در مراسمی باشکوه، مرسدس بنز در نمایشگاه خودروی توکیو ۲۰۱۵ از کانسپت جدید خود Vision که به معنای چشمانداز است رونمایی نمود. این خودرو خط سیر تکاملی محصولات هوشمند و سبز مرسدس بنز را که پیش از این در چند مدل مفهومی ارائه شده بود کامل نمود و نشان داد عزم مرسدس بنز برای حضور در این بخش بازار کاملاً جدی است.
این خودرو که بهصورت هوشمندانهای طراحی شده قادر به رانندگی خودکار است و در حدواندازه اندکی از ون Metris که ونی زیبا و از جمله پرفروشترین محصولات تجاری مرسدس بنز است، کوچکتر است. پوزه طراحی شده برای “چشمانداز” نوین مرسدس تازگی دارد و تاکنون به این شکل در محصولات دیگر این برند دیده نشده است. چراغهای باریک و امتدادیافته به سمت عقب، جلوپنجره عریض و اسپرت و یک شبکه توری کرومکاری شده که لوگوی مرسدس را به زیباترین شکل ممکن در قلب خود دارد باعث شده تا مفهومی جدید خودروساز اشتوتگارتی در رنگها و طرحهای مختلف به مذاق همه خوش آید!
مرسدس درباره مفهومی جدید خود اعلام نموده در روند طراحی و ساخت ویژن از اِلمانها و زبان طراحی مفهومی لوکس F 015 که اوایل سال جاری آن را در نمایشگاه CES (نمایشگاه بینالمللی محصولات الکترونیک) نشان داده شده بود استفاده کرده است. بدنه ویژن به صورتی مواج یادآور یک تخم مرغ است. بدنه کاملاً سیال و فاقد هرگونه خط و خطوط تیز است و در طراحی آن از حجمهای گرد و دوار استفاده بسیاری شده، انگار بدنه یک تکهٔ تراشخورده است. در کابین این مدل از بهطور گستردهای استفاده شده و درهای کناری بهصورت پروانهای به سمت بالا باز میشوند که جالب توجه است. در داخل کابین جا برای ۵ سرنشین آماده گشته و صندلیهای بیضیشکل داخل اتاق با چرم سفید تزیین شده است. پنلهای تصویری متعددی نیز در داخل تعبیه شده تا علاوه بر دسترسی سرنشینان به آخرین تکنولوژیها، از سیستمهای سرگرمی پیشرفته لذت ببرند.
ابتکار جالبی که مرسدس در این مدل بهکاربرده در نحوه طراحی چراغهای عقب است. در ویژن خبری از چراغ نیست و تنها یک نوار از لامپهای LED که نقش چراغ عقب را بازی میکند، از داخل گرداگرد شیشه عقب را فراگرفته است. این پنجره نقش یک حائل برای ممانعت از نمایش داخل اتاق و حفظ حریم خصوصی را نیز برعهده دارد. همچنین یک نوار باریک LED نیز که بر روی لوگوی مرسدس در درب عقب ویژن قرارگرفته نقش چراغ دنده عقب را بازی میکند. همچنین مه شکنهای داخل سپر جلو و نوار LED پایین دربها از جمله نکات دیگری است که در مفهومی جدید مرسدس جالب توجه مینماید.
این خودرو که در غالب اوقات خود بهطور خودکار به رانندگی میپردازد بهگونهای طراحی شده که در مواقع ضروری سرنشینان میتوانند سکان هدایت خودرو را در اختیار گرفته و ویژن را به شکل دلخواه هدایت کنند. پیشرانهای که ویژن را به جلو حرکت میدهد نیز نوعی موتور هیبرید پیشرفته است که با استفاده از یک سلول سوخت هیدروژنی به تولید برق میپردازد. البته مسئولان بنز از ارائه جزئیات فنی کامل درباره پیشرانه مورداستفاده در ویژن خودداری نمودهاند، اما قول دادهاند پیشرانهای را برای ویژن ارائه دهند که درمجموع بیش از ۹۶۶ کیلومتر برد داشته باشد.
اگرچه نمیتوان از تولید ویژن با مشخصاتی همانند رانندگی خودکار در آینده نزدیک سخن گفت اما احتمالاً مرسدس از تکنولوژیهای استفاده شده در این مفهومی از جمله موتور هیدروژنی، در نسل جدید خوروهای خود سود خواهد برد.