صفحه اصلی / آموزشی پژو 206 / تنظیم سلکتور گیربکس اتومات ۲۰۶

تنظیم سلکتور گیربکس اتومات ۲۰۶

در این مطلب قرار است نحوه تنظیم سلکتور گیربکس اتوماتیک پژو ۲۰۶ را آموزش دهیم تا دارندگان این نوع خودرو بتوانند این کار ساده را خودشان انجام دهند و مجبور نشوند بابتش هزینه ای پرداخت کنند و تعمیرگاه بروند. کار سلکتور، تعیین حالت دنده و روشن نمودن چراغ دنده عقب می باشد. در خودروهایی که چراغ دنده عقب روشن نمی شود، اگر سیستم برق و لامپ را بررسی نمودید و سالم بودند، مشکل از سلکتور گیربکس است که باید تعویض شود. عمل نمایش حالت دنده بر روی صفحه نمایشگر را هم سلکتور بر عهده دارد. اگر سلکتور تنظیم نباشد، پیام های اشتباهی از حالت دنده به ECU ارسال می شود و همین امر باعث می شود در عملکرد خودرو، خللی به وجود آید.

به عنوان مثال، خودروهای دارای دنده اتوماتیک، اگر دسته دنده در حالتهای R و یا D باشد، برای جلوگیری از وارد آمدن ضربه به گیربکس، خودرو استارت نمی خورد. فقط در حالت های P و N شما قادر به روشن کردن خودرو می باشید. حال اگر چنانچه سلکتور تنظیم نباشد، چون پیامهای اشتباهی به ECU ارسال می شود، امکان دارد خودرو شما اصلا استارت نخورد. یعنی شما دسته دنده را در حالت P قرار داده اید اما سلکتور حالت R را به ECU می کند و شما نمی توانید اتومبیلتان را روشن کنید. پس باید دست به کار شوید و سلکتور را تنظیم را تنظیم نمایید.

ابزار های مورد نیاز

۱-اهم متر ترجیحا بیزر داشته باشد تا بتواند در هنگام اتصال کوتاه بوق بزند.

۲-دو متر سیم نازک سایز آن زیاد مهم نیست مثلا نمره ۰٫۵

۳- یک عدد آچار T30 ترجیحا تفنگی تا حین تنظیم لرزش دست کمتر باشد میشود از آچار ستاره ای نیز استفاده نمود.

۴- دو عدد سر سیم تخت مانند همانهایی که برای بستن رله بوق (افتامات بوق یا فن) استفاده میشوند.

روش تنظیم

– ابتدا درب موتور را بالا زده و هواکش را باز کنید.

– سپس دنده را روی حالت N قرار دهید و سویچ را باز نمایید.

– روی گیربکس یه قطعه پلاستیکی سیاه رنگ، که یه دسته سیم روکش دار از پشتش خارج شده و با دو عدد پیچ T30 روی گیربکس بسته شده که خود این پیچها توی یه شیار قرار دارند که با چرخاندن سلکتور توی شیار به جلو ویا عقب میرود. شکل سلکتور به صورت زیر است:

سلکتور گیربکس اتومات

همانطور که مشاهده می کنید روی سلکتور یک شفت کوچک هزار خاری به قطر ۰٫۷ سانتی متر قرار دارد که انتهای کابل تعویض دنده با یک مفصل برنجی که وسط آن یک حفره مربع تعبیه شده به آن متصل میشود

– بدون اینکه مفصل را بلند کنید (مفصل از پهلو با یک پیچ که آچار ده میخورد به هزار خاری سفت میشود) ، یک دور با T30 پیچ ها را شل نمایید به حدی که سلکتور با کمی نیرو بتواند به راست یا چپ بچرخد.

– دو عدد سر سیم تخت را به سر دو رشته سیم نازک وصل کنید و دو سر دیگر سیم را لخت نموده و به دو سر اهم متر متصل نمایید.

– دو تا سر سیم را به دو پینی که در قسمت جنوب غربی سلکتور مشاهده می کنید متصل نمایید.

– اهم متر را روشن و روی بیزر (بوق) قرار دهید.

– بسیار بسیار کم ، کمتر از دو میلیمتر، سلکتور را به چپ یا راست بچرخانید تا صدای بوق اهم متر در بیاید. هر جا که صدای بوق شروع شد، روی بدنه گیربکس و سلکتور یک خط بکشید و به چرخاندن ادامه دهید تا بوق قطع شود. به محض قطع شدن بوق مجددا یک خط دیگر بکشید

– بین این دو خط، منطقه درست سلکتور است. هر چه دقیق تر وسط این دو خط را انتخاب کنید، سلکتور حساستر تعویض را انجام میدهد.

– حال که جای درست سلکتور را پیدا کردید بسیار با احتیاط پیچ های آن را سفت کنید. به ارامی کمی پیچ راست کمی پیچ چپ … تا انتها

– در انتهای سفت کردن مجددا کنترل کنید تا صدای بیزر در دنده N شنیده شود. اگر با سفت کردن صدای بوق قطع شود و با شل کردن وصل یا با گرم و سرد شدن همینطور، آن سلکتور ایراد دارد باید عوض شود.

 

حال نوبت تنظیم کابل است.

اگر به انتهای کابل روی سلکتور نگاهی بندازید یک قسمت نارنجی که با یک قسمت پلاستیکی روشن (تقریبا زرد و یا کرم) محصور شده است مشاهده می کنید. با دو انگشت، قسمت کرم رنگ را به سمت عقب بکشید و نگه دارید. حال قسمت نارنجی را بکشید به سمت بالا، دقت اکید بفرمایید که قسمت مفصل تکان فلزی و هزار خاری نچرخد و تکان نخورد و نیز لیور دنده دقیق در دنده N باشد و در پشت امپر نیز نمایشگر N را نشان بدهد.

حال که بررسی کردید همه موارد فوق درست باشد، خلاصی مغزی کابل را که خیلی خیلی کم است (کمتر از دو میلیمتر) بگیرید و بعد کلید نارنجی را رو به پایین فشار داده و کاور کرم رنگ را رو به جلو برده تا قفل شود. کابل تنظیم شد!

نکته مهم

خوانندگان گرامی دقت بفرمایند که علت اصلی خرابی سکلتور، آب است!!! خیلی مراقبت نمایید که آب روی سلکتور نریزد. مخصوصا اینکه محل سلکتور، دقیقا در جایی قرار دارد که هنگامی که پیچ هواگیری پشت ترموستات باز میشود، آب خروجی مستیما روی سلکتور می ریزد. این آب باعث میشود که مدار داخل سلکتور اکسیده شده و به زودی کارایی خود را از دست بدهد.

در هنگام شستن موتور (که اصلا توصیه نمیشود) دقت بفرمایید که آب روی سلکتور سریعا با پمپ باد خشک گردد. بهتر تمهیداتی بیاندیشید که آب روی سلکتور نریزد.

27 دیدگاه‌ها

  1. ذبيح الله منتظری

    مرسی از توضیحات کامل دقیق میخواستم ببینم علت تغه زدن به هنگام تعویض دهنده از۱به۲ علتش چی متوجه باشه روغن هم تعویض کردم……..
    وهنگام تعویض دنده از۳به۴گاز هرز میخورد یعنی دور موتور تا ۵۰۰۰میاد بد میره دنده۴ولی اگه پر گاز برم دور موتر بالا دنده تعویض بشه این مشکل رو نداره مرسی منتظر جواب شما هستم اگه میشه پیام بفرستید ۰۹۱۱۱۵۸۷۶۱۲

  2. با سلام و تبریک بخاطر سایت و مطالب خوبتون
    من ماشینم الانترا ۲۰۱۳ هستش

    زمانیکه ماشین از دنده ۱ به ۲ میخواد تغییر بده یک مکث کوجکى میکنه

    همجنین در زمان ترمز گرفتن ، تغییر دنده هاى ۳ به ۲ و ۲ به ۱ با تقه و تکان همراه هستش و هرجه شدت ترمز بیشتر باشه این تکانها هم شدتش بیشتر میشه اما اگر ترمز خیلی شدید بگیرم این تکانها را ندارد . بیصبرانه منتظر جوابتون هستم

    بازم ممنون و اجرتون با امام زمام

    • سید حسین قائم مقام

      ببرید پیس جناب پیله ور در ۱۷ شهریور
      این هم تلفن ایشون: ۰۹۱۵۱۱۵۹۳۹۹
      فقط یادتون باشه که تحت هیچ شرایطی ماشین رو اونجا نزارید و سعی کنید خودتون حضور داشته باشید و روی کار نظارت کنید
      این قضیه شامل همه تعمیرکاران میشه از جمله جناب پیله ور
      اینو گفتم چون معمولا اقای پیله ور ملت رو میفرسته دنبال نخودسیاه! شما بهانه بیارید و بمونید

  3. سلام به دوستان ، من یه پژو ۲۰۷ اتومات دارم ، دیروز که سوار ماشین شدم وقتی دنده رو از پارک بیرون اوردم روی خلاص یا همون N دست دنده قشنگ سرجاش نمیشینه و با دست باید بیارمش سر جاش . ولی بقیه دنده ها و دکمه های اس و برف دقیق کار میکنه و مشگلی نداره . علامت پشت امپر هم مشگل نداره . لطفا اگه میشه راهنماییم کنید که این مشگل رو چه طوری حل کنم ؟ البته تا مرحله باز کردن صفحه دست دنده و در آوردن صفحه استیل هم پیش رفتم .

    • سید حسین قائم مقام

      سلام بر شما
      بهتون پیشنهاد می کنم اگر ایرادی تو کارکردش نداره زیاد بهش گیر ندید. احتمالا تنظیم کابلش به هم خورده اما چون داره کار می کنه و مخصوصا صفحه نمایشگر داره درست همه چیزو نشون میده، پس سالمه و نیازی و تعمیر نداره
      اما اگر خیلی حساس هستید و دوست دارید همه چیز مرتب باشه در این صورت کابل رو مطابق دستور العمل بالا تنظیم کنید.
      موفق باشید

      • سلام آقا سید . خیلی ممنون از کمک شما
        سئوالم اینه که اگر سلکتور تنظیمش به هم بخوره مگه دست دنده به چپ و راست هم منحرف میشه . چون من شنیدم که تنظیم نبودن کابل و سلکتور باعث لقی دنده به سمت جلو و عقب میشه نه راست و چپ . لطفا راهنمایی کنید .
        در ضمن امروز کل داخل کائوچوئی رو با اسپری برد تمیز کردم و با گریس چرخ دنده قسمتهایی رو که لازم بود مجددا گریسکاری کردم . خیلی کثیف شده بود

        • سید حسین قائم مقام

          سلام مجدد
          اگر سلکتور تنظیمش به هم بخوره ممکنه با یک یا دو مشکل از مشکلات زیر بربخورید:
          اول اینکه نمایشگر، وضعیت دنده ها رو درست نشون نمیده و حتی خطا میده یا چراغ های اسنواسپورت روشن میشه
          دوم اینکه حتی تو وضعیت پارک یا N ، ماشین استارت نمیخوره چون سلکتور پیام نادرستی رو به ای سی یو ارسال می کنه
          نکته قابل توجه اینکه حتی ممکنه این مشکلات ناگهان بوجود بیاد. یعنی شما صبح ماشین رو روشن می کند به محل کار میرید همه چیز درسته اما ظهر ناگهان میبینید ماشین استارت نمی خوره و حتی نمایشگر، وضعیت دنده ها رو درست نشون میده!

          به نظر من مشکل شما، از عدم تنظیم سلکتور نیست! پس پیشنهاد می کنم به تنظیمات سلکتور دست نزیند چون تنظیم کردنش داستان داره و وقت گیر.
          اما شاید با تنظیم کردن کابل ، مشکل لقی دسته دنده گرفته بشه

  4. سلام / با تنظیم کابل لقی گرفته نشد > اگه میشه بفرمایید از زیر ماشین چه طوری کابل رو تنظیم میکنند / با تشکر

  5. باسلام خدمت دوستان.من یه ۲۰۶ v9 دارم که یکی دوماه پیش تعمیر گیربکس کردم و بدون مشکلی کار میکرد.تا اینکه یه بار موتورش و با بخار شستیم و اصلا یادم نبود نباید موتور شویی بشه ماشین.خلاصه سلکتور داغون شد و عوض کردم.عصر که ماشین و گرفتم وقتی از دنده ۲ به ۱ میاد هنگام هرکت بدجور هرز گاز میخوره و یه تقه اساسی میزنه.خاستم ببسنم از تنظیم سلکتوره؟؟قبل اینکه عوض شه سلکتور این ادا رو نداشت.
    ممنون

    • سید حسین قائم مقام

      سلام دوست گرامی
      بعیده از تنظیمات سلکتور باشه اما بهتر اینه که دیاگ بزنید تا علت رو دقیق بهتون نشون بده.
      موفق باشید

  6. سلام، ممنون از راهنماییهای مفیدتون. من چند وقت پیش موتور شویی انجام دادم ( ۲۰۶ sd v9) و بعد از اون کم کم چراغ نمایشگر از کار افتاد و الان فقط یه خط رو نشون میده که طبق گفته شما سلکتور از کار افتاده ولی مشکل دیگه ای هم بوجود اومد در حالت عادی گیربکس تعویض دنده رو اجرا میکنه (با کمی کندی البته ) ولی من هر قدر تلاش میکنم به وسیله گاز دادن تغییری در وضعیت دنده (معکوس یا ..) به وجود بیارم هیچ اتفاقی نمی افته!! میخواستم سوال کنم؛ آیا با تعویض سلکتور این مشکل هم بر طرف میشه یا مشکل از جای دیگه ای هستش؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    • سید حسین قائم مقام

      سلام بر شما
      ببینید سلکتور فقط وظیفه داره وقتی شما دستوری رو از طریق دسته دنده اجرا می کنید اون رو به ECU منتقل کنه. اگر دنده در حالت D قرار میگیره و دنده ها یکی یکی عوض میشن اما دیر عوض میشن این مشکل نمیتونه از سلکتور باشه. باید دیاگ بزنید ببینید مشکل از کجاست. شاید گیربکس روی حالت اسنو (برقی) قرار گرفته و چون نمایشگرتون درست نشون نمیده شما متوجه نمیشید.
      درهر صورت دیاگ بزنید مطمئن تر متوجه میشید. ببرید جایی که دیاگ گیربکس اتومات ۲۰۶ رو داشته باشه
      موفق باشید

  7. با سلام
    چند روز قبل بعد از موتور شویی ۲۰۶ اتومات با این مشکلها روبرو شدم .
    ۱٫ هنگام باز کردن سوئیچ در حالت پارک نمایشگر دنده ابتدا D نمایش داده و بعد از آن یک خط افقی به همراه علامت اسپرت و یخبندان بهمرا یک صدای آلارم و بعد از چند ثانیه فقط یک خط افقی ( –) ظاهر و شفتن دنده در هر حالت قرار میگرفت هیچ تغییری در نمایشگر بوجود نمی آمد .
    ۲٫ وقتی ماشین در حالت D قرار میدادم ماشین حرکت میکرد اما نمایشگر هنوز دار حالت همان خط افقی (–) ولی در تمام مدت در دنده ۳ حرکت میکرد و به حالت دستی هم قرار میدادم هیچ فرقی در نمایشگر دنده و تغییر در دنده در گیر ماشین دیده نمیشد.
    ۳٫هنگام دنده عقب هم همچنان نمایشگر تغییر دیده نمیشد همان خط افقی بود.
    ۴٫ وقتی از حالت حرکت به حلت سکون و پارک میرسیدم دنده را در وضعیت پارک قرار میدادم باز همان خط افقی بود .
    ۵٫ وقتی ماشین را خاموش میکردم و سوئیچ را باز میکردم یک صدای ویز ممتد از قاب در پوش ساعت گیربکس به گوش میرسید تا وقتی که سوئیچ بسته شود .
    ۶٫ وقتی در حالت سکون و قبل از بسته شدن سویئچ دسته دنده را در هر حالتی بجز پارک قرار میدهم و سوئیچ را میبندم و بلافصله سویئچ را باز میکند صدای ویز ممتمد گیربکس قطع و نمایشگر بطور صحیح تما حالتهای دنده را نمایش میدهد تا وقتی که به حالت پارک میروم ناگهان نمایشگر ابتدا وضعیت D نمایش میدهد و بعد از چند ثانیه دوبار آلارم علامت برف و یخ و سپس فقط علامت خط افقی .

    من از راهنما شما استفاده کردم و داخل سلکتور دنده را بعد از باز کردن درپوش سلکتور . آنرا خشک کردم مقداری آب داخل آن بود اما هنوز اشکال سرجای خودش مانده . ولی هنوز سلکتور را تنظیم نکردم .
    سوال :
    اشکال از سلکتور است یا از تنظیم آن ؟
    برای تعویض سلکتور و باز کردن سوکت سلکتور مرا راهنمایی کنید زیرا در هیچ سایتی نحوه ی تعویض آنرا اشاره نکردن.

    • سید حسین قائم مقام

      سلام بر شما
      هر دو احتمال وجود داره که سلکتور درست تنظیم نباشه و یا خراب شده باشه. سوالی که مطرحه اینه که آیا ماشین در حالت P و N استارت میخوره و روشن میشه؟
      عوض کردن سلکتور هم بسیار ساده هست یک سوکت داره که اونو باز میکنید و سلکتور نو رو جایگزین میکنید. فقط تنظیمات سلکوتر کمی داستان داره که اول بار اولتون باشه کمی وقت گیر خواهد بود
      موفق باشید

  8. سلام جناب اقای قائم مقام

    چراغ دنده عقب (هیوندای ix55) روشن نمیشود. چراغ ها و سیم کشی ها سالم است. گفتند سلکتور باید تعویض شود. اما آنچه که شما توضیح دادید (استفاده از اهم متر) استفاده نکردند. میخواستم خواهش کنم این مشکل رو با چ کسی مطرح کنم. ترجیحا اگر سمت غرب تهران باشه بهتر می باشد. ممنون از توجهتون. امیدوارم سالم باشید و خداوند به دانش و کسب تان رونق ببخشد.
    چنانچه شخص فنی در این رابطه سراغ دارید ممنون میشم شمارشون رو بهم بدید. با سپاس از توجه دوستان. ۰۹۳۶۰۶۳۰۵۲۳

    • سید حسین قائم مقام

      سلام دوست عزیز
      استفاده از اهم متر برای تنظیم سلکتور سالم هست! اما وقتی سلکتور خراب باشه باید تعویض بشه و سلکتور سالم نصب و با این روش تنظیم بشه.
      غرب سراغ ندارم اما یک تعمیرکار گیربکس اتومات سمت استادحسن بنا (ورودی از رسالت) هست. بنده فقط تعریف ایشون رو شنیدم. خواستید آدرس رو تقدیم کنم.

      • سلام. ممنون از توجهتون.
        ممنون میشم شماره تماس تعمیرکار گیربکس اتومات( ix55) که گفتید بهم بدید

        • سید حسین قائم مقام

          سلام مجدد
          استاد حسن بنا
          خیابان ۱۶ متری دوم شمالی (منصوری به سمت شمال)
          خیابان لاهیجانی (اولین خیابان سمت چپ)
          وارد لاهیجانی که شدین نبش اولین کوچه سمت چپ یه تعمیرگاه هست.
          لطفا نتیجه رو اینجا برا بقیه بزارید
          موفق باشید

  9. سلام. ممنون از این دل پاکتون.
    حتما نتیجه را به سمع دوستان میرسانم

  10. سلام

    من یه ۲۰۶ sd تازه خریدم گیربکس اتوماتیک هیچ مشکلی نداره فقط گاهی که زیاد تو ترافیک رانندگی میکنم اگر ایست کامل کنم برای شروع حرکت تقه خیلی شدید میزنه . من نمیدونم روغن گیربکس رو نفر قبلی چه زمانی عوض کرده ؟؟؟
    اگر روغن عوض بشه امکان داره درست بشه ؟ اگر نشد چکار باید کرد ؟؟؟؟؟؟؟

    • سید حسین قائم مقام

      سلام بر شما
      تقه در ترافیک شدید و زمانی که دمای آب موتور بالا مییره طبیعیه اما نباید بزارید اتفاق زیاد رخ بده. سیستم خنک کننده شامل فن و رادیاتور رو چک کنید. حتما فن دور تند و کند رو چک کنید که سالم باشه.

      در مورد روغن گیربکس هم حداکثر هر ۴۰هزار کیلومتر باید ۳ لیتر تعویض بشه. با مالک قبلی تماس بگیرید و سوال کنید! چون راه دیگه ای برای مطمئن شدن نیست! مخصوصا اینکه روغن رو باید اسو اصل بریزید که حدود حدود ۲۵۰ هزار تومن هزینه داره براتون!

      این تقه معمولا به دمای گیربکس مربوطه اما اگر روغن زیاد کارکرده باشه هم تعویضش در روانتر کار کردن گیربکس بی تاثیر نیست.

      موفق باشید

  11. با درود بر شما
    بنده یه ۲۰۶ اتومات دارم ۱۰ روز قبل پیش تعمیرگاه دوستم رفتم تا روغن گیربکس و تعویض کنه که اون بنده خدا ۴ لیتر روغن در گیربکس ریخته بود.وقتی گفتم یه لیتر اضافه ریختی گفت مشکلی پیش نمیاد خیالت راحت باشه.دو روز بعد تو اتوبان ساوه یهویی ماشیه خاموش کرد و متوجه شدم کلی روغن از گیربکس خارج شده .روغن از قسمت بالای گیربکسس بیرون زده بود.مشکلی که الن دارم اینه که دنده به حالت دستی نمیره و در حالت D روی دنده ۳ ثابت میمونه.ور حالت خلاص وپارک و دنده عقب مشکلی نداره.به نظرتون ایراد از سلکتوره یا مشکل از جایی دیگه س.با تشکر.

    • سید حسین قائم مقام

      سلام بر شما
      ماشین باید دیاگ بخوره تا علت خطا مشخص بشه.
      سوالی که دارم اینه که آیا چراغهای اسنو و اسپورت هم روشن میشه؟
      آیا وقتی ماشین رو روشن میکنید و در D قرار میدید صدای تقه شدیدی میشونید؟
      آیا اول که ماشین رو در D قرار میدید درسته و مثلا بعد از کدت زمانی یا طی کردن مسافتی این اتفاق رخ میده؟

      • مهندس جان هیچ گونه صدای تقه یا ضربه ای گیربکس نداره.در شروع حرکت علامت اسنو و اسپرت چند بار چشمک میزنن و بعد قطع میشن.همه چی عادیه فقط در دنده ۳ ثابته و روی حالت دستی نمیره

  12. سلام
    ۲۰۶ تیپ ۶ وقتی درجا دنده از n به d میاد یه تقه داره و همینطور به r منتها خفیف تر تو حرکت به هیچ عنوان تقه نداره
    مشکل از کجا میتونه باشه؟

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *