صفحه اصلی / آموزشی پژو 206 / تعویض روغن هیدرولیک ۲۰۶

تعویض روغن هیدرولیک ۲۰۶

تعویض روغن هیدرولیک ۲۰۶ که قرار است در این پست به صورت مفصل و کاملا عملی در مورد آن بحث شود. پس با ما تا انتهای مطلب همراه باشید!

نکته اول اینکه کلا هیدرولیک ۲۰۶ رو نباید با ماشینهای مثل تویوتا و مزدا و بنز و نیسان مقاسه کرد! ۲۰۶ عموما فرمان سفت داره و روش هایی هم که برخی تعمیرکارها پیشنهاد می کنند برای نرم کردن فرمان ۲۰۶ ، پیشنهادات خوبی نیستند چرا که امنیت خودرو کم خواهد شد و مشکلاتی نظیر روغن ریزی در آینده نزدیک گریبانگیر شما خواهد شد. پس به همین مقدار نرمی استاندارد فرمان ۲۰۶ قانع باشید و سعی کنید همان مقدار را حفظ نمایید!

همه می دانیم که روغن هیدرولیک هم همانند روغن موتور، بعد از مدتی خاصیت خود را از دست میدهد و به همین دلیل است که فرمان پژو ۲۰۶ کمی سفت تر می شود. حتی مواردی وجود دارد که به دلیل از دست رفتن خاصیت و عدم تعویض روغن هیدرولیک ۲۰۶ در زمان مناسب، فرمان به شدت سفت می شود به طوریکه برخی تعمیرکاران پیشنهاد می دهند که به دلیل خرابی یا سوختگی پمپ هیدرولیک، شما کل مجموعه پمپ هیدرولیک را تعویض نمایید. اما بدانید و آگاه باشید که با تعویض روغن هیدرولیک ۲۰۶ به صورت صحیح می توان بسیاری از مشکلات ناشی از سفتی فرمان را به خوبی حل نمود و فرمان ۲۰۶ را در حد قابل قبولی نرم کرد.

اما اگر با مشکل سفتی فرمان مواجه شده اید بهتر است موارد دیگری نیز بررسی بفرمایید. اول سفتی تسمه دینام؛ چراکه اگر تسمه دینام زیادی سفت باشد این امر منجر به سفت شدن فرمان خواهد شد. ضمنا گاهی اوقات به دلیل وجود براده و ذرات معلق در روغن هیدرولیک فرمان سفت میشود که برای نرم کردن فرمان ۲۰۶ می توان با شناور نمودن یک عدد آهنربا در روغن هیدرولیک، این مشکل را رفع نمود. به این ترتیب که با سیم مفتولی، یک عدد آهنربای قوی کوچک را در روغن هیدرولیک شناور نمایید. در این صورت ذرات براده موجود در روغن هیدرولیک جذب آهنربا میشود که می بایست هر ماه آهنربا را با پارچه تمیز بدون پرز، تمیز کرده و براده ها را به بیرون منتقل نمود. این روش هم تاثیر خوبی در نرم کردن فرمان ۲۰۶ دارد البته باید چندین بار این کار را تکرار نمود.

اگر چنانچه، در ابتدای روشن نمودن ماشین و در هنگامی که موتور سرد است، فرمان نرم هست اما کمی که میگذرد و با گرم شدن موتور، فرمان سفت می شود در این صورت برای نرم کردن فرمان ۲۰۶ می بایست مجموعه پمپ هیدرولیک و روغن موجود در آن بررسی شود. اگر روغنی که در حال حاضر در پمپ هیدرولیک هست چند سال کار کرده در این صورت شک نکنید که با گرم شدن روغن، روغن هیدرولیک خاصیت خود را از دست میدهد و در این صورت می بایست اقدام به تعویض روغن هیدرولیک ۲۰۶ گردد. اگر چنانچه از روغن مناسب در سیستم هیدرولیک استفاده نموده اید و همچنان با گرم شدن موتور، فرمان نرمی خود را از دست میدهد، در این صورت شاید چیزی در مسیر روغن قرار گرفته که با گرم شدن، منبسط می شود و مسیر عبوری روغن را مسدود می نماید. در این صورت می بایست مسیر عبوری روغن مورد بازبینی و تمیزکاری قرار گیرد!

اما دقت داشته باشید که با روش ساکشن، فقط روغن موجود در پمپ هیدرولیک تعویض می شود و روغنهای موجود در لوله ها و کل مسیر، تخلیه نخواد شد. نکته قابل توجه اینکه اختلاط دو نوع روغن متفاوت، باعث میشود تا روغن مخلوط، خاصیت ضدخورندگی خود را از دست بدهد به طوریکه روغن مخلوط، به شدت برای سیستم هیدرولیک خودرو مضر خواهد بود. پس حتما از روش زیر برای تعویض روغن هیدرولیک ۲۰۶ استفاده نمایید تا مطمئن شوید که کل روغن تخلیه شده و روغن جدید به صورت کامل در سیستم هیدرولیک هیدرولیک خودرو جایگزین گردیده است.

تعویض روغن هیدرولیک ۲۰۶

۱- بین دینام و پمپ فرمان یک مقوا قرار دهید تا از ریختن روغن در بر روی دینام جلوگیری شودو فراموش نکنید که ریختن روغن هیدرولیک بر روی دینام می تواند موجبات سوختن ان را فراهم آورد!
۲- بست فلزی شیلنگ برگشت پایین مخزن پمپ را باز کنید و شیلنگ را جدا نمایید.
۳- با یک کورکن سمت لوله پلاستیکی زیر مخزن را محکم کنید و با یک بست آن را محکم کنید.
۴- یک شیلنگ با قطر کمی بزرگتر از شیلنگ مشکی رنگ برگشت، به طول حدودا ۱ متر، وارد شیلنگ برگشت کنید و سر دیگر شیلنگ را در یک ظرف ۴ لیتری قرار دهید.
۵- از این به بعد، انجام کارها می بایست توسط ۲ نفر انجام شود!
۶- مخزن پمپ را از روغن هیدرولیک جدید پر کنید
۷- ماشین را بدون گاز دادن روشن کنید. نفر دوم می بایست همزمان سطح روغن را بررسی کند و در هنگامی که سطح روغن پایین می رود با روغن جدید آن را پر نماید!
۸- یک بار فرمان را به سمت راست و چپ بچرخانید و ریختن روغن را انقدر ادامه دهید تا روغن تمیز از لوله خروجی نمایان شود.
۹- موتور را خاموش کنید. دقت داشته باشید که پس از خاموش نمودن سطح روغن سریع کم میشود و به همان نسبت روغن از شیلنگ خروجی خالی میشود! پس کار چرخاندن فرمان و اضافه کردن روغن را سریع انجام دهید که روغن کمتری هدر رود!
۱۰- اکنون سیستم عاری از روغن سیاه است و باید شیلنگ برگشت در جای خود بسته شود.
۱۱- بابستن شیلنگ در زیر مخزن پمپ فرمان، مجددا سطح روغن را به حد مناسب برسانید.
۱۲- موتور را روشن کنید و یک بار فرمان را به راست و چپ بچرخانید؛ سپس موتور را خاموش و سطح روغن را مجددا بررسی نماید و در صورت کسری روغن، آن را جبران نمایید.

تمام!

مجددا تاکید می گردد که این روش صحیح و کامل تعویض رغن سیستم هیدرولیک است و برای ۲۰۶ حداکثر نیاز به ۱ لیتر روغن دارد.

اگر سوالی دارید در قسمت دیدگاه ها مطرح نمایید

موفق باشید

93 دیدگاه‌ها

  1. نبودن درب روغن فرمان هیدرولیک چه ضررهای دارد

  2. سلام -در تعمیرگاه جلوبندی موقع تعویض طبق سمت راننده مقداری روغن در حد نیم لیتر روی زمین ریخت آیا این مورد اشکال ایجاد می کند؟ضمنا ماشین sd v1 206 هستش-با تشکر از شما

  3. مفید و عالی من همین کار و بردم جلوبندی انجام دادم فرمون ماشین خیلی نرم تر شد

  4. سلام .ممنونم از توضیحات دقیقتان . اکنون ودر مهر ۹۶ چه روغن هیدرولیکی باید ریخت؟ با توجه به موجودی بازار. من acdelco atf iii 3 ریختم (کامل خالی کردم) و احساس کردم از سمت پمپ صدای صوت و ناله بلند می شود . با گاز دادن صدا هم بیشتر وکم تر می شود . ممکنه روغن قلابی یا زیادی شل باشه؟ total at42 را هم که بسیار توصیه کرده اند همان dexron iii 3 هست . ممنون .

  5. به سال هزینه درست کردن هیدرولیک چقدر میشه

  6. سلام.۲۰۶ تیپ ۵ مدل ۹۴ دارم.از روزی که صفر کیلومتر اونو تحویل گرفتم فرمونش سفت بود.خیلی سفت تر از پراید مدل ۹۴ داداشم.بردم تعمیرگاه میگه همینه،بهتر نمیشه.شما راه حلی برای این مشکل دارید؟

    • سید حسین قائم مقام

      سلام دوست گرامی
      اگر تعمیرکار متبحر و باتجربه گفته طبیعیه پس طبیعیه. شما در نظر داشته باشید که فرمان ۲۰۶ نسبت به سایر اتومبیلهای فرمان هیدرولیک، کمی سفت تر هست.
      لطفا فرمان یکی دوتا ۲۰۶ دیگه رو بچرخونید و مقایسه کنید
      پیروز باشید

    • بایستی کاسه نمد های جعبه فرمان ،شیلنگ های هیرولیک و پمپ چک بشن

    • نه اصلا نباید سفت باشه تعمیرکارت حالیش نبوده اول روغن رو تعویض کن اگه تعویض کردی و همچنان سفت بود اول پمپ بعد شیر فرمون

  7. باسلام طبق فرموده شما ۳ لیتر روغن هیدرولیک مورد نیاز می باشد که نهایتا ۱ تا ۱٫۵ لیتر روغن جا میگیرد !!
    در ضمن برای ۲۰۶ ها و مدل های متفاوت مگر حجم و نوع روغن متغییر می باشد؟

    • سید حسین قائم مقام

      سلام بر شما
      دوست عزیز حجم روغن هیدوریک ۲۰۶ نهایتا همون ۱٫۵ لیتر هست. در این روش تعویض ما میخواهیم کل روغن تعویض بشه پس مقداری از روغن جدید با روغن قبلی اختلاط پیدا کرده و این روغن از سیستم خارج میشه
      منظور این نبوده که حجم روغن هیدورلیک ۳ لیتره!
      البته بنده الان اصلاح میکنم که حداکثر به ۲ لیتر روغن نیازه
      موفق باشید

      • برای من با دستگاه مخصوصی اینکار انجام شد که کل مسیر لوله ها و مخزن را تخلیه و پاکسازی کرد. حدود ۱٫۹ لیتر روغن داخل دستگاه ریخت که دستگاه به مخزن منتقل کرد. بعد از اتمام کار در صفحه نمایش دستگاه باقیمانده ۰ بود. آیا همه چیز اوکی هست؟ یا اوستا پول روغن اضافی روی دست من گذاشته؟

  8. آقا فرمون ماشین ۲۰۶ اس دی وی۸ خیلی خیلی نرم شده…اصلا برگشت هم نداره سر پیچ ها…لطفا راهنمایی کنید
    حتما باید دو دستی فرمون رو بچسبم..خیلی نرم شده…آزاد آزاده

    • خوشبحالت دیوانگی نکن بزار همینجوری نرم فقط ببر بوش هاشو عوض کنن هزینشم ۲۰ تومنه

  9. با سلام و احترام
    تشکر از توضیحات خوبتون لطفا راهنمایی بفرمایید
    اگر خودمون نتونیم روغن هیدرولیک فرمان ۲۰۶ رو کامل تخلیه و تعویض کنیم آیا شما محلی رو میشناسید در تهران معرفی کنید که این کار رو درست و اصولی انجام بده؟

    • سید حسین قائم مقام

      سلام دوست من
      تخلیه کردن روغن هیچ کار سخت و پیچیده ای نیست
      سعی کنید خودتون چند ساعت وقت بزارید و انجامش بدید
      دادن ماشین دست برخی مکانیک های از خدا بی خبر، هم ظلم به خودتونه، هم ظلم به اون از خدا بی خبره که بهش پول میدید تا پدر ماشین شما رو در بیاره و هم ظلم به اون ماشین بیچارست!
      پس بهتره برخی خورده کاری ها رو خودمون انجام بدیم.
      اصلا کار سختی نیست. سوالی داشتید ما در خدمت شماییم
      موفق باشید

  10. سلام. دلیل برنگشتن فرمان سر پیچ چیه؟ دو تا جلوبندی ساز ماشین رو نگاه کردن و گفتن هیچ مشکلی از جلوبندی نیست. هیچ صدای غیر عادی هم از پمپ هیدرولیک نمیاد. البته این اتفاق بیشتر زمانی میفته که فرمون تا انتها به سمت راست میپیچه. از سیستم هیدرولیکه به نظرتون؟ روغنش یا شلنگها یا پمپ؟ روغن رو هم نمیدونم نفر قبل کی تعویض کرده. ماشین تیپ ۵ مدل ۹۰

  11. اول ممنون از آموزشتون
    از مرحله ۷ به بعد که سطح روغن باید چک بشه و هی روغن اضافه بشه داخل مخزن همینجوری درب مخزن باز باشه هوا نمیگیره ؟
    یا باید هی روغن اضافه کردیم درپوش مخزن رو ببندیم ؟

  12. علیرضا سحری

    پارسال اواخر زمستون از درب مخزن نشتی میداد و همه میگفتن عادیه در حد کم، تا یه روز متوجه شدم که خیلی نشتی داده و تموم دینام چرب شده بود وقتی که گاز میدادم و سر چهاراها با سرعت میرفتم فرمون گیر می‌کرد در حدی که حس میکردم ماشین خاموش میشد و کمی می‌گذشت خوب میشد،دیگه هرچی روغن بود زد بیرون

    به یه بنده خدایی مراجعه کردم یه فشنگی مانندی بود عوض کرد، از بالا که نگاه میکنی یه لوله وارد پمپ شده اونو باز کرد فشنگی در آورد و یه استوک انداخت از مغازه زدم بیرون‌ خیلی خوب نرم بود و گفت باید روغنشم عوض کنی یه مغازه بغلی بود همونجا عوض کردم،ماشین روشن و دستگاه ساکشن داخلش منم هی چپ و راست میکردم تا اینکه اندازه خودش(یک لیتر یا دولیتر یادم نمیاد) روغن ایرانی ریخت و اومدم بیرون ماشین فرمونش سفت تر از قبل شد،مث هیدرولیکای قبل از سال ۹۰ سفت بود

    بعد از اون اتفاق چون اواخر زمستون بود صبحها که روشن میکردم میخواستم حرکت کنم در حد ۱۰ ثانیه فرمون کامل سفت و شل میشد، گاز میزدی حل میشد،کمی میرفتی دیگه خوب میشد چندین صبح ایجور شد و مجدد رفتم گفت که نمیدونم ماه و ستاره خراب شده، یه چیزی گفت،گفت کار کن اگه درست نشد بیا پمپ رو عوض کن، منم خودم یه بار هواگیری کردم(همون که درشو باز میزاری و دور موتور رو ۲۵۰۰ فرمون رو چپ و راست میکنی)روزای بعد با گرم شدن هوا اون اتفاق صبح نیوفتاد ولی فرمون نرمه نرم نشده بود در حدی که دوستام مینشستن میگفتن فرمونت چرا سفت شده!!!

    دیگه کاریش نداشتم تا چند روز پیش باز سرما هوا و مقدار نشتی سر پمپ شروع کرده اذیت کردن،صبحها شل کن سفت کن در حد ۳۰ ثانیه، امروز بین دوتا ماشین بود تا درآورمش دوتا ناخونم شکست میپیچی نرمه یهو سفت میشه،یاروه دوسه ماه پیش کار داشتم رفتم پیشش گفت بیا وسایل تعمیر آوردم درستش کنم، گفتم مشکل نداره، ولی الان داره واقعا، بعدش میخوام مث قبلا نرم بشه

    لطفا راهنمایی کنید دوباره نرم تو خرج…

    • سید حسین قائم مقام

      داداش گلم به احتمال خیلی زیاد مشکل از اورینگ بین.مخزن و پمپه
      اونو عوض کنی حل میشه
      هم علت روغن ریزی اونه هم علت سفت شدن فرمون چون هوا میکشه
      اورینگشو از مغازه اورینگ فروشی بگیری خودت هم میتونی عرض کنی . نیاز به اچارهای ۱۰ و ۱۳ و T40 داری
      بازکردن پمپ هیدرولیک رو گوگل کن کار سختی نیست
      موفق باشی

  13. سلام
    چه روغنی بخریم ؟ ۲۰۶ وی۸ مدل ۹۵
    توو دفترچه زده ATF D / ATX
    (شنیدم روغن گیربکس اتوماتیک ATX میندازن واسه هیدرولیک ۲۰۶ –
    حالا اینو میشه انداخت ؟ روغن گیربکس خودرو توتال مدل Fluide ATX یک لیتری

  14. با سلام وآرزوی سلامتی ، علت مزاحمت فقط تشکر بابت توضیحات و پاسخ به پرسشهای دوستان که در این روزگار غریب ، عجیب و باعث قدردانی از جنابعالی بود . موفق باشید و دیگر هیچ .

  15. سلام. ببخشید اگه اشتباها بجای روغن هیدرولیک به مقدار ۱۰۰ml روغن موتور افزوده بشه چه مشکلی پیش خواهد اومد؟

    • سید حسین قائم مقام

      سلام بر شما
      هرچند بنده اختلاط روغنها رو اصلا توصیه نمیکنم اما صد سی سی روغن موتور در مجموعه هیدرولیک زیاد مشکلی به وجود نمیاره. حتی اگر شیر فرمان به دلیل استهلاک، مشکل فرار روغن داشته باشه و به همین دلیل فرمان سفت شده باشه، این کار میتونه کمی فرمان رو نرمتر کنه.
      در کل من بجای شما باشم در اولین فرصت روغن هیدرولیک رو تعویض میکنم
      موفق باشید

  16. سلام ۲۰۶ تیپ ۵ دارم امروز شلنگ فشار روغن سوراخ شد و ردغن میریخت روی منی فولد. رفتم تعمیر گاه وشلنگ رو باز کرد بردم پرس کردم بستیم فرمان اینقدر سفت شذه که انگار پمپ ندارم .
    رفتم روغن هیدرولیک رو عوض کردم خوب شد
    متشکرم ازتون

  17. اگر کلیپ میذاشتید خیلی بهتر بود من متوجه نشدم کدوم شیلنگ ها رو باید باز کنیم و روغن از کدوم تخلیه میشه

    • سید حسین قائم مقام

      به پمپ هیدرولیک کلا دو تا لوله وصل میشه یه خروجی یه وروی! خروجی اونیه که با پیچ بسته میشه از بالا کنار درب مخزن، فشار روغن در این لوله بسیار بالاست! ورودی اونیه که زیر پمپ به مخزن پلاستیکی پمپ وصله. قدعدتا شما باید شلنگ پایینی یا همون ورودی رو باز کنید و لوله رو داخل یه مخزن بزارید. یه نکته مهم در مورد لوله خروجی یا همون بالایی وجود داره و اینکه این لوله به یه شیلنگ وصله و چون اون شیلنگ مدتها تحت دما و فشار بالا کار کرده، به همین دلیل خشک و شکننده شده، پس ما حتی الامکان به شلنگ بالایی دست نمیزنیم مگر در زمانی که بسیار ضرورت داشته باشه چراکه حرکت به سمت بالای این شیلنگ با عث میشه تا در آینده نزدیک دچار روغن ریزی بشه که بسیار هم خطرناکه چون به دلیل حرارت بالای منیفولد دود، امکان آتش گرفتن وجود داره!

      • سلام ماشین من بعد از تصادف ضرب دید که طبق و دیسک ترمز رو عوض کرد والبته تنظیم فرمون هم بردم ولی الان که فرمون رو میچرخونم به سمت راست یا چپ کمی سفت هست و اصلا برنمیگرده سرجاش باید خودت سریع بچرخونیش که خطرناکه مشکل از کجاس؟

  18. با تشکر از شما به نظر من بهتر اینکه بصورت فیلم باشه یا حداقل با چند تا عکس مطلب گفته بشه بازهم از مطالب شما که خیلی آموزنده بود استفاده کردم

  19. با عرض سلام
    لوله فشار قوی هیدرولیک ٢٠۶من قسمت بالای کاتالیزور پاره شد بعد تعویض اون قسمت از لوله و پرس شیلنگ وریختن روغن هیدرولیک دیگه فرمون ماشین نرم نشد بصورتی که از حالت نیمه هیدرولیک هم خارج شده
    لطفا راهنمایی بفرمایید

  20. باسلام و خسته نباشید
    ماشین ۲۰۶ تیپ ۵ سال ۹۶ دازم ماشینم هر ۱۰۰۰ تا گیج روغن دو خانه کم میکنه روغن ماشین هم بهران ۱۰۴۰ میریزنم و ماشینم هم اصلا روغن ریزی نداره و جدیدا ماشینم هم شتابش کم شده گاز که میدی اول یه وا میسته بعد یکدفعه شروع به حرکت میکنه لطفا راهنمایی کنید چون هر تعمیر گاه میبرم میگه مشکلی نداره

    • سید حسین قائم مقام

      سلام بر شما
      روغن زیاد کم میکنه
      کمپرس سیلندرها رو چک کنید
      یحتمل روغن سوزی داره

  21. با سلام کمپرس زدم همه خونه هاش زو دو تا ۱۷بود دوتا ۱۸بود

    • سید حسین قائم مقام

      با سلام
      کمپرس استاندارد موتور ۲۰۶ بین ۱۰ تا ۱۴ هست. وقتی کمپرس بیشتر باشه این نشون میده که کاسه نمد ساق سوپاپ خراب شده که باعث روغن سوزی میشه
      موفق باشید

      • سلام موتور رو باز کردم از اون نبود و سالم بودن
        ببخشید اما تعمیر کار میگفت تا ۲۰ کمپرس ماشین برای موتور های ۱۶۰۰ccهیچ مشکلی نداره

        • سید حسین قائم مقام

          سلام دوست من
          کمپرس سنجی که باهاش کمپرس گرفتید کالیبره نبوده و عددی که بهتون نشون داده عدد واقعی نبوده

      • سلام پس از کجا هستش چون واقعا کم میکنه نمیدونم چیکار کنم.
        ماشین انژکتورش صدا میده میگن توی باک ماشین همراه بنزین که ۴۲ لیتره ۱لیتر تینر۲۰۰۰۰ بریزین هم شتاب درست میشه هم انژکتور .
        تینر برای ماشین بد نیست موتور خراب نمیشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

        • سید حسین قائم مقام

          سلام مجدد
          ببینید دوست عزیز
          وقتی ماشین روغن کم میکنه دو حالت بیشتر وجود نداره یا این روغن داره میسوزه و یا از جایی داره میریزه! اتفاق سومی وجود نداره! تبخیر روغن وجود داره ولی اینقدری نیست که تو هر ۱۰۰۰ تا مثلا ۲ لیتر کم بشه مخصوصا روغن بهران
          مگر اینکه روغنی که به شما به اسم بهران ۱۰-۴۰ دادن قلابی بوده باشه
          نکته دیگه اینکه خرابی کاسه نمد ساق سوپاپ با چشم قابل شناسایی نیست و ما معمولا تعویضش میکنیم
          نکته بعد اینکه شما با همون کمپرس سنجی که کمپرس ماشین رو اندازه گرفتید کمپرس یه ماشین سالم رو هم اندازه بگیرید ببینید چند نشون میده
          چون به نظر من یا روغن شما قلابیه که این مقدار کم میکنه، یا اون روغن داره میسوزه که در این صورت باید کمپرس نشون بده و یا روغن ریزی داره که شما میگید نداره
          معما اونقدری پیچیده نیست.
          در ضمن درمورد ریختن تینر توی باک هم اصلا این کار رو توصیه نمیکنم.
          موفق باشید

  22. سلام
    ماشین ۲۰۶ روغن هیدرولیک کم کرده مارک کاسپین خوبه روی روغن خودش سرریز کنم یا نه ؟

  23. با سلام
    ماشین بنده وقتی گرم میشه فرمونش یکم سفت میشه نکته جالبش اینه که وقتی فرمونو تاب میدی خودت باید برگردونی و این مورد سر پیچا خیلی خطرناکه

  24. سلام،
    وقت بخیر،
    دیروز ظهر که از اداره اومدم و ماشین رو تو پارکینگ پارک کردم، عصر دیدم یه مایع زرد رنگی زیر ماشین ریخته که معلوم شد روغن هیدرولیکه.
    مخزن آب رادیاتور رو هم چک کردم دیدم خالیه …
    دیروز هوا خیلی گرم بود و آمپر ماشین بالا رفته بود،
    ممنون میشم بفرمایید چرا روغن هیدرولیک خالی شده و این خالی شدن ارتباطی با جوش آوردن ماشین و نبود آب رادیاتور هم داره و راهکارش چیه یعنی الان اقدام بعدی چیه؟
    ممنون.

    • سید حسین قائم مقام

      سلام دوست من
      قاعدتا خالی شدن روغن هیدرولیک به دمای موتور ارتباطی نداره. شما موتور ژنت ها بستها درپوش منبع انبساط رو چک کن که جلوی کم شدن آب رادیات گرفته یشه
      ار طرفی روغن هیدرولیک هم اضافه کن. اگر دوباره روغن ریزی داشت باید بررسی بشه ببینیم از کجا نشتی داره.

  25. سلام طاعاتتون قبول باشه بستی که شلنگ رو به مخزن هیدرولیک وصل کرده بست آچار خور و پیچ گوشتی خور نیست اون طور بستا چطوری باز میشن بست پرسیه اگر بازش کردم با بست انگشتری ببندمش؟

    • سید حسین قائم مقام

      سلام بر شما
      اون بست با اره آهن بر یا سنگ فرز باید باز بشه
      بعدش شلنگ خروجی رو باید ببرید پرس شلنگ ، و بدید براتون پرس کنن. با بست معمولی جواب نمیده اما شلنگ ورودی میشه با بست معمولی بست.
      موفق باشید

  26. سید حسین سجادپور

    سلام من sd مدل۹۳ دارم
    دوروز پیش فرمون صدای قیژ قیژ میداد وبه شدت سفت شد .بردمش تعویض روغنی مخزن روغن هیدرولیکش خشک شده بود تقریبا۷۵۰سی سی روغن ریخت پرشد اما بعد از ۲۴ساعت دوباره خالی شد علتش چیه؟ و چکار باید کرد؟
    وقتی در کاپوت بازه و ماشین روشنه فرمونو به سمت چپ وراست چرخوندم ولی هیچ علامتی بابت نشتی ندیدم.
    ممنون میشم راهنماییم کنید

    • سید حسین قائم مقام

      سلام
      باید ببینید از کجاش روغن میریزه! روغن هیدرولیک که تبخیر نمیشه پس وقتی کم میشه قطعا روغن ریزی داره چک کنید ببینید کجاش چربه یا کجا اثری از روغن میبینید
      ۷۵۰ سی سی کم نیستا
      بریزه کل کف پارگینگ رو روغن برمیداره

  27. سلام
    من
    پسرم تو دریچه روغن هیدرولیک اشتباهی حدود یه لیوان آب رادیات ریخته!الان به نظرتون باید چیکار کنم؟مشکلی دیش میاد؟خود ماشین و فرمون تغییری تو عملکردشون ایجاد نشده

    • سید حسین قائم مقام

      سلام
      قاعدتا باید کل روغن رو بکشید و شسشتشو بدید و روغن جدید بریزید.
      با همون روشی که برای تعویض روغن بیان کردیم میشه مشکل رو حل کرد.
      موفق باشید

      • سلام روغن هیدرولیک رو عوض کردم الان فرمان نرم شده ولی هرسمت که بپیچی صدامیده ویکم برمیگرده وتقه میزنه دلیلش چیه

        • با سلام ۲۰۶ تیپ دو مدل ۸۴ فشنگی هیدرولیگ نشتی داره مکانیک میگه باید جای فشنگی را کور کنم آیا نظر درستی هست ؟میتونه اینکارو بکنه اشکالی پیش نمیاد؟

  28. سلام. من یه پراید دارم لوله فشار قوی از پمپ به جعبه فرمون سوراخ شده بود رفتم تعمیرگاه واسم باز کردن بردم پرس شیلنگ و اون قسمت لاستیکی لوله رو واسم عوض کرد و آوردم دادم به تعمیرگاه واسم بستن. بعدش فرمون ماشین بشدت سفت شد هرکاری کردن نرم نشد گفتن جعبه فرمونت خرابه. قبلش سفت تبود چرا وقتیکه لوله رو باز و بسته کردن سفت شد؟ بنظرتون واقعا از جعبه فرمونه؟ من فکر میکنم بخاطر اون قسمت پلاستیکی لوله فشار قوی است که پرس شیلنگی واسم عوض کرد شاید قطر سوراخ شیلنگه کم و زیاده؟ ممنون میشم راهنماییم کنین

  29. سلام بر آقای قائم مقام عزیز

    امروز متوجه شدم که ماشینم(۲۶ تیپ ۲ مدل ۸۳)از زیر سینی سمت راننده نشتی روغن هیدرولیک داره(چک کردم دیدم روغن قرمز رنگه). بنظر شما این محل نشتی از کجاست؟ شلنگ ها؟

  30. بهترین روغن فرمان برای ۲۰۶ تیپ ۲ چیست؟؟!!!

  31. عباس یزدانی

    دلیل بالعکس شدن فشار روغن به مخزن روغن وکف کردن روغن چیه؟؟ با یه فشاری برمیگرده تو مخزن که تا حالا دوتا درب نو گرفتم براش هردو رو پاره کرده،وبا فشار میزنه بیرون..اونوقت ماشینا که خاموش کنم و درا باز کنم،روغن کف کرده و سفید شده..

  32. سلام روغن هیدرولیک قبلی در ماشین مارک کاسپین بوده،اگه الان جهت کم کردن روغن از مارک آداک یا هر مارکی به غیر از اونیکه در پمپ بوده استفاده ‌بشه مشکلی داره؟ ممنون

  33. سلام
    این کارهارو مکانیک اگه انجام بده هزینش چقد میشه
    ینی باز کردن هیدرولیک و اگه نشتی داشته باشه رفع نشتی و بستن سرجاش

  34. سلام . ۲۰۷ مدل ۹۶ دارم که بیست هزار تا بیشتر کار نکرده.
    مدتی است که فرمانکمی نرمی خود رو از دست داده. مثلا” از ۱۰۰٪ به ۶۰٪ تا ۷۰٪ رسیده.. خصوصا” زمانی که خودرو گرم‌ میشود این مسئله محسوس تره .
    مکانیک و پمپ ساز که ماشین را چک میکند میگه که مشکلی ندارد !! در صورتی که من که از قبل سوار ماشین بودم متوجه ایراد میشوم …
    اگر امکانش هست راهنمایی کنید چون واقعا” چند روزی است که هم اعصابم را درگیر کرده و هم وقتم را گرفته و الته نمیخواهم بیگدار به آب بزنم و به قول معروف بیاییم ابرو را برداریم بزنیم چشمش رو کور کنیم ..
    اینم شماره بنده .. ممنون میشم راهنمایی کنید

    ۰۹۳۳۴۷۵۷۱۳۶

  35. سلام فشنگی هیدرولیک(شمع هیدروایک)نشتی داره مکایک میگه باید جاشو کور گنم آیا اگر این کارو انجام بده مشکلی پیش نمیاد؟

  36. سلام خسته نباشین من اس دی وی یک دارم فرمونش وقتی درجا میخای بپیچونی بیش از حد سفته تاحدی ک انگار هیدرولیک نداره ولی همین ک حرکت می‌کنی نرم میشه میخواستم بدونم مشکلش چیه ممنون میشم پاسخ بدین . مرسی

  37. سلام ازتون خاهش می کنم جوابش سریع بگین ۲۰۶صندوقدار شاتزده سوپاپ دارم اون لوله فشار قوی از قسمت بالای منیفول اگزوز روغن میریخت لوله رو تعویض کردیم وقتی لوله باز شد تا تعویض بشه روغنش خالی شد لوله رو عوض کردیم روغن ریختیم روی جک فرمون چندبار چپ راست کردیم بعداز اون ماشین که روشن کردیم اصلا فرمونش کار نکرد یعنی اصلا پمپ فشار نداره خاموش روشن هیچ فرقی نمی کنه تعمیرکارما هم فورا اومد گفت پمپ سوخت اخه مگه میشه نه بدون روغن کار کرده باشه نه سوخته باشه میشه علتش رو بگین اون شلنگ فشار بالا رو باز کرد ماشین روشن کرپیم ولی اصلا روغنش هیچ فشاری نداشت

  38. عزیز دونفرم تو دیگاه ها همین مشکل من رو داشتن ولی از شانس بد من شما به اونها هم جواب ندادین مگه پمپ ۲۰۶ با بقیه پمپ ها فرق داره سوپاپ داره داخلش که چون روغن خالی شد مسیر بسته باشه. وقتی فرمان چپ راست می کنم روغن داخل مخزن بالا میزنه ماشینم مدل بالاست اخه بگم زیاد کارکرده خراب شده بعد اصلا هیچ ربطی نداره با همون نشت دادنش فرمون نرم بود لوله که تعویض شد فرمون هم هم از کار افتاد اصلا انگار ماشین هیدرولیک نیست هیچ عکس العملی انجام نمی ده خاهش می کنم جواب بدین دارم کلافه میشم یعنی خوابم نمی بره بخدا همش میگم ای کاش همونچور روغن میرخت ولی عوضش نمی کردم ازتون خاهش می کنم سریع ایمیل کنین برام

    • دوست عزیز هنگام عوض کردن شیلنگ لوله فشار قوی شما اقای تعویض کار بیش از اندازه بهش فشار وارد کرده بهمین علت لوله فشرده وکیپ شده ومانع از چرخش روغن در مدار میشه ٫با لوله نو وفابریکی تعویض کن درست میشه ٫

  39. سلام خسته نباشین با تشکراز زحمات دوستان .ماشینم ۲۰۶ تیپ ۲ ست تو جاده یهو فرمان سفت شد وقتی نگه داشتم با درجا کارکردن ماشین اصلا هیدرولیک کارنمیکنه ولی گاز که میدم هیدرولیک کارمیکنه درضمن جعبه فرمان تازه تعمیر شده لطفا راهنمایم کنید چکار کنم

    • سید حسین قائم مقام

      سلام. پمپ هیدرولیک تعطیل شده. ببینید توی شهرتون تعمیر میکنن با ضمانت یا نه. وگرنه یه دونه نو بگیرید

  40. سلام خسته نباشید
    یه ۲۰۶ دارم که درب منبع هیدرولیکش نشتی داشت وقتی درب مخزنو باز میکنم انگار گاز ازش خارج میشه مثل زمانی که نوشابه باز میکنیم دربو عوض کردم بازم نشستی و هوا داره روغن از درب میریزه بیرون با اینکه سطح روغنو با سرنگ کم کردم میخاسم ببینم چرا هوا میگیره ممنون
    چیکار باید بکنم؟؟

  41. وقت بخیر
    اگر بخواید یه روغن هیدرولیک مناسب پیشنهاد بدید که توی بازار هم موجود باشه لطفا برندش رو می فرمایید

  42. باسلام.منظور از کور کردن لوله پلاستیکی زیر پمپ جیست؟لطفا ج بدید

  43. سلام خدا قوت من یه ماشین ۲۰۶ دارم Tu5 قسمت لوله های فلزی پمپ هیدرولیک خیلی گرم می شود به حدی که قسمت داخلی پلاستیکی بست لوله های را اب کرده میتونید راهنمایی کنید علتش چیست

  44. با سلام . من ماشینم مدل ۹۴ هستش و ۱۱۰ تا کار کرده ، مشکل نرمی فرمان ندارم فقط میخواستم بدونم روغن هیدرولیک لازمه بعد این چند سال عوض بشه یا نه؟! ودر صورت امکان روغن پیشنهادی خودتونم اعلام کنین که از چه برندی استفاده کنیم. با تشکر

  45. سلام و تشکر از راهنماییتون
    اما کاش میشد یه کلیپ تصویری ضبط میکردین تا انجام این کار برا ما که زیاد وارد نیستیم هم راحت قابل انجام باشه
    خیلی ممنون از زحماتتون
    ۰۹۱۰۵۳۴۶۹۷۲

  46. سلام و سپاس بایت آموزش عالی
    یک سوال داشتم راجب پمپ هیدرولیک ۲۰۶،شلنگ بالای پمپ و پایین پمپ همراه با محافظ حرارتگیر لوله بالای هدرز چرب شده.میشه راهنمایی بفرمایید چطور رفع اشکال کنم؟؟؟

    • سید حسین قائم مقام

      سلام. اگر نشتی درحد تغییر رنگ باشه اشکال نداره. اما اگر بیشتره بسیار خطرناکه. احتمالا از محل پرس شیلنگ باشه یا اینکه خود شیلنگ خشک شده و ترک برداشته
      حتما بررسی کنید چون خدای نکرده احتمال آتش سوزی داره

  47. سلام. دستتون درد نکنه بابت مطالبی که گذاشتین
    از زیر مخزن نشتی داشت رفتم از لولزم یدکی اورینگشو خریدم بستم نشتی بیشتر شد. آیا سایز اورینگ رو اشتباه داده؟ سایزشو یادتونه که اندازه بگیرم؟ مال خودش چون له شده نمیشه به اندازش اعتماد کرد
    ممنون

  48. علی اصغر مسعودی

    سلام،پژو ۲۰۶ sd بعد از چهار ماه روشن کردن،فرمان سفت،دلیلش چیه؟

    • سید حسین قائم مقام

      سلام. پمپ هیدرولیک! اگر صدای اضافه داره روغن کم کرده. اگه وقتی گاز میدی فرمون نرم میشه یعنی به احتمال قریب به یقین پمپ باید عوض بشه

      • محمد رضا حسن زاده

        سلام من ۲۰۶تیپ دو مدل ۸۴ دارم فرمون به یه طرف نرمه یه طرف سفت مشکل از کجاست؟

      • سلام . امکانش هست آدرس تعمیرگاه تون را لطف کنید. اطلاعات خوبی در خصوص ۲۰۶ دارید

  49. سلام و خسته نباشید
    ماشینم رانا هست. من متوجه شدم زیر ماشین چندتا قطره روغن ریخته. زیر کارتر و چک کردم دیدم خشکه. دینام هم خشک بود اما دور یکی از لوله های هیدرولیک چرب بود. دست زدم و دیدم بستش شله. از این بستهای لوله گاز هست. چکار کنم. ماشین ٧٠٠٠٠ تا رفته و هنوز روغن هیدرولیک عوض نکردم ولی فرمون نرم نرم هست. با تشکر

  50. سلام وقت بخیر ممنون میشم جواب سوالمو بدید
    شیلنگ فشار قوی هیدرولیک ۲۰۶ من پاره شد دادم پرسش کردن بعد از تعویض شیلنگ و روغن هیدرولیک زمانی که ماشین درجا کار میکنه فرمان خیلی سفته ولی با یک مقدار گاز دادن نرم میشه بنظرتون سیستم هیدرولیک هوا داره ؟

  51. سلام. روزخوش..احتراما وقتی ماشینم خراب میشه حال خودم بدتر میشه.چون هر وقت میبرم مکانیکی و حتی نمایندگی ۱ ایراد جدید وگاهی لاینحل اضافه میشه. تازه یک سری مشکلات از خود اشین است که هیچگاه رفع نمیشه…لطفا بعضی مکانیک ها دقت کنند .به شاگردهاشون هم سفارش مردم را بکنندو رسم امانت و حرفه ای گری را رعایت کنند. ماشین رابردم مجموعه دیسک و کلاچ را ردیف کنند ، زدند کاپوت پران را خراب کردند و مشکلاتی که همیشه پیش میاورند…. ممنون

  52. عالی ، با تشکر از اطلاعات مفیدتون

  53. با درود،ماشین ۲۰۶ تیپ۲ بعداز پنج سال ۳۶تا رفته بدون مشکلی روغن هیدرولیک وگیربکس و موتور باهم تعویض کردم بفرمائید زمان تعویض تو این موارد چه وقت است

  54. محمدعلی رحمانی

    با سلام و خسته نباشی
    روغن هیدرولیک رانا معادلش روغن iso VG68 هستش یا iso VG46?
    با تشکر

  55. با سلام
    دخترم یک ۲۰۷ دارد که چند روز پیش با دوستانش بیرون رفته و آب منبع شیشه شور تموم شده و قصد پر کردن آن را داشته و اشتباهی حدود ۲۰۰ سی سی آب را درون منبع روغن هیدرولیک فرمان ریختن و چون متوجه اشتباه شدن ادامه ندادن.
    به تعمیرگاه بردم و شیلنگ پایین رو خارج کرد و رنگ شیری شده بود و ۲ گالن روغن هیدرولیک ریخت و از شیلنگ خارج شد بعدش یه روغن ریخت و گفت یک هفته دیگه مجدد باید تخلیه کنی و روغن جدید بریزی.امروز نگاه کردم دیدم روغن صورتی رنگ شده. چطور میتونم کامل ای رو خارج کنم.
    ممنون میشم راهنمایی کنید
    با تشکر از شما

  56. سلام. ۲۰۶ وی ۸ دارم در حالت روشن فرمون درجا میچرخونم صدا میده یا موقعی که میخوام فرمون بجرخونم به سمت چپ و و راست.. لطفا بفرمایید مشکلش چیه.. ممنون

  57. ضمنا ماشینم ۷۰ هزار کارکرده

  58. میلاد زینلی

    سلام جناب وقت بخیر
    ماشین ۲۰۶ هاچ بک تیپ ۲ هستش،دو روزی میشنیدم که صدای ناجوری میاد با حرکت فرمون، نگاه کردم مخزن روغن هیدرولیک رو ،میشه گفت حدودا از صد درصد مخزن،حدود ۱۰درصد روغن داشت(ماشین سرد بود) و روغنی رو که دفعات قبل هم ریخته بودیم، از همون ریختم تو مخزن خالی هیدرولیک
    سوالم از شما دوست عزیز این هست که مشکلی پیش میاد؟
    و اینکه با سرویس روغن موتور سری بعد ،هیدرولیک هم بدم کلا یه سرویس انجام بده یا نه نیازی نیست، یا اگر خطرناک هست زودتر از سرویس روغن موتور باید ببرم سرویس هیدرولیک؟؟
    ممنون میشم راهنمایی و پاسخگوی سوالم باشید

  59. سلام وقت بخیر
    به تازگی یه ۲۰۶ خریدم قبلا ماشین خارجی داشتم که فرمانش عالی بود رفتم تعمیرگاه برای جلوبندی پرسیدم فرمان نرم تر میشه گفت بیا نگاه کن همین اللن یه ۲۰۶ فرمانشو تمام هیدرولیک و نرم کردیم امتحان کردم دیدم واقعا یچیزی بالاتر از نرم شدن و تمام هیدرولیک شدنه
    پرسیدم برای جاده خطری نداره ؟ گفت نه تو حاده فرمان خودش سفت میشه تو شهرم دیگه خیلی راحتی
    از یه تعمیرکار دیگه پرسیدم گفت ۲۰۶ خودش همینجوری فرمانش تیز هست دیگه اینقدر نرم شه تو جاده خطر ناکه
    نظر شما چیه ؟؟ هنوز انجامش ندادم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *