صفحه اصلی / فرهنگی و آموزشی / بازار سیاه ناامن‌ترین خودرو
در هنگام تصادف چه باید کرد؟

بازار سیاه ناامن‌ترین خودرو

در هفته‌های اخیر، خبرها و زمزمه‌های زیادی در مورد خروج خودروی پراید از خط تولید در جراید و سایت‌ها انتشار یافت. خودرویی که پس از ۲۴ سال قرار است تولیدش متوقف شود. هر چند اجباری شدن رعایت استاندارد‌های ۸۲گانه تولید خودرو در سال ۹۷ می‌تواند به عنوان یکی از دلایل کنار گذاشتن پراید باشد اما در عین حال مسئولان سایپا ضرر ۳ تا ۴ میلیون تومانی در هر دستگاه را علت مصمم شدنشان برای حذف انواع پراید از سبد محصولاتشان اعلام کرده‌اند.

فارغ از اینکه واقعا تولید پراید زیان‌ده بوده یا نه اما کیفیت و ایمنی پایین این خودرو سالانه جان تعداد زیادی از هموطنان‌مان را گرفت و تعداد بیشتری را نیز مصدوم یا معلول کرد. از طرفی تکنولوژی بکار رفته در موتور چهار سیلندر ۱۳۰۰ سی سی آن نیز مربوط به سه دهه پیش است و با ۶۳ اسب بخار قدرت نسبت به خودروهای روز دنیا با حجم موتور مشابه مصرف سوخت بالایی دارد.

پراید برای اولین بار در سال ۱۳۷۲ در ایران در دو نوع پراید سدان ‌و هاچ بک تولید و عرضه شد. با انصراف شرکت کیا موتورز در سال ۲۰۰۱ از تولید پراید، لایسنس این محصول در اختیار شرکت سایپا قرار گرفت. این خودرو تا به امروز با تغییرات بسیار جزئی همراه بوده به طوری که فرمان هیدرولیک و ترمز ABS در آن آپشن محسوب می شود! وزن پایین این خودرو می‌تواند سرعت و شتاب خوبی به آن بدهد، اما با توجه به سیستم ترمز و جلوبندی بسیار ضعیف و استحکام کم اتاق، رانندگی با سرعت بالای ۷۰ کیلومتر با آن بسیار خطرناک ‌است.

علت استقبال از پراید چیست؟

بازار سیاه ناامن‌ترین خودرو

جواب این سوال را براحتی می‌توان مسئله مالی عنوان کرد. تا زمانی که پراید ارزان‌ترین خودروی صفر کیلومتر بازار باشد و رقیبی نیز در محدوده ۲۰ میلیون تومان نداشته باشد، با توجه به قدرت خرید اکثریت جامعه، مردم ناچارند خودروی پراید را علی رغم همه ایراداتش بخرند، وگرنه کسی دوست ندارد خانواده و عزیزانش را درون یک خودروی نا امن که در معمولی‌ترین تصادفات قربانی می‌گیرد، به سفر ببرد.

با اعلام پایان تولید پراید، بازار سیاه بر سر ثبت‌نام و خرید پراید آن چنان شکل گرفته که سایت پیش‌فروش آن در زمان کوتاهی بسته شد. این در حالی بود که سایپا به ظاهر برای کوتاه کردن دست واسطه ها، عرضه آن را فقط با کد ملی و تنها به اقشاری مانند دانشجویان و طلاب، افراد جویای کار، زوج‌های جوان و بازنشستگان محدود کرد. اما یا این طرح خیلی دیر اجرا شد یا دلالان و نمایندگی‌ها خیلی سریع‌تر اقدام کردند چراکه این افراد در ماه‌های قبل، ‌‌خریدهای عمده خود را انجام دادند تا سود سرشاری از افزایش قیمت این محصول به جیب بزنند. شاهد آن نیز پارکینگ‌هایی است مملو از پراید‌های سفید که قرار است در زمان کاهش سود بانک ها، سود زیادی به جیب دلالان سرازیر کند.

در حال حاضر در بازار نیز قیمت انواع مختلف این خودرو تا حدود ۲ میلیون تومان افزایش یافته و قیمت مدل ۱۱۱ به ۲۳ میلیون تومان رسیده است.

آخرین پرایدهای صفر بازار در راه است و نباید فراموش کرد که عرضه و تقاضا قیمت آن را در بازار مشخص خواهد نمود. مردم اگر برای خرید آن صف نبندند قیمتش افت خواهد کرد که این اتفاق خیلی بعید است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *