تهدید آئودی S4 برای بامو ۳۴۰i : بامو ۳۴۰i که اخیراً جایگزین مدل ۳۳۵i شده، در معرض یک رقابت سخت و تنگاتنگ قرار گرفته است؛ جایی که جگوار XE S و مرسدسبنز C400 جایگاه نخست بامو سری ۳ را تهدید میکنند. در همین حال، به نظر میرسد که یک شرکتکننده دیگر در این رقابت حضور داشته باشد که از قضا، سختترین آنها برای بامو است: مدل جدید آئودی S4.
S4 که بر اساس مدل جدید B9 آئودی A4 ساخته شده، به میزان قابلتوجهی نسبت به خودروی قبلی سبکتر شده است؛ چرا که شاسی آن بر اساس پلتفرم جدید آئودی موسوم به MLB است. S4 با وزنی برابر ۱۶۳۰ کیلوگرم، تقریباً به میزان ۲۲۷ کیلوگرم نسبت به مدل قبل سبکتر است؛ چیزی که ۳ کیلوگرم نیز نسبت بامو ۳۴۰i با وزن کلی ۱۶۳۳ کیلوگرم کمتر است.
تهدید آئودی S4 برای بامو ۳۴۰i
در این مدل آئودی، در سیستمهای فرمان و تعلیق، تجدیدنظر به شکلی گسترده صورت گرفته تا ضمن ایجاد یک سواری نرمتر، دینامیک هندلینگ نیز بهبود یابد. آئودی در زمینه طراحی شاسی و سیستم تعلیق پیشرفت قابلتوجهی داشته و با داشتن تعلیق جلو و عقب با ۵ لینک، مشابه تنظیماتی که در جگوار XE S وجود دارد، یک سواری مدرن را رقم زده است. در کنار این دینامیک هندلینگ جدید، S4 از یک موتور ۳ لیتری توربوشارژر V6 بهره میبرد که برایش ۳۵۴ اسببخار به همراه دارد؛ یعنی ۳۴ اسببخار بیشتر از قدرت پیشرانه مورد استفاده در بامو ۳۴۰i. همچنین حداکثر گشتاور خروجی آئودی S4 برابر ۵۰۰/۳ نیوتنمتر، یا ۵۳ نیوتنمتر بیشتر از گشتاور بامو ۳۴۰i است.
با توجه به قدرت و گشتاور بیشتر، همینطور وزن کمتر و ارتقای دینامیک هندلینگ، به نظر میرسد که همهچیز برای عملکرد بهتر S4 فراهم باشد. با این حال، بامو ۳۴۰i علیرغم کسری اسببخار، میتواند در زمانی برابر ۴/۴ ثانیه به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت برسد و این در حالی است که آئودی S4 این سرعت را در ۴/۷ ثانیه ثبت میکند. البته همه میدانیم که خودروسازان آلمانی چقدر دوست دارند آمار و ارقامی کمتر از مقدار واقعی برای موتورها و عملکرد خودروهایشان منتشر کنند. بنابراین قبل از اینکه سریعاً در مورد شتاب بیشتر یا عملکرد بهتر در هر کدام از آنها تصمیمگیری کنیم، بهتر است منتظر رقابت جدّی آنها در برابر یکدیگر باشیم.
از لحاظ ظاهری، هر دوی این خودروها از نظر استاندارد زیبایی برندهای خود در جایگاه بالایی قرار دارند. آئودی S4 با اینکه یک طراحی ساده مختص به آئودی S4 دارد، ولی اگر آن را با مدل قبلی مقایسه کنیم، ظاهر بسیار خوبی پیدا کرده است. طراحی جدید چراغهای جلو و جلوپنجره سهبعدی یکتکه، از نکات برجسته مدل جدید به شمار میآیند. بامو ۳۴۰i نیز یک خودروی خوشقیافه است، ولی در این زمینه آنقدر پیش نرفته که از آن به عنوان زیباترین خودروی سری ۳ بدون نشان M یاد شود. به نظر میآید که آئودی S4 از نظر ظاهر و بدنه دست بالا را داشته باشد؛ ولی شاید به این خاطر است که این طراحی نسبت به ۳۴۰i، عمر کمتری دارد و تازهتر است.
در زمینه طراحی داخلی، بامو ۳۴۰i با ارگونومیک خارقالعاده و کیفیت بالای مواد به کار رفته، بسیار خوب عمل کرده است. با این حال، طراحی داخلی آئودی S4 نیز حرفهای خودش را برای گفتن دارد. کابین S4 بسیار زیبا و مدرن است. مجموعه نشانگرهای دیجیتالی «کابین مجازی» نیز یکی از نقاط قوت آن به شمار میرود. در همین حال، با اینکه S4 همانند برخی از محصولات جدید خودرسازان دیگری چون مرسدسبنز، از طراحی جدید «چسبیده به داشبورد» برای نمایشگر سیستم راهبری استفاده کرده، ولی این نمایشگر در مدل بامو به نظر سازگاری بیشتری با داشبورد دارد. ولی در کل، فضای داخلی آئودی S4 از جذابیت بیشتری برخوردار است.
بدیهی است که اعداد و طراحی داخلی، تنها یک گوشه از ماجرا هستند. اهمیت حسّ رانندگی، لذت و هیجان بسیار فراتر است و اینها چیزهایی هستند که نمیتوان آنها را با عدد بیان کرد. آئودی S4 تا سال ۲۰۱۶ در بازار امریکا ارائه نخواهد شد؛ بنابراین تا آن زمان، این دو خودرو در مقابل یکدیگر آزمایش نمیشوند؛ مقایسهای که میتوان بسیار شگفتانگیز باشد. با توجه به اضافهشدن آئودی S4 به لیست رقیبان که در حال حاضر جگوار XE S نیز در آن قرار دارد، احتمالاً بامو ۳۴۰i شرایط سختی را برای حفظ جایگاه خود خواهد داشت.