صفحه اصلی / بازار خودرو / نگاهی به بازار خودروهای ۵۰ تا ۸۰ میلیون تومان

نگاهی به بازار خودروهای ۵۰ تا ۸۰ میلیون تومان

نگاهی به بازار خودروهای ۵۰ تا ۸۰ میلیون تومان

اگر در بازار خودرو با بودجه ای بین ۵۰ تا ۸۰ میلیون تومان قصد خرید دارید، لازم است کمی هوشیارانه عمل کنید چون در این بازه قیمتی، خودروهای قابل انتخاب بسیار به هم نزدیک هستند.

دنا پلاس که در بازار به قیمت ۵۲ میلیون تومان عرضه می‌شود در واقع یک فیس لیفت با تغییرات جزئی از دنا است. موتور، گیربکس، اتاق و داشبورد با دنای ۴۵ میلیونی مشابه است و تغییرات در خطوط روی درب ها، سپر جلو و سپر عقب به همراه تعدادی آپشن باعث شده ۷ میلیون تومان گران تر به فروش برسد. بعد از آن در کلاس خودروهای سواری، ام.وی.ام ۵۵۰، برلیانس H330 و جک J5 با گیربکس دستی با حدود قیمت ۵۲ تا ۵۵ میلیون تومان قابل خرید هستند.

برلیانس و جک با موتور ۵/۱ لیتری به ترتیب ۱۰۳ و ۱۱۱ اسب بخار توان در اختیار شما قرار می‌دهند و هر چند که  زیباترند اما ام.وی.ام ۵۵۰ با موتور ۲ لیتری با ۱۴۰ اسب بخار حداقل روی کاغذ برتری دارد! اگر در ترافیک‌های تهران حوصله دنده عوض کردن ندارید خودروهای بالا نسخه دنده اتوماتیک هم دارند. در این بین جک J5 اتومات با موتور ۸/۱ لیتری ۱۴۰ اسب بخار عرضه می‌شود؛ البته این خودروی ۶۴ میلیونی  ۷ میلیون تومان گران تر است تا راننده مشکلی از بابت قدرت و شتاب حس نکند.

به غیر از گزینه‌های چینی اشاره شده یک گزینه فرانسوی به نام ساندرو در کلاس هاچ بک‌ها قابل خرید است. ساندرو اتومات معمولی ۵۴ میلیون و ساندرو استپ وی (مثلا شاسی بلند) اتومات ۵۹ میلیون تومان قیمت دارد. در این خودرو خبری از آپشن های لوکس نیست.

با افزایش بودجه به بالای ۶۰ میلیون چند گزینه چینی دیگر بر روی میز قرار می گیرد.

چانگان CS35  اتوماتیک (۶۶ میلیون)، ام.وی.ام X22 اتوماتیک (۶۵ میلیون) و لیفان X60 اتوماتیک (۶۸ میلیون) همگی در دسته هاچ بک‌های سایز بزرگ قرار دارند. چانگان با یک موتور ۶/۱ لیتری، ۱۲۳ اسب بخار قدرت را برای ۱۲۷۰ کیلوگرم وزن در نظر گرفته است که آپشن‌هایی نیز به صورت استاندارد عرضه می‌شود.

ام.وی.ام X22 از طریق یک موتور ۵/۱ لیتری ۱۰۵ اسب بخار،  با استفاده از گیربکس ۴ سرعته ۱۲۴۵ کیلوگرم وزن را به حرکت در می‌آورد. از نظر سایز و تجهیزات رفاهی تقریبا هر دو خودرو هم‌اندازه هستند ولی ظاهر X22 کمی جوان پسندتر است. لیفان X60 هم تقریبا از سال ۹۱ به خیابان‌ها وارد شد و فروش خوبی هم داشت.

از آن زمان هم تقریبا تغییر خاصی به جهت بروز شدن طراحی داخلی و خارجی نداشته است. X60 در نسخه اتوماتیک از موتور ۸/۱ لیتری ۱۳۱ اسب بخار بهره می‌برد. سایز آن از دو رقیب اشاره شده کمی بزرگ‌تر و وزنش نیز حدود ۵۰ کیلوگرم سنگین‌تر است. بین این سه خودرو اگر یک مقایسه کوتاه داشته باشیم از نظر زیبایی X22، از نظر ایمنی CS35 و از نظر قدرت موتور و جاداری X60 بالاترین امتیاز را می‌گیرد.

بالاتر از ۷۰ میلیون تومان پای خودروهای کره ای هم به گزینه‌های روی میز باز می‌شود. هیوندای i10 خودرویی در سایز کوچک با قیمت ۷۲ میلیون تومان که در داخل کشور مونتاژ می‌شود. این خودرو با موتور ۱۲۵۰ سی سی حداکثر ۸۶ اسب بخار قدرت را به گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک می‌رساند تا وزن ۹۶۱ کیلوگرمی‌اش را به حرکت درآورد. با این اعداد و ارقام مشخص است که i10 خیلی چابک نیست اما با توجه به ابعاد کوچک و مصرف سوخت (۷ لیتر) خودرویی مناسب برای رانندگی شهری است.

خودروی بعد چری آریزو ۵ محصولی دیگر از کشور چین است. ظاهری جذاب، طراحی داخلی زیبا و آپشن‌های مناسب در کنار موتور ۵/۱ لیتری (۱۱۶ اسب‌بخار) باعث شده تا فروش اولیه خوبی برایش رقم بزند. هر چند که ۱۱۶ اسب بخار برای ۱۳۸۶ کیلوگرم وزن گویای توانایی‌های حرکتی متوسط در آریزو است.  قیمت آریزو ۵ با توجه به آپشن‌ها بین ۷۱ تا ۷۶ میلیون تومان است.

اما در بازه قیمتی ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان، ‌هایما S7 و ام.وی.ام X33 اسپرت هر دو با قیمت تقریبی ۷۹ میلیون با هم رقابت می‌کنند. هر دو خودرو از موتور ۲ لیتری بهره می‌برند اما هایما با ۱۴۸ اسب‌بخار در مقابل ام.وی.ام ۱۳۹ اسب‌بخاری، قوی‌تر ظاهر شده است؛ گیربکس‌ها نیز اتوماتیک ۵ سرعته است. هایما از نظر ابعاد حدود ۱۰ سانتیمتر بلندتر و حدود ۱۰۰ کیلوگرم (۱۵۴۰ کیلوگرم) از X33 سنگین تر است. شتاب صفر تا۱۰۰ کیلومتر در ساعت آنها نیز تعریفی نداشته و تقریبا مشابه و حدود ۱۴ ثانیه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *