتن مشکلی نداره مدلشه !
    مشکل از کجا میتونه باشه !؟

    • سید حسین قائم مقام

      سلام بر شما
      جواب سوال شما در متن بالا هست. اگر ۳ دقیقه وقت میزاشتید مطلب به این مهمی رو مطالعه میکردید این سوال رو نمی پرسیدید!
      موفق باشید

  44. سلام خسته نباشید
    بنده ۲۰۶ تیپ ۲ دارم مدل ۸۷
    ترموستات و رادیات رو حدود ۶ ماه پیش عوض کردم و ترموستات ۷۵ درجه انداختم اما بازم امپر اب ماشین بین ۹۵ تا ۱۰۰ هست و گاهی تا ۱۰۵ درجه هم میرسه
    میخواستم بدونم طبیعی هست؟
    و یه سوال دیگه ای که داشتم اینه که وقتی کولر میگیری دور تند فن باید یکسره کار کنه؟ چون برای بنده فقط دور کند کار میکنه اما فشنگی اب رو میکشی راه میفته دور تند
    و اینکه ترموستات چند درجه بندازم بهتره چون ۷۵ درجه هم انداختم زیاد تاثیری نداشت 😐

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *