صفحه اصلی / اخبار خودرو / داتسون، گزینه جدیدی برای خودروسازان ایران

داتسون، گزینه جدیدی برای خودروسازان ایران

برخی منابع از مذاکرات دو شرکت ایران‌خودرو و پارس‌خودرو با شرکت نیسان برای تولید برند داتسون در ایران خبر داده‌اند. مدیرعامل ایران‌خودرو در سومین همایش صنعت خودرو در سخنرانی خود از ششمین شریک خودرویی این شرکت سخن گفت اما نه نامی از این شریک آورد و نه حتی انتخاب آن را تاکنون قطعی دانسته است.

2015 Datsun on-DO

۲۰۱۵ Datsun on-DO

هاشم یکه زارع اگرچه از ششمین شریک ایران‌خودرو نام نبرده اما در پاسخ به خبرنگاری گزینه نیسان برای همکاری را هم رد نکرده است. این نشانه‌ها به زبان دیگر، اعلام آمادگی ایران‌خودرو برای همکاری شرکت‌های خارجی است و یکه زارع با این رفتار، راه را برای شراکت با ایران‌خودرو باز گذاشته است.

Datsun GO

Datsun GO

هم‌اکنون احتمال ورود نیسان داتسون ژاپن به ایران افزایش یافته است اما قیمت پایین و رقابت این محصول با قیمت پایینش با برخی محصولات مانند تیبا، ورود و قیمت این محصول در ایران را در پرده ابهام نگه می‌دارد.

Datsun GO 2014

Datsun GO

یک منبع آگاه از مذاکرات فشرده خودروسازان ایرانی با نیسان ژاپن به اقتصادنیوز خبر داد و امکان ورود و ساخت محصولاتی مانند نیسان جوک و داتسون را که محصولات رقیب رنو در ایران هستند را هم امکان‌پذیر دانست.

2015 Datsun on-DO Interior

۲۰۱۵ Datsun on-DO Interior

رنو ۴۴ درصد سهام نیسان را در اختیار دارد و قصد دارد چندین محصول جدید ازجمله کلیو و کپچر و خودرو ارزان کوئید را با قیمت ۲۵ میلیون تومان در ایران تولید کند. حال احتمال حضور نیسان شریک شرکت رنو درست در همان بخش در بازار کمی گیج‌کننده است.

2015 Datsun on-DO Interior
پیمان کارگر مدیر خاورمیانه رنو و مدیرعامل رنو ایران در پاسخ به این پرسش اقتصادنیوز که در آینده وضعیت شریک رنو شرکت نیسان در ایران چگونه خواهد بود؟ توضیح می‌دهد: نیسان هم به‌موازات رنو در حال مذاکره با طرف‌های ایرانی است و می‌خواهند در صنعت خودرو ایران سرمایه‌گذاری کنند. در اتحاد رنو نیسان مشکلی برای رقابت درونی نیست. ما آماده رقابت با شریک خود نیسان هم در بازار ایران هستیم. هم‌اکنون رنو با کپچر و نیسان جوک در جهان در بسیاری از بازارها رقابت می‌کند.

Datsun GO-Cross concept

Datsun GO-Cross concept

البته حضور محصولات نیسان به‌غیراز چالش با رنو مشکل دیگری هم دارد و آن مدیران صنایع خودروسازی در ایران و همکاری این شرکت‌ها با شرکای چینی است.

Datsun redi-GO Concept

Datsun redi-GO Concept

نیسان داتسون هم‌اکنون قیمتی در حدود ۶ هزار دلار دارد که این قیمت امکان تولید این خودرو را با قیمت بین ۳۰ تا ۳۵ میلیون تومان با داخلی سازی مناسب در ایران فراهم می‌کند. قیمتی که به‌احتمال‌زیاد بازار خودروسازان ایران را کاملاً بر هم خواهد زد. این خودرو همچنین می‌تواند رقیب سرسخت رنو کوئید و خودرو رنو ساندرو باشد.

Datsun Go+ MPV

Datsun Go+ MPV

رنو کوئید با قیمت ۵ هزار دلار قرار است ۲۵ میلیون تومان توسط رنو در ایران تولید شود حال اگر داتسون هم وارد بازار شود و بتواند قیمت نزدیکی با کوئید داشته باشد رقیب جدی این خودرو خواهد بود. از طرفی به دلیل فنّاوری و طراحی جدید بسیاری از خریداران خودروهایی مانند پراید، تیبا، پژو ۲۰۶ و بسیاری از خودروهای چینی هم به دنبال خرید یک خودرو شهری خوب و کم‌مصرف هستند که به سمت خرید این خودرو خواهند رفت که این عامل بازار خودرو ایران را دچار تحول می‌کند به همین دلایل عده‌ای معتقدند ممکن است مقاومت‌هایی در این راه صورت گیرد.

Renault KWID

Renault KWID

البته نیسان داتسون با توجه به قیمت ارزانش می‌تواند یکی از بهترین خودروهای برای تولید در ایران با قیمت مناسب برای قشر متوسط باشد.

برای خیلی از ایرانی‌ها خودرو ژاپنی داتسون خاطره‌انگیز است. خودرویی که مدت‌ها در گروه نیسان خبری از آن نبود اما حدود سه سال است که شرکت نیسان ژاپن دوباره این برند را احیا کرده است.

در گروه نیسان خودروهایی که قیمت بالایی دارند با نشان اینفینیتی عرضه می‌شوند و خودروهای بسیار ارزان‌قیمت با نشان داتسون وارد بازار می‌شوند. هم‌اکنون این خودرو در بازارهای هند، اندونزی، روسیه و آفریقای عرضه می‌شود. قیمت این محصول از حدود ۶ هزار دلار شروع می‌شود.

سابقه خودروسازی داتسون به ۱۹۱۴ میلادی برمی‌گردد. سه حرف دات حرف اول فامیل سه مهندس است که با رؤیای ساخت یک خودروی تمام ژاپنی شرکتی تأسیس کردند که در سال ۱۹۳۳ به مالکیت نیسان درآمد. نیسان تا اوایل دهه هشتاد از این برند استفاده می‌کرد و موفقیت زیادی در حضورش در بازار آمریکا داشت.

حالا نیسان می‌خواهد داتسون این موفقیت را برایش در بازارهای جدید به ارمغان آورد. همان موفقیتی که داچیا با خودروهای ارزان خود برای رنو به دست آورده است.
شرکت نیسان در سال ۹۹ میلادی با فروش ۴۴ درصد سهامش به رنو زیرمجموعه گروه رنو نیسان شد.

کارلوس گون مدیر گروه رنو-نیسان می‌گوید هدف داتسون «جلب نظر جوانانی است که می‌خواهند اولین ماشین خود را بخرند و هدفشان داشتن بیشترین امکانات با قیمت دست‌یافتنی است.»

قیمت خودرو حدود شش هزار دلار است و خریداران یک انتخاب بیشتر ندارند. یک هاچ‌بک که از نیسان میکرا، کوچک‌ترین مدل نیسان در بازار اروپا، کمی بزرگ‌تر است. موتور خودرو ۱. ۲ لیتری بنزینی با قدرت ۶۷ اسب بخار است و جعبه‌دنده پنج سرعته دستی دارد.

در ساخت داخل خودرو از مواد مرغوب استفاده نشده است و طراحی داخل خودرو هم چندان جذاب نیست؛ اما امکاناتی که در اختیار راننده است به‌هیچ‌وجه ابتدایی نیست. داشبورد دیجیتال، رادیوپخش با امکان ارتباط از طریق USB یا اتصال MP3 پلیر، کولر و دو شیشه جلوی برقی به‌طور استاندارد روی خودرو نصب شده است.

Datsun GO dashboard

Datsun GO dashboard

در این بین چالش دیگر برای گروه رنو نیسان رقابت داخلی بین دو خودرو لوگان و ساندرو از داچیا و گو از داتسون است. لوگان که در ایران با نام تندر ۹۰ و با آرم رنو عرضه می‌شود در بازار اروپا حدود ۷ هزار یورو قیمت دارد. حال‌آنکه داتسون گو از لوگان ارزان‌تر است و این تفاوت ممکن است بازار هر دو خودرو را به نفع خودرو دیگر به خطر اندازد.

Datsun GO interior
البته خودرو داتسون هاچ‌بک و کوچک‌تر از تندر ۹۰ بوده و به نمونه بدون صندوق تندر ۹۰ با نام ساندرو نزدیک است هم‌اکنون البته چالش رنو نیسان در بازار ایران که شاید سبب شود داتسون پایش به ایران باز نشود تولید ساندرو در شرکت پارس‌خودرو است. پارس‌خودرو هم‌زمان نماینده نیسان نیز هست و شاید مدیریت رنو بر نیسان سبب شود پای داتسون ارزان‌قیمت به ایران باز نشود.

Datsun GO taillight
داتسون گو البته اگر در بازار خودرو ایران هم عرضه شود آینده خوبی را می‌توان برای آن متصور بود چراکه می‌توان این خودرو را با داخلی سازی حدود ۵۰ درصد، در حدود قیمت تیبا به فروش رساند.

رقیب دیگر داتسون در جهان رنو کوئید است. رنو کوئید توسط رنو در هند معرفی شده و قرار است در این کشور برای اولین بار با درصد ساخت بالا و در حدود ۹۸ درصد تولید شود. این محصول بر روی پلت‌فرم جدید CMF-A رنو طراحی شده است.

رنو کوئید یک خودرو مینی کراس‌اوور است. خودروهای کراس‌اوور معمولاً خودروهای شبه شاسی‌بلندی هستند که روی پلت‌فرم خودروهای هاچ‌بک یا سدان توسعه پیدا می‌کنند.

Renault KWID

Renault KWID

ازنظر طراحی داخلی خودرو کوئید طراحی بسیار ساده‌ای دارد ولی با توجه به پنل میانی و قرار گرفتن یک ال سی بزرگ و سیستم مرکزی مالتی مدیا می‌توان این خودرو را پرچم‌دار خودروهای ارزان که نیم‌نگاهی هم به دیجیتالی شدن خودروها دارند دانست. مواد بکار رفته در داخل این خودرو از پلاستیک ارزان مانند خودرو تیبا و پراید در ایران است.

موتور این خودرو هم همانند خودرو ماتیز سه سیلندر و دارای حجم ۸۰۰ سی‌سی یعنی نصف خودرو تندر ۹۰ است. این موتور ۵۸ اسب بخار قدرت تولید می‌کند؛ که ۵۰ اسب بخار کمتر از تندر ۹۰ است.

Renault KWID
به‌اشتباه برخی در بازار ایران گمان می‌کنند این خودرو در ایران جایگزین تندر ۹۰ خواهد شد اما کوئید با موتوری با ۵۰ اسب بخار قدرت ضعیف‌تر و یک سایز کوچک‌تر بدنه، رقیب جدی برای جایگزینی پراید و تیبا است.

Renault KWID
رنو کوئید قرار است توسط رنو در ایران با قیمت ۲۵ میلیون تومان تولید شود. خودرو داتسون اما محصولی است که بین رنو کوئید و تندر ۹۰ (ساندرو) قرار می‌گیرد.

Datsun GO front
قدرت موتور داتسون حدود ۲۰ اسب بخار از کوئید قوی‌تر و ۳۰ اسب بخار از تندر ۹۰ و ساندرو ضعیف‌تر است. قدرت موتور داتسون چیزی شبیه پژو ۲۰۶ تیپ دو است برای همین شاید بسیاری از مشتریان ایران که می‌خواهند کوئید ارزان‌قیمت بخرند پولشان را جمع کنند تا داتسون بخرند و بسیاری از افرادی هم که می‌خواهند ساندرو بخرند کیفیت و برند ژاپنی را به قدرت موتور بیشتر خودرو فرانسوی ترجیح دهند. پس اگر ورود این خودرو چنین برای رنو در ایران دردسرساز باشد پس تکلیف خودروهای چینی و یا برخی محصولات مانند پراید و تیبا چه خواهد بود؟ شاید همین عامل ورود داتسون به ایران را سخت کند.

2016 Fiat mobi

۲۰۱۶ Fiat mobi

البته نیسان داتسون به‌غیراز رنو کوئید یک رقیب دیگر هم در جهان دارد. محصول ارزان‌قیمت جدید شرکت فیات با نام موبی که تولیدش در برزیل شروع شده هم از رقیبان احتمالی این خودرو در ایران می‌تواند باشد هم‌اکنون ایران‌خودرو مذاکراتی را هم با فیات در حال پیگیری دارد.

نویسنده: امین آزاد-اقتصادنیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *