صفحه اصلی / فرهنگی و آموزشی / دو اصل مهم جهت هدایت اتومبیل
در هنگام تصادف چه باید کرد؟

دو اصل مهم جهت هدایت اتومبیل

دنیای خودرو : دو اصل مهم جهت هدایت اتومبیل

رانندگی یک مبحث است توقف مبحثی دیگر. در خصوص نحوه رانندگی صحیح مطالب بسیاری نگاشته شده و برنامه های مختلف تلوزیونی ساخته است. متاسفانه به آن اندازه که به مقوله رانندگی پرداخته شده، به مقوله توقف که همراه و در کنار رانندگی است توجهی نشده است. نوع و محل توقف از اهمیت بالایی برخوردار است. به طوری که توقف نا صحیح یک خودرو، گاه می تواند کیلومترها ترافیک به راه بیاندازد. سوال مهم اینکه آیا فقط در محل هایی که تابلو توقف ممنوع دارد نباید توقف کرد؟

در ادامه، برخی محل هایی که نباید توقف کنیم را برمی شمریم.

۱- جلو درب منازل یا پارکینگ دیگران حتی برای یک لحظه: اصلا نمی دانیم چه کسی در این منزل زندگی می کند و چه زمانی قصد خروج از منزل دارد. حتی نمی شود صد در صد اطمینان داشت که ساکن این منزل، در همین چند لحظه، کار ضروری نداشته باشد. پس توقفی هر چند کوتاه در مقابل درب منازل و پارکینگ های سایرین، کاری ناپسند می باشد، حتی اگر تابلو پارک مساوی پنچری نصب نشده نباشد.

۲- توقف دوبله: علاوه بر مشکلاتی که در بند ۱ عنوان شد، موجب ایجاد اختلال در تردد سایر خودروها نیز می گردد.

۳- توقف در سر کوچه ها: در نظر بگیرید از یک خیابان فرعی یا کوچه قصد ورود به خیابان اصلی دارید. اگر در ابتدای ورودی اصلی، یا در لاین کُند رو، خودرویی پارک شده باشد شما مجبور خواهید بود در همان ابتدای ورودتان، وارد لاین دوم شوید. در این صورت سایرین به شما راه نمی دهند و خطر برخورد وجود دارد. در بهترین حالت، ورود شما باعث ایجاد اختلال در نظم حرکت سایر خودروها خواهد شد.

۴- توقف بعد از تصادفات بدون جرح: در هنگام برخورد دو خودرو با هم، اگر اتفاقی برای کسی رخ نداده و نیازی به حضور آمبولانس برای انتقال مصدوم به بیمارستان نیست، شما می توانید خودروهایتان را به کناری منتقل کنید. خوشبختانه در قانون جدید، تا سقف ۵ میلیون تومان خسارت، نیازی به حضور و کروکی پلیس هم نیست. پس منتظر چه هستید. اول خودرو را به کناری هدایت کنید به طوریکه مزاحمتی برای تردد سایرین نداشته باشد. آنگاه اگر شیشه خورده ای که بر اثر شکستن چراغ ها بر روی زمین ریخته جمع آوری کنید، سپس در خصوص تصادف با یکدیگر بحث کنید. دو نفر به هم زده اند! باور کنید بقیه مردم گناهی نکرده اند که باید در راه بندان حاصل از تصادف دو نفر دیگر گیر بیفتند و لاستیک های آنها در اثر عبور از روی شیشه خورده ها دچار آسیب شود.

۵- توقف بعد از هر تقاطع: این نوع توقف بیشتر شامل حال مسافرکشان عزیز و زحمت کش می شود. گاهاً دیده شده این عزیزان، بعد از رد کردن چراغ سبز، برای سوار یا پیاده کردن مسافر، در همان نقاط اولیه بعد چهار راه توقف می کنند به طوری که موجب ایجاد اختلال در تردد سایر خودروهایی که چراغشان همچنان سبز است می شود.

۶- توقف در هرجایی که حقوق سایرین رعایت نشود: علاوه بر موارد فوق، در هر جایی که حقوق سایر هموطنان رعایت نشود، توقف ممنوع است.

نکته قابل توجه این که واقعا قرار نیست با ماشین تا جلو درب هر مکانی که کار داریم برویم. پارک کردن اتومبیل در مکانی مناسب که کمی با محل مورد نظر ما فاصله دارد موجب می شود کمی پیاده روی کنیم و در عین حال، آسایش سایرین هم حفظ شود. البته مطمئنا عده ای در پاسخ به این پیشنهاد می گویند که کار دارند و عجله دارند و حتما می بایست کارشان را انجام دهند. در پاسخ به این افراد فقط باید سکوت کرد چون این افراد همیشه کار دارند و کار خودشان را به رعایت حقوق سایرین ترجیح می دهند.

نویسنده: سید حسین قائم مقام
منبع: روزنامه قدس – ویژه نامه بازار خودرو قدس – چهار شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۴

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *