صفحه اصلی / دانستنی ها / مراحل رسیدگی به شکایت در اتحادیه تعمیرکاران خودرو

مراحل رسیدگی به شکایت در اتحادیه تعمیرکاران خودرو

دنیای خودرو : مراحل رسیدگی به شکایت در اتحادیه تعمیرکاران خودرو

متاسفانه روند رسیدگی به شکایات مراجعان تعمیرگاه های خودرو نیازمند طی مراحل مختلف است که هزینه و زمان بسیاری را از مردم تلف می کند. در این مقاله سعی میکنیم تا شما را از مراحل رسیدگی به شکایت در اتحادیه تعمیرکاران خودرو آشنا کنیم. در قدم اول شما می بایستی بعد از اینکه از تعمیرگاهی ناراضی شدید به آن تعمیرگاه مراجعه نموده و برای انجام خدماتی که به شما ارائه کرده است درخواست فاکتور نمایید. سپس با در دست داشتن فاکتور مذکور در تهران به ضلع شمال غربی میدان ولی عصر، سازمان صنعت معدن و تجارت «واحد شکایات حضوری» مراجعه کنید. فقط نکته های مهمی که وجود دارند: اول اینکه حتما باید فاکتور به نام شما باشد و مهر و امضاء تعمیرگاه را نیز داشته باشد، مبلغی که پرداخت نموده اید حتما باید به وسیله دستگاه کارتخوان پرداخت شده باشد و رسید آن ضمیمه پرونده شود؛ مدارک خودرو شامل کارت ماشین هم حتما باید به همراه داشته باشید و مهمتر اینکه به نام شخص شما باشد. فراموش نکنید که اگر مدارک خودرو مثلا به نام همسرتان باشد و شما اتومبیل را به تعمیرگاه برده باشید و یا هزینه تعمیرگاه را به صورت نقدی پرداخت کرده باشید و یا فاکتور فاقد آدرس و تلفن و مهر تعمیرگاه باشد هیچ اتفاقی نخواهد افتاد و به شکایت شما ترتیب اثر داده نخواهد شد.

بعد از اینکه مدارک مذکور را ارائه نمودید، واحد شکایات اداره صنعت معدن و تجارت، آنها را در قالب پرونده ای به اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران ارسال میکند. در اینجا سوالی مطرح می شود: اینکه چرا نباید همان ابتدا خودتان جهت تکمیل پرونده به اتجادیه مراجعه کنید؟ این سوال را به صورت تلفنی از کارشناس اتحادیه و کارشناس اداره صنعت پرسیدیم و هر دو نفر پاسخ دادند «این قانون است با این سوالات مزخرف وقت من را نگیر» و گوشی را قطع کردند!

بعد از ارسال مدارک از طرف اداره صنعت به اتحادیه، اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران ابتدا شما را در صف بررسی مدارک قرار میدهد و بعد اینکه مدارک را بررسی کرد، اگر صلاح بداند خودرو شما را کارشناسی می کند و اگر حق با شما باشد _که معمولا نیست!_ شما را به همان تعمیرگاه جهت رفع عیب ارجاع میدهد. اگر هم حق با شما نباشد که کاملا واضح است چه اتفاقی رخ خواهد داد. اینکه تعمیرگاهی که شما از او شکایت کرده اید این بار آیا کارش را درست انجام میدهد و یا در خودرو شما عقده گشایی کرده جای دیگری را هم خراب می کند مبحثی است که از نظر اتحادیه چندان اهمیتی ندارد و اصلا نباید به آن فکر کرد.

این پروسه علاوه بر صرف زمان، نیازمند هزینه هم هست چون ناگفته پیداست که بدون دریافت پول هیچ جایی کسی کاری انجام نخواهد داد. شما باید هزینه کارشناسی را به اتحادیه پرداخت کنید تا مثلا یک کارشناس مشکل خودرو شما را بررسی نماید.

همانطور که مشاهده میشود، رسیدگی به شکایت از تعمیرگاه های خودرو بسیار دشوار و دارای تبصره های مختلف است و با علم به همین زمان بر بودن، هر ننه قمری رفته یک تعمیرگاه خودرو باز کرده و اولا به جای تعمیر، قطعات اصلی را با نمونه بی کیفیت تعویض می کند ثانیاً ای کاش بعد از تعویض، مشکلات خودرو حل میشد!

در ادارات و سازمان ها هم معمولاً افرادی نشسته اند که در حال تعریف کردن قصه جشن تولد دیشب دختر عمه شان هستند و تا شما وارد میشوید احساس میکنند یک غریبه وارد جمع خصوصی شان شده است به همین دلیل تا آنجا که میتوانند سنگ جلو پای شما می اندازند. این افراد معمولا «توهم زیاد کار کردن» دارند و پیش خودشان فکر می کنند از صبح که به سر کار آمده اند کارهای زیادی انجام داده اند لذا نه وقت دارند و نه اعصاب پاسخگویی مناسب؛ این طور عنوان می کنند که چون زیاد کار دارند نمی توانند به سوالات شما جواب بدهند.

اتحادیه ها با هدف سامان بخشیدن به کسب و کارهای مختلف راه اندازی شده اند اما متاسفانه با فراموش کردن هدف اصلی، به محلی تبدیل شده اند برای سرکار گماری مردم.

اگر اتحادیه تعمیرکاران خودرو قصد داشت واقعا به مشکلاتی که قشر مثلا تعمیرکار خودرو برای مردم درست می کنند رسیدگی کند چند تعمیرگاه معتمد به عنوان کارشناس اتحادیه در محل های مختلف شهر معرفی میکرد تا در صورت وجود مشکل، مردم به یکی از آن ها مراجعه نمایند. تعمیرگاه مذکور بعد از دریافت حق کارشناسی، مشکل را بررسی و یک نامه دست مالک خودرو میداد. آن نامه برای اتحادیه ملاک سنجش می بود و در صورت تخلف تعمیرگاه، بدون هیچ گونه اغماضی برای بار اول یک ماه و برای بار دوم شش ماه دکان طرف را پلمپ می کرد. در صورت تکرار، جواز کسب تعمیرگاه باطل میشد تا کسی جرات نکند بدون داشتن علم و تجربه کافی، تعمیرگاه باز کند!

آیا این نحوه رسیدگی به شکایات خیلی دشوار است؟ چرا اتحادیه این کار را نمی کند؟! البته شاید حق عضویتی که از تعمیرگاه های بی تجربه می گیرد برای اتحادیه ارزشی به مراتب بالاتر از حل مشکلات مردم دارد! البته شاید…

نویسنده: سید حسین قائم مقام

12 دیدگاه‌ها

  1. با سلام و احترام
    اینجانب برای رفع نقص خودرو به واحد صنفی (مجتمع تعمیرگاهی وحید) واقع در شهرک راه آهن خیابان هوانیروز مراجعه نمودم.
    این واحد پس از اعلام نقص شلنگ هیدرولیک مقرر شد تا ظهر روز بعد خودرو را تحویل دهد.
    نه تنها پس از ۷ ساعت تاخیر خودرو اینجانب در کارواش محلی دیگر تحویل شد بلکه خلاف نرخنامه اتحادیه محترم
    هزینه درخواست شده و در نهایت با برخورد ناشایست مسئول کارگاه خودرو با پمپ هیدورلیک سوخته به اینجانب تحویل گردید.

  2. من امروز براش شکایت از یکی از تعمیرکاران خودرو به صنعت و معدن میدان ولیعصر رفتم
    برخلاف توقعم و با پیش زمینه فکری که از سرچ توی اینترنت داشتم مسئول مربوطه با وجود اینکه آخر وقت بود محترمانه و با حوصله کارم رو انجام داد و پرونده تشکیل شد
    من تنها هم اونجا نبودم برای شکایت از خیلی صنوف اونجا اومده بودن و منطقی بنظر می رسید که ترتیبی داده بشه که بجای مراجعه مستقیم به صنوف ( و احتمالا مواجه شدن با جانبداری همکاران صنوف مربوطه نسبت به همکاران متخلفشون ) محل واحد و مشخصی در نظر بگیرن که بی غرض موارد تخلف رو بررسی کنن و مدارک رو تنظیم کنن
    به من بعد از تکمیل مدارک نامه ای دادن که توش گفته نهایتا ظرف دو هفته باهام تماس می گیرن ماشین رو ببرم به کارشناس نشون بدم و گزارشش رو بگیرم
    امیدوارم کمتر از دو هفته بشه
    و کارشناس و بقیه هم مثل امروز دلسوزانه همکاری کنن و جالب اینه که خود مسئولای اون سازمان می گفتن مردم با فکر اینکه به کارشون هیچ جای مملکت رسیدگی نمی شه تخلف صنوف رو‌نادیده می گیرن در حالیکه ما براحتی و به سرعت می تونیم قانونی جبران کنیم ضرر و زیانشون رو و حتی واحد صنفی رو پلمپ کنیم

    • سید حسین قائم مقام

      خدا رو شکر که برخوردشون خوب بوده و کار شما رو راه انداختن
      شاید یکی از دلایلش همین باشه که در رسانه های مختلف برخورد قبلیشون منعکس شده و کمی به خودشون اومدن
      البته شنیدم جدیدا چند نفر کرمانی هم اونجا استخدام شدن که کمی پیگیر کار مردم هستن
      خداکنه این عزیزان انگیزه پیگیری رو از دست ندن و همیشه فعال و مهربان، به کار بپردازن
      پیروز باشید

  3. من دوباره برگشتم
    اومدم بهتون بگم دم اهالی اتحادیه گرم
    امروز نوبت رسیدگی داشتم
    رفتم شورای حل اختلاف دیدم جناب تعمیرکار با رنگ و روی پریده نشسته
    با یکساعت تاخیر رفتیم تو
    دوتا آقا که یکیشون تعمیرکار حرفه ای بود و یه خانوم نشسته بودن
    (آخه من اولین بار بود اینجور جاها می رفتم برام جالب بود)
    شرح ماجرا دادم خیلی برخورد حرفه ای و در ابتدا بی طرف و محترمان داشتن
    بعد که ماجرا داشت به نفع من معلوم می شد منو فرستادن بیرون
    بعد از چند دقیقه صدام زدن
    شماره کارت گرفتن دادن به تعمیرکار نه چندان محترمتا بدوئه بره ۹۰۰ هزار تومن اضافه دریافتی رو بریزه برام
    و گفتن باز هم اگر می خوای می تونیم بفرستیم کارشناسی ولی بهتره با گارانتی شش ماهه ببری ماشینو اگر ایرادی پیش اومد بیار بررسی کنیم
    خلاصه اینکه ببرید
    ببرید شکاییتونو نشستن اونجا آدمایی که جواب درست بهتون بدن
    البته پیش از من یه موردی بود که به نفع تعمیرکار تموم شد و تشخیص دادن شکایت طرف بی مورد بوده
    اون زمانی هم که منو فرستادن بیرون گفتم لابد می خوان یه پولی بگیرن به نفعش نتیجه بگیرن ولی دیدم نه خدارو شکر اونجور نشد
    من بیرون بودم می شنیدم جلوی طرف زنگ زدن به لوازم فروش گذاشتن رو اسپیکر قیمت قطعاتو گفت اینام از فاکتور من کم کردن همه رو

    • سید حسین قائم مقام

      خیلی خوبه که بخوبی پاسخگوی شما بودن و مو رو از ماست کشیدن و شما رو به حقوقتون رسوندن.
      زنده باد افراد اینچنینی که برای مردم زحمت میکشن.

      از سایر عزیزانی که مراجعه داشتن تقاضا دارم تجربه خودشون رو با بقیه به اشتراک بزارن

      سپاس از شما

      • سلام دوست عزیز. خوشحالم که مشکلتون حل شده. خودرو من رو بنام یاتاقان باز کرد و با تعویض سرسیلندر و ….تا دینام که قبل از تعمیرگاه سالم بود ۴۱۵۰ از من هزینه خواست. در صورتیکه قبلش میگفت حدودا ۲۸۰۰ و الان من میخوام برپ ازش شکایت کنم. هنوز ماشین رو تحویل نگرفتم و زیر بار هزینه تحمیلیش نرفتم. فردا میخوام ازش فاکتور بگیرم ببرم اتحادیه شکایت کنم. برای قطعات میخواد فاکتور فروشنده ها رو بده و برای اجرت فاکتور خودش. من شنیدم برای شکایت باید سند بنام خودت باشه. من فقط قولنامه دارم سند نزدم هنوز. اکر ممکنه براتون لطفا شما که رفتید بهم راهنمایی کنید. ممنون

  4. سلام
    تعمیرگاهی گیربکس خودرو تویوتا را پایین اورد وهزینه گزافی گرفت ولی تا خودرو تانزدیک منزل راه رفت وهمانجا موند حالا چندماهی میشود چندبار با صاحب تعمیرگاه تماس گزفتم واوهم به مکانیکی که کاررا خراب کرده ارجاع داد حالا ضمن اینکه عکس فاکتور ورسید دستگاه پز را دارم اگر شکایت کنم کارشناس به محل توقف ماشین می اید ؟چونکه راه نمیرود .آیا سازمان محترم شما ابتدا با صاحب تعمیر گاه صحبت میکند شاید موضوع خاتمه یابد.باتشکر

  5. سلام دوستان
    یه سوال داشتم، من ماشینمو(سمند EF7) بردم معاینه فنی بعدش یه مشکلی داشت که باید حل میشد.داخل معاینه فنی یه تعمیرگاه بود که همین کارارو انجام میداد.گفتش که کاتالیزور مشکل داره و باید تعویض شه.قیمتشو پرسیدم گف ۷۳۰ هزار تومان.خلاصه عوض کرد ولی بعدش فهمیدم که قیمتشو زیاد حساب کرده.فقط یه چیزی من فاکتور ندارم.تنها چیزی که ازش دارم رسید دستگاه مغازشه که کارت کشیدم. به نظرتون میشه ازش شکایت کرد؟

  6. سلام حدود یک ماه پیش برای تعویض روغن گیربکس خودروی خود که یک جک جی ۵ است بهتعویض روغنی در
    شهر ری مراجعه کرده اولا ایشان گفتند که روغن مطابق خودروی شما است که اینگونه نبود و از روز دوم گیربکس خودروی بنده شروع به تقد زدن کرده و دوما اینکه بجز ۱۰۰/۰۰۰ تومان اجرت که از بنده گرفت یک روغن هم بیشتر با بنده حساب کرده چون داخل دفترچه خودرو زده است ۴/۹ لیتر که ایشان در حساب و کتاب خود ۶ روغن یک لیتری را حساب کرد و جمعا ۳۷۰/۰۰۰ تومان پول گرفتند. مهمترین مشکل بنده این است که روغن گیربکس مناسب را با توجه به اینکه به ایشان گفتم ایتفاده نکرده و باعث خیارتبه بنده شده است.قبلا از شما نهایت تشکر را دارم

  7. اومدم اینجا بخونم ببینم که چکار کنم تعمیرکاری که سوبله چوبله ازم پول گرفته‌رو که پشیمون شدم .. واقعا موجوداتی در این سطح آی‌کیوئه پایین هیچ‌جای دنیا نیست.. از خودم بدم میاد که ایرانیم و انقدر آدمهای مذخرفی هستیم ..
    ممنون بابت راهنماییتون که بیشتر وارد این لجنزارها نشم .. یاحق ..

    • سید حسین قائم مقام

      البته برخی بازدیدکننده های سایت اظهار داشتند که تغییراتی در روند رسیدگی به شکایات ایجاد شده و جدیدا خیلی سریعتر رسیدگی می کنن
      به امید فردایی بهتر برای همه ایرانیان

  8. من۸ماه پیش ازروی فیلم های که در اینترنت دانلود کرده بودم موتور۲۰۶ خودم را تعمیر کردم بوش سیلندر ور ینگ و پیستون و حتی شاتون وسوپاپ و بوش ساق سوپاپ را عوض کردم وسوپاپ ها را با روغن سمباده نرم وزبرابندی کردم و کل پیج های خودرو را با ترک متر بستم حتی پیچ چرخ که ۸۵ نیوتن متر می شود هزینه ام ۴۵۰ شد بعد پیستون وشاتون های کهنه را فروختم ۲۰۰ دراصل هزینه ام ۲۵۰ شدببین چقدر مکانیک ها حرام خوار وبی وجدان هستند پول الکی از مردم می گیرند.من به همه می گویم خودتان ابزاربخرید وخودرو را خودتان تعمیر کنید الان اینقدر فیلم خودرو داخل یو تیوب است که میشه یاد گرفت. ایران خودرو وسایپا چند تا موتور دارندtu3وtu5وxu7وxu9 که روی همه ماشین می گذارند وتکنولوژی مال ۲۰تا۳۰ سال قبل است

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *