مسافرت، استراحت، لم دادن، دورهم خانوادگی یا دوستانه، تماشای فیلم یا بازدید از اماکن تاریخی، برخی گزینه هایی هستند که بسیاری از مردم برای روزهای تعطیل انتخاب می کنند. افراد زیادی هستند که با حس ماجراجویی که دارند ترجیح می دهند، تعطیلات و اوقات فراغتشان را به جای اینکه زیر باد کولر داخل یک ویلا بگذرانند دل به طبیعت سپرده و سختی های عبور از مسیر های سخت را به جان بخرند. به این افراد آفرودر یا بیراهه نورد می گوییم. بیراهه نوردی شامل دو بخش مسابقات و بخش طبیعت گردی است. آفرود واژه ای انگلیسی است که بهترین ترجمه برای آن «بیراهه» است. آفرود یعنی بیراهه نوردی. یعنی خروج از مسیرهای همیشگی و جاده های آسفالت و رانندگی در زمینی که جاده ای در آن وجود ندارد؛ برای مثال در دل کویر و شن های روان یا وسط جنگل های انبوه یا حتی بین صخره ها و کوه ها، مسیرهایی وجود دارد که یک بیراهه نورد می تواند با خودروی خود از آنها عبور کند.
از جمله خودرو هایی که شاید کمتر ایرانی نام آن را در دسته خودروهای آفرود نشنیده باشد، لندرور است. شرکت ایرانی مرتب خودرو از سال ۱۳۴۱ با همکاری شرکت شرکت انگلیسی “روور” تولید سه نوع خودروی سواری هفت نفره، وانت نیم تن، وانت یک تن از نوع لندرور دیفندر را آغاز کرد. پروژه پاژن از سال ۱۳۸۱در این شرکت کلید خورد. چیزی که امروزه آن را به نام پاژن می شناسیم در واقع نمونه ای دستکاری شده و مشابه از اتاق قدیمی و کلاسیک لندروور محسوب می شود که از روی مشابه اسپانیایی لندرور دیفندر ساخته است (به دلیل مشکلاتی که برای شرکت روور پیش آمد برای مدتی شرکت اسپانیایی سانتانا، لندرور را با تغییراتی تولید کرد).
پاژنها دو تیپ داشتند؛ GLV که نمونه استیشن واگن ۵ درب بود و GLD یک پیکاپ ۵ درب. مدل اول یعنی GLV تا سال ۱۳۸۶ تولید شد. اکنون تنها نمونه GLD در مرتب خودرو تولید میشود. این خودرو در مدل انگلیسی با موتور توربو دیزل ۲٫۵ و ۳٫۹ لیتری عرضه می شود اما مدل ایرانی آن (پاژن) از یک موتور شش سیلندر بنزینی ۳٫۰ لیتری با قدرت ۱۶۱ اسب بخار (دور موتور ۵۰۰۰ RPM) و حداکثر گشتاور ۲۴۵ نیوتن متر (دور موتور ۲۵۰۰ RPM) بهره می برد. این پیشرانه محصولی شناخته شده از گروه هیوندایی (هیوندای گالوپر) است که البته به نوبه خود نیز مشابه یکی از پیشرانه های قدیمی میتسوبیشی محسوب می شود. گشتاور بالا در دور موتور پایین نقطه قوت این موتور برای عبور از مسیر های سخت است. این پیشرانه به سبب عملکرد نسبتا خوب و دوام بالا یکی از معدود نقاط قوت پاژن به عنوان یک خودرو مناسب برای مسیرهای آفرود به حساب می آمد و یک گیربکس ۵ سرعته دستی ، وظیقه انتقال نیرو به دیفرانسیل ها را بر عهده دارد.
پاژن بدون شک بهترین آفرودر ایرانی است. تردید نکنید قابلیتهای صخرهنوردیاش از لندکروز، پاترول، رونیز و هرآنچه فکر میکنید به مراتب بهتر است. با کمی دستکاری در شمشهای سیستم تعلیق میشود چیز بینظیری از دل آن درآورد. تازه روی کنسول کدام خودرویی ارتفاعسنج، شیبسنج و دماسنج نصب شده است؟
اما به نسبت برخی خودروهای آفرود هزینه نگهداری بالاتری داشته و لازم است به سرویس های دوره ای آن بیشتر توجه کرد. به هر حال سرویس و نگهداری و هزینه برای خودرو بخش لاینفک بیراهه نوردی است و افرادی که پا به این عرصه می گذارند نگران این بخش آن نیستند.
امروزه با محدوده قیمتی ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان می توان مدل های کارکرده تمیز این خودرو را تهیه و دل به کوه و بیابان زد. برنامه آتی شرکت مرتب خودرو تولید پاژن با موتور توربو دیزل با قدرت ۱۶۰ اسب بخار و ۳۶۰ نیوتن متر گشتاور (مشابه موتور استفاده شده در وانت فوتون تونلند) است که البته قیمت بالاتری ( حدود ۸۲ میلیون تومان) هم دارد.
ظاهر زیبا به همراه رنگ های جوان پسند، قابلیت نصب انبوهی از آپشن ها، پاژن را به یکی از خودرو های مورد علاقه آفرودر های جوان تبدیل کرده است. به طوریکه باعث شده برخی فیلم سازان مطرح نیز برای جذب بیشتر نسل جوان از این خودرو در مجموعه های تولیدی در جلوی دوربین استفاده کنند. به عنوان نمونه در سریال عاشقانه که این روزها فصل اولش به پایان رسیده، پیمان، شخصیت جذاب سریال مالک یک پاژن زرد رنگ زیبا است. ای کاش سازندگان این سریال، در کنار سکانس های این خودرو در مسیرهای شهری و جاده ای، برای به دست آوردن دل بیراهه نوردها، چند صحنه از آفرود آن را هم به نمایش می گذاشتند.
سلام .قیمتی که گذاشتین واسه ی کجاس؟چجور میشه تهیه کرد؟؟؟؟
به تاریخ مطلب نگاهی بیندازید. قیمتها مربوط به سال ۹۶ هست