گروه صنعتی کرمان خودرو بزرگترین خودروساز بخش خصوصی است که کار خود را با مونتاژ محصولات دوو آغاز کرد و پس از مدتی زیرمجموعههایی را جهت مونتاژ خودروهای هیوندای و فولکسواگن تأسیس کرد. اما از بخت بد، دوو توسط جنرالموتورز آمریکا خریداری شد و مجبور به توقف فعالیتهایش در ایران شد. از طرف دیگر با تشدید تحریمهای ظالمانه غرب، سایر برندها نیز یکبهیک بازار کشور را ترک کردند و دست شرکای ایرانیشان را در پوست گردو گذاشتند. کرمان خودرو در شرایط جدید برای ادامه حیاتش رو به برندهای چینی آورد و در این راه به گونهای عمل کرد که بخش اعظم خودروهای چینی بازار ما در حال حاضر محصول این شرکت هستند و به این ترتیب کرمان خودرو دوباره توانست بهعنوان بازیگری مطرح در عرضه خودروسازان بخش خصوصی نقشآفرینی کند.
در راستای همین روند، اخیراً کرمان خودرو با ایجاد زیرمجموعهای جدید قصد دارد که پای برند چینی BYD را نیز به بازار کشور باز کند. این زیرمجموعه جدید “کارمانیا” نام دارد و اخیراً فعالیتهایی از آن درزمینهٔهای مختلف دیده شده است. کارمانیا نام باستانی منطقه کرمان است و در سال ۱۳۸۶ آغاز به فعالیت کرد. اما تاکنون که خبر تولید محصولات بیوایدی از آن شنیده شد، فعالیتی جدی درزمینهٔ خودروسازی نداشته است.
برند بیوایدی یکی از برندهای پیشروی جهانی درزمینهٔ ساخت خودروهای برقی و هیبریدی است. اتوبوسهای برقی و خورشیدی BYD در سرتاسر جهان از چین تا آلمان و هلند و انگلستان و آمریکا به مسافرین درونشهری خدمترسانی میکنند و تاکسیهای برقی BYD سالانه باعث صرفهجویی میلیونها دلار در سراسر جهان میشوند. BYD همواره سعی دارد که تصویری جدید از خودروسازی چین را به نمایش بگذارد و در این راستا از پنجه انداختن در پنجه غولهای بزرگ جهانی نیز ابایی ندارد. به نظر میرسد که کارمانیا قصد راهاندازی خطوط تولید سه مدل با پلتفرم مشترک از محصولات بیوایدی را دارد. از این سه محصول تاکنون تولید یک مدل از آنها که BYD S6 است قطعی شده و دو مدل دیگر یعنی چین (Qin) و تانگ (Tang) احتمالاً در آینده به این مجموعه اضافه خواهند شد.
بیوایدی S6 کراس اووری است که در کلاس کراس اوورهای جمعوجور قرار میگیرد. در طراحی این خودرو شباهتهای زیادی به نسل دوم لکسس RX دیده میشود اما این شباهتها آنقدر زیاد نیستند که بتوان بیوایدی را رسماً به کپی کاری متهم کرد. این خودرو در سال ۲۰۱۰ وارد بازار چین شد و به دلیل عملکرد خوب فنی و تجهیزات الکتریکی و ایمنی بالا توانست در دسامبر سال ۲۰۱۱ بهعنوان پرفروشترین SUV در بازار چین معرفی شود. همچنین در همان سال موفق به کسب جایزه سریعترین رشد فروش در بین SUV ها و همچنین برنده عنوان خودروی SUV سال در چین شد.
بیوایدی S6 از یک موتور چهار سیلندر خطی به حجم ۲۴۰۰ سیسی ساخت BYD بهره میبرد که توانایی تولید ۱۶۵ اسب بخار قدرت در دور موتور ۶۰۰۰ دور بر دقیقه و ۲۳۴ نیوتن متر گشتاور در دور موتور ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ دور بر دقیقه را دارد. این خودرو از یک جعبهدنده اتوماتیک دو کلاچه استفاده میکند و سیستم تعلیق آن در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع مک فرسون با اتصال سه تایی مستقل است.
آر نظر ایمنی این خودرو موفق به کسب ۵ ستاره ایمنی از موسسه CNCAP شده است و این مسئله جایی اهمیت پیدا میکند که بدانیم S6 اولین SUV ساخت چین است که موفق به کسب این امتیاز شده است. این خودرو به ۶ عدد کیسه هوا مجهز است و ۶ عدد سنسور پارک و دوربین دید ۳۶۰ درجه خودرو وظیفه هدایت راننده را بر عهده دارند. علاوه بر اینها ترمزهای S6 ساخت بوش آلمان است و در جلو از نوع دیسکی خنک شونده و در عقب از نوع دیسکی میباشد.
تجهیزات S6 توسط واردکننده به شرح زیر اعلام شده است:
چراغ خوشامدگویی بر روی آینههای جانبی Welcome Light
چراغ روز Day Light
روشن شدن اتوماتیک چراغهای جلو
رینگ اسپرت آلومینیومی
سانروف
گرمکن آینههای جانبی
آینههای جانبی تاشونده برقی
سیستم مولتیمدیا مجهز به ۹ بلندگو
مانیتور ۷ اینچ لمسی
مسیریاب با نقشه ایران
قابلیت پخش DVD
آینه دید عقب با قابلیت کم کردن اتوماتیک تابش نور
نمایشگر چندمنظوره TFT
کنترل سیستم پخش، بلوتوث و کروز کنترل بر روی غربیلک فرمان
فرمان و صندلی چرمی
سیستم ایرکاندیشن دو کاناله
دومین خودروی بیوایدی که احتمالاً در آینده نهچندان دور به ایران خواهد آمد، بیوایدی Qin است. Qin که در اصل “چین” تلفظ میگردد، نام اولین سلسله امپراطوری کشور چین است. این خودرو یک سدان کامپکت هیبریدی است که در سال ۲۰۱۳ وارد بازار شد. مشخصات فنی و رفاهی بالای چین، در کنار قیمت مناسب باعث شد که این خودرو در مدت کوتاهی عنوان پرفروشترین خودروی برقی کشور چین را کسب کند و این عنوان همچنان در اختیار این خودرو میباشد. این خودرو در سال ۲۰۱۴ در مقام هفتمین خودروی پرفروش پلاگین الکتریکی قرار گرفت. چین نسخه پلاگین هیبریدی BYD Su Rui است و جایگزین مدل F3DM شده است که این خودرو اولین خودروی پلاگین هیبرید جهان بوده است که بهصورت انبوه تولید شد.
چین از یک موتور درونسوز ۱٫۵ لیتری توربوشارژ تزریق مستقیم بهره میبرد که توانایی تولید ۱۵۱ اسب بخار و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. این موتور با دو موتور الکتریکی ۱۵۰ اسب بخاری و ۲۵۰ نیوتن متری همراه شده است که در مجموعه توانایی تولید ۲۹۱ اسب بخار و ۴۷۹ نیوتن متر گشتاور را دارد. این مجموعه با یک جعبهدنده دوکلاچه همراه شده است که شتاب صفر تا صد این خودرو را به ۵٫۹ ثانیه و مصرف سوخت آن را به ۱٫۶ لیتر بر صد کیلومتر رسانده است. گستره الکتریکی چین نیز ۷۰ کیلومتر است.
مجموعه این اعداد به همراه قیمت ۳۱ هزار دلاری چین، اعدادی بسیار قابل توجه هستند و به BYD این اعتمادبهنفس را میدهند که آن در رقابتیترین بازار دنیا، یعنی ایالاتمتحده آمریکا نیز عرضه کند. این خودرو در برنامههای کارمانیا برای تولید در ایران نیز قرار دارد.
آخرین خودروی بیوایدی که قصد معرفی آن را داریم، مدل تانگ است که نام بزرگترین و قدرتمندترین سلسه امپراطوری چین را بر خود دارد. اگر نگاهی به مشخصات و قابلیتهای تانگ بیندازیم احتمالاً موافق خواهیم بود که این خودرو شایستگی چنین نامی را دارد.
تانگ در سال ۲۰۱۴ در نمایشگاه پکن رونمایی شد و در آن زمان توانست لقب سریعترین SUV هیبریدی جهان را کسب کند. دلیل کسب این عنوان، استفاده همزمان از موتورهای قدرتمند و پیشرفته بنزینی و برقی بوده است.
تانگ بر پایه مدل S6 ساخته شده است و بنابراین همانند آن خودرو، شباهتهایی به لکسس RX دارد. در جلوی این خودرو هم جلوپنجره معروف کیا دیده میشود. اما همه اینها دلیل بر این نمیشود که نتوان تانگ را خودرویی جذاب و مدرن توصیف کرد.
این خودرو از یک موتور ۲ لیتری توربوشارژ تزریق مستقیم استفاده میکند که توانایی تولید ۲۰۲ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. موتورهای الکتریکی تانگ مشابه مدل چین هستند و هرکدام توانایی تولید ۱۵۰ اسب بخار و ۲۵۰ نیوتن متر را دارند. خروجی این مجموعه برابر ۴۹۸ اسب بخار و ۸۲۰ نیوتن متر در مدل ابتدایی تانگ میباشد. در نتیجه شتاب صفر تا صد این خودرو به ۴٫۹ ثانیه در مدل ابتدایی میرسد. انتقال قدرت در تانگ توسط یک جعبهدنده ۶ دنده اتوماتیک به طور تمام وقت به هر چهار چرخ منتقل میگردد. بازه حرکتی تمام الکتریکی این خودرو ۸۰ کیلومتر است و مصرف آن در سیکل ترکیبی تنها ۲ لیتر بر صد کیلومتر میباشد.
سیستم تعلیق تانگ در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع مستقل چند اتصالی میباشد و ترمزهای آن در جلو از نوع دیسکی خنک شونده و در عقب از نوع دیسکی میباشند. این خودرو همچنین از نسل دوم سیستم دوگانه BYD بهره میبرد که به راننده اجازه انتخاب بین حالتهای تمام الکتریک و هیبرید را میدهد. قیمت تانگ در بازار چین بدون در نظر گرفتن یارانههای دولتی برای خودروهای برقی، حدود ۴۸ هزار دلار است.
سخن پایانی:
هجوم بیامان برندهای رنگارنگ چینی به بازار کشور چیز جدیدی نیست و موجبات نگرانی بسیاری را نیز فراهم کرده است. خودروسازان دلیل همکاریهای روزافزون خود با چینیها را عواملی چون تحریم و مسائل مالی عنوان میکنند و تا حدودی نیز در این زمینه حق دارند. اما اگر قرار به حضور چینیها در بازار ماست، چرا بهترینها و مدرنترینها و باکیفیتترینهایشان را انتخاب نکنیم؟
شاید بتوان در بین برندهای ریز و درشت چینی، بیوایدی را برندی دانست که شایسته این عناوین است. البته محصولات بیوایدی اصلاً محصولات ارزانقیمتی نیستند. چراکه کیفیت و تکنولوژی در هر جایی از جهان هزینه دارد و احتمالاً در صورتی که این خودروها با مشخصات فنی و رفاهی کامل در ایران تولید شوند، قیمتی در بازه خودروهای کرهای یا حتی ژاپنی خواهند داشت. لازم به توضیح است که BYD چین در بازارهای جهانی قیمتی برابر تویوتا پریوس دارد و با پولی که برای خرید یک BYD تانگ مورد نیاز است، میتوان کاملترین نسخه BWM X3 را خریداری کرد. این چالشی است که برند بیوایدی در بازار کشورهای توسعه یافته با آن روبرو خواهد بود و باید ببینیم که آیا تکنولوژی پیشرفته و مشخصات فنی کمنظیر محصولات بیوایدی خواهد توانست آن را به برندی جهانی مبدل سازد یا خیر؟
اما در داخل کشور ما و با توجه به دید منفی که نسبت به خودروهای چینی وجود دارد، نیاز است که در قیمتگذاری این محصولات با دقت و حساسیت بالایی عمل شود و همچنین کیفیت تولید، فروش و خدمات پس از فروش به گونهای باشد که بتواند رضایت کامل مصرفکنندگان را فراهم سازد. در غیر این صورت احتمال اینکه این برند علیرغم همه شایستگیهایش، در بازار با شکست روبرو گردد، وجود خواهد داشت.