صفحه اصلی / فرهنگی و آموزشی / دلایل اصلی تصادفات رانندگی در جاده ها

دلایل اصلی تصادفات رانندگی در جاده ها

دنیای خودرو : دلایل اصلی تصادفات رانندگی در جاده ها

رنگ خودرو، ساعت تردد، روشن بودن چراغ اتومبیل در روز، پوشیدن کفش پاشنه بلند یا دمپایی و … تا چه میزان در بروز تصادفات تاثیر دارد؟!

آیا می‌دانید آمار تصادف در روزهای «عادی و کاملاً آفتابی» به مراتب بیشتر از روزهای «بارانی یا برفی» است؟
آیا می‌دانید کدامیک از زنان راننده بیشتر از دیگر خانم‌ها تصادف می‌کنند؟
آیا می‌دانید عطسه در هنگام رانندگی، احتمال تصادف را بالا می‌برد؟

دلایل اصلی تصادفات رانندگی در جاده ها

شاید باور کردنی نباشد ولی نگاهی گذرا و اجمالی به تصادفات رخ داده در کشور نشان می‌دهد که بیشترین تصادفات منجر به جرح و مرگ، توسط رانندگان‌ «مجرب» و «باسابقه» رخ داده است؛ این بدان معنا است که داشتن گواهینامه و آنچه همگان از رانندگی می‌دانند، نمی‌تواند پشتوانه محکمی در برابر حوادث در کمین رانندگان باشد؛ از این رو توجه به آنچه بسیاری از رانندگان، از آن بی اطلاعند و در عین حال نکات کلیدی و مهمی را در بر دارند، به مثابه تجهیز شدن به ابزار کارآمد دانش است؛ ابزاری که در کارآمدی آن قطعاً هیچ شک و شبهه‌ای وجود ندارد.

۱- تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که با افزایش هر ۵ کیلومتر بر ساعت، احتمال بروز تصادف برای خودرویی که با ۶۰ کیلومتر بر ساعت می‌راند، ۲ برابر می‌شود.

۲- تحقیقات نشان داده که خودروهای با رنگ نقره‌ای، به دلیل قابلیت بهتر رویت از سوی رانندگان وسائل نقلیه دیگر و حتی عابرین پیاده، کمتر تصادف می‌کنند.

۳- به طور متوسط افزایش سرعت بیش از سرعت مطمئنه و به ازای هر یک کیلومتر بر ساعت، ۵ درصد بر احتمال بروز تصادف منجر به فوت می‌افزاید و در عین حال، ۳ درصد بر مصدومیت سرنشینان اضافه می‌کند.

۴- خطر برخورد شما با عابر پیاده و مرگ وی، با افزایش سرعت خودرو از ۳۰ به ۵۰ کیلومتر بر ساعت، ۸ برابر می‌شود.

۵- تحقیقات علمی انجام شده اثبات کرده است که حرکت با چراغ روشن در روز، می‌تواند به کاهش ۱۰ الی ۱۵ درصدی تصادفات بیانجامد.

۶- آزمایش‌های انجام شده نشان داده است که در هنگام بروز بحران در رانندگی، استفاده از کفش‌های مناسب این امکان را به راننده می‌دهد که در زمانی معادل «نیم ثانیه» عکس العمل مناسب نشان دهد و پایش را از روی پدال گاز بر روی پدال ترمز بفشارد ولی همین آزمایشات مشخص کرده‌اند که استفاده از کفش‌های «پاشنه‌بلند»، «چکمه‌های بلند» و «دمپایی» زمان عکس العمل راننده را طولانی‌تر کرده و زمان فشار پا بر روی پدال ترمز به دنبال رها کردن پدال گاز را از ۰٫۵ ثانیه به «۰٫۷» افزایش می‌دهد.

۷- خطر تصادفات وابسته به خستگی شبانه، ۱۰ برابر بیشتر از روز است.

۸- طبق تحقیقات به عمل آمده، از زمان تصمیم گیری برای توقف خودرو در سرعت ۴۰ کیلومتر بر ساعت «۱۹ متر»، در سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت «۵۸ متر» و در سرعت ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت، «۱۵۳ متر»، مسافت طی می‌شود تا خودرو کاملاً متوقف شود.

۹- بر اساس شواهد به دست آمده، رانندگانی که از تلفن همراه در هنگام رانندگی استفاده می‌کنند، ۴ بار بیش از دیگر رانندگان در معرض خطر تصادف قرار دارند؛ این در حالی است که تحقیقات محققان نشان داده است که استفاده از نلفن همراه، زمان واکنش راننده به اتفاقات پیرامونی خود را از ۰٫۶ ثانیه به ۱٫۴ ثانیه افزایش می‌دهد و این یعنی خطر!

۱۰- هر اندازه سرعت خودرو بیشتر شود، مسافت خط ترمز نیز به صورت نمایی افزایش می‌یابد، به این معنا که اگر سرعت ۲ برابر شود، خط ترمز ۴ برابر می‌شود.

۱۱- آهنگ مرگ و میر رانندگی در ساعت ۶ تا ۸ صبح،‌ ۲ برابر دیگر ساعات شبانه روز است.

۱۲- قدرت بینایی راننده در شب،‌ یک ششم روز است.

۱۳- خیره شدن به نور خودروهای عبوری روبرویی، بینایی را به مدت ۹ ثانیه مختل می‌کند.

۱۴- پژوهش‌ها نشان می‌دهد که به دلیل کُند شدن اعمال فیزیولوژی بدن در زنان بارداری که ۵ ماه از بارداری آنها می‌گذرد، احتمال بروز تصادف برای این زنان در هنگام رانندگی وجود دارد و رانندگی این افراد در ۶ هفته آخر بارداری، همراه با کاهش کنترل و تسلط آنها بر وسیله نقلیه‌شان است.

۱۵- تحقیقات نشان داده است که عطسه زدن به عنوان یک عمل غیرارادی و تا حدود زیادی اجتناب ناپذیر، در هنگام رانندگی تاثیر بسیاری در بالا رفتن احتمال تصادف دارد و از این رو توصیه می‌شود تا رانندگان در هنگام عطسه، به آرامی پای خود را از روی پدال گاز بردارند و فرمان را آرام‌تر بگیرند چراکه محکم گرفتن فرمان در هنگام عطسه، می‌تواند باعث انحراف خودرو شود.

۱۶- انتقام گیری،‌ تلافی کردن و پاسخ مشابه به رفتار ناشایست رانندگان دیگر از عوامل موثر در بروز تصادفات است به طوریکه پژوهشگران دریافتند، ۶۷ درصد مرگ و میرهای ناشی از تصادفات رانندگی و ۳۳ درصد جراحت‌های ناشی از این تصادفات، بر اثر پرخاشگری رانندگان است.

۱۷- ۸۴ درصد از تصادفات رانندگی رخ داده در کشورمان، در روزهای «معمولی و کاملاً آفتابی»، ۷ درصد در روزهای «بارانی»، ۶ درصد در هوای «ابری» و یک درصد در «وضعیت برفی» به وقوع پیوسته است.

۱۸- آمار تصادفات بین راهی در ایران نشان می‌دهد، در بروز تصادفات، عامل «طراحی» به میزان ۲ درصد، «وسیله نقلیه» ۱۳ درصد، «جاده» ۲۲ درصد و «عامل انسانی» ۶۳ درصد نقش دارند.

۱۹- گوش دادن به صدای عادی رادیو در هنگام رانندگی باعث می‌شود تا واکنش راننده در هنگام بحران، با تاخیر ۰٫۸ ثانیه‌ای مواجه شود و این در حالی است که زمان رفلکس راننده به بحران‌ها در شرایط مطلوب، ۰٫۷۵ ثانیه است.

۲۰- پژوهشگران مرکز پژوهش حمل و نقل انگلستان دریافتند که خطای ادراکی (کم اهمیت پنداشتن خطر و بیش از واقعیت پنداشتن توانایی)، عامل موثر در بروز ۳۰ درصد از تصادفات رانندگی است.

و اما چند آمار مهم تصادفات در کشورمان:

۶۵ درصد تصادفات جاده ای در فاصله ۳۰ کیلومتری شهرها رخ میدهد! پس می بایست در فاصله نزدیک شهرها اولا با دقت بیشتری رانندگی نماییم و ثانیا از رانندگی با حالت خستگی و خواب آلودگی به شدت پرهیز نماییم! بیشتر افرادی که در نزدیکی شهرها تصادف کرده اند قصد داشته اند در اولین آبادی استراحت نمایند!

بیشترین تصادف بین ساعات ۱۲ تا ۱۸ و بیشترین واژگونی‌ها بین ساعات ۱۲ تا ۱۶ رخ میدهد؛ به همین دلیل توصیه می‌شود رانندگان بعد از صرف غذا و نوشیدنی‌هایی مانند دوغ و لبنیات، حتما ابتدا استراحت و سپس رانندگی نمایند.

طبق آخرین آمارهای تحلیلی، ۶۳ درصد تصادفات در جاده های اصلی و پیک تصادفات در ساعت ۱۲ ظهر و ۸ شب رخ داده است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *