صفحه اصلی / دانستنی ها / تفاوت روغن ۱۰W40 و ۲۰W50 و نحوه انتخاب روغن

تفاوت روغن ۱۰W40 و ۲۰W50 و نحوه انتخاب روغن

دنیای خودرو : تفاوت روغن ۱۰W40 و ۲۰W50 و نحوه انتخاب روغن

برای اینکه بتوانید روغن موتور مناسب انتخاب کنید لازم است بتوانید اطلاعات نوشته شده روی جعبه ی روغن موتور را به درستی بخوانید. وقتی به جعبه ی روغن موتور نگاه میکنید، مشاهده خواهید کرد که اعداد و اطلاعاتی روی آن نوشته شده، اما اولین سوالی که مطرح میشود این است که این اطلاعات به چه معنا هستند؟! در واقع این اطلاعات برای کسی که از آنها سر رشته ای ندارد بیش از حد گمراه کننده است. با توجه به سوالات مکرری که میشود امروز قصد داریم این پیچیدگی را از بین ببریم. ابتدا با مقدمه ای شروع میکنیم و با روغن موتور و اعداد و واحدها و استانداردهای آن آشنا میشویم و سپس در مورد چگونگی انتخاب روغن موتور مناسب شما را راهنمایی خواهیم کرد.

در گذشته کسی به روغن موتور توجه نمی کرد، روغن، روغن است دیگر، نه؟ بسیار مشاهده شده که مردم روغن مناسب خودروی خود را استفاده نمیکنند و در بهترین حالت شاهد رفتار غیر عادی موتور و صدای بیشتر آن، و در بد ترین حالت شاهد “یاتاقان زدن” موتور هستند که خرج سنگینی برای مصرف کننده دارد. علت اصلی هم توجه نکردن به پیشنهاد شرکت سازنده است! و یا اینکه فقط به مغزه تعویض روغنی میروند و از فروشنده میخواهند روغن را عوض کند و مثلا در مواقعی که بخواهیم حساسیت به خرج بدهیم تاکید میکنیم که روغن بریزد! برای بعضی افراد، همین که موتور روشن شود و فرد را از نقطه ی A به B ببرد کافی است و فرد به آینده فکر نمیکند. افرادی هم هستند که به قدری حساس اند که با کیفیت ترین روغن ها را سر ۵۰۰۰ کیلومتر تعویض میکنند و فکر میکنند بهترین کار ممکن را انجام میدهند!

حالا به سراغ توضیح اعداد و متون نوشته شده روی جعبه ی روغن برویم. وقتی به جعبه ی روغن نگاه کنید، باید این ۴ مشخصه را ببینید. اگر ندیدید بدانید آن روغن کیفیت مطلوبی ندارد. سوال های بسیاری از کاربران در این قسمت وجود دارد. بعد از این میتوانید دقیقا بدانید که اطلاعات روی جعبه به چه معنا هستند.

۱- نوع روغن:

در واقع به ما نشان میدهد این روغن برای چه کاری ساخته شده است. به طور مثال روغن موتور، روغن گیربکس و …. واضح است که شما نباید برای مثال از روغن گیربکس برای موتور استفاده کنید.

۲-تکنولوژی ساخت روغن:

منظور از تکنولوژی ساخت روغن این است که بیس و پایه روغن چیست.
پایه های روغن به ۳ دسته تقسیم میشوند.
Mineral: که ترجمه ی فارسی آن “معدنی” است. به این معناست که این روغن از نفت خام گرفته شده است.
Synthetic: برگردان آن در فارسی “آزمایشگاهی” یا “سنتزی” است. این نوع روغن از نفت خام گرفته نشده و در آزمایشگاه ها و با فرمول های خاصی تهیه میشود.
Semi Synthetic یا Synthetic Blend یا Synthetic Technology: همه آنها یکی هستند و یعنی نیمه سنتزی. بر خلاف باور عموم، به سادگی این روغن ها مخلوطی از دو روغن سنتزی و معدنی نیستند و فرآیند پیچیده تری در پی آن نهفته است.

فرق بین پایه روغن ها:
فرق اصلی روش ساخت روغن ها است ولی در خواص و عملکرد هم تفاوت هایی دارند. روغن های معدنی مولکول های بزرگتری دارند و باعث میشوند در موتور های بسیار قدیمی که مشکل کم کردن روغن دارند، از مجراهای ریز و میکروسکپی نشت نکنند و البته عمر کمتری نسبت به انواع دیگر دارند. در شرایط ایده آل هر ۱۰٫۰۰۰ کیلومتر و در شرایط واقعی حدود ۶۰۰۰ کیلومتر عمر مفید آن هاست.

روغن های سنتری مولکول های کوچکتری دارند و باعث میشود بتوانند نقاط بسیار ریز موتور، که مولکول های درشت معدنی به آنجا نمیرسند، را نیز روان کاری کنند. عمر بسیار بیشتری دارند و در شرایط ایده آل، بعضی از آن ها تا ۳۰٫۰۰۰ کیلومتر و در شرایط واقعی تا ۲۰٫۰۰۰ کیلومتر هم عمر میکنند. قیمت آنها از روغن های معدنی گران تر است. البته هیچ گاه هیچ روغنی را ۳۰٫۰۰۰ کیلومتر استفاده نکنید! زیرا این عدد مربوط به شرایط ایده آل بدون فشار و مربوط به موتور های خاص و تابعی از خیلی موارد دیگر است.

روغن های نیمه سنتزی هم چیزی بین این دو است و ۲۰٫۰۰۰ کیلومتر در شرایط ایده آل و بین ۱۰٫۰۰۰ تا ۱۵٫۰۰۰ کیلومتر در شرایط واقعی کارکرد دارند. البته تمام این مطالب عمومی است و کارکرد دقیق را دفترچه مشخص میکند. در دفترچه، کارکرد فیلترها نیز مشخص شده است و همه ی فیلتر ها باید با هربار تعویض روغن تعویض شوند.

در صورتی که در، به گفته ی دفترچه، “شرایط سخت” رانندگی میکنید، یعنی غبار و آلودگی شدید و فشار بسیار شدید به موتور (حمل بار، بالا رفتن از کوه یا شیب طولانی به مدت زیاد در روز و یا رانندگی در کویر) اعداد بالا نصف میشوند. (البته کارکرد ایده آل آنها نصف میشود نه کارکرد واقعی. یعنی مثلا به جای ۲۰٫۰۰۰ کیلومتر روغن های نیمه سنتزی، باید هر ۱۰٫۰۰۰ کیلومتر و کمتر تعویض شوند. البته باز هم همه چیز به دفترچه بستگی دارد.)

اما چرا شرکت سازنده علاوه بر کیلومتر، زمان یک سال را نیز متذکر شده است؟ باید بدانید که عمر روغن پلمپ حدود ۳ تا ۵ سال است اما زمانی که پلمپ آن باز شود و مورد استفاده قرار گیرد از عمر آن کاسته میشود و مواد افزودنی آن خاصیت خود را از دست میدهند. پس چه کیلومتر و چه زمان یک سال زود تر رسیدند، روغن را عوض کنید. البته نه اینکه هوا روی آن اثر بگذارد، بلکه منظورمان قرار گرفتن در شرایط موتور است.

نکته ی دیگر که باید مد نظر داشته باشیم این است که کیلومتر سرویس ۲۰۶ هوشمند است. پس در صورت استفاده از روغن با کیفیت به آن اعتماد کنید چون اگر مثلا ۱ سال گذشته باشد ولی هنوز ۲۰٫۰۰۰ کیلومتر تکمیل نشده باشد، نمایشگر عدد را زودتر کم میکند تا ظرف یکسال کیلومتر سرویس هم ۰ شود. البته مگر آنکه وسواسی هستید! البته فقط در صورتی میتوانید به این کیلومتر و زمان بدون تعویض روغن رانندگی کنید که فیلتر مرغوب و اصلی استفاده کنید، در صورتی که از فیلتر روغن اصلی استفاده نشود، بین تعویض روغن ها، یک بار فیلتر روغن را هم تعویض کنید. یعنی حدود ۶٫۰۰۰ کیلومتر یکبار فقط فیلتر روغن را عوض کنید. یا زود تر روغن و فیلتر راعوض کنید.

عموما برای خودرویی مثل ۲۰۶ روغن معدنی پیشنهاد نمیشود.اما دفترچه این جمله را ذکر کرده است: “در صورت استفاده از روغن Total 5000 (که معدنی است) آنرا هر ۱۰۰۰۰ کیلومتر عوض کنید” که نشان دهنده عمر بسیار کمتر روغن های معدنی نسبت به سنتزی ها است. دفترچه روغن نیمه سنتزی و سنتزی را مناسب موتور ۲۰۶ میداند. و با جمله ی بالا عملا به شما میگوید که توتال ۵۰۰۰ را توصیه نمیکند.

شرایطی هم وجود دارد که روغن سینتتیک مناسب نیست، آن هم زمانیست که موتور های دهه ی ۷۰ یا ۶۰ میلادی باشند. یا اینکه موتور بسیار فرسوده و پر کارکرد باشد و هر روغنی که تا حالا استفاده کرده اید باعث نشتی، کم شدن یا به اصطلاح بخار شدن شده باشد.

SAE
 :
مخفف Society of Automotive Engineers است. در واقع مهم ترین شاخصه ی شما برای انتخاب روغن است و بر روی روغن به صورت xxW-yy نوشته میشود. (به جای x و y عدد هستند-به جای x، مضرب ۵ از عدد ۰ تا ۲۰ قرار دارد و به جای y هم مضرب ۱۰ از عدد ۲۰ تا ۶۰). SAE به سادگی گرانوری روغن در دو دمای مختلف را در دو دمای مختلف بیان میکند، یعنی دما های ۴۰ و ۱۰۰٫ در روغن های ۴ فصل (یعنی اکثر روغن های بازار) عدد قبل از W نشان دهنده ی گرانوری روغن در سرما و عدد بعد از آن گرانوری آن در دمای کارکرد موتور را نشان میدهد. W به معنای Winter یعنی زمستان است. یعنی روغن ۴ فصل است و در سرما گرانوری کم و در گرما گرانوری آن بیشتر میشود.

نکته: نمودار هایی مثل این وجود دارند که باعث گمراهی کاربران میشوند:

تفاوت-روغن-10W40-و-20W50

این نمودار باعث میشود کاربران به اشتباه فکر کنند باید با توجه به دمای محیط SAE مناسب انتخاب کنند. در صورتی که SAE مناسب را فقط و فقط شرکت سازنده بیان میکند. این نمودار بیان میکند که در چه دمایی روغن تبدیل به روغن جامد میشود و در چه دمایی مثل آب روان میشود. به عبارتی حداقل و حداکثر دمای کارکرد روغن را نشان میدهد. SAE های مختلف، گرانوری های مختلف دارند و موتورها بر اساس کار با گرانوری های خاصی طراحی شده اند، پس هرگز نباید سر خود گرانوری را انتخاب یا تغییر دهیم بلکه باید به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنیم.

انتخاب گرانروی اشتباه باعث فرسایش بیش از حد موتور میشود. البته گاهی اوقات دفترچه، چند گرانروی را مجاز اعلام میکند و از شما میخواهد بسته به دمای محیط یکی را انتخاب کنید که فقط در این مواقع است که باید به این نمودار ها نگاه کنید.

برای پژو ۲۰۶ با موتور TU5 این گرانوری ها از طرف شرکت پژو پیشنهاد شده است:
۰W-30
۵W-30
۵W-40
۱۰W-40
البته در دفترچه ی ایران خودرو تنها به ۱۰W-40 اشاره شده اما نمایندگی پژو در استرالیا این ۴ گرانوری را پیشنهاد میکند. (دفترچه های قدیمی مربوط به سال ۸۳ و قبل تر استفاده از ۲۰W-50 را هم مجاز دانسته اند  که مربوط به موتور تیپ ۲ می باشد! اما در دفترچه های سال ۸۴ و بعد این روغن مجاز شناخته نشده است چون موتور ۱۶ سوپاپ یا همان تیپ پنجی است!) در بیشتر نقاط ایران با توجه به آب و هوا باید روغن xW-40 استفاده شود اما در صورتی که دمای محیط از ۳۰ درجه سانتی گراد بیشتر نمیشود استفاده از روغن xW-30 بهتر است.

در واقع برای شما فقط اعداد ۳۰ و ۴۰ مهم است زیرا این اعداد، گرانوری روغن در دمای کارکرد موتور را بیان میکنند و عدد قبل از W تنها گرانوری روغن در دمای سرد را بیان میکند.

اگر دمای محیط به طور میانگین از ۳۰ درجه بیشتر است از روغن های ۰W-30 و ۵W-30 استفاده نکنید البته این روغن ها تا ۴۰ درجه هم خاصیت خود را حفظ میکنند ولی احتیاط، واجب تر است و همچنین کمی پر گاز رانندگی کردن و یا به مدت طولانی از شیب بالا رفتن در دمای گرم تابستان میتواند دمای روغن را بیش از حد بالا ببرد به طوری که SAE 30 باعث آسیب به موتور شود.

توجه کنید که استفاده از روغن های SAE xxW-30 باعث کاهش مصرف سوخت و افزایش شتاب (البته تا حد کمی ولی محسوس) میشوند. دلیل آن هم این است که این روغن ها گرانوری کمتری دارند پس اصطکاک کمتر دارند و موتور نیروی کمتری صرف به کار انداختن اویل پمپ و چرخاندن میل لنگ میکند. و از طرفی اگر این گرانوری از حد خاصی کمتر شود (یعنی دمای محیط از ۳۰ بیشتر شود) دیگر روان کاری مناسب بین قطعات متحرک وجود نخواهد داشت و موتور آسیب شدید خواهد دید.

استفاده از روغن با گرانروی بیشتر یا کمتر از حد توصیه شده توسط کارخانه بسیار پر مخاطره خواهد بود!

گرانوری :
ویسکوزیته یا گرانروی (Viscosity) به مقاومت یک مایع در مقابل جاری شدن گفته میشود. به طور مثال گرانوری عسل در دمای اتاق بسیار بیشتر از آب هست. و آب در دمای ۰ درجه، گرانوری ۰ دارد. یعنی جامد هست و جاری نمیشود)

API:
مخفف American Petroleum Institute است. در واقع استاندارد روغن است و اولویت دوم انتخاب روغن برای شماست. (اولویت اول گرانوری است). استاندارد API به صورت Sx روی جعبه ی روغن وجود دارد و به جای x یک حرف لاتین وجود دارد (از A تا N بر اساس حروف الفبا، بدون در نظر گرفتن K و I) و هرچه حرف لاتین بالاتر باشد استاندارد روغن بیشتر است. البته برای موتور های دیزلی به صورت API Cx است. (S یعنی Spark Plug Ignition به معنی احتراق با شمع و C یعنی Compression Ignition به معنی احتراق با کمپرس که اشاره به بدون شمع بودن موتور های دیزلی و احتراق مخلوط سوخت و هوا صرفا با کمپرس سیلندر دارد)

API به ترنیب زیر نشان داده میشود:

API SA, SB, SC, SD, SE, SF, SG, SH, SJ, SL, SM, SN

SG در سال ۱۹۸۹ معرفی شد، مواد افزودنی زیادی برای مقابله با سایش و رسوبات توی موتور دارد
SH سال ۱۹۹۳ معرفی شد، از نظر مواد افزودنی مثل SG هست ولی میزان فسفر در ان کمتر شده، نوسانات گرانوری کمتر شده و میزان سایش هم کمتر.
SJ سال ۱۹۹۶ معرفی شد و مثل دو استاندارد قبلی با این تفاوت که میزان فسفر ، میزان سایش و نوسانات گرانوری کنترل شده و کمتر هستند. در نتیجه الایندگی کمتری دارد.
SL سال ۲۰۰۱ معرفی شد. کاملا با روغن های قبلی تکنولوژی متفاوتی دارد و مناسب استفاده در موتور های مدرن امروزی است و استاندارد آلایندگی بسیار خوبی دارد
SM سال ۲۰۰۴ معرفی شد، مقاوت بیشتر در برابر زنگ زدن، از بین بردن رسوبات بیشتر، میزان سایش کمتر و همچنین عملکرد بهتر موقع استارت سرد و عمر بیشتر روغن نسبت به قبلی ها از مشخصات این روغن است.
SN سال ۲۰۱۱ معرفی شده و مشابه SM هست با این تفاوت که هرچیزی که نوشته شده در بالا الان بهتر شده است.
از آوردن مشخصات دیزلی خودداری میکنیم.

نکته ای که وحود دارد این است که API های بزرگتر با API های کوچکتر هم خوانی دارند، یعنی اگر دفترچه از شما میخواهد که API SL استفاده کنید، به این معنی است که میتوان از SM و SN نیز استفاده کرد. ولی از SJ خیر.

برای موتور پژو ۲۰۶ حداقل باید استاندارد SL انتخاب شود ولی میشود از SM و SN نیز استفاده کرد. در واقع SM و SN عمر بیشتر و کیفیت بیشتر دارند و SL هم هیچ مشکلی ندارد. ولی هرگز نباید از SJ برای ۲۰۶ استفاده شود زیرا امکان آسیب رسیدن به موتور و قطعه های مهم و گران قیمت از جمله Catalytic Converter یا مبدل کاتالیست وجود دارد.

نمونه ای از روغن با مشخصات ذکر شده بر آن:

روغن کاسترول مگنتیک

ACEA
یکی دیگر از استاندارد هایی که روی جعبه ی روغن خواهید دید ACEA است. این استاندارد به نوعی عملکرد روغن را نشان میدهد. به صورت Ax/By نوشته میشود که به جای x و y عددی از ۱ تا ۵ خواهد بود. البته B برای موتور دیزلی و A برای موتور بنزینی است. ممکن است از نوشتن B بر روی بعضی روغن ها صرف نظر می شود.

A1 روغن با این استاندارد باعث کاهش مصرف سوخت خواهد بود.
A2 عملکرد معمولی (از رده خارج).
A3 عملکرد بهتر و عمر بیشتر روغن.
A4 رزرو برای موتور های آینده با انژکتور های خاص
A5 هر دو عامل صرفه جویی مصرف بنزین A1 و عملکرد بسیار خوب و عمر بیشتر A3 را با هم دارد.

برای موتور پژو ۲۰۶ باید از A3 و یا از A5 استفاده شود.

نمونه ای ازروغن که ACEA و SAE در جلوی جعبه هستند.

روغن موتور کاسترول مگنتیک

تاییدیه ها:
بسیاری از روغن ها تاییدیه از کارخانه های بزرگ خودروسازی مانند مرسدس بنز، ب ام و، فولکس واگن و… دارند. نکته ی مهم این است که نباید فکر کنید چون روغنی از مرسدس بنز تاییدیه دارد یعنی بهترین روغن دنیاست.

تاییدیه ها به این صورت هستند:
VW
نوشتار این تاییدیه به صورت VW 500.00, 501.00, 505.00 نوشته میشود. سعی کنید VW 503, 504, 506 یا ۵۰۷ را انتخاب کنید چون جدیدتر هستند. یعنی در واقع عداد قبل از اینها از رده خارج هستند.

MB
مثلا به این صورت : MB 229.1 . استاندارد های جدید تر این تاییدیه به صورت MB 229.3 یا MB 229.5 هستند. سعی کنید روغن تان استاندار بالاتر را داشته باشد.

BMW
به این صورت است BMW LL-98 . استاندارد های بالاتر این تاییدیه به صورت LL01 و LL04 هستند.

توجه داشته باشید که ممکن است همه این تاییدیه ها بر روی جعبه نباشند و تنها یک یا دو تاییدیه باشند. هرچند روغن های با کیفیت حداقل این ۳ تاییدیه را دارند، اما در صورتی که تنها یکی از آنها روی جعبه بود هم دلیلی بر بی کیفیتی روغن نیست!

در زیر، چند نمونه روغن وجود دارد که همه ی این مشخصات بر جلوی آنها قرار دارد.
توجه کنید که اگر روغنی حتی یکی از این ۴ مشخصه را نداشت کیفیت خوبی ندارد. همه ی روغن های با کیفیت این ۴ استاندارد (API, SAE, ACEA و تاییدیه ها را جایی روی جعبه دارند.)

تفاوت روغن 10W40 و 20W50 و نحوه انتخاب روغن

بسیار خب حالا شما میدانید که نوشته های روی جعبه به چه معنی هستند، و چطور آنها را بخوانید. حال به سوالات متداول که بارها پرسیده شده پاسخ میدهیم.

۱-روغن موتور اصلا چرا لازم است؟
وظیفه ی روغن موتور و در حالت کلی روانکار ها در هر وسیله ای جلوگیری از تماس مستقیم فلز با فلز است. به این صورت که اصطکاک را کاهش میدهند و به جای تماس مستقیم فلز با فلز، لایه ای محافظتی بین آن دو تشکیل میشود که به این صورت از فرسایش دو قطعه ی فلزی جلوگیری میشود. نکته ای که وجود دارد این است که این خود روغن نیست که روان کاری انجام میدهد، بلکه شارش روغن است. با دقت در این نکته اهمیت گرانوری روغن نمایان میشود، یعنی موتورها بر اساس شارش خاصی از روغن طراحی شده اند و استفاده از گرانروی غیر استاندارد این شارش را کم یا زیاد میکند و باعث فرسایش موتور میشود. همچنین روغن به خنک سازی موتور هم کمک میکند و در آخر از زنگ زدن اجزای موتور جلوگیری میکند.

۲-چرا بعد از مدتی روغن موتور باید عوض شود؟

روغن موتور ها علاوه بر روانکاری وظیفه ی تمیز کردن اجزای داخل موتور و حل کردن هر گونه ناخالصی حاصل از احتراق، که عمدتا مواد اسیدی و کربن هستند، را نیز بر عهده دارند. به همین دلیل است که روغن موتور بعد از چند روز در موتور سیاه یا تیره میشود. پس حداقل برای تمیز ماندن داخل موتور باید روغن موتور عوض شود. اما دلیل مهم تر از آن این است که روان کارها پس از مدتی خواص خود را از دست میدهند. یعنی دیگر گرانوری مورد نیاز موتور را نخواهند داشت. روغن های سنتزی بسیار بیشتر از روغن ها معدنی عمر میکنند.

۳-چه زمانی زمان مناسب عوض کردن روغن موتور است؟

دقت کنید زمانی که مشاهده کردید روغن تیره است به هیچ وجه به معنای آن نیست که عمر روغن به پایان رسیده، زیرا بعد از چند روز در موتور بودن رنگ روغن تیره میشود. زمان مناسب تعویض روغن در دفترچه ی خودرو وجود دارد. اما آن عدد (به طور مثال در پژو ۲۰۶) مربوط به شرایط ایده آل و تئوری است نه شرایط واقعی. پس به جای ۲۰٫۰۰۰ کیلومتر معرفی شده در دفترچه پیشنهاد میکنیم روغن را در ۸٫۰۰۰ کیلومتر یا هر سال عوض کنید. این ۲۰٫۰۰۰ کیلومتر و یک سال تئوری برای روغن نیمه سنتزی توتال ۷۰۰۰ است. پس اگر روغن تمام سنتزی استفاده میکنید (مثل توتال ۹۰۰۰) کمتر از ۱۸٫۰۰۰کیلومتر و یک و نیم سال عوض کنید. همچنین در مورد روغن توتال ۵۰۰۰ که محصولی معدنی است پژو توصیه کرده که آنرا هر ۱۰٫۰۰۰ کیلومتر یا ۶ ماه عوض کنید و در شرایط واقعی میشود حدود ۴٫۰۰۰ کیلومتر، از تحلیل این جمله میشود فهمید که پژو عملا استفاده از روغن توتال ۵۰۰۰ (یا هر روغن معدنی و ۲۰W-50 ) را توصیه نمیکند! البته اگر وسواسی نیستید هم میتوانید به کیلومتر سرویس در داشبورد هم اطمینان کنید البته به شرطی که روغن مورد تایید دفترچه و فیلترهای مرغوب و اصلی را استفاده کرده باشید. به غیر از روش کیلومتر روش دقیق تری وجود ندارد که به ما بگوید دقیقا چه زمانی زمان تعویض روغن است. اما روشی وجود دارد به این صورت که وقتی موتور کاملا سرد است، یعنی بعد از حداقل ۸ ساعت خاموش ماندن، گیج را بالا بکشید و چسبندگی روغن بین انگشتان را بررسی کنید. روغن باید کمی حالت چسبندگی داشته باشد و نباید مثل آب باشد. اگر روغن مثل آب بود آنرا در اسرع وقت تعویض کنید.

۴-چه مقدار روغن موتور برای خودروی من نیاز است؟
برای موتور TU5 در صورت ساکشن کردن ۳٫۴ لیتر و در صورت تخلیه با پیچ،۳٫۲ لیتر.
برای موتور TU3 در صورت ساکشن ۳٫۲۵ لیتر و در صورت تخلیه با پیچ،۳ لیتر.
البته اگر ساکشن میکنید مطمئن شوید که داخل محفظه فیلتر هم ساکشن میشود وگرنه با پیچ تخلیه فرقی ندارد.
خود فیلتر حجم چندانی ندارد ولی حدود ۳۰۰ سی سی روغن در محفظه ی فیلتر ۲۰۶ وجود دارد، پس اگر فیلتر را تعویض نمیکنید (که اصلا توصیه نمیشود) نیازی نیست روغن کمتری بریزید. البته همیشه بعد از تعویض روغن اجازه دهید موتور ۵ دقیقه در جا کار کند تا اگر نشتی وجود داشته باشد متوجه شوید. و بعد از آن هم وقتی موتور ۱۵ دقیقه خاموش ماند،حتما گیج روغن را چک کنید. در بعضی خودروها فیلتر روغن طوری طراحی شده که به طور کامل (فیلتر و مخزن) از موتور جدا میشوند، در این طور مواقع اگر فیلتر تعویض نشود باید ۳۰۰ سی سی کمتر روغن در نظر گرفته شود. اما در موتور ۲۰۶ تنها خود فیلتر قابل جدا شدن است و محفظه ی فیلتر ۳۰۰ سی سی گنجایش دارد.
به شدت توصیه میکنیم که با هربار تعویض روغن، تمام فیلترها هم تعویض شوند.
برای ظرفیت موتور های دیگر به دفترچه مراجعه کنید.
سعی کنید هرگز از مقدار توصیه شده بیشتر روغن نریزید. زیرا باعث فشار آمدن به کاسه نمدها میشود که ممکن است به نشتی روغن منجر شود. و در بدترین شرایط میتواند روغن به شمع ها برسد و عمل احتراق را مشکل کند.

۵-چطور یک گرانوری را بخوانیم، و به چه معناست؟

روغنی با گرانوری ۵W-40 را در نظر بگیرید. وقتی روغنی گرم میشود، روان تر میشود. روغن های قدیمی که باید فصل به فصل عوض میشدند ممکن بود هنگامی که موتور گرم میشد،بیش از حد روان باشند. در اینجا روغن های ۴ فصل به کمک می آید. این روغن ها نمیگذازند وقتی روغن در دمای کارکرد موتور است بیش از حد روان شود، یا وقتی دما به زیر ۰ میرسد روغن، جامد شود. پس روغنی مثل ۵W-40 روغنی است که در سرما مانند یک روغن با SAE 5 عمل میکند (یعنی به مقدار نسبتا خوبی روان است و مناسب برای استارت سرد) و وقتی به دمای کارکرد موتور میرسد، در حد یک روغن SAE 40 روان است نه بیش از حد روان که مثل آب باشد. هر چقدر که عدد قبل از W کمتر باشد به این معنی است که این روغن بسیار راحت تر در دمای های پایین جریان پیدا میکند و این برای موتور مهم است، زیرا اگر روغن بیش از حد سفت باشد به اویل پمپ و در نهایت موتور فشار مضاعف وارد میکند و مهم تر از آن، همه ی نقاط موتور روغن کاری مناسب نخواهند شد. به همین دلیل است که خودرو قبل از حرکت باید گرم شود. زیرا با اینکه گرانوری ۵ بسیار گرانوری خوبی است ولی هنوز برای کارکرد موتور در دورهای بیش از ۲۰۰۰ بسیار پر زیان است. پس قبل از حرکت، حدود ۳۰ ثانیه در هوای گرم و حدود ۲ دقیقه در هوای سرد صبر کنید تا موتور در جا گرم شود و بعد از آن ملایم رانندگی کنید تا کمی موتور گرم شود. از آنجا میفهمید که موتور گرم شده که دمای آب کمی بالا بیاید. طبق گفته ی دفترچه، “هرگز با موتور سرد رانندگی نکنید!!!

از طرفی هرچه تفاوت بین دو عدد SAE بیشتر باشد، تغییرات گرانوری روغن بیشتر میشود و نیاز به مواد افزودنی گران تری دارد تا گرانروی خود را در تمام دما ها حفظ کند. پس آن روغن گران تر میشود. و هرچه تفاوت بین دو عدد کمتر باشد روغن ارزان تر میشود. در واقع، شاخص گرانوری (Viscosity Index)، به همین قضیه گفته میشود. یعنی توانایی روغن برای حفظ گرانوری مناسب با تغییرات دما. چون میدانیم که روان کارها با افزایش دما روان تر میشوند. شاخص گرانوری مناسب برای روغن های مختلف:
تفاوت بین دو عدد SAE=30 > حداقل شاخص گرانوری ۱۵۰
تفاوت بین دو عدد SAE=35 > حداقل شاخص گرانوری ۱۶۰
تفاون بین دو عدد SAE=40 > حداقل شاخص گرانوری ۱۷۰
و…
توجه کنید شاخص گرانوری روی جعبه ی روغن نوشته نشده است. شاخص گرانروی روغن در Data Sheet یا وبسایت سازنده قرار دارد.

۶- دفترچه به من میگوید از روغن ۱۰W-40 استفاده کن، آیا ۵W-40 بیش از حد شل و روان است؟

خیر، به هیچ جه. این اشتباه بسیاری از کاربران و ۹۰ درصد تعویض روغنی ها است. همان طوری که توضیح داده شد، این روغن ۴ فصل است. پس فرق این دو روغن فقط در استارت سرد است. چون وقتی به دمای کارکرد موتور برسند هر دو دارای یک گرانوری میشوند-SAE 40. در واقع روغن ۵W-40 بهتر از ۱۰W-40 است و گرانتر چون تمام سنتزی است پس عمر بیشتری دارد و کیفیت بهتر. در مورد ۰W-40 هم این موضوع صادق است. اما چون کارخانه سازنده پیشنهاد کرده از ۱۰W-40 استفاده کنید بهتر است از همان نوع روغن استفاده شود.

۷-فرق روغن های ایرانی با روغن های خارجی چیست؟
فرق آنها در بسته بندی و برند آن ها است! تجربه ثابت کرده که روغن های ایرانی میتوانند با روغن های خوب بازار مثل توتال یا کاسترول و … رقابت کنند. با خیال راحت از برندهایی مثل ایرانول، نفت پارس و بهران استفاده کنید.

۸-دفترچه روغن Total را پیشنهاد میدهد، آیا حتما باید از این برند استفاده کنم؟

خیر، شما میتوانید از هر روغنی که مشخصات مثلا Total Quartz 7000 را داشته باشد استفاده کنید. یعنی هر روغنی که SAE 10W-40 API SL باشد. این نکته در دفترچه ی زبان انگلیسی ذکر شده است و اصلا در دفترچه ی انگلیسی ذکر نشده که فقط از Total Quartz 7000 استفاده شود.

۹-بعد از تعویض روغن صدای موتور بیشتر شده، مشکل از چیست؟
با اینکه میتواند صرفا تلقین هم باشد اما در مواردی روغن تقلبی و یا استفاده از گرانوری به غیر از گرانوری توصیه شده، عدم تخلیه ی کامل روغن قبلی و یا کمبود روغن باعث این پدیده میشود.

۱۰-اگر تلقین است، پس چرا بعضی وقتها بعد از تعویض روغن به وضوح صدای موتور کمتر میشود ؟
این قضیه تا حدی تلقین است و تا حدی خیر. چون روغن تازه در موتور است و خاصیت روان کاری خوبی دارد و روغن قبلی عمرش را کرده بوده، پس روغن جدید باعث بهبود کارکرد موتور میشود. و ممکن است این بار شما گرانوری مناسب موتور را استفاده کرده باشید.

۱۱-از کجا بفهمیم روغن تقلبی یا اصلی است؟
آسان ترین راه این است که اطمینان حاصل کنید که روغن پلمپ است و مثلا درِ قوطی، برند روغن است. مثلا اگر روغن توتال پلاستیکی میخرید، درِ آن نیز توتال باشد و نه مثلا Elf. اما بهترین راه این است که از جای مطمئن خرید کنید. یعنی بورس روغن در شهر خودتان. به طور مثلا در تهران، تهرانسر- بلوار گلها بورس روغن است و روغن ها حتی تا ۵۰ هزار تومان از بازار ارزان تر هستند و احتمال تقلب در آن ها بسیار بسیار کم است.

۱۲-فرق توتال پلاستیکی با فلزی چیست؟
توتال با جعبه ی پلاستیکی ساخت ایران و شرکت بهران است و عملا با بهران سوپر پیشتاز فرقی ندارد و فقط پول اضافی بابت برند آن میدهید! توتال فلزی گفته میشود از امارات وارد میشود و بعضی ها هم میگویند در ساوه پر میشود. اما این روغن ها از هر کجا که می آیند به وضوح کیفیت بسیار خوبی دارند. البته به شرط اصل بودن! با توجه به این صفحه از بخش خاور میانه ی توتال، میفهمیم که این روغن ها اگر اصل باشند، واقعا همان توتال فرانسه اند منتها با بسته بندی متفاوت.

http://www.totalmarketingmiddleeast.com … lubes.html

توتال جعبه فلزی


۱۳-آیا با تعویض روغن، فیلتر ها را هم عوض کنم؟

بله حتما همه ی فیلتر ها (هوا-کابین-روغن) را عوض کنید. و به برند آنها نیز دقت کنید. در بین مردم باب است که فیلتر پرفلکس اصل است، بله این فیلتر کیفیت خوبی دارد ولی مدل تقلبی آن به شدت فراوان است، اما نگران نباشید، تا وقتی که کلمه ی پرفلکس با این املا روی آن باشد اصل است: PURFLUX توجه کنید دقیقا با این املا. و مثلا Perflex تقلبی است

۱۴-نیاز به سر ریز روغن دارم، آیا میتوانم دو روغن را مخلوط کنم؟

خیر، هیچ وقت دو روغن مختلف را مخلوط نکنید حتی اگر از یک برند باشند. اگر میخواهید روغن سر ریز کنید باید دقیقا برند، API, SAE یکسان داشته باشند و مثلا نباید Total 9000 با ۷۰۰۰ مخلوط شود. بنابراین به یاد داشته باشید که دفعه ی پیش چه روغنی استفاده کرده اید و از بازار بسته بندی های یک لیتری بخرید و سر ریز کنید. یا از باقی مانده ی روغنی که استفاده کرده اید (در صورت وجود) استفاده کنید

۱۵-اگر بخواهم برند روغن را عوض کنم چه مشکلی است؟ باید از موتور شو/اویل فلاش استفاده کنم؟

خیر شما میتوانید برند روغن را عوض کنید به شرطی که اولا قبل از تعویض روغن حداقل ۱۵ دقیقه موتور خاموش باشد ثانیا با ساکشن تخلیه کنید تا مقدار بیشتری روغن قبلی خارج شود. اویل فلاش برای زمانی است که موتور بسیار پر کارکرد باشد و پر از جرم باشد که برای ۲۰۶ به هیچ وجه توصیه نمیشود. زیرا اگر موتور بسیار کثیف و جرم گرفته باشد این محلول میتواند باعث شود این جرم ها در اویل پمپ یا در هر نقطه ی حساس موتور گیر بیافتند و جریان روغن را قطع کنند. که این امر منجر به یاتاقان زدن موتور خواهد شد!


۱۶-صبح ها موقع استارت سرد خودرو لرزش دارد، آیا این مشکل به روغن ربطی دارد؟

بله. با استفاده از روغن با گرانوری کمتر یعنی ۵W-40 به جای ۱۰W-40 مشکل شما تا حد زیادی رفع خواهد شد. البته به شرطی که مشکل از دیگر قسمت های خودرو نباشد و دفترچه راهنمای روغن ۵W-40 را توصیه کرده باشد!

۱۷-چکار کنیم تا موتورمان هیچ گاه لجن و جرم نبندد و هیچ گاه نیازی به تعمیر نداشته باشد؟
جواب ساده است، فقط و فقط با تعویض به موقع روغن و فیلترها و بقیه مواد مصرفی و البته انتخاب روغن مناسب و قطعات با کیفیت. اگر شما به موقع روغن خود را تعویض کنید و روغن خوبی انتخاب کنید و قطعات های شما با کیفیت باشند، هرگز نیاز به تعمیر کار نخواهید داشت.

۱۸-چطور گیج روغن را چک کنم؟

بهترین زمان برای چک کردن روغن زمانی است که خودرو حد اقل ۱۵ دقیقه و در بهترین حالت ۱ ساعت در جایی صاف با موتور خاموش بوده باشد. سپس گیج روغن را بالا بکشید و ابتدا آنرا با دستمال کاغذی تمیز کنید سپس دوباره آنرا تا آخر جا بزنید و بیرون بکشید حالا به گیج نگاه کنید:
در همه ی گیج ها دو سطح وجود دارد، یا هاشور خورده است، یا فاصله ای بین ۲ سوراخ، یا چندین خط موازی. در هر صورت باید تا بین دو سطح روغن باشد. اگر کمتر باشد حتما در اسرع وقت روغن اضافه کنید و اگر بیشتر بود باید سعی کنید آنرا با ساکشن تخلیه کنید و سپس به مقدار کافی سر ریز کنید.

تفاوت روغنهای 10W40 و 20W50

توجه کنید که گیج روغن کاملا صاف نیست و کمی کجی در آن طبیعی است…….. ضمنا همیشه به گیج اعتماد کنید چون سنسور الکترونیکی داشبورد خطا دارد. 

یکی از امکاناتی که ماشین های ما داره، نشون دادن میزان سطح روغن به صورت الکترونیکی در پشت آمپر هست. وقتی کلید ماشین رو در مرحله ی آخر قرار میدید، قبل از اینکه کیلومتر اصلی به نمایش در بیاد، شش عدد مربع (یا خط) نشون داده میشه. اول باید عرض کنم که دوستان اهل فن معتقدند این سنسور با خطای زیادی کار می کنه و نمی تونه اصلا ملاک مناسبی برای فهمیدن سطح واقعی روغن موجود در موتور باشه و بهترین کار استفاده از گیج اصلی موتوره. با اینکه این نمایش قابل اتکا نیست اما یه توضیح مختصر میدم.

– اگر میزان روغن از سطح استاندارد کمتر باشه تمام مربع ها تبدیل به خط میشند و چشمک میزنند. ضمن اینکه نوشته max خاموش و min چشمک میزنه
– اگر میزان روغن از سطح استاندارد بیشتر باشه مربع ها به همراه نوشته ی max چشمک میزنند.
– اگر همه چیز به استناد سنسور عادی باشه هر شش شماره ی آمپر تبدیل به شش مربع میشند و نوشته ی max و min همزمان روشن هستند اما چشمکی نداریم.
– اگر کمی از سطح روغن کم باشه به نسبتی که کم تشخیص داده بشه ۱ تا ۵ عدد از مربع ها از راست به چپ تبدیل به خط میشند.

یه بار دیگه تاکید می کنم اطلاعات این قسمت قابل استناد نیست و شما باید ملاکتون گیچ اصلی خودرو باشه.


۱۹-آیا این مطلب درست است که ۵W-40 برای زمستان و ۱۰W-40 برای تابستان بهتر است؟

شما میتوانید هر دو ی این روغن هارا هم در زمستان و هم در تابستان استفاده کنید، با این تفاوت که ۵W-40 در زمستان باعث میشود خودرو بسیار راحت تر روشن شود و تا زمان گرم شدن موتور، آسیب کمتری به قطعات متحرک برسد. و در تابستان هم با اینکه فرق زیادی با ۱۰W-40 ندارد اما باز هم تا زمان رسیدن موتور به دمای کاری یعنی حدود ۱۰۰ درجه، زودتر به گرانوری مطلوب موتور میرسد. البته لازم به ذکر است که تکنولوژی ساخت ۵W-40 ها سنتزی است یعنی کیفیت بیشتر و عمر بیشتر دارند – جدول زیر را ملاحظه کنید. البته قیمت ۵W-40 گران تر است. پس جهت صرف اقتصادی در تابستان از ۱۰W-40 استفاده کنید اما اگر مسئله پول نیست پس همان ۵W-40 را تمام سال استفاده کنید. استفاده از ۵W-40 در زمستان نیز اجباری نیست و بر حسب پولتان انتخاب کنید. اما اگر استارت راحت تر و آسیب کمتر به موتور در اثر گرانوری کم روغن در اثر هوای سرد میخواهید پس ۵W-40 و اگر مسئله پول نیست ۰W-40 و ۰W-30 استفاده کنید!

۲۰-دفترچه روغن SL میخواهد. در صورت استفاده از SM یا SN چه مشکلی پیش می آید؟
هیچ مشکلی، در واقع شما کیفیت بیشتری استفاده میکنید و البته پول بیشتری میدهید. پس هیچ مشکلی نخواهد بود.اما به هیچ وجه از SJ و پایین تر استفاده نکنید.

۲۱-روغن سنتزی بهتر است یا نیمه سنتزی؟
مشخص است که روغن های سنتزی کیفیت بیشتر، عمر بیشتر، کارایی بیشتر و البته قیمت بیشتری دارند. البته چون دفترچه روغن های SL پیشنهاد میدهد و SL ها معمولا نیمه سنتزی هستند و البته همه ی ۱۰W-40 ها نیمه سنتزی هستند، بهتر است از همان نیمه سنتزی استفاده شود اما میتوان از روغن سنتزی نیز استفاده نمود

روغن سنتزی یا نیمه سنتزی


۲۲- روغنی که خریداری کرده ام عبارت SL/CF روی آن نوشته شده. CF به چه معناست؟

در استاندارد های API، اگر با C شروع شود یعنی برای موتور دیزلی است. عبارت SL/CF یعنی این روغن موتور برای موتور بنزینی که استاندارد SL میخواهد و برای موتور دیزلی که استاندارد CF میخواهد قابل استفاده است. این قضیه در استاندارد ACEA هم صدق میکند مثلا A3/B3 یعنی استاندارد بنزینی A3 و دیزلی B3

۲۳-در صورتی که روغن را به موقع عوض نکنیم چه اتفاقی می افتد؟
روغن خاصیت، کارایی و مهم تر از همه گرانوری خود را از دست میدهد و باعث فشار و فرسایش شدید قطعات متحرک موتور میشود.

۲۴- در موتور ماشین ۲۰۶ پیپ ۵ من همیشه روغن ۲۰W-50 بوده. آیا مشکلی پیش آمده؟
اگر موتور را باز کنید ممکن است نقاطی را پیدا کنید که فرسایش شدید در آنها مشاهده میشود. اما اگر به موتور فشار وارد نشده باشد احتمال آسیب کم است. همچنین مصرف سوخت و شتاب شما در مقایسه با وقتی که xW-40 یا xW-30 استفاده کنید بیشتر است. پژو SAE xxW-50 را پیشنهاد نمیکند. اما ضرر این گرانوری به مراتب کمتر از گرانوری های کمتر SAE 30 مثل SAE xW- 20 است.

۲۵-تا حالا در ماشینم روغن معدنی میریختم، آیا اگر بخواهم روغن سنتزی استفاده کنم مشکلی پیش می آید؟
تا زمانی که روغن قبلی را به طور کامل با ساکشن تخلیه کنید و فیلتر را هم عوض کنید خیر هیچ مشکلی به وجود نمی آید. این قضیه که نباید نوع روغن را عوض کرد مربوط به زمانی است که نتوانید کل روغن موتور را تخلیه کنید و مقداری روغن در کارتل باقی بماند.

۲۶-استفاده از مکمل های روغن چه مزایا و معایبی دارد؟
تمام روغن موتور های امروزی، Additive های مورد نیاز موتور را دارا هستند. به این معنی که نیازی به مکمل های روغن نیست. مکمل های روغن بیشتر برای موتور های دهه های ۷۰ و ۶۰ میلادی استفاده میشود. سازندگان امروزی استفاده از این مکمل هارا پیشنهاد نمیکنند زیرا باعث به هم زدن فرمول روغن و آسیب به مبدل کاتالیست میشوند.

۲۷-آیا واقعا موتور به نوعی روغن خاص اداپته میشود؟
خیر این اصطلاح نادرست است. ریشه این اصطلاح این است: یک موتور قدیمی با کارکرد بالا را در نظر بگیرید که در آن پر از رسوبات است و همه ی مجاری آن و کاسه نمدها پوسیده شده. صاحب این خودرو از اول تا کنون از روغن معدنی استفاده کرده است. حالا اگر که از روغن سنتزی استفاده کند تمام موتور شروع به روغن ریزی خواهد کرد و علت آن است که مولکول های روغن های سنتزی بسیار کوچکتر از معدنی ها هستند و به راحتی از حفره های ریز و میکروسکپی رد میشوند. به همین دلیل صاحب آن خودرو فکر میکند موتور به روغن قبلی”آداپته شده بود”.

۲۸- چرا دمای محیط بر روی انتخاب گرانوری روغن تاثیر دارد؟ مگر در آخر دمای روغن به دمای کارکرد موتور نمیرسد؟
باید بگوییم دمای محیط روی روغن تاثیر دارد. همان طور که احتمالا مشاهده کرده اید، در زمستان های سرد ، حتی بدون بخاری، دمای آب حتی از ۸۰ هم رد نمیشود و در موتور دمای آب و روغن کماکان برابر است حال اگر بخاری را هم روشن کنید دیگر امکان ندارد دمای موتور از ۸۰ بیشتر شود. و در روز های گرم تابستان (دما های ۴۰ درجه و بالا) دمای آب از ۸۰ پایین تر نمی آید و وقتی کولر هم روشن شود این قضیه کاملا خود را نشان میدهد.

۲۹-با ساکشن روغن بیشتری تخلیه میشود یا پیچ تخلیه؟

برای خودرویی مثل ۲۰۶، به دلیل شکل سینی کارتل با ساکشن. با ساکشن حتی میتوان محفظه ی فیلتر روغن را نیز تخلیه کرد و این یعنی ۳۰۰ سی سی بیشتر. در خودرو های دیگر همه ی فیلتر و محفظه ی آن باید موقع تعویض فیلتر عوض شود. پس ساکشن و پیچ فرقی ندارند.

و مهم ترین سوال:
۳۰-برای پژو ۲۰۶ چه روغنی استفاده کنم؟

اصلا مهم نیست چقدر جعبه ی یک روغن زیبا هست، یا چقدر از آن تعریف یا تبلیغ میشود ، ساخت کجاست و غیره. چیزی که مهم است اطلاعاتیست که روی جعبه روغن نوشته شده. گرید، استاندارد ها، تاییدیه ها و غیره.
پس جواب این سوال در دفترچه ی خودروی شماست. در بعضی خودروها هم روی موتور یا روی درب روغن روی موتور با برچسبی نوشته شده است. دفترچه از شما ۱۰W-40 میخواهد و API SL. اما شرکت پژو علاوه بر ۱۰W-40، ۵W-40, 5W-30 و ۰W-30 را نیز مجاز اعلام کرده است. اما طبق نمودار قبل، در صورتی که میانگین دمای محیط از ۳۰ درجه بالاتر است، شما نباید از روغن های ۵W-30 و ۰W-30 استفاده کنید. و API های بالاتر نیز با API های قبل از خود بدون مشکل کار میکنند. پس چه روغن موتوری استفاده کنیم؟

حقیقت را بخواهید، برند روغن هیچ تفاوتی نمیکند و از ایرانی گرفته تا آمریکایی و آلمانی و… همه یک کیفیت دارند. البته در مشخصات مشابه! پس اول از همه بدانید که برند مهم نیست. از هر برندی که خوشتان می آید یا صرفا هر برندی که جعبه ی زیباتری دارد استفاده کنید! البته حواستان باشد از روغن های گمنام استفاده نکنید. پس مهم ترین شاخصه ی شما برای انتخاب روغن اول SAE بعد از آن API و بعد از آن تاییدیه ها است.

جواب ساده ی این قسمت این است که هر روغنی با هر برندی که باشد، تا وقتی که گرانوری آن مطابق با پیشنهاد کارخانه باشد نتیجه ی خوبی به شما خواهد داد و فرق بین روغن ها نا چیز است. البته توجه داشته باشید :”هرچقدر بیشتر پول بدید بیشتر آش میخورید” فقط به تعویض روغنی بروید و روغن مناسب را انتخاب کنید. از توتال گرفته تا ایرانول و پارس تا کاسترول و Mobil 1، همه و همه در یک سطح قرار دارند، تنها هر کارخانه ترفند تبلیغاتی خود را برای جذب مشتری دارد.

پس برای ۲۰۶ از هر برندی که دلتان میخواهد، طبق جدول زیر از هر کدام از مشخصه ها یکی را انتخاب کنید و محصولی را انتخاب کنید و با خیال راحت از رانندگی لذت ببرید.

روغن مناسب 206

اما برای رفع ابهام نهایی این ها تعدادی از روغن های موجود بازار هستند که میتوانید هر کدام را خواستید در ۲۰۶ استفاده کنید:

در صورتی که میخواهید کمترین بودجه را به روغن اختصاص دهید :

(بدون ترتیب)
پارس سوپر پایا نیمه سنتزی ۱۰W-40
ایرانول ریسینگ یا ایرانول ۲۰۶ نیمه سنتزی ۱۰W-40
بهران سوپر پیشتاز نیمه سنتزی ۱۰W-40

اگر میخواهید کمی بیشتر خرج کنید:
کاسترول مگنتیک نیمه سنتزی ۱۰W-40
توتال کوارتز ۷۰۰۰ نیمه سنتزی ۱۰W-40
انواع روغن های لیکومولی و ادینول ۱۰W-40

اگر میخواهید از بیشترین کیفیت موجود استفاده کنید:

توتال کوارتز ۹۰۰۰ ۵W-40
انواع روغن های کاسترول و لیکومولی ۵W-40
ایرانول رویال و رویال پلاس ۵W-40
پارس سوپر پیشرو ۵W-40
بهران رانا ۵W-40

و در صورتی که دمای محیط از ۳۰ درجه سانتی گراد بالاتر نمیرود و میخواهید کمی خرج بیشتری کنید اما شتاب و مصرف سوخت شما به طور محسوس ولی نه خیلی زیاد بهتر شود، از این روغن ها استفاده کنید

کاسترول مگنتیک ۵W-30
انواع روغن های ادینول و لیکومولی ۵W-30
بهران سوپر رانا ۵W-30
پارس سوپر پیشرو ۵W-30

با اینکه اینها برند های پر مصرف بازار هستند، ممکن است برند هایی از قلم افتاده باشد اما اگر SAE xW-30 یا SAE xW-40 بودند، قابل استفاده اند.

به عنوان چند توصیه:
سعی کنید روغن را از عمده فروشی خریداری کنید سپس خوتان بسته به نوع موتورتان مقداری از آن را کم کنید و فیلتر ها را هم از نمایندگی خریداری کنید و بعد به تعویض روغنی بروید و از او بخواهید همه ی این ها را برایتان تعویض کند. در این صورت اون حتما از شما اجرت میخواهد که معمولا ۱۰ الی ۱۵ هزار تومان است. این گونه، مطمئن خواهید بود که روغن تقلبی نگرفته اید و نیازی به جر و بحث سر مقدار روغن با تعویض روغنی را ندارید. و همچنین کمی صرفه جویی کرده اید. در نهایت حتما یادتان باشد روغن را سر موقع عوض کنید!

134 دیدگاه‌ها

  1. خسته نباشید با این مطالب بسیار مفیدی که گذاشتید. واقعا عالی بود.
    من ۲۰۶ تیپ سه دارم و ساکن کرمانشاه هستم،
    در یک کلام بهترین روغن موتور برای ماشین من چه نوعی هست؟
    البته تا قیمت ۸۰ هزار هم باشه فقط برای روغن مشکلی نیست. ممنون میشم جواب بدهید

    • سید حسین قائم مقام

      دوست گرامی! با توجه به اینکه موتور تیپ ۳ همون موتور تیپ ۲ یا ۱۴۰۰ سی سی با ۸ سوپاپ هست شما باید روغن ۲۰W50 بریزید. در بین روغنهای موجود در بازار ایرانول ۱۶۰۰۰ روغن خوبیه چون API برابر SL داره که مورد نیاز خودرو شما هست. حداکثر مقدار مورد نیاز هم ۳٫۲ لیتر با تعویض فیلتر و ساکشن هست. روغنهای دیگری هم میتونید استفاده کنید به شرطی که اولا ۲۰W50 باشه ثانیا API رو SL یا بالاتر خریداری کنید.

      موفق باشید

  2. سلام
    خسته نباشید دوست عزیز

    عذرمیخوام یک سوال داشتم
    من ۲۰۶ تیپ ۲ دارم میخوام از روغن Total Quartz 20W-50 استفاده کنم منتها میخواستم بدونم باید بین ۵۰۰۰ – ۷۰۰۰ – ۹۰۰۰ کدوم رو بریزم؟
    من فرق بین این اعداد رو متوجه نشدم!
    در ضمن برای این مدل ماشین و آب و هوای تهران همین ۲۰W-50 انتخاب خوبی هست؟؟

    ممنون میشم اگر توضیح بدین

    • سید حسین قائم مقام

      سلام بر شما
      دوست عزیز روغن ۲۰W-50 فقط یک مدل داره که اون هم ۵۰۰۰ هست. فقط در دو نوع بسته بندی فلزی و پلاستیکی تو بازار موجوده. شما در هرجای ایران که باشید باید همین روغن رو مصرف کنید.
      موفق باشید

  3. رضا شیرازی

    سلام .برای ب ام و مدل ۱۹۷۸ چه روغنی با گرانروی مناسب دمای تهران پیشنهاد میکنید .با تشکر

  4. درود بر شما..
    کامل و فنی و مفید..
    سؤالی داشتم، من ۲۰۶ تیپ ۶ دارم با حدود ۵۰هزار کارکرد و تا حالا هم توتال ۷۰۰۰(۱۰w40) استفاده کردم؛ تنها دلیل استفاده نکردنم از توتال ۹۰۰۰(۵w40) توصیهٔ دوستان درمورد بخار شدنِ روغن بوده، نظر شما چیه‌؟
    با توجه به فرمایشات شما مجاب شدم تا از توتال ۹۰۰۰ استفاده کنم.
    سپاسگزارم

  5. امیرحسین

    با سلام من ماکسیما ۸۲ دنده دارم با کارکرد ۲۰۰ هزار . از وقتی خریدم روغن اس ام ۱۰ ۴۰ استفاده کردم اما نمایندگی میگه باس روغن فابریک ۲۰۵۰ استفاده کنم . میخواستم نظرتونو بپرسم . بهترین روغن از نظر شما چیه

  6. سلام
    من یه پرشیا موتور زیمنس دارم.به نظرتون روغن ۱۰w40 بریزم توش یا ۲۰w50؟؟؟
    حقیقتا من خیلی رو این ماشین حساسم خواهشا راهنماییم کنید

  7. سلام،
    با توجه به توضیحاتی که دادید، باید از روغن ۵-۳۰ یا ۵-۴۰ استفاده کنم بای ۲۰۶ تیپ ۶ خودم در زمستان.
    بخصوص اینکه صبحها موقع استارت موتور لرزش دارد. بهران این نوع روغن را هم داره؟
    برای فصل بهار اگه روغن ۱۰-۴۰ سوپر پیشتاز استفاده کنم، با توجه به تغییر نوع روغن، مشکلی پیش نمیاد یا پیشنهاد میدید که همیشه از ۵-۴۰ استفاده کنم؟

    ممنون

  8. با سلام من یه نیسان ورسا نوت ۲۰۱۶ دارم روغن توصیه شده ۰۵w30 توی دفترچه که من با توجه به اینکه توی اهواز هستم برای زمستان ۱۰w40 و تابستان ۲۰w 50 استفاده می کنم نظرتون چیه کدوم صحیح و اشتباهه و بهتره چی استفاده کنم؟ سپاسگذارم

  9. سلام من یه آئودی a8 مدل ۲.۱۸ دارم چه روغنی پیشنهاد میدید؟

  10. پژمان 206 تیپ 5

    با سلام
    پژو ۲۰۶ تیپ ۵ دارم و روغن توتال ۹۰۰۰ سنتتیک ۵W40 ریختم… (بعلت استارت سرد ماشین و کیفیت بهتر ) فیلترا شرکتی .
    چند هزار کیلومتر دیگه باید روغن ماشین رو دوباره عوض کنم؟ ۹۰۰۰ تا ؟
    آیا صافی بنزین رو در هر سرویس تعویض کنم ؟
    با تشکر

  11. سلام، من ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۹۶ دارم که موتور tu3 ایرانی روش گذاشتن، تو دفترچه نوشته روغن ۴۰_۱۰
    من توتال ایرانی ۷۰۰۰ (۴۰_۱۰) میریزم
    خواستم بدانم که منظور از ۷۰۰۰ چی هست و حدودا چند کیلومتر یکبار باید تعویض کنم؟
    ممنون از مطالب خوبتان

    • سید حسین قائم مقام

      سلام دوست عزیز
      برای موتور ۸ سوپاپ حتما باید روغن ۲۰-۵۰ استفاده کنید و روغن ۱۰-۴۰ آسیب هایی رو به موتور می رسونه
      شما دفترچه رو دقیقتر مطالعه بفرمایید و دقت کنید که مربوط به موتور تی یو فایو یا همون ۲۰۶ تیپ ۵ نباشه!!!
      موفق باشید

      • سلام
        بنده هم دقیقا همین مشکل دوست عزیز را داشتم
        یعنی برای ۲۰۶ تیپ ۲ در باور عموم و مکانیک ها روغن ۲۰۵۰ پیشنهاد می کنند ولی در دفترچه خودرو (مدل ۹۶) روغن ۱۰۴۰ توصیه شده !
        آیا به نظر شما ممکن به علت بهینه شدن موتور به یورو۴ نوع روغن تغییر کرده باشد !؟ یا دفترچه اشتباه است !؟

      • محمدرضا امینی

        سلام
        چرا باید برای موتور ۸ سوپاپ روغن ۲۰W-50 استفاده کرد؟!
        من یک پراید ۸ سوپاپ (مدل ۸۸ صبا) دارم.
        همچنین برای ماشین جنتو ۲۰۰۹ چه روغنی پیشنهاد میشه !؟ داخل دفترچه ۵W-30 پیشنهاد کرده ولی تعویض روغنیها میگویند اشتباه نوشته و باید برای تهران ۱۰W-40 استفاده کرد.
        و اینکه نمیدونم روغن تمام سینتیک به موتورم آسیب میزنه یانه!؟

      • با سلام اتفاقا تو دفترچه برا تیپ ۲ هم نوشته روغن ۱۰w40 استفاده کنید. شما دفترچه رو بخونین ببینین دوست ما درست میگن.

      • سلام،آقا ما اصلا متوجه نشدیم تیپ ۲ روغن ۱۰ ۴۰ بریزیم یا۲۰ ۵۰ ؟ دفترچه راهنمای ماشین زده ۱۰ ۴۰،تعویض روغنیها ۲۰ ۵۰ میگن بریزید،تیپ ۲ مدل ۹۰ دارم همین ۲۰ ۵۰ قوطی قرمز رو ریختم ،صدای موتور زیاد شده ،مخصوصا اول استارت انگار تریلی روشن کردی،با این اوصاف ریختن روغن ۲۰ ۵۰ اشتباه هست،اوناییکه ماشین صفر دارن برای تیپ ۲یا۵ سراغ روغن ۲۰ ۵۰ اصلا نرن و از ۱۰ ۴۰ استفاده کنند،ما ۲۰ ۵۰ زدیم پدر موتور دراومد،شما اشتباه نکنید،یا حق

        • ایرانول ریسینگ ده چهل بریز مخصوص ۲۰۶هاس میبینی چقدر صدای ماشینم کم.میشه

      • پس یعنی این مقاله که این بالا هست رو نادیده بگیریم؟؟؟آخرش چی شد برا xu7 چیکار کنی شما میفرمایید ده چهل آسب مزنه ابن بالا گفته بهتره

  12. سلام
    برای سمند lx بنزینی مدل ۹۰ چه روغنی استفاده کنم؟ من توی اهواز هستم و تابستون دمای محیط به ۶۰ درجه هم میرسه و زمستون هم بالای صفر هست

    • سید حسین قائم مقام

      سلام دوست عزیز
      برای سمند lx باموتور EF7 شما میبایست همانند موتور TU5 از روغن ۱۰-۴۰ نیمه سنتتیک با درجه کیفی SL استفاده کنید. اینکه شما در اهواز با دمای محیط بالا زندگی میکنید لزومی برای تغییر روغن ایجاد نمیکنه چراکه شما در هر شهری که باشید موتور خودرو شما معمولا در دمای بالای ۹۰ درجه کار میکنه!!
      پیروز باشید

  13. با سلام
    برای تویوتا کمری ۲۰۰۷ در فصل گرم چه روغنی مناسب تر است؟
    ممنون

  14. سلام
    روغن مناسب برای نیسان رونیز کدام است؟
    ممنون

  15. درود بر شما.
    پرسشی داشتم، خواهشمندم راهنمایی بفرمایید.
    در دفترچه رنو ساندرو (معمولی، نَه استپ وی)، روغن موتوری پیشنهادی ELF COMPETITION ST 10W-40
    ACEA A3 یا API SL پیشنهاد شده است.
    بنده اولین باری که روغن ماشین را تعویض کردم، مشخصات آن به شرح زیر بود:
    EVOLUTION 700 ST
    ۱۰W-40
    ACEA A3/B4, API SN/CF
    WITHOUT DPF
    آیا روغنی که در خودرو ریخته ام، مناسب ساندرو می باشد؟
    سپاس گزارم.

    • سید حسین قائم مقام

      درود درود
      روغنی که استفاده کردید خوب بوده
      اما معمولا برای خانواده ال ۹۰ از همون روغن الف استفاده میشه
      هرچند روغنی که شما استفاده کردید به شرط اصلی بودنش، سطح کیفی بالاتری داشته و روغن sn معمولا از sl قیمت بالاتری داره که نیازی به این هزینه نیست.

  16. سلام برای پراید صفر ۱۳۱ یورو ۴ چه روغنی بریزم خوبه منطقه زندگی منم مازندرانه با هوار معتدل . ممنون میشم جواب بدین

    • سید حسین قائم مقام

      سلام دوست عزیز
      بارها گفتیم بازهم تکرار میکنم
      روغنهای گروه ایرانول و بهران بهترین روغنهای موجود در بازار هستن
      اگر ماشینتون به روغن ۲۰-۵۰ نیاز داره ایرانول ۱۶۰۰۰ بهترین روغنه براش و اگه ماشینتون روغن ۱۰-۴۰ مصرف میکنه بهران بهترین روغنه براش
      با خیال راحت از این دو برند ایرانی استفاده کنید
      ضمنا چون این دوتا برند سر تسویه با تعویض روغنی ها زیاد راه نمیان، طبیعیه که تعویض روغنی ها ما رو سوق بدن به سمت روغن هایی که هم براشون سود بیشتر داره و هم تسویه مدت دار دارن
      اینکه بهران کیفیت رو خراب کرده، اینکه ایرانول مثل سایق نیست، اینکه الان اینا دارن روغن تصفیه شده به خورد ملت میدن، اینا همه حرفهای صدمن یه غازه که میخان شک تو دل مردم بندازن و روغنهایی که بیشتر سود دارن رو بفروشن
      موفق باشید

      • سلام مرسی بابت جوابتون و تشکر . ولی دقیقا مشکل من همینجاست که نمیدونم باید تو پراید یورو ۴ جدید چی بریزم۱۰۴۰ یا ۲۰۵۰ . ماشین تازه گرفتم ۱۰۰کیلومتر کارکرده هنوز هیچیشو عوض نکردم بنظر شما با کدوم نوع روغن ماشینو ابندی کنم و عادتش بدم که ماشین عمر بهتر و مفیدتری داشته باشه و همیشه هم سلامت بمونه و موتورش نرمتر راحتر و بهتر کار کنه .. میخوام اینو بدونم بهترین روغن براید پراید یورو ۴ از لحاظ کارشناسی ۱۰۴۰هست یا۲۰۵۰ . مرسی

        • سید حسین قائم مقام

          در دفترچه راهنمای تمام ماشینها، مشخصات روغن و سایر مایعات ذکر شده
          شما دفترچه رو مطالعه بفرمایید نوشته شده از چه روغنی استفاده بشه
          نوع روغن رو که متوجه شدید از شرکتهای ایرانی اون روغن رو تهیه کنید
          بازهم سوالی بود درخدمتم

  17. داداش گلم توی پراید روغن بهار و اویلا هم بریزی به خوبی کار میکنه 🙂
    نگران نباش

    • داداش این که نشد حرف حساب پنج تا انگشت یه اندازه نیستن . یکی پول پورشه داره میخره و واسش عزیزه و دوست داره خوب واسش کار کنه. ما هم که طبقه کارگر هستیم زورمون به پراید و اینا میرسه و دوست داریم ماشینمون سالم بمونه و واسمون کار کنه. لطفا اگه میشه جواب درست و منطقی بدین ‌. ممنون میشم اگه واسکازین مناسب برای پراید هم بگین چیه . مرسی

      • توی پراید یورو ۴ باید روغن ۱۰w-40 استفاده کنید
        از روغن ۵w-40 هم میتونید استفاده کنید که هم مصرف سوختتون کمتر میشه و هم دمای کارکرد موتور پایینتر میاد(به دلیل تمام سنتزی بودن)
        اگر از روغن ۲۰w-50 استفاده کنید مصرف سوختتون میره بالا(حداقل صدی یک لیتر)

      • واسکازین مناسب پراید
        ۷۵-۸۰
        gl-4
        اگه هزینش مهم نیست واسکازین الف خیلی خوبه
        اگه میخواید کم هزینه کنید واسکازین ایرانول بریزید

  18. گرید ۵۰ به هیچ وجه مناسب تندر نیست

  19. سلام …میشه لطفا راهنمایی بفرمایید.من ۲۰۶ تیپ ۳ مدل ۹۰ دارم چون خیلی وسواس دارم موقع تعویض روغن بهم گفتن روغن ۱۰w40الف استفاده میکنم …نمیدونم واقعا ۲۰w50توصیه میشه یا ۱۰w40؟

  20. سلام،پارس یورو۴ با موتور ایکس یو سون دارم ساکن تهران هستم در فصل گرما هم از روغن ١٠-۴٠استفاده کردم نتیجه شتاب بیشتر،مصرف کمتر و صدای موتور کمتر شد اما کمی روغن ریزی پیدا کرده ب نظرتون با توجه به کارکرد خوب موتور گرانوی روغن تغییر بدم؟

  21. سلام. ممنون از توضیحات خوب شما. من سانگ یانگ رودیوس مدل ۲۰۱۳ با موتور بنز M104 دارم. که در دفترچه راهنمای انگلیسی اون فقط گفته روغن موتور با ویسکوزیته ۲۲۴.۱ و تاییدیه ۲۲۹.۱ یا ۲۲۹.۳ استفاده شود. نمایندگی تا کنون کاسترول مگنا ۱۰w۴۰ می ریخته که ظاهرا نوع ایرانی این روغن این تاییدیه ها را روی ظرف آن ننوشته. می خواهم حتی الامکان روغن ایرانی بریزم که این تاییدیه ها را داشته باشند. در بین روغن های ایرانی دارای تاییدیه مانند ایرانول رونیا و رویال تاییدیه ۲۲۹۰۳۱ دارند آیا می توانم از اینها استفاده کنم؟ روغن بهران رانا هم که تاییدیه ۲۲۹.۰۱ دارد فقط نوع ۵w۵۰ و ۵w۳۰ آن در بازار است که چون آب و هوای منطقه ما نسبتا گرم است شاید بتوان از نوع ۵w۵۰ استفاده کرد. لطفا راهنمایی فرمائید ممنون

  22. سلام خسته نباشید
    میشه در مورد تفاوت روغن ۱۰w40 و روغن۲۰w۵۰ توضیح بدید
    من قبلا از روغن بیست پنجاه استفاده می کردم حالا می خواهم ده چهل بریزم خوبه یا نه برای سمند موتور پژو می خواستم بدونم چطوره برای زمستون و تابستان هم فرقی داره

    • برادر تمام انرژی که در بالا حدر رفته فقط همین موضوع رو مشخص کرده

    • مرد مومن اون بالا نویسنده دهنش آسفالت شده تا همینارو بگه اونوق شما ندیده نخونده باز اومدی میگی این با اون چ فرقی داره؟ خب برادر بشین بخون همه چی اون بالا نوشته شده

  23. سلام.
    قسمتی که درباره دمای محیط بیان شد ، یه سوال پیش میاد که دمای محیط فقط و فقط در زمان استارت مهم هست و وقتی دمای موتور به ۸۰ درجه رسید چه اتفاقی می افته؟

  24. سلام
    میگن یکی از مشخصه های روغن خوب شفاف بودنشه
    نمیدونم چرا سوپرپارس پایاازهمون اولش شفاف نیست
    اگه اطلاعی در این زمینه دارید ممنون میشم بگید

  25. سلام وقت بخیر
    مطلب بسیار خوبی هستش، به جرات میگم یکی از معدود مقاله در مورد روغن موتور که کامل و جامع هستش، ممنون میشم سئوالات ذیل را پاسخ دهید
    ۱) در سئوال شماره ۶ نوشتین که به هیچ وجه از روغن ۵w40 بجای ۱۰w40 ( اگر خودروساز توصیه به ۱۰w40 کرده، مثلا موتور EF7) استفاده نکنین، در صورتیکه طبق توضیحات شما، می‌دونیم تفاوت این دو روغن فقط در زمان استارت صبحگاهی هستش که روغن ۵w40 از این جهت برتر هستش،خب با این تفاسیر چرا نباید از روغن ۵w40بجای ۱۰w40 استفاده کنیم؟( ذکر این نکته هم ضروری هستش که هیچکدوم از شرکتهای ایرانول، بهران، پارس و سپاهان که اصلی‌ترین تولید کننده های روغن پایه ایرانی هستن روغن با گرانروی ۱۰w40، تمام سنتتیک و با درجه کیفی SN تولید نمیکنند، فقط روغن پلاتینیوم سپاهان با درجه SM هستش )
    ۲) آیا تابحال درجه بندی کیفی بین این ۴ شرکت از جهت کیفیت محصولات انجام شده؟ اگر انجام شده لطفاً رتبه بندی این شرکت‌ها را اعلام کنید
    ۳) روغن رونیا ایرانول تمام سنتتیک هستش یا نیمه سنتتیک؟
    ۴) گفته میشه بعضی از این ۴ شرکت از مواد افزودنی چینی بی کیفیت به جهت ارزانی نسبت به اروپایی استفاده میکنند، شما در این خصوص اطلاعاتی دارید؟( به نظر من داشتن تائیدیه از بنز، رنو و … نمیتونه ملاک خوبی باشه، چرا که برای گرفتن تائیدیه میشه نمونه ای فرستاد که از بهترین مواد ساخته شده ولی بنا بدلایلی مثل تحریم، صرفه اقتصادی و … آن مواد درجه یک را با مواد با کیفیت پایین تعویض کرد! خب شرکتهایی که تائیدیه میدن که به صورت رندوم و بدون اطلاع از اون محصولات تائید شده نمونه گیری نمی‌کنند!!! )

  26. سلام
    من ۴۰۵ GLX دارم. توی دفترچه راهنماش سه بار تاکید شده که از روغن ۱۰_۴۰ استفاده بشه.
    درحالی که میگن باید ۲۰_۵۰ بریزی.
    الان حدود ۶۰ هزار تا کارکرده و از اول ده چهل ریختم
    اولا لازمه عوض کنم؟
    ثانیا اگر عوض کنم ضرری نداره؟

  27. سلام برای سیلو که نوشته API SG و sea 15w40 استفاده کرد میشود ۲۰w50 ریخت؟چون API SG فقط ۲۰w50 تو بازار داره موندم چیکار کنم.ممنون میشم راهنماییم کنین

  28. با سلام و تشکر از شما
    دفترچه راهنمای ۲۰۶ تیپ ۲ نوشته از روغن ۱۰w40 استفاده کنید ولی شما فرمودید از ۲۰w50 استفاده کنیم. من قبلا طبق دفترچه۱۰w40 استفاده میکردم ولی این سری چون تعویض روغنیه گفت ۲۰w50 استفاده کردم الان موتورم لرزش داره و دور موتور بعد از روشن کردن خیلی بالا میره . لطفا اگه اطلاعات جدیدی دارید راهنمایی بفرمایید؟؟؟؟؟

    • سید حسین قائم مقام

      سلام بر شما
      لطفا از همون صفحه که نوشته برای ۲۰۶ تیپ ۲ از روغن ۱۰-۴۰ استفاده کنید یه عکس بگیرید و واسم ایمیل کنید
      qaem.maqam@dcar.ir

      ممنون از شما

      • سلام،آقا کل این مطلب رو گذاشتن و هر دفعه تاکید کردن روغن ۲۰٫ ۵۰ برا ۲۰۶ استفاده نکنین،بعد برا تیپ ۲ ها میگن ۲۰٫ ۵۰ بریزیم،ما که متوجه نشدیم،خدایا خودت کمک کن یکی بگه ۱۰٫ ۴۰٫ یا. ۲۰٫ ۵۰ ؟ سلام،خودتون میگیم برا ۲۰۶ به هیچ عنوان ۲۰٫ ۵۰ نریزیم،الان میگین ۲۰٫ ۵۰ استفاده کنین،ما که متوجه نشدیم

        • سید حسین قائم مقام

          دوست عزیز تیپ ۲ های قدیمی رو باید ۲۰۵۰ بریزی
          تیپ ۵ رو باید ۱۰۴۰
          جدیدا میگن ایران‌خودرو اعلام کرده که توی تیپ ۲ باید ۱۰۴۰ استفاده بشه شاید تغییری در سیستم روانکاری داده باشه. صحت این مطلب رو با مراجعه به دفترچه راهنمای خودرو میشه فهمید
          موفق باشید

  29. با سلام و خسته نباشید خدمت شما
    مرسی که این همه زمان صرف کردید و این اطلاعات بسیار مفید رو در محیط وب منتشر کردید
    دمتون گرم….

  30. سلام میخواستم عکس صفحه ای که نوع روغن موتور تیپ ۲ رو نوشته براتون بفرستم نشد . پیام میداد که آدرس ایمیلتون اشتباهه. ولی نوشته کلا واسه موتور tu از روغن موتور ۱۰w40 استفاده کنید . دیگه ننوشته که tu3 با tu5 فرقی داره یا نه. ممنون

  31. سلام ،ماشین من ام وی ام ۵۳۰ هست، و در منطقه خوزستان و در این فصل گرمای بالای ۶۰ درجه ،بهتر نیست بجای روغن ۱۰w40ایرانول ریسینگ sl,cf، روغن موتور ایرانول ۱۶۰۰۰ ۲۰w50 sl,cf ،بریزم. چون در این گرمای زیاد هر روغنی سیال میشه.

  32. سلام آقای سید حسین قاسم با دلایل علمی بگید چرا نباید در xu7jpl3 روغن ۱۰۴۰ استفاده کرده میتونید بفرمایید چه مشکلی پیش میاره ؟؟؟؟؟؟ الان شما بدون دلیل منطقی مردم رو ترسوندید چه ربطی به تعداد سوپاپ داره گرید روغن ؟؟؟؟؟ ما ۵۰۰ صفحه تو انجمن تیونینگ تالک بحث کردیم با دلیل منطقی و تجربی هر کس که از ۱۰۴۰ استفاده کرده صدای موتور به شدت کاهش پیدا کرده .لرزش موتور رفع شده مصرف سوختش کمتر شده ماشین زودتر خنک میشه …… دوستان این موتور دارای بادامک لغزشی هستش و حتما باید از ۱۰۴۰ استفاده کنید آقای سید حسین قاسم شما دو صفحه مطلب نوشتی ولی بعدش حرفهای خودتو نقض می‌کنی

  33. مهدی مرادی

    سلام
    اولا که خیلی ممنون از مطالب بسیار خوب و آموزندتون.
    ثانیا که توی این مقاله ایی که من خوندم در مورد همه چیز توضیح دادین الا نحوه استفاده از روغن موتور در شرایط بسیار گرم منطقه های جنوبی کشور و همچنین مقدار کار کرد مفید روغن های ذکر شده در همین مناطق.
    ممنون میشم جواب دقیق و علمی بدین.
    با سپاس

  34. سلام.ایا از روغن ماشین برای موتور سیکلت هم میشود استفاده کرد؟

  35. سلام
    من سوناتا۲۰۰۹ دارم دفترچه نوشته ۵٫۴۰ و ۵٫۳۰ در استارت سرد کمی صدا داشت مثل صدای شیم شق شق گرم که میشد نرم میشد و قطع اما روغن رو از ۱۰W40 مکانیک گفت ۲۰w50 بریزی لان ۲۰w50 بهران سوپر ریختم صدا در استارت سرد بزم قطع نشده آیا این روغن در غرب کشور در تابستان خوبه یا دوباره تعویض کنم…..

    • سید حسین قائم مقام

      سلام
      دوست عزیز
      چندین باز ذکر کردیم که فقط روغنی برای مشین مناسبه که توی دفترچه نوشته
      روغن های جدید هم نیازی نیست با توجه به منطقه و فصل تغییری توشون ایشان ایجاد بشه اینها اصطلاحا روغن چهار فصل هستن پس هیییییچ ربطی نداره که شما بندرعباس یا اهواز باشید یا اینکه در اردبیل روزگار بگذرونید!
      به فرمایشات و افاضات تعویض روغنی ها هم نباید گوش کرد چون سواد این جماعت در حد باز کردن پیچهای سینی و پیچ تخلیه روغن، یا نهایتا به برق زدن دستگاه ساکشن و تعویض فیلتره!!!!
      حال خود دانید
      موفق باشید

  36. بسیار کامل و دقیق بود مچکرم

  37. بسیار کامل بود با سپاس فراوان

  38. سلام من ماشینم پژو پارس مدل نود هست دو گانه شرکتی.ساکن تهرانم.چه روغنی برای ماشینم مناسبه؟!ممنون

  39. سلام خسته نباشید روغن بهران پیشتاز ۲۰ ۵۰ چجور روغنیه خوبه یا بد؟

  40. باسلام من ماشین پیکان وانت دارم باک بنزین ۲۸لیتربیشتر نمیگیرد وقتی ۲۸لیترتمام میشه ماشین شروع به ریب زدن میکنه تودنده دووسه وچهارریب میزنه ودوباره بنزین میزنم درست میشه وامپربنزینم خرابه لطف بگید مشکل ازکجاست چراباک بنزین ۲۸لیتربیشترنمیگیره و

  41. با سلام
    مطالب بسیار عالی بود
    در مورد روغنحوه توتال ۷۰۰۰ عدد ۷۰۰۰ معنی خاصی داره؟؟
    برای ef7 توی چه کیلومتری روغن تعویض بشه خوبه؟
    البته در شرایط ایده آل
    برخی ۷۰۰۰ رو نهایت کیلومتر تعویض عنوان میکنن؟درسته؟؟؟

  42. سلام
    ممنون
    برای من مفید بود

  43. سلام.ماشین من پراید ۱۳۱ تولید ۹۶ هست.چه روغنی بریزم.ماشینم دفترچه نداره.

  44. با سلام ، ممنون از مطالب مفیدتون. سطح کیفی توصیه شده روغن برای خودرو من ( ساندرو ) sl هست. ایندفعه روغن (الف ) با سطح کیفی بالاتر sn با همان گرانروی قبلی(۴۰-۱۰) تعویض کردم (۴لیتر ) چون نیم لینری sn نبود ،نیم لیتر از sl استفاده کردم.به نظر شما مشکلی ایجاد میکنه ؟ با تشکر ار شما

  45. دروود. من برای ۲۰۶ تیپ ۲ از روغن لوبراش Sl 20w50 استفاده میکنم. میخوام بدونم کیفیت این روغن خوب هست یا نه؟ برند های جدید دیگه مثل اکو پلاس هم تو بازار دیدم

  46. دروود. من برای ۲۰۶ تیپ ۲ از روغن لوبراش Sl 20w50 استفاده میکنم. میخوام بدونم کیفیت این روغن خوب هست یا نه؟ برند های جدید دیگه مثل اکو پلاس هم تو بازار دیدم. آیا از روغن ۵w30 هم میشه استفاده کرد؟

  47. باسلام وقت بخیر وخسته نباشید
    من سوال وپاسخهای ثبت شده روی سایت را مطالعه واستفاده کردم خیلی مفید وبجا بودن.
    سوالی که برای من پیش اومده اینه که من ماشین تیبا یک sxگرفتم وروغن ۱۰۴۰براش استفاده کردن وحدودا ۵۰۰۰هزارتاهم کارکرده والان موتور به صدا افتاده وبردم پیش مکانیک گفته روغن ۱۰۴۰ برای این ماشین مناسب نیس. اینا روغنشون مخصوصه چون موتورشون خیلی حساسه و….. گفت که انگشتی هاشه که صدا میده
    پیش یه مکانیک دیگه بردم میگه استکان تاپ یه چیزی همین مایه ها میگفت.
    حالا به نظر شما روغن۱۰۴۰ بازم استفاده کنم یا ۲۰۵۰ استفاده کنم.؟
    ممنون از راهنمآییتون

  48. تیبا دوگانه سوز شرکتی و مدلش هم آخرای ۹۵ هستش.
    ممنون

  49. با سلام و تشکر از مطالب جامع. نظرتون راجع به روغن موتور پارس فلومکس ۱۰w40 – sl چیه؟ من برای مگان ۲۰۰۰ استفاده میکنم. درضمن آیا نوع فیلتر روغن ممکنه باعث ایجاد صدا در دقایق اولیه روشن شدن ماشین بشه و نتونه روغن به خوبی انتقال بده؟

    • سید حسین قائم مقام

      سلام. روغن خوبیه به شرطی اصلی باشه. فیلتر میتونه ایحاد صدا کنه.
      موفق باشید

  50. باسلام.نظرتان درمورد روغن بهتام کوانتیک۱۰۴۰slچیه چون نمایندگی برای ای اف سون اینوریخت؟
    بعدفرقش با فلومکس مگاتک۱۰۴۰چیست؟
    ممنون

  51. بسیار عالی و آموزنده بود…..دست شما درد نکنه ….واقعا خیلی برداشت های اشتباه تا قبل از مطالعه این مطالب شما داشتم.

  52. سلام با تشکر از مطالب بسیار سودمندتان ،مدتیه که وقتی موتور ماشینم گرم میشه در دور زیر ۱۰۰۰ آلارم فشار روغن دارم آیا میتونم از روغن با گرانروی بالاتر یا بالا برنده غلظت روغن برای رفع مشکل استفاده کنم ، البته فکر میکنم از زمانیکه فلش موتور کردم مشکل ایجاد شد ، الان از پارس پایا ۱۰w40 استفاده میکنم.

  53. برای تویوتا کرولا مدل ۲۰۰۷ روغن موتور موتوسل ۲۰w۵۰ رو توصیه میکنید؟
    چه روغن موتوری پیشنهاد شماست؟

  54. سعیدآبادان

    سلام خسته نباشیدمن یه ماشین ساینادارم بعدیه روغن تکتازتوانSAE20W_50خوبه عوض کنم یانه ممنون میشم راهنمایم کنید

  55. حمید توکلی

    سلام
    چرا برخی روغن پایه۴ نیمه سنتتیک مانند ۱۰ ۴۰ بهران سوپر رانا و برخی روغن ۵ ۴۰ سوپر رانا تمام سنتتیک هستند همین طور در مورد پایه ۳ بهران رانا مگر الزما پایه ۲ و۳ نیمه سنتتیک وپایه ۴ تمام سنتتیک نیستند ؟

  56. فرزان مهرفرد

    با درود

    در مورد پژو ۴۰۵ بنزینی مدل ۹۱ ، توضیحات دفترچه برای روغن موتور ، sn 10W40 بوده ، چنانچه ۲۰W50 بریزیم دچار اشکال میشود ؟
    ممنون از شما
    ممنون از پاسخگویی

  57. سلام وقت بخیر،بنده جدیدا یک ریو مدل ۸۸ گرفتم که صاحب قبلی به بنده گفتن که در فصل گرمای جنوب از روغن ۲۰_۵۰ استفاده میکردن، در صورتی که روغن ریو ۱۰-۴۰ هست ،سوال بنده اینجاست که برای تعویض روغن به ۱۰-۴۰ مشکلی پیش نمیاد؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    • نه مشکل نداره من چند ساله ۲۰۵۰ میریزم بهتر هم هست چون موتور ریو دما بالاست یه سرچ بزن تو اینترنت نوشته هم ۲۰۵۰ هم ۲۰۴۰ برای ریو مناسبه

  58. با سلام و خسته نباشی…پژو پارس مدل ۸۶ دارم .چون معلول هستم گریبکس رو عوض کردم..اتومات شد..گریبکسش۴دنده با درایو..یعنی۱-۲-۳و داریو…خوب دنده پارکp- خلاصN-عقبRهم که داره…اولا؛چه روغن موتوری براش خوبه؟وچه روغن گریبکسی پیشنهاد میدید؟در ضمن ماشینم۱۲۰هزارتا کارکرده و خیلی تمیزه…..از مطالب خوب و آموزنده تون تشکر میکنم..از ساری

  59. باسلام وتشکر از مقاله خوبتون میخواستم راهنمایی فرمایید برای موتورسیکلت یاماها دوسیلندر سوپراسپرت تودفترچه گفته روغن ۱۰w۴۰ وبا api اس جی یا بالاتر استفاده کنیم .ونهایتا روغن آدینول ۵w۴۰ با api sn/cf میخوام استفاده کنم آیا مورد تاییدتون هست؟’ممنون میشم نظرتون رو بفرمایید.باتشکراز شماوهمکاران محترم

  60. با سلام. واقعا ممنون از توضیحات کاملتون. خیلی جامع و کامل بود. بنده به توصیه تعمیرکاران نابلد اشتباها توی موتور سیکلتم روغن ۲۰ ۵۰ ریختم و صدای موتور بیشتر شده. الان متوجه شدم باید ۱۰ ۴۰ میریختم.موتور مگلی ۲۰۰ آر هست.

  61. با تشکر از مطالب بسیار مفیدتون .
    موتور من در دفترچه راهنماش نوسته شده ۲۰w50 استفاده شود
    محیط من نمیه سرده ،به نظر شما از ۱۰w40 استفاده کنم در زمستان؟
    چون ۱۰w 50 یا ۱۵w 50 پیدا نمیشه

  62. با سلام و خسته نباشید
    میخواستم بدونم برای پراید ۱۱۱؛..چه روغنی باید در زمستان و تابستان استفاده شود!؟محل استفاده اصفهان می‌باشد..ممنون میشم روغن گیربکس را هم بفرمایید چی بریزیم بهتره!؟
    با تشکر
    ممنون

  63. سلام من ی سوال داشتم جوابشو بالا پیدا نکردم
    برای روغن موتور کیفیت sn روی روغن نوشته نشده بعد از چند کیلومتر باید عوض بشه از کجا باید اینو بفهمیم

  64. باسلام
    خدمت نویسنده ٬ نویسندگان محترم و با دانش روز که مطب روغن موتور ۲۰۶ را نوشته‌اند ، بنده تمام مطالب را با دقت مطالعه وبسیار روشن‌کننده بود ، فقط این مطالب ٫ برای مثال که اگر دمای هوا بالاتر از ۳۰ درجه سانتیگراد نرود از روغن ۵W-30 یا ۰W-30 استفاده کنیم و اگر دما بالاتر از ۳۰ درجه سانتیگراد بود ، ۵W-40 یا ۱۰W40 . درسته. این مطالب برا TU5 صدق میکند درسته ؟ برای ۲۰۶ تیپ ۲ ، مدل ماشین برای همین امسال هم هست باید ۲۰W50 استفاده کنم و فرقی در تابستان و زمستان بودن هم ندارد درسته ؟
    اگر من اشتباه متوجه شدم روشن بفرمایید ما رو که برای ۲۰۶ تیپ ۲ البته اگر تاثیری داره تو نظرتون ماشین یورو ۵ هست . بنده چه روغنی استفاده کنم برای ۲۰۶ تیپ ۲ !
    بعد از تحویل ماشین در اردیبهشت ماه در البرز ، به نمایندگی رفتم بعد از ۱۰۰۰ کیلومتر و خواستم که هم فیلتر هوا و کابین و روغن و خود روغن و عوض کنم ، برای اینکه فیلترهای بهتری استفاده کرده باشم وقتی از نمایندگی بیرون آمادم متوجه شدم که روغنی که ریختند روغن ۱۰W-40 بوده و من مطمئنم ، چون الباقی روغن و تو ظرفش به من پس دادن ، اگر شما میگویید که فقط ۲۰W-50 که خوده من هم به این حرف بیشتر رغبت دارم چرا نمایندگی داره برعکس ۱۰W40 میریزه ، لطفا جواب بنده رو بدید چون متوجه شدم اطلاعات و دانش کافی دارید .
    باتشکر از شما که زحمت پاسخ و نوشتن مطالب و کشیدید.

  65. میثم اکبری

    سلام
    برای ۲۰۶ تیپ ۲ که هر ۳هزارتا نیم لیتر روغن کم میکنه
    یه مکمل روغن دیدم ک احیاگر موتور هست فناوری نانو که نقاط ساییده شده رو تا ۵۰ هزار کیلومتر با فناوری انحصاری خودش ترمیم میکنه و روغن سوزی کم یا قط میشه ..اسم کالا وان استیج برند زادو هست نظر شما رو میخواستم بدونم

  66. سلام،۴۰۵دوگانه۹۴ دارم ومکم کردن روغن،باماشین کارمیکنم.روغن۵۰خالی میریزم،حالاواسه ترمیم روغن سوزی و کم سوزیش چکارکنم،چه روغنی؟دمای محیطی بهاروتابستان بالای۳۵درجه داریم…ممنونم۰۹۱۹۳۴۵۰۵۵۷واتساپ

  67. محمدرضا سابقی

    از نوشته ارزشمند شما استفاده نمودم .. در پناه خدا موفق باشید.

  68. درود موتور ef7 دوگانه دارم که از اول هر ۲ هزار کیلومتر ۱ لیتر روغن کم میکنه با هر برندی امتحان کردم و روغن سوزی هم نداره.حالا مکانیکم گفته تو تابستان روغن ۵۰ ۲۰ بریز بهتر میشه. ولی شک دارم نظر شما چیه. نظرش اینکه کیفیت روغن ها کم شده.

  69. داداش کامل ترین مطلب در مورد روغن موتور رو سایت شما داشت..

    جواب همه سوالات ریز و درشتمو گرفتم.

    با این حدود یک هفته در مورد روغن ها میخوندم ولی بعضی از سوالام رو هیچ سایتی نتونسته بود جواب بده..

    بنا بر این میخوام بگم دمتگرم و چیزی جز این نمیتونم بگم.

    واقعا تشکر

  70. سلام آقای قائم مقام خسته نباشید
    بنده تمام نظرات شما رو مطالعه کردم و بدون اطلاع صحبت نمیکنم، شما فرمودید برای ۲۰۶ تیپ ۲ از روغن ۲۰w۵۰ استفاده بشه و از طرفی تاکید دارید که حتما روغن توصیه شده در دفترچه استفاده بشه و این در ۲۰۶ های جدید همشون در دفترچه گفته شده از ۱۰w۴۰ استفاده بشه، حتی عکس دفترچه روهم داخل ایمیلتون ارسال کردم، لطف کنید بزرگواری کنید بفرمایید دلیل این تفاوت چی هست تا سوال بنده و خیلی دیگر از دوستان بر طرف بشه، سپاسگزارم از جنبعالی.

    • سید حسین قائم مقام

      سلام دوست عزیز. ممنون از دقت و توجه شما. مدل های قدیمی تر می بایست از روغن ۲۰۵۰ استفاده کنیم اما در مدل های جدید همونطوری که شما فرمودید شرکت اعلام کرده که از روغن ۱۰۴۰ استفاده بشه.

  71. رضا سوهانکار

    با سلام
    روغن موتود سپاهان پلاتینیوم ۱۰w40 برای موتور TU5 مناسب میباشه. لطفا” پاسخ دهید

  72. سلام خسته نباشید برای ٢٠٧ چه روغنی پیشنهاد میدین برای گرمای ۴٠ درجه به بالای خوزستان کیفیت خیلی برام مهمه قیمت مهم نیس بهترین

    • سلام ،باکسب اجازه از بزرگواران
      دمای محیط ،هیچ ربطی به دمای کاری خودرو شما ندارد.
      شما همون ۱۰ ۴۰ استفاده کن.
      فن خودرو،ترموستات،کار خودشونو میکنن،نگران نباش،اگرم خیلی حساسی،کال مایع رادیاتورو خالی کن،، لانگ لایف کولانت(ترجیحا برند آیسین سبز) بریز،

  73. سلام.پراید یورو ۴ دارم مدل ۹۶se..روغن ۱۰ ۴۰ بهران سوپر پیشتاز sl ریختم روغن کم میکنه.فولومکس ۱۰ ۴۰ sj ریختم باز روغن کم کرد.بنده در گیلان هستم..دلیلش چیه؟؟روغن مناسب چی بریزم؟؟لطفآ برام ایمیل بفرستید.ممنون

  74. سلام و خسته نباشید
    من دنا ef7 دارم .تا بحال روغن ۱۰w40میریختم و روغن هم کم نمیکرد .ولی آخرین بار ی مکمل سوخت ریختم ک باعث شده که لاستیک سوپاپ و گیتها روغن رو عبور بدن و هنگام صبح دود کنه و روغن کم میکنه ، آیا میشه من ی مدت با روغن ۲۰w50امتحان کنم شاید دوباره بهتر بشه ؟؟؟و اصولا دوسه بار ۲۰w50استفاده کردن ضرر محسوس به موتور میزنه یا نه ؟

  75. سلام.برای لکسوس es250 کم کارکرد از چه روغنی بهتر هست استففاده بشه؟

  76. سلام من ۲۰۶ تیپ ۵ صندوقدار مدل ۹۲ دارم ، روغن که عوض میکنم تا ۲۰۰۰ تا هیچی کم‌نمیکنه حتی یه قطره ، بعد از دو هزار تا کم‌میکنه ، ۳۰۰۰ تا حدود ۱ لیتر ، وقتی روغن کثیف میشه کم‌میکنه ، مکانیک بردم هیچ مشخصه روغن سوزی نداره ، دود آبی و … اصلا نداره ، خیلی ها میگن مال روغن هاست تبخیر میشن، پیشنهاد شما چیه؟؟ اینم بگم دریچه گاز باز کردم‌تمیز کنم یه بار متوجه شدم که داخلش روغن هست و چربه ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

  77. میلاد ابراهیمی

    سلام این اطلاعاتی که دادین برای موتورسیکلت هم صدق میکنه ؟

  78. ممنون از اطلاعات مفیدی که به اشتراک گذاشتید.
    من یک خودرو سراتو۲۰۰۰ آبشنال سایپا دارم وتمامی سرویسها رو در نمایندگی سایپا انجام میدم روغنی که نمایندگی تعویض میکنه روغن
    ST10W40API_SL هست ولی یه تعداد دوستان میگن این روغن برا این ماشین سمه وروغن ۵w30 روپیشنهاد میدن وبا توجه به محدودیتهای ابطال گارانتی حتما باید ازنمایندگی برا تعویض روغن استفاده کنیم سوالم اینه آیا واقعا روغن ۱۰w40مناسب این خودرو نیست ممنون از راهنماییهای شما.

    • نمایندگی ارزون‌تر رو براتون می‌ریزه. ازشون بخواید ۵w30 میریزن.

    • برای سراتو روغن توتال ۹۰۰۰ اصل تهیه کنید ، صدای موتور کمتر میشه و نرمترکار میکنه ، من هم اجبارا روغن کاسترول مکناتک برام میریختن، و راضی نبودم . فقط روغن توتال رو از فروشگاه بازرگانی پانته آ توی توپخونه تهیه کنید .

  79. با سلام و وقت بخیر خدمت شما
    واقعا با اختلاف بهترین توضیحات و در مورد روغن موتور دادین
    امیدوارم همیشه موفق باشین

  80. با سلام
    بنظرتاندبرای پژو ۲۰۰۸ همان روغن توصیه شده در دفترچه خودرو مناسب است
    توتال کوارتز ۱۰w40 نیو فرمول sn

  81. سلام و وقت بخیر. مقاله خیلی عالی بود ممنون.
    نظرتون راجع به روغنای برند پترونول چیه؟

  82. سلام.جناب قائم مقام..شرکت بهران روغن بهران سوپر پیشتاز رو دیگه تو جای فلزی سبزو نقره ای نمیده و میگه از این به بعد فقط تو جای پلاستیکی بیرون میده….یعنی اینکه کیفیتش تغییر کرده یا مشکلی نیست

  83. واقعا عالی بود مطالب بالا از همه لحاظ جامع و کامل بود انشالله خداوند به شما خیر دهد

  84. واقعا دستتون درد نکنه عالی بود تشکر . از همه بهتر و کامل تر توضیح دادین .
    تشکر فراوان خیلی از مشکلات من در مورد روغن حل شد انشاالله خدا بهتون خیر برسونه
    مرسی از توصیه های مفیدی که توی این مقاله داشتین .

  85. سلام و با تشکر فراوان از زحماتتان
    ببخشید لطفا به سوالم پاسخ بدین واسم حیاتی شده از وقتی مقالتون را خواندم….بنده یک موتورسیکلت طرح هندا صفر کیلومتر ۱۵۰ سی سی خریداری نمودم سپس برای تعویض روغن به تعویض روغنی رفتم و مغازه دار روغن توتال۵۰۰۰ به گرانروی ۲۰w_۵۰وکیفیت SL برایم ریخت داخل موتور یک ساعت بعد فهمیدم که روغن موتورسیکلت فرق می‌کنه…
    آیا این روغن توتال برای موتورسیکلت ضرر دارد و فقط برای مصرف ماشین مناسب هست؟؟گفتن موتورسیکلت باید۲۰w۵۰ باکیفیت SF استفاده شود..
    شما چه نظری دارید آیا روغن را خالی کرده و تعویض کنم؟؟؟
    ممنون

    • سلام دوست عزیز
      روغن موتورسیکلت با روغن خودرو قطعا فرق داره.
      روغن موتور سیکلت استاندارد هایی مث JASO MA2 داره
      نوع کاراییشم با روغن ماشین فرق داره.
      ریختن روغن خودرو داخل موتورسیکلت،اولین ضررش، به دیسک و صفحه هستش،،که اصطلاحا باعث لیز خوردن صفحه میشه، چون صفحه موتورسیکلت غوطه ور تو روغن هستش، دومین ضررش، به بوبین و بعدش شارژر موتورسیکلت وارد میشه.
      خنک شوندگی،تلورانس دمای کاری،حفظ اصطکاک،نقطه ریزش و و و فاکتورهایی هستش که روغن موتورسیکلت رو از خودرو متمایز میکنه.

  86. عرض سلام و ادب و احترام دارم خدمت همه،خصوصا آقا سید
    به جرات تمام نظرات دوستان رو خوندم.
    اما واقعا تنها سوالی که همچنان برام حل نشده ،همین روغن ۲۰ ۵۰ و ۱۰ ۴۰ تو تیپ ۲ هستش.(مدل ۱۴۰۱)
    اکثرا میگن ۲۰ ۵۰ ،ولی دفترچه نوشته ۱۰ ۴۰ باید ریخت.
    از طرفی ،تو ی مقاله نوشته بود بدلیل نبودن تایپیت در موتور TU3 باید از روغن ۲۰ ۵۰ استفاده کرد.(تیپ ۵ تایپیت دارد)
    تنها چیزی که به ذهنم میرسه اینه که،،دلیل توصیه ۱۰ ۴۰ توسط کارخونه،،اضافه کردن تایپیت به TU3 هستش.
    هل من ناصر ینصرنی؟😁

    • سید حسین قائم مقام

      سلام دوست عزیز
      تا مدل ۹۰ که مطمئنم باید ۲۰۵۰ استفاده کنید – مدلهای بالاتر رو دوستان نظر بدن

  87. باسلام خدمت کارشناس محترم،خواستم بپرسم عدد قبل از w منظور گرانوری روغن در هوای سرد و عدد بعد از آن گرانوری روغن در هوای گرمه؟
    مثلا روغن ۱۰w40 یعنی تا ۱۰ درجه بالای صفر در سرما رو جوابگوست؟بنده متوجه نمیشم ممکنه مختصر توضیح بدید؟
    با تشکر

  88. سلام پراید مدل ۹۱SL چه روغنی باید ریخت ۲۰۵۰ یا ۱۰۴۰ ممنون.

  89. ممنون عالی بود موفق باشید

  90. سلام.. من ساکن شهر گرگان در استان گلستان هستم که در تابستان هوا به ۴۵ درجه هم میرسه ولی خیلی از دوستانم مثل من پژو ۴۰۵ مدل ۸۳ یا ۸۴ دارن و روغن ۱۰۴۰ میریزن و هیچ مشکلی هم ندارن اما حقیقتش با اینکه بارها گفته شده به حرف تعویض روغنی گوش نکنید ولی هنوز جرات نکردم ۱۰۴۰ بریزم
    کسی هست یکبار برای همیییشه تخصصی بگه پس چرا دوستانم ریختن مشکل نداشتن اما میری تععویض روغنی میگی ۱۰۴۰ انگار بهشون فحش دادی!!

  91. درود بر شما
    ماشین من سمند ef7 هستش
    همیشه بهران سوپر پیشتاز ۱۰w40میریختم
    خلاصه روغن کم میکرد
    هر مکانیکی هم بردم گفتن روغن سوزی نداری
    اینبار که خواستم روغن تعویض کنم.تعویض روغنی گفت ۱۵w40 بریز
    ولی متوجه نشدم از ۲۰ لیتری ریخت یا از بشکه.جای که روغن تعویض کردم مورد اعتماد هست.
    میشه لطفا بفرمایید آیا این روغن ۱۵w40 به موتور من ضرر میزنه یا ن.
    البته من همیشه روی ۴۵۰۰ کیلومتر تعویض روغن انجام میدم.

  92. حمید حامی

    سلام من پژو ۴۰۵ glxi- SLX دوگانه سوز، موتورم جدید نیست، TU5 نیست. تعویض روغنی ۲۰-۵۰ ریخته، اما دفترچه رو اینترنتی دیدم انگار برای XU7 هم ۱۰-۴۰ گفته . مشکلی پیش میاد یا برم سریع دوباره تعویضش کنم ۱۰- ۴۰ بریزم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *