صفحه اصلی / آموزشی پژو 206 / تعویض روغن هیدرولیک ۲۰۶

تعویض روغن هیدرولیک ۲۰۶

تعویض روغن هیدرولیک ۲۰۶ که قرار است در این پست به صورت مفصل و کاملا عملی در مورد آن بحث شود. پس با ما تا انتهای مطلب همراه باشید!

نکته اول اینکه کلا هیدرولیک ۲۰۶ رو نباید با ماشینهای مثل تویوتا و مزدا و بنز و نیسان مقاسه کرد! ۲۰۶ عموما فرمان سفت داره و روش هایی هم که برخی تعمیرکارها پیشنهاد می کنند برای نرم کردن فرمان ۲۰۶ ، پیشنهادات خوبی نیستند چرا که امنیت خودرو کم خواهد شد و مشکلاتی نظیر روغن ریزی در آینده نزدیک گریبانگیر شما خواهد شد. پس به همین مقدار نرمی استاندارد فرمان ۲۰۶ قانع باشید و سعی کنید همان مقدار را حفظ نمایید!

همه می دانیم که روغن هیدرولیک هم همانند روغن موتور، بعد از مدتی خاصیت خود را از دست میدهد و به همین دلیل است که فرمان پژو ۲۰۶ کمی سفت تر می شود. حتی مواردی وجود دارد که به دلیل از دست رفتن خاصیت و عدم تعویض روغن هیدرولیک ۲۰۶ در زمان مناسب، فرمان به شدت سفت می شود به طوریکه برخی تعمیرکاران پیشنهاد می دهند که به دلیل خرابی یا سوختگی پمپ هیدرولیک، شما کل مجموعه پمپ هیدرولیک را تعویض نمایید. اما بدانید و آگاه باشید که با تعویض روغن هیدرولیک ۲۰۶ به صورت صحیح می توان بسیاری از مشکلات ناشی از سفتی فرمان را به خوبی حل نمود و فرمان ۲۰۶ را در حد قابل قبولی نرم کرد.

اما اگر با مشکل سفتی فرمان مواجه شده اید بهتر است موارد دیگری نیز بررسی بفرمایید. اول سفتی تسمه دینام؛ چراکه اگر تسمه دینام زیادی سفت باشد این امر منجر به سفت شدن فرمان خواهد شد. ضمنا گاهی اوقات به دلیل وجود براده و ذرات معلق در روغن هیدرولیک فرمان سفت میشود که برای نرم کردن فرمان ۲۰۶ می توان با شناور نمودن یک عدد آهنربا در روغن هیدرولیک، این مشکل را رفع نمود. به این ترتیب که با سیم مفتولی، یک عدد آهنربای قوی کوچک را در روغن هیدرولیک شناور نمایید. در این صورت ذرات براده موجود در روغن هیدرولیک جذب آهنربا میشود که می بایست هر ماه آهنربا را با پارچه تمیز بدون پرز، تمیز کرده و براده ها را به بیرون منتقل نمود. این روش هم تاثیر خوبی در نرم کردن فرمان ۲۰۶ دارد البته باید چندین بار این کار را تکرار نمود.

اگر چنانچه، در ابتدای روشن نمودن ماشین و در هنگامی که موتور سرد است، فرمان نرم هست اما کمی که میگذرد و با گرم شدن موتور، فرمان سفت می شود در این صورت برای نرم کردن فرمان ۲۰۶ می بایست مجموعه پمپ هیدرولیک و روغن موجود در آن بررسی شود. اگر روغنی که در حال حاضر در پمپ هیدرولیک هست چند سال کار کرده در این صورت شک نکنید که با گرم شدن روغن، روغن هیدرولیک خاصیت خود را از دست میدهد و در این صورت می بایست اقدام به تعویض روغن هیدرولیک ۲۰۶ گردد. اگر چنانچه از روغن مناسب در سیستم هیدرولیک استفاده نموده اید و همچنان با گرم شدن موتور، فرمان نرمی خود را از دست میدهد، در این صورت شاید چیزی در مسیر روغن قرار گرفته که با گرم شدن، منبسط می شود و مسیر عبوری روغن را مسدود می نماید. در این صورت می بایست مسیر عبوری روغن مورد بازبینی و تمیزکاری قرار گیرد!

اما دقت داشته باشید که با روش ساکشن، فقط روغن موجود در پمپ هیدرولیک تعویض می شود و روغنهای موجود در لوله ها و کل مسیر، تخلیه نخواد شد. نکته قابل توجه اینکه اختلاط دو نوع روغن متفاوت، باعث میشود تا روغن مخلوط، خاصیت ضدخورندگی خود را از دست بدهد به طوریکه روغن مخلوط، به شدت برای سیستم هیدرولیک خودرو مضر خواهد بود. پس حتما از روش زیر برای تعویض روغن هیدرولیک ۲۰۶ استفاده نمایید تا مطمئن شوید که کل روغن تخلیه شده و روغن جدید به صورت کامل در سیستم هیدرولیک هیدرولیک خودرو جایگزین گردیده است.

تعویض روغن هیدرولیک ۲۰۶

۱- بین دینام و پمپ فرمان یک مقوا قرار دهید تا از ریختن روغن در بر روی دینام جلوگیری شودو فراموش نکنید که ریختن روغن هیدرولیک بر روی دینام می تواند موجبات سوختن ان را فراهم آورد!
۲- بست فلزی شیلنگ برگشت پایین مخزن پمپ را باز کنید و شیلنگ را جدا نمایید.
۳- با یک کورکن سمت لوله پلاستیکی زیر مخزن را محکم کنید و با یک بست آن را محکم کنید.
۴- یک شیلنگ با قطر کمی بزرگتر از شیلنگ مشکی رنگ برگشت، به طول حدودا ۱ متر، وارد شیلنگ برگشت کنید و سر دیگر شیلنگ را در یک ظرف ۴ لیتری قرار دهید.
۵- از این به بعد، انجام کارها می بایست توسط ۲ نفر انجام شود!
۶- مخزن پمپ را از روغن هیدرولیک جدید پر کنید
۷- ماشین را بدون گاز دادن روشن کنید. نفر دوم می بایست همزمان سطح روغن را بررسی کند و در هنگامی که سطح روغن پایین می رود با روغن جدید آن را پر نماید!
۸- یک بار فرمان را به سمت راست و چپ بچرخانید و ریختن روغن را انقدر ادامه دهید تا روغن تمیز از لوله خروجی نمایان شود.
۹- موتور را خاموش کنید. دقت داشته باشید که پس از خاموش نمودن سطح روغن سریع کم میشود و به همان نسبت روغن از شیلنگ خروجی خالی میشود! پس کار چرخاندن فرمان و اضافه کردن روغن را سریع انجام دهید که روغن کمتری هدر رود!
۱۰- اکنون سیستم عاری از روغن سیاه است و باید شیلنگ برگشت در جای خود بسته شود.
۱۱- بابستن شیلنگ در زیر مخزن پمپ فرمان، مجددا سطح روغن را به حد مناسب برسانید.
۱۲- موتور را روشن کنید و یک بار فرمان را به راست و چپ بچرخانید؛ سپس موتور را خاموش و سطح روغن را مجددا بررسی نماید و در صورت کسری روغن، آن را جبران نمایید.

تمام!

مجددا تاکید می گردد که این روش صحیح و کامل تعویض رغن سیستم هیدرولیک است و برای ۲۰۶ حداکثر نیاز به ۱ لیتر روغن دارد.

اگر سوالی دارید در قسمت دیدگاه ها مطرح نمایید

موفق باشید

19 دیدگاه‌ها

  1. نبودن درب روغن فرمان هیدرولیک چه ضررهای دارد

  2. سلام -در تعمیرگاه جلوبندی موقع تعویض طبق سمت راننده مقداری روغن در حد نیم لیتر روی زمین ریخت آیا این مورد اشکال ایجاد می کند؟ضمنا ماشین sd v1 206 هستش-با تشکر از شما

  3. مفید و عالی من همین کار و بردم جلوبندی انجام دادم فرمون ماشین خیلی نرم تر شد

  4. سلام .ممنونم از توضیحات دقیقتان . اکنون ودر مهر ۹۶ چه روغن هیدرولیکی باید ریخت؟ با توجه به موجودی بازار. من acdelco atf iii 3 ریختم (کامل خالی کردم) و احساس کردم از سمت پمپ صدای صوت و ناله بلند می شود . با گاز دادن صدا هم بیشتر وکم تر می شود . ممکنه روغن قلابی یا زیادی شل باشه؟ total at42 را هم که بسیار توصیه کرده اند همان dexron iii 3 هست . ممنون .

  5. به سال هزینه درست کردن هیدرولیک چقدر میشه

  6. سلام.۲۰۶ تیپ ۵ مدل ۹۴ دارم.از روزی که صفر کیلومتر اونو تحویل گرفتم فرمونش سفت بود.خیلی سفت تر از پراید مدل ۹۴ داداشم.بردم تعمیرگاه میگه همینه،بهتر نمیشه.شما راه حلی برای این مشکل دارید؟

    • سید حسین قائم مقام

      سلام دوست گرامی
      اگر تعمیرکار متبحر و باتجربه گفته طبیعیه پس طبیعیه. شما در نظر داشته باشید که فرمان ۲۰۶ نسبت به سایر اتومبیلهای فرمان هیدرولیک، کمی سفت تر هست.
      لطفا فرمان یکی دوتا ۲۰۶ دیگه رو بچرخونید و مقایسه کنید
      پیروز باشید

  7. باسلام طبق فرموده شما ۳ لیتر روغن هیدرولیک مورد نیاز می باشد که نهایتا ۱ تا ۱٫۵ لیتر روغن جا میگیرد !!
    در ضمن برای ۲۰۶ ها و مدل های متفاوت مگر حجم و نوع روغن متغییر می باشد؟

    • سید حسین قائم مقام

      سلام بر شما
      دوست عزیز حجم روغن هیدوریک ۲۰۶ نهایتا همون ۱٫۵ لیتر هست. در این روش تعویض ما میخواهیم کل روغن تعویض بشه پس مقداری از روغن جدید با روغن قبلی اختلاط پیدا کرده و این روغن از سیستم خارج میشه
      منظور این نبوده که حجم روغن هیدورلیک ۳ لیتره!
      البته بنده الان اصلاح میکنم که حداکثر به ۲ لیتر روغن نیازه
      موفق باشید

  8. آقا فرمون ماشین ۲۰۶ اس دی وی۸ خیلی خیلی نرم شده…اصلا برگشت هم نداره سر پیچ ها…لطفا راهنمایی کنید
    حتما باید دو دستی فرمون رو بچسبم..خیلی نرم شده…آزاد آزاده

  9. با سلام و احترام
    تشکر از توضیحات خوبتون لطفا راهنمایی بفرمایید
    اگر خودمون نتونیم روغن هیدرولیک فرمان ۲۰۶ رو کامل تخلیه و تعویض کنیم آیا شما محلی رو میشناسید در تهران معرفی کنید که این کار رو درست و اصولی انجام بده؟

    • سید حسین قائم مقام

      سلام دوست من
      تخلیه کردن روغن هیچ کار سخت و پیچیده ای نیست
      سعی کنید خودتون چند ساعت وقت بزارید و انجامش بدید
      دادن ماشین دست برخی مکانیک های از خدا بی خبر، هم ظلم به خودتونه، هم ظلم به اون از خدا بی خبره که بهش پول میدید تا پدر ماشین شما رو در بیاره و هم ظلم به اون ماشین بیچارست!
      پس بهتره برخی خورده کاری ها رو خودمون انجام بدیم.
      اصلا کار سختی نیست. سوالی داشتید ما در خدمت شماییم
      موفق باشید

  10. سلام. دلیل برنگشتن فرمان سر پیچ چیه؟ دو تا جلوبندی ساز ماشین رو نگاه کردن و گفتن هیچ مشکلی از جلوبندی نیست. هیچ صدای غیر عادی هم از پمپ هیدرولیک نمیاد. البته این اتفاق بیشتر زمانی میفته که فرمون تا انتها به سمت راست میپیچه. از سیستم هیدرولیکه به نظرتون؟ روغنش یا شلنگها یا پمپ؟ روغن رو هم نمیدونم نفر قبل کی تعویض کرده. ماشین تیپ ۵ مدل ۹۰

  11. اول ممنون از آموزشتون
    از مرحله ۷ به بعد که سطح روغن باید چک بشه و هی روغن اضافه بشه داخل مخزن همینجوری درب مخزن باز باشه هوا نمیگیره ؟
    یا باید هی روغن اضافه کردیم درپوش مخزن رو ببندیم ؟

  12. پارسال اواخر زمستون از درب مخزن نشتی میداد و همه میگفتن عادیه در حد کم، تا یه روز متوجه شدم که خیلی نشتی داده و تموم دینام چرب شده بود وقتی که گاز میدادم و سر چهاراها با سرعت میرفتم فرمون گیر می‌کرد در حدی که حس میکردم ماشین خاموش میشد و کمی می‌گذشت خوب میشد،دیگه هرچی روغن بود زد بیرون

    به یه بنده خدایی مراجعه کردم یه فشنگی مانندی بود عوض کرد، از بالا که نگاه میکنی یه لوله وارد پمپ شده اونو باز کرد فشنگی در آورد و یه استوک انداخت از مغازه زدم بیرون‌ خیلی خوب نرم بود و گفت باید روغنشم عوض کنی یه مغازه بغلی بود همونجا عوض کردم،ماشین روشن و دستگاه ساکشن داخلش منم هی چپ و راست میکردم تا اینکه اندازه خودش(یک لیتر یا دولیتر یادم نمیاد) روغن ایرانی ریخت و اومدم بیرون ماشین فرمونش سفت تر از قبل شد،مث هیدرولیکای قبل از سال ۹۰ سفت بود

    بعد از اون اتفاق چون اواخر زمستون بود صبحها که روشن میکردم میخواستم حرکت کنم در حد ۱۰ ثانیه فرمون کامل سفت و شل میشد، گاز میزدی حل میشد،کمی میرفتی دیگه خوب میشد چندین صبح ایجور شد و مجدد رفتم گفت که نمیدونم ماه و ستاره خراب شده، یه چیزی گفت،گفت کار کن اگه درست نشد بیا پمپ رو عوض کن، منم خودم یه بار هواگیری کردم(همون که درشو باز میزاری و دور موتور رو ۲۵۰۰ فرمون رو چپ و راست میکنی)روزای بعد با گرم شدن هوا اون اتفاق صبح نیوفتاد ولی فرمون نرمه نرم نشده بود در حدی که دوستام مینشستن میگفتن فرمونت چرا سفت شده!!!

    دیگه کاریش نداشتم تا چند روز پیش باز سرما هوا و مقدار نشتی سر پمپ شروع کرده اذیت کردن،صبحها شل کن سفت کن در حد ۳۰ ثانیه، امروز بین دوتا ماشین بود تا درآورمش دوتا ناخونم شکست میپیچی نرمه یهو سفت میشه،یاروه دوسه ماه پیش کار داشتم رفتم پیشش گفت بیا وسایل تعمیر آوردم درستش کنم، گفتم مشکل نداره، ولی الان داره واقعا، بعدش میخوام مث قبلا نرم بشه

    لطفا راهنمایی کنید دوباره نرم تو خرج…

    • سید حسین قائم مقام

      داداش گلم به احتمال خیلی زیاد مشکل از اورینگ بین.مخزن و پمپه
      اونو عوض کنی حل میشه
      هم علت روغن ریزی اونه هم علت سفت شدن فرمون چون هوا میکشه
      اورینگشو از مغازه اورینگ فروشی بگیری خودت هم میتونی عرض کنی . نیاز به اچارهای ۱۰ و ۱۳ و T40 داری
      بازکردن پمپ هیدرولیک رو گوگل کن کار سختی نیست
      موفق باشی

  13. سلام
    چه روغنی بخریم ؟ ۲۰۶ وی۸ مدل ۹۵
    توو دفترچه زده ATF D / ATX
    (شنیدم روغن گیربکس اتوماتیک ATX میندازن واسه هیدرولیک ۲۰۶ –
    حالا اینو میشه انداخت ؟ روغن گیربکس خودرو توتال مدل Fluide ATX یک لیتری

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *