صفحه اصلی / بررسی و مقایسه / جنگ هایپرماشین‌ها (راند اول)

جنگ هایپرماشین‌ها (راند اول)

آلِخاندرو سالومون (Alejandro Salomon) فیلم‌ساز نام‌آشنای خودرو به‌تازگی ۵ هایپرماشین افسانه‌ای دنیا یعنی فِراری لافراری، پاگانی هوآیرا، بوگاتی ویرون سوپراسپورت، پورشه ۹۱۸ اسپایدر و مک‌لارن P1 را گردهم آورده و رقابتی نادر و معرکه را استارت زده است.

HYPER 5 First Part
World’s Top 5 Hypercars Are Ready For An Epic Battle

این اولین قسمت از مجموعه‌ی سه قسمتی جدال بسیار هیجان‌انگیز این اَبرخودروهاست. دوتایشان بیشتر حس به‌اصطلاح اولداِسکول (Oldschool) دارند و تجربه رانندگی فیزیکی‌تری به‌دست می‌دهند، درحالی‌که بقیه با داشتن فناوری قوای محرکه هایبرید کوکِ موافق‌تری با قرن ۲۱ دارند؛ باید دید که در آینده وضعیت به چه شکل خواهد بود!

HYPER 5 First Part
HYPER 5 First Part

ویرون سوپراسپورت (SS) از پیشرانه W16 میانی ۸ لیتری مجهز به ۴ توربو شارژر و سامانه چهارچرخ متحرک سود می‌برد. قلب مذکور برای این نسخه مورد به‌روزرسانی قرارگرفته که طی آن حداکثر قدرت از ۱۰۰۱ به ۱۲۰۰ اسب بخار افزایش‌یافته و بیشینه گشتاور به ۱۵۰۰ نیوتون‌متر رسیده است، پس از این نظر در صدر گروه جای می‌گیرد. همچنین ۲٫۵ ثانیه زمان احتیاج دارد تا از حالت توقف کامل به مرز ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. درواقع می‌توانیم بگوییم که فولکس‌واگِن با ارائه‌ی این مدل قوانین گروه هایپرماشین‌ها را به خوبی وضع کرد!

HYPER 5 First Part
HYPER 5 First Part

هوآیرا که نامش را از الهه باد در داستان‌های افسانه‌ایِ آیمارا گرفته در سال ۲۰۱۲ با قلب میانی و چرخ‌های متحرک عقب جایگزین مدل به‌یادماندنی زوندا شد. پیشرانه‌ی آن نمونه توسعه‌یافته ۶ لیتری توربو دوقلوی V12 مرسدس-آاِم‌گ است که خروجی ۷۲۰ اسب بخار و ۱۱۰۰ نیوتون‌متر را در اختیار قرار می‌دهد تا شتاب اولیه تنها در ۳ ثانیه ثبت شود و سقف سرعت به ۳۷۰ کیلومتر بر ساعت (۲۳۰ مایل بر ساعت) برسد.

HYPER 5 First Part
HYPER 5 First Part

P1 اولین تجربه خودروساز انگلیسی در ورود به ورطه قوای محرکه هایبرید است که دو سال پیش (۲۰۱۳ میلادی) در نمایشگاه بین‌المللی ژنو پرده از چهره برداشت. در تولید آن توجه زیادی به مقام جانشینی مدل ارزشمند F1 شده است. قوای فنی‌اش بلوک V8 توربو دوقلوی ۳٫۸ لیتری و یک موتور الکتریکی است که درمجموع ۹۰۳ اسب بخار قدرت و ۹۷۸ نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کنند. مدل‌های دیفرانسیل عقب شتاب ۰-۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در ۲٫۸ ثانیه لمس کرده و می‌توانند تا ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت (محدودشده به‌صورت الکترونیکی) به گردوخاک کردن ادامه دهند.

Mclaren P1 and Porsche 918
Mclaren P1 and Porsche 918

۹۱۸ اسپایدر ۶ سال پس از توقف تولید کاررا جی‌تی متولد شد. قلب ۴٫۶ لیتری V8 میانی به همراه یک موتور الکتریکی، سامانه چهارچرخ متحرک، بیشینه ۸۸۷ اسب بخاریِ قدرت و گشتاور ۱۲۸۰ نیوتون‌متری همه و همه شتاب اولیه را در مدت‌زمان ۲٫۵ ثانیه میسر می‌کنند و سقف سرعت ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت (محدودشده به‌صورت الکترونیکی) را به ارمغان می‌آورند.

Ferrari Laferrari
Ferrari Laferrari

در آخر نوبت به “لافِراری” می‌رسد که در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۳ رونمایی شد و وظیفه سنگین جانشینی مدل جاودان “اِنزو” را بر عهده گرفت. قلب V12 تنفس طبیعی آن ۶٫۳ لیتر حجم دارد و در کنار فناوریِ های-کِرس (HY-KERS) و یک پیشرانه مدرن برقی مجموعاً حدود ۹۵۰ اسب بخار قدرت و ۹۰۰ نیوتون‌متر گشتاور را روانه‌ی چرخ‌های عقب می‌کند. حاصل کار نیز دستیابی از حالت ایست کامل به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در کمتر از ۳ ثانیه و تماشای بیشینه ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت (۲۱۷ مایل بر ساعت) داخل نشان‌دهنده‌های پشت فرمان است.

Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse
Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse

Pagani Huayra
Pagani Huayra

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *