صفحه اصلی / دانستنی ها / نقش فیلتر هوا در عملکرد موتور
در هنگام تصادف چه باید کرد؟

نقش فیلتر هوا در عملکرد موتور

نقش فیلتر هوا در عملکرد موتور

فیلتر هوای اتومبیل در واقع ماسک تنفسی است که باعث می‌شود موتور خودرو هوای تمیز و عاری از هر گونه گرد و خاک را مکش نماید. این فیلتر‌ها اکثرا از جنس کاغذ مخصوص با منافذ و روزنه‌های استاندارد ساخته می شوند و چون یک بار مصرف هستند می بایست پس از میزان کارکرد مشخصی تعویض شوند.

وجود فیلتر بسیار الزامی است اما فیلتر کثیف هم از ورود هوای کافی به موتور جلوگیری کرده و مشکلات خاصی را پدید می آورد. فیلتر هوا یکی از ارزان‌ترین قطعات برای تعویض بوده و صاحب خودرو نیز قادر به تعویض آن است. فیلتر هوا معمولاً در محفظه‌ای مستطیلی یا مربعی شکل قرار گرفته که درپوشی توسط پیچ یا گیره بر روی آن بسته شده است.

فیلترهای هوا باید بعد از هر ۷ تا ۱۰ هزار کیلومتر ( ۳ تا ۵ هزار کیلومتر برای موتورهای کابراتوری) تعویض شود که البته اگر در محیطی زندگی می‌کنید که گرد و خاک فراوانی در هوا وجود دارد، این بازه کاهش می‌یابد. در دفترچه‌ای که برای تعمیر و نگهداری به صاحب خودرو داده می‌شود، اغلب زمان تعویض فیلتر هوا ذکر شده است. تعویض به موقع فیلتر مزایای زیر را خواهد داشت:

کاهش مصرف سوخت
یکی از بزرگ ترین دلایل تعویض منظم فیلتر هوا، کاهش مصرف سوخت است. براساس برخی تحقیقات صورت گرفته، تعویض فیلتر هوای کثیف، باعث کاهش مصرف سوخت شده و تا ۱۴ درصد عملکرد بهتر خودروهای کاربراتوری را در پی دارد. تعویض به موقع فیلتر هوا، باعث بهبود ۶ تا ۱۱ درصدی شتاب خودروهای انژکتوری نیز می‌شود. فیلتر هوای تمیز باعث بهبود جریان هوای ورودی به موتور شده، عملکرد آن را افزایش داده و مصرف سوخت را کاهش می‌دهد.

 کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای
فیلتر هوای کثیف باعث کاهش جریان هوای ورودی به موتور شده که این امر باعث خفگی موتور می‌شود. کاهش ورود هوای تمیز به موتور، به معنای نیاز بیشتر به سوخت است تا انرژی کافی برای حرکت خودرو تولید شود. به علت احتراق با درصد بالای سوخت در موتور، گاز‌های گلخانه ای نظیر دی اکسید و منواکسید کربن و ترکیبات نیتروژن دار در دود اگزوز افزایش خواهند یافت و موجب آلودگی هوا می‌شود.

افزایش طول عمر موتور
مهمترین عنصری که فیلتر‌ها تصفیه می کنند گرد و خاک است. خاک متشکل از ذرات سیلیس می‌باشد که بسیار محکم و دارای نقطه ذوب بالایی است. این ذرات می‌تواند با نفوذ به محفظه سیلندر موجب فرسایش شدید رینگ‌ها و دیواره سیلندر و حتی یاتاقان‌ها شود که هزینه‌های تعمیر سنگینی به بار می آورد. مسلما تعویض فیلتر هوا که قیمت ارزانی دارد، بسیار به صرفه‌تر از تعمیر موتور است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *