صفحه اصلی / دانستنی ها / مراحل رسیدگی به شکایت در اتحادیه تعمیرکاران خودرو
در هنگام تصادف چه باید کرد؟

مراحل رسیدگی به شکایت در اتحادیه تعمیرکاران خودرو

دنیای خودرو : مراحل رسیدگی به شکایت در اتحادیه تعمیرکاران خودرو

متاسفانه روند رسیدگی به شکایات مراجعان تعمیرگاه های خودرو نیازمند طی مراحل مختلف است که هزینه و زمان بسیاری را از مردم تلف می کند. در این مقاله سعی میکنیم تا شما را از مراحل رسیدگی به شکایت در اتحادیه تعمیرکاران خودرو آشنا کنیم. در قدم اول شما می بایستی بعد از اینکه از تعمیرگاهی ناراضی شدید به آن تعمیرگاه مراجعه نموده و برای انجام خدماتی که به شما ارائه کرده است درخواست فاکتور نمایید. سپس با در دست داشتن فاکتور مذکور در تهران به ضلع شمال غربی میدان ولی عصر، سازمان صنعت معدن و تجارت «واحد شکایات حضوری» مراجعه کنید. فقط نکته های مهمی که وجود دارند: اول اینکه حتما باید فاکتور به نام شما باشد و مهر و امضاء تعمیرگاه را نیز داشته باشد، مبلغی که پرداخت نموده اید حتما باید به وسیله دستگاه کارتخوان پرداخت شده باشد و رسید آن ضمیمه پرونده شود؛ مدارک خودرو شامل کارت ماشین هم حتما باید به همراه داشته باشید و مهمتر اینکه به نام شخص شما باشد. فراموش نکنید که اگر مدارک خودرو مثلا به نام همسرتان باشد و شما اتومبیل را به تعمیرگاه برده باشید و یا هزینه تعمیرگاه را به صورت نقدی پرداخت کرده باشید و یا فاکتور فاقد آدرس و تلفن و مهر تعمیرگاه باشد هیچ اتفاقی نخواهد افتاد و به شکایت شما ترتیب اثر داده نخواهد شد.

بعد از اینکه مدارک مذکور را ارائه نمودید، واحد شکایات اداره صنعت معدن و تجارت، آنها را در قالب پرونده ای به اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران ارسال میکند. در اینجا سوالی مطرح می شود: اینکه چرا نباید همان ابتدا خودتان جهت تکمیل پرونده به اتجادیه مراجعه کنید؟ این سوال را به صورت تلفنی از کارشناس اتحادیه و کارشناس اداره صنعت پرسیدیم و هر دو نفر پاسخ دادند «این قانون است با این سوالات مزخرف وقت من را نگیر» و گوشی را قطع کردند!

بعد از ارسال مدارک از طرف اداره صنعت به اتحادیه، اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران ابتدا شما را در صف بررسی مدارک قرار میدهد و بعد اینکه مدارک را بررسی کرد، اگر صلاح بداند خودرو شما را کارشناسی می کند و اگر حق با شما باشد _که معمولا نیست!_ شما را به همان تعمیرگاه جهت رفع عیب ارجاع میدهد. اگر هم حق با شما نباشد که کاملا واضح است چه اتفاقی رخ خواهد داد. اینکه تعمیرگاهی که شما از او شکایت کرده اید این بار آیا کارش را درست انجام میدهد و یا در خودرو شما عقده گشایی کرده جای دیگری را هم خراب می کند مبحثی است که از نظر اتحادیه چندان اهمیتی ندارد و اصلا نباید به آن فکر کرد.

این پروسه علاوه بر صرف زمان، نیازمند هزینه هم هست چون ناگفته پیداست که بدون دریافت پول هیچ جایی کسی کاری انجام نخواهد داد. شما باید هزینه کارشناسی را به اتحادیه پرداخت کنید تا مثلا یک کارشناس مشکل خودرو شما را بررسی نماید.

همانطور که مشاهده میشود، رسیدگی به شکایت از تعمیرگاه های خودرو بسیار دشوار و دارای تبصره های مختلف است و با علم به همین زمان بر بودن، هر ننه قمری رفته یک تعمیرگاه خودرو باز کرده و اولا به جای تعمیر، قطعات اصلی را با نمونه بی کیفیت تعویض می کند ثانیاً ای کاش بعد از تعویض، مشکلات خودرو حل میشد!

در ادارات و سازمان ها هم معمولاً افرادی نشسته اند که در حال تعریف کردن قصه جشن تولد دیشب دختر عمه شان هستند و تا شما وارد میشوید احساس میکنند یک غریبه وارد جمع خصوصی شان شده است به همین دلیل تا آنجا که میتوانند سنگ جلو پای شما می اندازند. این افراد معمولا «توهم زیاد کار کردن» دارند و پیش خودشان فکر می کنند از صبح که به سر کار آمده اند کارهای زیادی انجام داده اند لذا نه وقت دارند و نه اعصاب پاسخگویی مناسب؛ این طور عنوان می کنند که چون زیاد کار دارند نمی توانند به سوالات شما جواب بدهند.

اتحادیه ها با هدف سامان بخشیدن به کسب و کارهای مختلف راه اندازی شده اند اما متاسفانه با فراموش کردن هدف اصلی، به محلی تبدیل شده اند برای سرکار گماری مردم.

اگر اتحادیه تعمیرکاران خودرو قصد داشت واقعا به مشکلاتی که قشر مثلا تعمیرکار خودرو برای مردم درست می کنند رسیدگی کند چند تعمیرگاه معتمد به عنوان کارشناس اتحادیه در محل های مختلف شهر معرفی میکرد تا در صورت وجود مشکل، مردم به یکی از آن ها مراجعه نمایند. تعمیرگاه مذکور بعد از دریافت حق کارشناسی، مشکل را بررسی و یک نامه دست مالک خودرو میداد. آن نامه برای اتحادیه ملاک سنجش می بود و در صورت تخلف تعمیرگاه، بدون هیچ گونه اغماضی برای بار اول یک ماه و برای بار دوم شش ماه دکان طرف را پلمپ می کرد. در صورت تکرار، جواز کسب تعمیرگاه باطل میشد تا کسی جرات نکند بدون داشتن علم و تجربه کافی، تعمیرگاه باز کند!

آیا این نحوه رسیدگی به شکایات خیلی دشوار است؟ چرا اتحادیه این کار را نمی کند؟! البته شاید حق عضویتی که از تعمیرگاه های بی تجربه می گیرد برای اتحادیه ارزشی به مراتب بالاتر از حل مشکلات مردم دارد! البته شاید…

نویسنده: سید حسین قائم مقام

4 دیدگاه‌ها

  1. با سلام و احترام
    اینجانب برای رفع نقص خودرو به واحد صنفی (مجتمع تعمیرگاهی وحید) واقع در شهرک راه آهن خیابان هوانیروز مراجعه نمودم.
    این واحد پس از اعلام نقص شلنگ هیدرولیک مقرر شد تا ظهر روز بعد خودرو را تحویل دهد.
    نه تنها پس از ۷ ساعت تاخیر خودرو اینجانب در کارواش محلی دیگر تحویل شد بلکه خلاف نرخنامه اتحادیه محترم
    هزینه درخواست شده و در نهایت با برخورد ناشایست مسئول کارگاه خودرو با پمپ هیدورلیک سوخته به اینجانب تحویل گردید.

  2. من امروز براش شکایت از یکی از تعمیرکاران خودرو به صنعت و معدن میدان ولیعصر رفتم
    برخلاف توقعم و با پیش زمینه فکری که از سرچ توی اینترنت داشتم مسئول مربوطه با وجود اینکه آخر وقت بود محترمانه و با حوصله کارم رو انجام داد و پرونده تشکیل شد
    من تنها هم اونجا نبودم برای شکایت از خیلی صنوف اونجا اومده بودن و منطقی بنظر می رسید که ترتیبی داده بشه که بجای مراجعه مستقیم به صنوف ( و احتمالا مواجه شدن با جانبداری همکاران صنوف مربوطه نسبت به همکاران متخلفشون ) محل واحد و مشخصی در نظر بگیرن که بی غرض موارد تخلف رو بررسی کنن و مدارک رو تنظیم کنن
    به من بعد از تکمیل مدارک نامه ای دادن که توش گفته نهایتا ظرف دو هفته باهام تماس می گیرن ماشین رو ببرم به کارشناس نشون بدم و گزارشش رو بگیرم
    امیدوارم کمتر از دو هفته بشه
    و کارشناس و بقیه هم مثل امروز دلسوزانه همکاری کنن و جالب اینه که خود مسئولای اون سازمان می گفتن مردم با فکر اینکه به کارشون هیچ جای مملکت رسیدگی نمی شه تخلف صنوف رو‌نادیده می گیرن در حالیکه ما براحتی و به سرعت می تونیم قانونی جبران کنیم ضرر و زیانشون رو و حتی واحد صنفی رو پلمپ کنیم

    • سید حسین قائم مقام

      خدا رو شکر که برخوردشون خوب بوده و کار شما رو راه انداختن
      شاید یکی از دلایلش همین باشه که در رسانه های مختلف برخورد قبلیشون منعکس شده و کمی به خودشون اومدن
      البته شنیدم جدیدا چند نفر کرمانی هم اونجا استخدام شدن که کمی پیگیر کار مردم هستن
      خداکنه این عزیزان انگیزه پیگیری رو از دست ندن و همیشه فعال و مهربان، به کار بپردازن
      پیروز باشید

  3. من دوباره برگشتم
    اومدم بهتون بگم دم اهالی اتحادیه گرم
    امروز نوبت رسیدگی داشتم
    رفتم شورای حل اختلاف دیدم جناب تعمیرکار با رنگ و روی پریده نشسته
    با یکساعت تاخیر رفتیم تو
    دوتا آقا که یکیشون تعمیرکار حرفه ای بود و یه خانوم نشسته بودن
    (آخه من اولین بار بود اینجور جاها می رفتم برام جالب بود)
    شرح ماجرا دادم خیلی برخورد حرفه ای و در ابتدا بی طرف و محترمان داشتن
    بعد که ماجرا داشت به نفع من معلوم می شد منو فرستادن بیرون
    بعد از چند دقیقه صدام زدن
    شماره کارت گرفتن دادن به تعمیرکار نه چندان محترمتا بدوئه بره ۹۰۰ هزار تومن اضافه دریافتی رو بریزه برام
    و گفتن باز هم اگر می خوای می تونیم بفرستیم کارشناسی ولی بهتره با گارانتی شش ماهه ببری ماشینو اگر ایرادی پیش اومد بیار بررسی کنیم
    خلاصه اینکه ببرید
    ببرید شکاییتونو نشستن اونجا آدمایی که جواب درست بهتون بدن
    البته پیش از من یه موردی بود که به نفع تعمیرکار تموم شد و تشخیص دادن شکایت طرف بی مورد بوده
    اون زمانی هم که منو فرستادن بیرون گفتم لابد می خوان یه پولی بگیرن به نفعش نتیجه بگیرن ولی دیدم نه خدارو شکر اونجور نشد
    من بیرون بودم می شنیدم جلوی طرف زنگ زدن به لوازم فروش گذاشتن رو اسپیکر قیمت قطعاتو گفت اینام از فاکتور من کم کردن همه رو

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *