صفحه اصلی / دانستنی ها / خودروهای کانورتیبل و معایب آن‌ها

خودروهای کانورتیبل و معایب آن‌ها

این یک واقعیت است که خودروهای کانورتیبل وزن بیشتری از همتایان کوپه خود دارند؛ اما این مقدار دقیقاً چقدر است و تا چه میزان بر عملکرد خودرو تأثیر دارد؟ این امر را به‌سختی می‌توان اثبات کرد.

2015 BMW M4 Convertible
۲۰۱۵ BMW M4 Convertible

ما برای پی بردن به این مسئله، وزن اعلام شده توسط سازندگان ۲۵ جفت خودروی کوپه/کانورتیبل را بررسی کرده‌ایم. با انجام این بررسی پی بریم که هرچند کانورتیبل ها وزن بیشتری از نمونه کوپه خود دارند اما این افزایش وزن بسیار کمتر از میزانی است که ما انتظار داشتیم؛ زیرا خودروسازان در هنگام طراحی یک پلت‌فرم مشترک بسیار هوشمندانه ساخت هر دو نمونه کوپه و کانورتیبل بر روی آن را پیش‌بینی کرده و با مهندسی فوق‌العاده‌ای سعی در به حداقل رساندن افزایش وزن مدل‌های کانورتیبل و کاهش پیچیدگی‌ها دارند. برای مثال می‌توان به پورشه‌های باکستر و کیمن اشاره کرد که هر دو وزن یکسانی دارند.

تفاوت وزن نسخه کوپه و کانورتیبل خودروها
تفاوت وزن نسخه کوپه و کانورتیبل خودروها

اما اوضاع در کانورتیبل های ۴ نفره قدری متفاوت بوده و افزایش وزن آن‌ها تا حدودی بیشتر از رودسترهای دو نفره است. به‌طور مثال کرایسلر ۲۰۰ کانورتیبل که قبلاً تولید می‌شد در حدود ۲۲۵ کیلوگرم سنگین‌تر از نمونه سدان خود بود و یا فولکس‌واگن EOS که تولید آن اوایل امسال متوقف شد، ۲۱۸ کیلوگرم وزن بیشتری نسبت به یک گلف GTI دو در دارد. در حال حاضر ب‌ام‌و سری ۴ تنها خودروی کانورتیبل ۴ صندلی موجود در بازار است که همتای کوپه هم دارد.

Range Rover Evoque Convertible
Range Rover Evoque Convertible

ایراد دیگری که در خودروهای کانورتیبل به چشم می‌خورد، وجود سر و صدای بیشتری در کابین آن‌ها نسبت به مدل‌های کوپه است؛ اما در حال حاضر با وجود ابزارهای مدرن و پیشرفت‌های حاصل شده در صنعت خودروسازی، این ایراد از بین رفته است و میزان سر و صدای کابین یک خودروی کانورتیبل حتی با سقف پارچه‌ای تفاوت چندانی با نمونه کوپه آن ندارد. این مسئله توسط ما با اندازه‌گیری میزان صدای کابین چندین خودروی کانورتیبل در سرعت ۱۱۲ کیلومتر در ساعت ثابت شد.

تفاوت صدای کابین خودروهای کوپه و کاورتیبل
تفاوت صدای کابین خودروهای کوپه و کاورتیبل

اما نوع دیگری از خودروهای روباز نیز وجود دارد که درگذشته تولید می‌شد و طرفداران زیادی داشت و آن خودروهای با سقف تارگا است. در سالیان اخیر پورشه با ساخت دوباره ۹۱۱ تارگا این نوع سقف را مجدداً احیاء کرد. هرچند ۹۱۱ تارگا سنگین‌ترین کانورتیبل حال حاضر بازار نیست (نسبت به مدل کوپه خود) اما جالب‌ترین (و بدون شک پیچیده‌ترین) راهکار برای لذت بردن از هوای آزاد در هنگام رانندگی محسوب می‌شود.

Porsche 911 Targa 4 GTS
Porsche 911 Targa 4 GTS

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *