صفحه اصلی / اخبار خودرو / گران فروشی کرمان خودرو در محصولات هیوندای

گران فروشی کرمان خودرو در محصولات هیوندای

دنیای خودرو : گران فروشی کرمان خودرو در محصولات هیوندای

با اعلام همکاری شرکت بزرگ هیوندای با کرمان خودرو، بسیاری خوشحال شدند که می‌توانند محصولات این برند مشهور کره‌ای را با بهایی کم‌تر از خودروهای وارداتی و به دلیل مونتاژ آن‌ها در کشور، تهیه کنند؛ اما اعلام قیمت‌گذاری این محصولات، این فکر را کاملا دگرگون کرد؛ اینکه کرمان موتور چگونه و بر چه اساسی قیمت محصولاتش را تعیین می‌کند هنوز برای همه مورد سوال است!

چندی پیش که محصولات کمپانی جک به تازگی توسط کرمان موتور وارد بازار کشور شد، قیمت‌های خوبی داشت، اما به مرور و با استقبال مناسب هم‌وطنانی که چاره‌ای جز خرید این محصولات نداشتند، این شرکت آرام و بی‌سر و صدا هرچه توانست قیمت‌شان را افزایش داد، امری که در ارتباط با خودروهای لیفان به‌خصوص مدلی چون ۸۲۰ دیده شد.

گران فروشی کرمان موتور در محصولات هیوندای

پس از اعلام همکاری با خودروساز کره‌ای، هیوندای i10 به عنوان یکی از کوچک‌ترین و ارزان‌ترین محصولات این کمپانی برای وارد شدن و البته مونتاژ در کرمان موتور انتخاب شده بود. تا اینجای کار همه چیز عالی بود! اما روزی که قیمت این خودرو مشخص شد، برق از چشمان همه ایرانیان پرید! در آن زمان این موضوع را کمی برای شما شرح داده و به آن پرداختیم.

 می‌توانید با خواندن مقاله زیر این موضوع را دقیق‌تر متوجه شوید:

چرا هیوندای i10 کرمان خودرو اینقدر گران است؟

اما مدتی پیش، کرمان موتور در حرکتی ناگهانی نام تمامی خودروی های چینی را از وب‌سایت اصلی خود حذف کرده و به جای آن‌ها نام خودروهای گران قیمت هیوندای را جایگزین کرد. حرکتی که در آن زمان باعث حیرت و البته نگرانی خریداران خودروهای چینی این شرکت شد.

اما داستان چیست؟

کرمان موتور در اقدامی جالب، با کمپانی هیوندای به توافق رسیده است که محصولات روز آن‌ها نظیر توسان، النترا، سانتافه و توسان را وارد کرده و در مجموعه خود آن‌ها را به فروش برساند. حال اینکه آیا مجموعه این شرکت می‌تواند همانند مجموعه به روز و پیشرفته هیوندایی عمل کرده و محصولات این چنینی را مثل نسخه‌های وارداتی سرهم کرده و بدون مشکل به بازار عرضه کند، خود جای سوال دارد، اما بحث ما بازهم این نیست! امری که البته به‌نظر می‌رسد در ابتدا با فروش محصولات واردی آغاز شده و سپس به مرحله مونتاژ برسد.

قیمت‌هایی که کرمان موتور برای این خودروها اعلام کرده است، همانند سری گذشته، کاری می‌کند که مغز شما لحظاتی هنگ کرده و حتی متوجه نشوید که در چه کشوری زندگی می‌کنید!

خودروهای انتخاب شده از سوی کرمان موتور عبارت‌اند از سوناتا ۲۰۱۷، توسان ۲۰۱۷، سانتافه ۲۰۱۷ و النترا ۲۰۱۷!

گران فروشی کرمان موتور در محصولات هیوندای

خب ظاهر امر که بسیار خوب بوده و شاید هر کسی پیش خود فکر کند، حال که این محصولات قرار است در ایران به‌صورت مستقیم عرضه شود، پس حداقل ۲۰ درصدی از محصولات وارداتی ارزان‌تر بوده و قطعا راحت‌تر قابل تهیه است!

کرمان موتور به اندازه خود، در حوزه خدمات پس از فروش، تامین قطعات، مشتری مداری و البته قیمت گذاری محصولات کم مشکلات ندارد، حال وقتی پای محصولات با کیفیت چون هیوندای به آنجا باز می‌شود باید قطعا شرایط تغییر کند. تجربه خودروهای i10 و i20 نشان داده که این مجموعه بزرگ خودروسازی، نه‌تنها در قیمت گذاری محصولات مونتاژی خود شرایط مشتریان را در نظر نمی‌گیرد، که حتی با حذف برخی آپشنهای خودروها، سعی در به صرفه‌تر کردن قیمت آن برای خود نیز می‌کند!

بیایید تا این موضوع را بیشتر باز کنیم!

تعرفه واردات خودرو در کشور ما، به اندازه خودش کاملا عجیب و غریب است! یعنی شاید هنوز نتوانید کسی را پیدا کنید که بتواند برای شما این موضوع را کامل و واضح توضیح دهد که قیمت خودروهای وارداتی بر چه اساسی اعلام می‌شود. تا به امروز شرکت آسان موتور، به عنوان نماینده رسمی محصولات هیوندای موتور کره جنوبی در ایران فعالیت کرده و خودروهای این شرکت نظیر توسان، سوناتا، سانتافه، ولوستر و … را وارد و به فروش رسانده است. همان‌طور که گفتیم کرمان موتور با عقد قراردادی با هیوندای تصمیم دارد تا چند محصول شاخص این کمپانی را وارد و پس از مونتاژ در کشورمان به فروش برساند.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های خودروهایی که قرار است در داخل کشور مونتاژ شوند، قطعا قیمت آن است. در واقعا این محصولات از تعرفه گمرکی پایین‌تری برخوردار بوده و به دلیل تفاوت هزینه‌ها در دیگر حوزه‌ها می‌بایست قیمتی کمتر از نسخه‌های وارداتی داشته باشد.

با توجه به تجربه تلخ دو محصول قبلی که کرمان موتور اقدام به مونتاژ داخلی آن‌ها کرده و برخی از آپشن های آن محصولات را نیز به دلخواه خود حذف کرده است (مانند سانروف)، در بهترین حالت اگر خودروهای مونتاژی جدید کرمان موتور، با حذف برخی از آپشن‌های جذاب آسیب نبینند، منطقا بایستی ۲۰ درصد ارزان‌تر از قیمت همین محصولات وارداتی باشد؛ قیمتی که البته با همین شرایط، باز هم بسیار بیشتر از بهای جهانی آن است. البته در ابتدای امر با توجه به آنکه می‌توان حدس زد این خودروها به‌صورت کامل وارد شده و پس از طی مدت زمانی به خط مونتاژ بروند، پس نگرانی بابت حذف آپشن‌ها یا پایین‌تر بودن کیفیت محصولات، شاید به‌صورت جدی مطرح نشود.

اما بیایید تا نگاهی به قیمت‌های عجیب و غریب اعلام شده توسط کرمان موتور برای چند محصول جدید هیوندای بی‌اندازیم.

  • به طور مثال قیمت خودروی سوناتای مدل ۲۰۱۷ در بازار آزاد و خودروهای وارداتی چیزی بین ۱۷۰ تا ۱۸۰ میلیون تومان است. خب اگر کرمان موتور قصد مونتاژ مجدد این خودرو در کشور را داشته باشد، که البته امیدواریم این اتفاق بدین زودی‌ها نیفتد چون قطعا بلای عجیبی‌ سر کیفیت این محصول می‌آید، قیمت تمام شده آن می‌بایست کمتر از این باشد! اما در اقدامی عجیب قیمت اعلام شده این محصول ۱۹۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان عنوان شده است!

گران فروشی کرمان موتور در محصولات هیوندای

در واقع نه‌تنها ارزان‌تر نبوده که گران‌تر هم هست!

  • سراغ محصول دیگری می‌رویم، توسان ۲۰۱۷ در بازار آزاد قیمتی بین ۱۸۵ تا ۱۹۰ میلیون تومان دارد، کرمان موتور با توجه به قیمت بازار و رصد آن، برچسب قیمتی ۱۹۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان را برای این خودرو در نظر گرفته است. می‌بینیم که در اینجا باز هم نه تنها خبری از ارزان‌تر بودن نیست، بلکه بایستی بهای بیشتری بپردازید.

گران فروشی کرمان موتور در محصولات هیوندای

  • یکی دیگر از این خودروها شاسی بلند محبوب سانتافه ۲۰۱۷ است. این خودروی دوست داشتنی هم اکنون در بازار با کف قیمتی ۲۳۴ میلیون تومان در نسخه ۲۰۱۷ و فول آن عرضه می‌شود و کرمان خودرو قیمت نهایی آن را ۲۳۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان اعلام کرده است.

گران فروشی کرمان موتور در محصولات هیوندای

  • محصول چهارم هم النترا است، خودرویی که در سطح جهانی به عنوان یک اتومبیل خانوادگی و تا حد زیادی اقتصادی مطرح می‌شود. بهای این خودرو توسط کرمان موتور ۱۳۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان اعلام شده که در بازار حدودا ۱۳۴ میلیون تومان بها دارد و باز کرمان موتور رسالت خودش در گران‌فروشی را در اینجا نیز به‌خوبی اجرا کرده است!

گران فروشی کرمان موتور در محصولات هیوندای

خب، شما قیمت ۴ خودروی اعلامی کرمان موتور را مشاهده نمودیدکه همگی گران‌تر هستند و شاید رویایی عرضه شدن با بهایی کم‌تر را برای بسیاری تبدیل به کابوس کرده است!

حال بایستی این سوال را پرسید که اگر هر چهار خودروی نامبرده شده قرار است پس از مدتی در ایران مونتاژ شود، پس این دلیل اختلاف قیمت چیست؟ اصلا این میزان بر چه اساسی محاسبه شده است؟! اگر قرار بر عدم تفاوت قیمت بین خودروی وارداتی قبلی و جدید کرمان موتور است (که در اینجا تازه گران‌تر هم است)، پس این همه حمایت از تولید محصول در داخل برای چه بوده و چرا سود این قبیل کالاهای محبوب بایستی تنها به جیب عرضه کننده برود و مشتری از آن بی‌بهره باشد؟

نتیجه

متأسفانه همان‌طور که در ابتدای بحث عنوان داشتیم، قیمت گذاری خودروها در کشور ما تابع قوانین خاصی نبوده و هر شرکتی اعم از وارد کننده یا تولید کننده، بر اساس سنجش بازار برای خود قیمت‌هایی عجیب و غریب را انتخاب کرده و متأسفانه بدون هیچ گونه نظارت و ساز و کار دقیقی آن‌ها را به فروش می‌رساند.

پر واضح است که به دلیل عدم تنوع خودروها در کشورمان، هر خودرویی با هر قیمتی که وارد کشور می‌شود، با استقبال مواجه شده و تقریبا هیچ شهروندی از حق و حقوق خود در این حوزه خبر ندارد و احیانا اگر خبر داشته باشد، برای پیگیری و گرفتن آن حق دستش به جایی بند نیست! امیدواریم کرمان موتور حداقل به طور روشن و واضح بحث قیمت گذاری این محصولات را برای علاقه‌مندان به این برند کره‌ای توضیح دهد و این شائبه که سواستفاده از محبوبیت برند هیوندای باعث این قیمت گذاری غیر منطقی شده است، برطرف کند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *