صفحه اصلی / بررسی و مقایسه / پرفروش‌ترین خودروهای لوکس اروپا در ۲۰۱۵

پرفروش‌ترین خودروهای لوکس اروپا در ۲۰۱۵

در قسمت‌های قبلی این گزارش پرفروش‌ترین خودروهای کلاس‌های اقتصادی در اروپا را معرفی کردیم. اکنون نوبت بخش داغ و پرهیجان خودروهای لوکس است؛ جایی که برندهای اروپایی در سراسر دنیا در آن حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. در واقع در هر نقطه‌ای از دنیا، اگر کسی قصد خرید یک خودروی لوکس را داشته باشد، بدون شک حداقل یکی از برندهای اروپایی در بین گزینه‌های اصلی وی خواهد بود. اروپایی‌ها از آلمان گرفته، تا سوئد و انگلستان و ایتالیا و فرانسه، آن‌چنان در ساخت خودروهای لوکس تبحر دارند، که افراد پولدار از سراسر جهان برای داشتن حسی متفاوت و خاص از یک خودرو، یکی از برندهای لوکس این کشورها را انتخاب می‌کنند. محبوبیت خودروهای لوکس اروپایی در بین مدیران و سرمایه‌داران جهان به‌گونه‌ای است که شاید شخص مدیرعامل جنرال‌موتورز هم اگر خجالت نمی‌کشید، برای رفت‌وآمدهایش یکی از برندهای بنز، BMW یا آئودی را انتخاب می‌کرد!

Bentley Mulsanne Speed vs Mercedes Maybach
Bentley Mulsanne Speed vs Mercedes Maybach

با توجه به این مقدمه، کاملاً قابل پیش‌بینی است که در اروپا برندهای اروپایی حرف اول و آخر را در بخش خودروهای لوکس می‌زنند و هیچ برندی را یارای رقابت با آن‌ها نیست. به همین دلیل نیز برندهای آمریکایی لوکس مانند کادیلاک و لینکلن به نظر می‌رسد تصمیم گرفته‌اند که خود را سبک نکرده و خودروهایشان را برای خودشان و سایر بخش‌های جهان نگه دارند! (در بخش‌های قبل از میزان محبوبیت برندهای آمریکایی در بین اروپایی اطلاع پیدا کرده بودیم!). اما ژاپنی‌ها حقیقتاً جسارت زیادی به خرج داده‌اند و برندهای لکسوس و اینفینیتی محصولاتشان را به بازارهای اروپایی فرستاده‌اند. البته همان‌طور که در ادامه نیز خواهید دید، این امر تنها موجب شده است که رتبه‌های آخر فروش در سگمنت های مختلف خودروهای لوکس توسط ژاپنی‌ها پر شود. اما به‌هرحال شجاعت و جسارت ژاپنی‌ها در فرستادن خودروهای لوکسشان به اروپا قابل تقدیر بوده است!

2016 Mercedes-Maybach S600 interior
پس از این پیشگفتار طولانی، به بحث اصلی، که معرفی پرفروش‌های هر کلاس می‌باشد، خواهیم پرداخت.

خودروهای لوکس کوچک:
در کلاس خودروهای لوکس کوچک، ریزه‌میزه انگلیسی پادشاهی می‌کند! مینی به لطف ارائه مدل‌های جدیدش، توانسته رشدی ۴۳ درصدی در فروشش را تجربه کند و کمی کمتر از نیمی از فروش این کلاس را از آن خود کند. مینی به لطف ظاهر فانتزی و جوان‌پسند و استفاده از نمایندگی‌های فروش BMW در سراسر اروپا، توانسته است به این موفقیت بزرگ برسد. افزایش فروش مینی در حالی است که سایر رقبا در این کلاس با کاهش فروش نسبت به سال قبل مواجه بوده‌اند.

2015 Mini Cooper S Hardtop 4-door
۲۰۱۵ Mini Cooper S Hardtop 4-door

پس از مینی، نوبت به لوکس کوچک آلمانی یعنی آئودی A1 می‌رسد. آئودی A1 در پنج سال گذشته همواره فروشی بین ۹۰ هزار تا ۱۰۰ هزار دستگاه در سال را تجربه کرده است و با توجه به فیس‌لیفت جزئی آن در سال ۲۰۱۵، به نظر می‌آید که این روند در سال ۲۰۱۶ نیز ادامه داشته باشد.

Audi A1 Sportback
Audi A1 Sportback

پس از آئودی A1 رقیبی از کشور همسایه، یعنی فرانسه، قرار گرفته است. DS3 با طراحی خاص خود در رتبه سوم جدول فروش خودروهای لوکس کوچک قرار گرفته است. در نهایت نیز، آلفارومئو میتو جایگاه آخر در جدول را به خود اختصاص داده است.

Citroën DS3 Cabrio
Citroën DS3 Cabrio
خودروهای لوکس کوچک ۲۰۱۵ ۲۰۱۴ تغییر
۱٫ مینی ۱۳۶٫۷۶۹ ۹۵٫۶۸۲ ۴۳%
۲٫ آئودی A1 ۹۱٫۴۸۱ ۹۴٫۹۶۷ -۴%
۳٫ DS3 ۴۵٫۶۶۵ ۵۳٫۰۷۴ -۱۴%
۴٫ آلفا رومئو می‌تو MiTo ۱۳٫۸۳۹ ۱۶٫۹۵۰ -۱۸%
مجموع ۲۸۷٫۷۵۴ ۲۶۰٫۶۷۳ ۱۰%

خودروهای جمع‌وجور لوکس
وقت آن است که بچه‌بازی مینی خودروها را تمام کرده و به رقابت جدی‌تری بپردازیم. نیازی به توضیح نیست که برندهای آلمانی بنز، BMW و آئودی در بین خودروهای لوکس حرف اول و آخر را می‌زنند و در تمامی بخش‌های بعد از این، رتبه‌های اول تا سوم متعلق به یکی از این سه برند است و فقط در سایزهای مختلف، اندکی جای آن‌ها با هم عوض می‌شود.

2015 Audi A3
۲۰۱۵ Audi A3

برای سومین سال پی‌درپی، آئودی A3 پرفروش‌ترین خودروی کلاس خودروهای جمع‌وجور لوکس شده است و جالب اینجاست که در سیزده سال اخیر، این دوازدهمین بار است که این عنوان به A3 رسیده است. البته باید توجه داشته باشید که آئودی نسخه‌های سدان، هاچ‌بک و کانورتیبل را تحت یک نام به فروش می‌رساند. این در حالی است که بنز سدان (و استیشن واگن) CLA را از کلاس A هاچ‌بک جدا کرده است و BMW نسخه کوپه و کانورتیبل را با نام سری ۲ و نسخه هاچ‌بک را تحت نام سری ۱ به فروش می‌رساند. البته حتی اگر میزان فروش تمام نسخه‌های یک برند را با یکدیگر جمع کنیم باز هم آئودی A3 صدرنشین باقی خواهد ماند.

2015 BMW M135i
۲۰۱۵ BMW M135i

ضمناً آئودی هیچ خودروی چندمنظوره‌ای برای رقابت با BMW سری ۲ اکتیو تورر و مرسدس بنز کلاس B نمی‌سازد. همین موضوع، مرسدس بنز را به بزرگ‌ترین برند این سگمنت تبدیل می‌کند.

Mercedes-Benz A 220d 4MATIC
Mercedes-Benz A 220d 4MATIC
لوکس جمع و جور ۲۰۱۵ ۲۰۱۴ تغییر
۱٫ آئودی A3 / S3 / RS3 ۱۹۸٫۶۶۳ ۱۹۹٫۸۱۵ -۱%
۲٫ ب‌ام‌و سری یک ۱۳۰٫۴۹۴ ۱۳۱٫۸۴۷ -۱%
۳٫ مرسدس بنز A-Class ۱۱۹٫۴۷۵ ۱۲۱٫۲۳۱ -۱%
۴٫ ب‌ام‌و  سری دو Active/Gran Tourer ۸۵٫۷۶۰ ۱۲٫۱۷۲ ۶۰۵%
۵٫ ولوو V40 ۸۰٫۸۴۳ ۸۰٫۷۶۵ ۰%
۶٫ مرسدس بنز B-Class ۷۹٫۷۲۱ ۸۳٫۵۹۷ -۵%
۷٫ مرسدس بنز CLA ۶۲٫۱۰۰ ۳۸٫۳۷۴ ۶۲%
۸٫ آلفا رومئو جولیتا ۴۱٫۷۶۷ ۴۰٫۹۴۱ ۲%
۹٫ ب‌ام‌و سری ۲ کوپه و کانورتیبل ۲۷٫۳۶۴ ۱۳٫۹۸۱ ۹۶%
۱۰٫ DS4 ۱۷٫۶۱۰ ۱۹٫۴۵۰ -۹%
۱۱٫ ب‌ام‌و  i3 ۱۱٫۸۵۱ ۹٫۰۴۸ ۳۱%
۱۲٫ لکسس CT ۹٫۷۹۴ ۱۰٫۱۴۸ -۳%
۱۳٫ لانچیا/کرایسلر دلتا ۲۸۲ ۴٫۲۱۰ -۹۳%
مجموع ۸۶۵٫۷۲۴ ۷۶۵٫۷۱۵ ۱۳%

خودروهای لوکس سایز متوسط
در این کلاس با توجه به رشد فروش مرسدس بنز کلاس C و افت فروش BMW سری ۳، مرسدس توانسته است جایگاه اول را کسب کرده و هم‌وطن باواریایی‌اش را به رتبه دوم بفرستد. آئودی A4 تعقیب‌کننده دو هم‌وطنش می‌باشد و در رتبه سوم قرار گرفته است. پس از آئودی، دوباره یک آلمانی در جدول فروش قرار گرفته است که BMW سری ۴ می‌باشد.

2015 Mercedes-Benz C-Class
۲۰۱۵ Mercedes-Benz C-Class

پس از شلوغ‌کاری آلمانی‌ها، نوبت به یک سوئدی می سد تا کمی خودنمایی کند. ولوو S60/V60 رتبه پنجم پرفروش‌ترین خودروهای سایز متوسط لوکس را از آن خود کرده است. در اینجا باز هم یک آلمانی، و این بار آئودی A5 را در جدول مشاهده می‌کنیم.

2016 BMW 3-Series facelift
۲۰۱۶ BMW 3-Series facelift

رتبه هفتم جدول را پلنگ بریتانیایی یعنی جگوار XE اشغال کرده است و بالاتر از آدمیرال فرانسوی که DS5 می‌باشد قرار گرفته است. نسخه لوکس فولکس‌واگن پاسات، یعنی فولکس‌واگن CC نیز نهمین رتبه جدول را از آن خود کرده است.

2016 Audi A4
۲۰۱۶ Audi A4

در انتهای جدول نیز به سه نام ژاپنی می‌رسیم که با جسارت فراوانی در برابر رقبای قدرقدرت خود قرار گرفته و قافیه را به آن‌ها واگذار کرده‌اند. لکسس IS، اینفینیتی Q50 و لکسس RC نام‌هایی هستند که آخرین رتبه‌های جدول فروش را به خود اختصاص داده‌اند. البته تلاش ژاپنی‌ها ستودنی است، اما به نظر می‌رسد که آن‌ها قبل از فرستادن خودروهایشان به اروپا، به‌طور جدی در مورد نیاز بازار تحقیق نکرده‌اند!

خودروهای میان سایز لوکس ۲۰۱۵ ۲۰۱۴ تغییر
۱٫ مرسدس بنز C-Class ۱۷۳٫۰۱۱ ۱۳۶٫۴۷۴ ۲۷%
۲٫ ب‌ام‌و  سری ۳ ۱۴۳٫۰۲۳ ۱۶۸٫۲۷۵ -۱۵%
۳٫ آئودی A4 / S4 / RS4 ۱۲۴٫۴۶۶ ۱۲۴٫۱۷۰ ۰%
۴٫ ب‌ام‌و سری ۴ ۷۲٫۷۶۹ ۵۳٫۹۴۸ ۳۵%
۵٫ ولوو S60 / V60 ۵۴٫۳۵۴ ۵۴٫۶۶۳ -۱%
۶٫ آئودی A5 / S5 / RS5 ۴۵٫۲۰۲ ۴۷٫۵۹۱ -۵%
۷٫ جگوار XE ۱۶٫۵۳۵ ۰ New
۸٫ DS5 ۱۱٫۸۸۸ ۱۲٫۵۶۹ -۵%
۹٫ فولکس واگن CC ۱۰٫۲۱۵ ۱۶٫۰۶۴ -۳۶%
۱۰٫ لکسس IS ۷٫۷۲۹ ۹٫۶۱۰ -۲۰%
۱۱٫ اینفینیتی Q50 ۳٫۰۲۰ ۲٫۴۲۶ ۲۴%
۱۲٫ لکسس RC ۵۲۶ ۳۰ ۱۶۵۳%
مجموع ۶۶۲٫۷۳۸ ۶۲۵٫۸۸۳ ۶%

خودروهای لوکس سایز بزرگ
اگر در کشور ما کسی قصد خرید خودرویی از این کلاس را داشته باشد، احتمالاً از بین مرسدس بنز کلاس E و BMW سری ۵ یکی را انتخاب می‌کند. این در حالی است که در سال گذشته اروپایی‌ها ترجیح داده‌اند که به آئودی A6 بیش از دو رقیب هم‌وطن دیگر اعتماد کنند.

2015_audi_a6
Audi A6 2016

آئودی A6 در صدر جدول فروش کلاس خودروهای لوکس سایز بزرگ قرار گرفته است و توسط BMW سری ۵ و مرسدس بنز کلاس E تعقیب می‌شود. این در حالی است که در سال ۲۰۱۴، این رتبه‌بندی دقیقاً برعکس بوده است و با جهش فروش آئودی و کاهش فروش دو رقیب دیگر، جدول فعلی به دست آمده است. این در حالی است که در سال ۲۰۱۵، رسوایی دیزل گیت تأثیری غیرقابل‌انکار بر رشد فروش آئودی و کمپانی مادرش یعنی فولکس‌واگن داشت.

2014 BMW 5-Series facelift
BMW 5-Series facelift

پس از سه جنتلمن آلمانی، نوبت به ولوو V70/XC70 رسیده است تا چهارمین خودروی لوکس بزرگ در اروپا لقب گیرد. جگوار XF نیز در رده پنجم جدول قرار گرفته است.

mercedes-benz E-Class
mercedes-benz E-Class

اما در اینجا نوبت به یک آمریکایی پیشرو می‌رسد. تسلا توانست ثابت بکند که اگر یک خودرو اگر ازنظر مصرف سوخت و قابلیت اطمینان وضعیت بهینه‌ای داشته باشد، حتی اگر آمریکایی باشد، مورد استقبال جماعت اروپایی قرار خواهد گرفت. تسلا با فروش بیش از ۱۵ هزار دستگاه و رشدی ۷۲ درصدی، در رتبه ششم پرفروش‌ترین خودروهای لوکس اروپا قرار گرفته است.

پس از تسلا، باز هم نوبت به سه برادر رقیب آلمانی می‌رسد. مرسدس بنز CLS، آئودی A7 و BMW سری ۶ رتبه‌های هفتم تا نهم جدول فروش را از آن خود کرده‌اند. در رتبه دهم، ارزان‌ترین مازراتی بازار، یعنی گیبلی جا خوش کرده و بالاتر از ولوو S80 قرار گرفته است.

همان‌طور که قابل انتظار بود، پس از تمامی برندهای اروپایی، بالاخره نوبت به برندهای ژاپنی می‌رسد. لکسس GS و اینفینیتی Q70 در جایگاه‌های دوازدهم و سیزدهم جدول فروش قرار گرفته‌اند؛ اما کم‌فروش تر از ژاپنی‌ها هم وجود دارد!

هیوندای جنسیس را معرفی کرده است تا با فروش ۲۲۷ دستگاهی، در جایگاه یکی مانده به آخر قرار گیرد. اما تا زمانی که آمریکایی‌ها در هر کلاسی در اروپا حضور دارند، قوی‌ترین گزینه برای قعرنشینی در جدول فروش هستند! در انتهای این جدول نیز کرایسلر ۳۰۰C که با نام لانچیا Thema نیز شناخته می‌شود، حضور دارد.

خودروهای بزرگ لوکس ۲۰۱۵ ۲۰۱۴ تغییر
۱٫ آئودی A6 / S6 / RS6 / Allroad ۹۵٫۳۲۹ ۸۴٫۲۸۳ ۱۳%
۲٫ ب‌ام‌و سری ۵ ۸۸٫۸۹۸ ۹۸٫۷۰۱ -۱۰%
۳٫ مرسدس بنز E-Class ۸۴٫۷۷۱ ۹۹٫۵۶۵ -۱۵%
۴٫ ولوو V70 / XC70 ۴۹٫۲۶۳ ۴۶٫۳۴۸ ۶%
۵٫ جگوار XF ۱۶٫۴۱۶ ۲۰٫۶۰۹ -۲۰%
۶٫ تسلا Model S ۱۵٫۱۶۹ ۸٫۸۴۱ ۷۲%
۷٫ مرسدس بنز CLS ۱۲٫۶۰۰ ۱۰٫۲۸۹ ۲۲%
۸٫ آئودی A7 / S7 / RS7 ۱۰٫۱۹۶ ۸٫۴۷۳ ۲۰%
۹٫ ب‌ام‌و سری ۶ ۷٫۳۷۰ ۷٫۸۸۰ -۶%
۱۰٫ مازراتی گیبلی ۴٫۶۴۴ ۴٫۲۳۸ ۱۰%
۱۱٫ ولوو S80 ۲٫۳۲۹ ۳٫۰۴۲ -۲۳%
۱۲٫ لکسس GS ۱٫۳۷۳ ۲٫۰۳۲ -۳۲%
۱۳٫ اینفینیتی Q70 ۵۶۰ ۱۴۵ ۲۸۶%
۱۴٫ هیوندای جنسیس ۲۲۸ ۰ New
۱۵٫ لانچیا Thema / کرایسلر ۳۰۰C ۳۸ ۴۸۰ -۹۲%
مجموع ۳۸۹٫۱۸۴ ۳۹۴٫۹۲۶ -۱%

لیموزین‌ها
همانند بخش‌های قبلی، در این کلاس نیز سه رتبه برتر فروش متعلق به سه برادر آلمانی است. در این میان، مرسدس بنز S کلاس با اختلاف زیادی نسبت به رقبا، گزینه شماره یک اشراف اروپایی بوده است. پس از مرسدس S کلاس، آئودی A8 قرار گرفته است. در رتبه سوم، می‌توانیم BMW سری ۷ را مشاهده کنیم که در سال ۲۰۱۵ دیگر هم‌وطنش، یعنی پورشه پانامرا را کنار زده است و در همسایگی آئودی قرار گرفته است.

2015 Mercedes-Benz S-Class
۲۰۱۵ Mercedes-Benz S-Class
Audi A8 L
Audi A8 L
2016 BMW 7-Series
۲۰۱۶ BMW 7-Series
Porsche Panamera
Porsche Panamera

پس از وقفه‌ای که جگوار JX در دورهمی آلمانی‌های اشرافی ایجاد کرده است، این بار فولکس‌واگن فیتون را می‌بینیم که در جایگاه ششم قرار گرفته است. فیتون که از پلتفرمی مشترک با آئودی A8 و بنتلی کانتیننتال بهره می‌برد، لوکس‌ترین و گران‌ترین محصول فولکس‌واگن است که زمزمه‌هایی مبنی بر توقف تولیدش به گوش می‌رسد.

2016 Jaguar XJR
۲۰۱۶ Jaguar XJL

تنها ایتالیایی این لیست، مازراتی کواتروپورته است که هفتمین خودروی پرفروش این لیست است. پس از مازراتی، نوبت به دورهمی نجیب زادگان انگلیسی می‌رسد. بنتلی Flying Spur، رولزرویس گاست و بنتلی مولسان به همراه آستون مارتین Rapide جایگاه‌های هشتم تا یازدهم جدول را در اختیار گرفته‌اند. در رتبه دوازدهم نیز لکسس LS قرار گرفته است و در نهایت نیز رولزرویس فانتوم پایان بخش کلاس لیموزین‌هاست.

Bentley Flying Spur V8 S
Bentley Flying Spur V8 S
لیموزین‌ها ۲۰۱۵ ۲۰۱۴ تغییر
۱٫ مرسدس بنز S-Class ۱۶٫۵۸۳ ۱۷٫۶۳۸ -۶%
۲٫ آئودی A8 / S8 ۶٫۷۱۷ ۶٫۵۵۶ ۲%
۳٫ ب‌ام‌و سری ۷ ۵٫۹۸۵ ۵٫۳۰۷ ۱۳%
۴٫ پورشه پانامرا ۴٫۱۹۱ ۵٫۶۷۶ -۲۶%
۵٫ جگوار XJ ۱٫۶۱۶ ۱٫۹۰۵ -۱۵%
۶٫ فولکس واگن Phaeton ۱٫۵۱۰ ۱٫۷۹۲ -۱۶%
۷٫ مازراتی کواتروپورته ۸۱۵ ۸۱۲ ۰%
۸٫ بنتلی فلایینگ اسپور ۵۵۵ ۶۲۴ -۱۱%
۹٫ رولز رویس گوست ۲۳۳ ۱۸۹ ۲۳%
۱۰٫ بنتلی مولسان ۲۰۹ ۱۸۵ ۱۳%
۱۱٫ آستون مارتین راپید ۱۹۷ ۱۶۵ ۱۹%
۱۲٫ لکسس LS ۹۹ ۱۷۳ -۴۳%
۱۳٫ رولز رویس فانتوم ۹۷ ۱۰۵ -۸%
مجموع ۳۸٫۸۰۷ ۴۱٫۱۲۷ -۶%

بدین ترتیب به پایان چهارمین قسمت از معرفی پرفروش‌ترین خودروهای اروپا در سال ۲۰۱۵ می‌رسیم. احتمالاً بچه پولدارها با این قسمت از این گزارش ارتباط بیشتری نسبت به قسمت‌های قبلی برقرار کرده باشند. پس باید اعلام کنیم که در قسمت بعدی باز هم به سراغ گزینه‌هایی برای قشر مرفه می‌رویم و پرفروش‌ترین شاسی‌بلندهای لوکس اروپایی را به شما معرفی خواهیم کرد. پس لطفاً ما را دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *