چندی پیش در خبرها از برنامهریزی برای تولید خودرویی جدید در یکی از سایتهای ایرانخودرو خبر داده شده بود. بر اساس اخبار، قائممقام سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی اعلام کرد: “امکان تولید ۱۰ هزار دستگاه خودروی بومی با برند اروپایی MG۳۶۰ محصول انگلستان به بازار مصرف تا ۱۸ ماه آینده میسر شد.”
roewe 360
غلامعلی راستی در جلسه تبادلنظر با شرکای داخلی و خارجی تولید خودرو بومی در استان از امکان اشتغالزایی دو هزار نفر با اجرای این طرح خبر داد. وی افزود: در این توافق مقدمات تولید خودروی MG360 محصول انگلستان با استاندارد یورو ۵ و مشارکت شرکت خودروسازی شانگهای موتور چین و ایرانخودروی آذربایجان در استان فراهم شد. این مسئول شرط موافقت با این طرح را بهرهگیری از توان تولیدکنندگان داخلی بهخصوص قطعهسازان استان و داشتن قابلیت صادراتی محصول تولیدی عنوان کرد و افزود: باید ترتیبی اتخاذ شود تا اغلب قطعات مورد نیاز این خودرو بهشرط رعایت استانداردهای اروپایی در داخل کشور تولید و تأمین شود. راستی با اشاره به میزان ۵۰ درصدی مشارکت طرفین در این طرح اضافه کرد: بازار بزرگ داخل کشور و منطقه توجیهپذیری تولید خودرو باکیفیت در استان را دوچندان میکند و صادرات خودروی تولیدی بعد از مرحله تولید و تأمین بازار داخلی مورد تأکید مقامات استان است. وی به زیرساختهای موجود صنعت خودروسازی در استان اشاره کرد و افزود: امکانات و زیرساختهای لازم نظیر نفت، گاز، پتروشیمی، معادن و بهخصوص واحدهای تولیدی و قطعهسازان بنام در منطقه وجود دارد و نهایتاً بومیسازی محصول تولیدی به دلیل بعد مسافت و انتقال قطعات از کشور چین به ایران مقرون بهصرفهتر خواهد بود.
این مسئول وجود منطقه آزاد ارس و بهرهگیری از مزیتهای آن مانند ورود ماشینآلات و انبار کردن قطعات یدکی مورد نیاز، همچنین امکان صادرات محصول تولیدی نهایی به همراه رفع تحریمها و گشایش سوئیفت توسط بانکهای ایرانی را از دیگر مزایای استان برای سرمایهگذاری نام برد.
راستی گفت: تحقق تولید خودروی یاد شده در استان در چند مرحله واقع خواهد شد و با بررسی بازار مراحل جوشکاری و نقاشی بدنه نیز در استان قابل انجام است که این موضوع به کاهش قیمت تمام شده منجر خواهد شد.
با توجه به این خبر، بر آن شدیم تا نگاهی به این تازهوارد بیاندازیم و از ویژگیهای این خودروی جدید آگاه شویم.
MG6 Facelift 2016
ام جی یک برند باسابقه و قدیمی انگلیسی است که فعالیت خود را از سال ۱۹۲۴ آغاز کرد و پس از چندین بار تغییر در مالکیت، در نهایت به سایک موتور چین (شرکت خودروسازی شانگهای) رسید. سایک موتور پس از در اختیار گرفتن برند ام جی، بخشی از حق اختراعات و مدلهای یک کمپانی ورشکسته دیگر انگلیسی، یعنی Rover را نیز خریداری کرد و برندی با نام Roewe را تأسیس نمود که هدف آن ادامه راه Rover بود. از آنجا که Roewe نام شناختهشدهای برای سایر ممالک جهان نبود، سایک موتور تصمیم گرفت تا از این نام تنها در بازار داخلی چین استفاده کرده و برای صادرات محصولات این برند، از برند ام جی که در جایجای جهان شناخته شده بود، استفاده کند.
بدین ترتیب محصولات Roewe با نامام جی در بازارهای مختلف جهان و از جمله در کشور ما عرضه گردید. مدلهای Roewe 550 و Roewe 350 که پیش از این با نامهای MG 550 و MG350 به صورت وارداتی وارد بازار کشورمان شده بودند، از این دسته بودند. البته لازم به ذکر است که مهندسی MG و Roewe بسیار نزدیک به یکدیگر میباشد و از نظر فنی تفاوت چندانی بین محصولات آنها وجود ندارد چراکه MG6 بر پایه Roewe 550 و MG GT بر پایه Roewe 350 ساخته شدهاند.
اما محصول جدیدی که از آن سخن به میان آمده است، یعنی MG360 در واقع هنوز وجود خارجی ندارد! در حقیقت این خودرو بهعنوان یک فیسلیفت از Roewe 350 (MG 350) در سال ۲۰۱۵ در چین معرفی شد، اما هنوز در هیچ یک از مناطق جهان تحت برند MG عرضه نشده است و فروش آن در چین در کنار Roewe 350 ادامه دارد. در نتیجه اگر این خبر صحت داشته باشد، احتمالاً کشور ما یکی از اولین مقاصد این خودرو تحت برند MG خواهد بود.
MG 350
گذشته از این مقدمات طولانی، بد نیست نگاهی به خود این خودرو بهعنوان خودرویی که در آینده نهچندان دور بر روی خطوط تولید ایرانخودرو قرار خواهد گرفت بیندازیم و با این میهمان تازهوارد بیشتر آشنا شویم.
طراحی
احتمالاً در ۲-۳ سالی که MG 350 در کشورمان به فروش میرسید، بسیاری از هموطنان این خودرو را دیدهاند. این خودرو که در سگمنت C قرار میگیرد، از ظاهری آرام، موقر و بدون هیجان و خطوط تند بهره میبرد و میتوان طراحی آن را تا حدودی محافظهکار دانست. همانطور که قبلاً نیز بیان کردیم، MG 360 یک فیسلیفت از مدل ۳۵۰ میباشد و تغییراتی جزئی در چراغها، خطوط روی بدنه و برخی موارد کوچک دیگر بر روی آن اعمال شده است.
MG 350
MG 360 همانند سلف خود از ظاهری محافظهکار و بدون اغراق بهره میبرد که این نشاندهنده این موضوع است که این خودرو بیشتر برای استفاده خانوادگی طراحی شده است. ظاهر این خودرو در عین سادگی، بسیار زیباست و باعث خستگی و دلزدگی نمیشود.
roewe 360
اگر از روبرو به این خودرو بنگریم، یک جلوپنجره نسبتاً ساده را میبینیم که از سه خط کرومی موازی تشکیل شده است. جلوپنجره با چراغهای جلو مماس میشود و ظاهری معقول و متناسب را تشکیل میدهد. بر روی کاپوت دو خط در دو طرف و دو خط در وسط کشیده شدهاند که از سادگی طرح نمای جلو میکاهند. چراغهای روشنایی روز به صورت خطی کمی پایینتر از چراغهای جلو، بر روی قسمت مشکی رنگ پلاستیکی سوار شدهاند.
roewe 360
نمای کناری MG 360 تغییر چندانی نسبت به مدل ۳۵۰ نکرده است و باز هم یک نمای ساده و معقول است. یک خط در بالا چراغهای جلو و عقب را به یکدیگر متصل کرده و خط دیگری نیز در پایین کشیده شده است تا چرخهای عقب و جلو را به دیگر وصل کند. دستگیره دربها نیز همرنگ بدنه هستند تا از هر گونه تمایزی در این بخش خودداری گردد.
در عقب نیز شاهد همین طراحی آرام و بدون هیجان هستیم. در طراحی عقب نیز هماهنگ با سایر بخشهای خودرو، از خطوط تند و طرحهای مدرن پرهیز شده است و سعی شده است تا ذات آرام خودرو در این بخش نیز حفظ گردد. تغییر چراغهای عقب، مهمترین تغییر این بخش از خودرو، نسبت به MG 350 است. چراغها کمی تیزتر شده و از دو رنگ قرمز و سفید تشکیل شدهاند.
اگر به داخل کابین خودرو وارد شویم، باز هم یک طراحی ساده، زیبا و آرام را مشاهده میکنیم. کابین از دو رنگ مشکی و کرم تشکیل شده است و چیدمان اجزا در آن همچنان بی هیجان اما دلنشین است. روی داشبورد از رنگ مشکی تشکیل شده است و پایین آن به رنگ کرم است و بین این دو، نواری از طرح چوب به رنگ قهوهای سوخته قرار دارد. بر روی داشبورد یک صفحه نمایش لمسی قرار گرفته و کلیدهای کنترل آن نیز در یک خط در پایین آن قرار گرفتهاند. کمی پایینتر از آن کلیدهای کنترل تهویه مطبوع به چشم میخورند. لازم به ذکر است کهتریم یک دست مشکی نیز برای این خودرو موجود است.
فرمان خودرو زیبا و خوشدست است و شباهت فراوانی به فرمان سایر محصولات ام جی دارد و بر روی آن کلیدهای کنترل سیستم صوتی و کروز کنترل قرار گرفتهاند. یکی از جذابترین و متفاوتترین بخشهای MG 360 پانل کیلومتر آن است که از طرحی کاملاً متفاوت و منحصربهفرد بهره میبرد. نمایشگر کیلومتر برخلاف سایر خودروها گرد نیست، بلکه حالتی بیضی شکل دارد و در دو طرف آن دو نمایشگر مربوط به کامپیوتر سفری و دور موتور به صورت دیجیتال قرار گرفتهاند. نورپردازی پشت آمپر با استفاده از رنگ آبی صورت گرفته است که نمای زیبایی را در پیش روی راننده فراهم میکند.
فنی و عملکرد
از نظر فنی MG 360 دقیقاً مشابه با MG 5 و MG GT میباشد؛ بدین صورت که برای پیشرانه آن دو گزینه ۱٫۵ لیتری تنفس طبیعی و ۱٫۴ لیتری توربوشارژر تزریق مستقیم وجود دارد. گزینه اول ۱٫۵ لیتر حجم داشته و مجهز و سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها میباشد. این پیشرانه توانایی تولید ۱۰۷ اسب بخار در دور ۶۰۰۰ دور بر دقیقه و ۱۳۵ نیوتنمتر گشتاور در دور موتور ۴۶۰۰ دور بر دقیقه را دارد. عملکرد این پیشرانه را قبلاً در MG 350 در کشورمان دیدهایم.
اما گزینه دوم پیشرانهای از نسل جدید پیشرانههای جنرالموتورز است که در شورولت کروز، بیوک انکور و برخی دیگر از محصولات جنرالموتورز نیز به کار رفته است. این پیشرانه ۱٫۴ لیتری که به فناوری توربوشارژر و تزریق مستقیم سوخت نیز مجهز است، بر روی MG 360 توانایی تولید ۱۵۴ اسب بخار قدرت در دور موتور ۵۶۰۰ دور بر دقیقه و ۲۳۵ نیوتنمتر گشتاور در دور موتور ۱۶۰۰ تا ۲۴۰۰ دور بر دقیقه را دارد. این پیشرانه بر روی MG GT نیز به کار رفته است.
برای انتقال قدرت در MG 360 سه گزینه ۵ دنده دستی، ۴ دنده اتوماتیک و ۷ دنده دو کلاچه وجود دارد که هر سه قدرت را به چرخهای جلو منتقل میسازند. لازم به ذکر است که جعبهدنده ۷ سرعته دو کلاچه نیز از جنرالموتورز به عاریت گرفته شده است.
سیستم تعلیق MG 360 در جلو از نوع مکفرسون و در عقب از نوع میله پیچشی H شکل میباشد. ضمناً فرمان این خودرو از نوع برقی میباشد.
ایمنی:
نتیجهای از تست تصادف MG 360 وجود ندارد، اما نسخه قبل از فیسلیفت یعنی MG 350 موفق به کسب ۵ ستاره از موسسه CNCAP گردیده است. از نظر تجهیزات ایمنی، این خودرو مجهز به دو ایربگ در جلو، دو ایربگ کناری و دو ایربگ پردهای میباشد. علاوه بر این، MG 360 مجهز به سیستمهای ABS, EBD, BA, TCS, ESP و TPMS میباشد. ضمناً ترمزهای این خودرو در جلو از نوع دیسکی خنک شونده و در عقب از نوع دیسکی هستند و این خودرو مجهز به سیستم ضد سرقت، سنسور عقب و دوربین دنده عقب نیز میباشد.
تجهیزات:
از نظر تجهیزات MG 360 در نسخه فول مجهز به موارد زیر میباشد:
سیستم Start-Stop، تهویه اتوماتیک، کامپیوتر سفری، صندلی چرمی، سیستم صوتی مجهز به ورودی USB و AUX و دارای ۶ بلندگو و اتصال بلوتوث، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، رهیاب GPS، رینگ ۱۶ اینچی آلومینیومی، چراغهای روشنایی روز، چراغهای خودکار، پاور ویندوز و سانروف.
قیمت و شرایط بازار:
تاکنون هیچ اطلاعاتی درزمینهٔ قیمت و مشخصات فنی و رفاهی احتمالی MG 360 از سوی ایرانخودرو ارائه نشده است. قیمت این خودرو از ۷۵ هزار و ۹۰۰ یوآن تا ۱۲۹ هزار و ۹۰۰ یوآن است که با توجه به نرخ فعلی ارز چیزی بین ۴۱ میلیون تومان تا ۷۱ میلیون تومان خواهد شد. میتوان پیشبینی کرد که با توجه به برند معتبرتر و مهندسی پیشرفتهتر ام جی نسبت به رقبای چینی که در این بازه قیمتی حضور دارند، در صورت قیمتگذاری منصفانه، احتمالاً این خودرو خواهد توانست جای پایی برای خود در این محدوده قیمتی باز کند.
سخن پایانی:
ام جی یا Roewe 360 به همراه ام جی ۳۵۰ یکی از پرفروشترین خودروهای سواری چینی در بازار داخلی چین هستند. بهعلاوه برند ام جی بسیار معتبرتر از برندهای چینی است که در حال حاضر در کشور ما جولان میدهند. پس اگر قرار باشد که ورود ام جی بر روی خطوط تولید ایرانخودرو، موجب افزایش رقابت و حذف خودروهای بیکیفیت گردد، باید از آن استقبال کنیم. قطعاً کیفیت و قدرت فنی و مهندسی MG انگلستان و سایک موتور بهعنوان بزرگترین خودروساز چین که با جنرالموتورز آمریکا و فولکسواگن آلمانی همکاریهای گستردهای دارد بسیار فراتر از خودروسازان چینی نوپا و ناشناختهای است که در حال حاضر در کشورمان به رقابت میپردازند.
ضمن آنکه هدفگذاری برای تولید ۱۰ هزار دستگاه از این خودرو و تبدیل شدن به پایگاه صادرات ام جی در منطقه، میتواند در بخشهای مختلف صنعتی استان آذربایجان شرقی بسیار تأثیرگذار باشد و اثرات مثبتی بر روی صنایع قطعهسازی و سایر صنایع مرتبط با خودروسازی در این استان و استانهای مجاور گردد و برای کشورمان نیز ارزآوری داشته باشد.