صفحه اصلی / فرهنگی و آموزشی / خستگی کمتر در رانندگی
در هنگام تصادف چه باید کرد؟

خستگی کمتر در رانندگی

اولین درسی که یک معلم رانندگی آموزش می‌دهد، نکات اساسی مربوط به ایمنی در رانندگی است و یکی از نخستین موارد، طرز نشستن روی صندلی راننده است. در این مطلب نشستن صحیح پشت فرمان اتومبیل را بررسی می کنیم.

  احساس راحتی
اول از همه، هنگام نشستن، باید کاملاً احساس راحتی کرد، گردن و پشت باید تکیه‌گاه کاملاً مناسبی داشته باشند. این کار باعث می‌شود تا ضمن این‌که بخش‌های بدن در هنگام تصادف، از آسیب در امان بمانند، از مشکلات فیزیکی بدن در طولانی ‌مدت نیز اجتناب شود. تکیه ندادن و راحت نبودن در صندلی، سبب احساس ناراحتی و درد در ناحیه پشت می‌گردد. نکته مهم این‌که هنگام رانندگی، باید عضلات بدن در وضعیت نرمال قرار داشته باشند.

  دید مناسب و تنظیم صحیح آینه‌ها
یکی از موارد اساسی، دید مناسب راننده است، به این معنی که راننده با توجه به آینه‌ها و همچنین نمای روبرو، از کلیه وقایع اطراف خودرو، آگاه شود. آینه‌ها باید دید مناسبی را برای شما از اطراف خودرو ایجاد کنند و باید با توجه به وضعیت صندلی راننده، تنظیم شوند. تنظیم آینه‌ها نیز به گونه‌ای است که کمترین فشار و کشیدگی برای دیدن اطراف برای راننده ایجاد شود. تنها همین تنظیم مناسب آینه‌ها کافی است تا در مسافرت‌های طولانی، چشم‌ها کمتر دچار خستگی شوند. برای ایمنی بیشتر در سفر، بهتر است هر چند وقت یک‌بار، تنظیم آینه‌ها، دوباره انجام شود.

  سلامت ستون فقرات
ستون فقرات دارای سه انحنای طبیعی است. قوس پایینی که به سمت جلو تحدب دارد وزن تنه را تحمل می کند و کمردرد بیشتر در این محل احساس می‌شود. طبق اصول ارگونومی و توصیه‌های متخصصین، در هنگام نشستن باید این ناحیه کاملا توسط تکیه گاه صندلی حمایت شود به طوری که پشت کاملا به تکیه گاه چسبیده و نشیمنگاه روی صندلی قرار گیرد.

پرهیز از فشار و جمع‌کردن عضلات
پاها باید به گونه‌ای قرار گیرند که کمترین فشار در ناحیه ران ایجاد شود و همچنین، کشیدگی در عضله پشت ساق پا ایجاد نشود. پاها باید تا حدّ ممکن در وضعیت ۹۰ درجه و از بدن باز شده باشند، ضمن اینکه، پاها باید براحتی بتوانند به پدال‌ها برسند و نیازی به جمع کردن و کشیده شدن بیش از حد عضلات بوجود نیاید. همچنین برای ارتباط دست‌ها با غربیلک فرمان نیز، باید همین شرایط برقرار شود. دست‌ها نباید خیلی دور یا خیلی نزدیک به فرمان باشند. رانندگی با دستان منقبض، می تواند در هنگام بروز تصادف، ‌شدت جراحات را افزایش دهد. دست‌ها ضمن این که باید حالت افقی داشته باشند، باید در وضعیتی راحت قرار بگیرند.

انجام حرکات کششی
وقتی می‌خواهیم سوار اتومبیل شویم اول داخل صندلی نشسته و سپس پاها را به سمت داخل بچرخانیم. هنگام خارج شدن نیز اول پاها را خارج کنیم و سپس بدن را بیرون ببریم. قبل و بعد از رانندگی، اجسام و لوازم سنگین، بلند نکنیم. چند دقیقه به بدن خود استراحت دهیم و با کمی کش و قوس، فشار را از بدن خارج نماییم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *