صفحه اصلی / بررسی و مقایسه / پژو ۲۰۸ یا سئات ابیزا و یا فولکس پولو؟
در هنگام تصادف چه باید کرد؟

پژو ۲۰۸ یا سئات ابیزا و یا فولکس پولو؟

سئات مدل ایبزا را ارتقا داد، اما آیا این خودروی دوباره طراحی‌شده توان رقابت با رقیبان مستقیمش یعنی پژو و فولکس‌واگن را دارد؟

SEAT Ibiza vs Peugeot 208 & VW Polo
رقابت در هیچ کلاسی به‌اندازه‌ی رقابت در کلاس سوپر مینی سخت نیست. تقریباً هر خودروسازی یک خودروی جمع‌وجور و مقرون‌به‌صرفه در این کلاس دارد؛ بنابراین برای پیروزی در این رقابت سخت، خودروی تولیدی باید ویژگی خاص و جدیدی داشته باشد.

SEAT Ibiza
سئات ایبزا مشکل مهمی نداشت که نیاز به به‌روزرسانی آن احساس شود بلکه تولید هشت‌ساله‌ی آن به روزهای آخرش نزدیک می‌شد. البته این خودرو در سال ۲۰۱۲ ارتقاهایی محدودی داشت که چندان به چشم نمی‌آمد.
مدل به‌روزرسانی شده این خودرو حالا تغییرات زیادی پیدا کرده است. تغییر ظریف در طراحی بیرونی، کابین لوکس‌تر، موتور جدید و سیستم تعلیق دوباره طراحی‌شده نشان می‌دهد که سئات در بازبینی این خودرو تمام تلاش خود را به کار بسته است.

Peugeot 208
اما سئات تنها خودروسازی نیست که دست به طراحی جدید برده است، کمپانی پژو هم خودروی ۲۰۸ را زیر تیغ جراحی برده و ویژگی‌ها و آپشن های جدیدی به آن اضافه کرده است. زیر کاپوت ۲۰۸ حالا موتور بنزینی توربوشارژ سه سیلندر و ۱٫۲ لیتری قرار گرفته که تابه‌حال مورد بررسی قرار نگرفته است در ادامه برای اولین بار این موتور را تست می‌کنیم.

VW Polo
بعد از معرفی دو خودروی تازه وارد این کلاس، نوبت به معرفی قهرمان قاطع این کلاس یعنی فولکس‌واگن پولو رسیده است فولکس‌واگن پولو یک خودروی درجه‌یک، بهینه، کاربردی و ارزان است. این خودروی آلمانی ثابت می‌کند که کوچک بودن یک خودرو دلیلی بر محدودیت نیست.

SEAT Ibiza
به نظر شما کدام خودرو پیروز از این رقابت خارج می‌شود؟

سیستم اطلاعات و سرگرمی
هر سه مدعی این کلاس به سیستم اطلاعات و سرگرمی با صفحه‌نمایش لمسی مجهز شده‌اند. سئات برای کاربری بهتر این سیستم و فاصله مناسب از کاربر، داشبورد گهواره‌ای‌اش را حذف کرده است. درست مثل تنظیمات پولو، این سیستم هم با حسگر مجاورت کار می‌کند و با نزدیک شدن دست به صفحه کاربردهای آن مشخص می‌شود. در این میان بزرگ‌ترین صفحه‌نمایش متعلق به ۲۰۸ است اما کاربری این صفحه‌نمایش ۷ اینچی مطلوب نیست.

  • VW Polo 04
  • SEAT Ibiza 04
  • Peugeot 208 04

آپشن های سفارشی
پژو در این قسمت رنگ‌های چشم‌نواز، رینگ‌های رنگی و تضاد رنگ بیرونی با رنگ کابین را پیشنهاد می‌کند. ایبزا با ۱۵۹ یورو پکیج آبی را مهیا می‌کند که رینگ‌ها و آینه‌بغل‌های آبی‌رنگ را به خودرو اضافه می‌کند. پکیج ۶۴۰ یورویی ولوت و بیسموس این خودرو هم رینگ‌های سفارشی رنگی، اگزوز جدید و دوخت چرم را مهیا می‌کند.

Peugeot 208

Peugeot 208

VW Polo

VW Polo

SEAT Ibiza

SEAT Ibiza
پیشرانه
خودروهای سئات و فولکس‌واگن موتور یکسانی دارند. موتور چهار سیلندر ۱٫۲ لیتری این دو خودرو می‌تواند ۸۹ اسب بخار نیرو تولید کند. بااین‌حال پولو ۱۰۷ گرم CO2 در هر کیلومتر تولید می‌کند که در قیاس با ۱۱۹ گرم در هر کیلومتر ایبزا عدد مناسب تری است. موتور سه سیلندر ۱٫۲ لیتری پژو هم ۱۰۸ اسب بخار نیرو تولید می‌کند و ۱۰۳ گرم CO2 در هر صد کیلومتر تولید می‌کند.

VW Polo

Peugeot 208

SEAT Ibiza

نتیجه نهایی:

جایگاه اول: فولکس‌واگن پولو
پولو مانند دیگر رقبا وجهه‌ی شیک و برجسته‌ای ندارد اما لایق این عنوان است چرا که این خودروی فولکس‌واگن کیفیتی درجه‌یک دارد. این احساس تنها از کابین مجلل خودرو ناشی نمی‌شود، بهینه شدن و راحتی این سری در رتبه‌بندی نهایی تأثیر بسزایی داشته است. بااین‌حال این خودرو هنوز چالاک و آرام و موتور TSI آن سریع و کاربردی است. هزینه پایین، استهلاک کم و عملکرد تأثیرگذار پولو شما را مجاب به خریدش می‌کند.

  • VW Polo 07
  • VW Polo 05
  • VW Polo 06

جایگاه دوم: پژو ۲۰۸
شاید انتخاب و رانندگی با یک خودروی ارزان و مناسب با هر نوع سلیقه‌ای، کار ساده‌ای نباشد؛ اما ۲۰۸ اصلاح‌شده یک نمونه‌ی مطلوب از یک خودروی کوچک است. خودرویی که با موتور جدید ۱٫۲ لیتری توربوشارژ پژو، کشش و قدرت مناسبی در اختیار راننده می‌گذارد. قدرت بالا در کنار کنترل خوب، کابین جادار، تجهیزات مناسب و معقول و تولید گازهای گلخانه‌ای کم، ۲۰۸ را تبدیل به یک خودروی مناسب کرده است.

  • Peugeot 208 05
  • Peugeot 208 06
  • Peugeot 208 07

جایگاه سوم: سئات ایبزا
تغییرات زیاد در کابین و بیرون خودرو نمی‌تواند موفقیت ایبزا را در سال‌های آینده تضمین کند. رانندگی با این خودرو هنوز لذت‌بخش است و موتور ۱٫۲ لیتری TSI این خودرو هم عملکرد مناسبی دارد اما سئات برخی ویژگی‌های اصلی که در سوپرمینی های رقیب هم دیده می‌شود را فراموش کرده است. اگر بخواهیم ایراداتی که بر این خودرو وارد است را نام ببریم می‌توانیم تولید گاز CO2 بالا، قطعات کابین بی‌کیفیت و هندلینگ پایین را هایلایت کنیم.

  • SEAT Ibiza 05
  • SEAT Ibiza 06
  • Peugeot 208 seat ibiza

اما خودروهای هم‌رده در این کلاس

مزدا ۲ موتور ۱٫۵ لیتری SE-L Nav
قیمت ۱۴۳۹۵ یورو
موتور: ۱٫۵ لیتری چهار سیلندر با ۸۹ اسب بخار نیرو
خط‌مشی حجم بجای مزدا به معنی موتور بدون توربو است؛ اما موتور ۱٫۵ لیتری این خودرو در کنار گیربکس پنج سرعته واقعاً چالاک به نظر می‌رسد. درحالی‌که رقیبان این خودرو بهره‌وری را هدف قرار داده‌اند مزدا ۲ استایل و لذت بخشی را هدف قرار داده است بعلاوه این‌که مسیریابی با سیستم مسیریابی صفحه لمسی این خودرو بسیار آسان است.

فورد فیستا ۱٫۰ لیتری T زتک ۵dr
قیمت ۱۴۷۹۵ یورو
موتور ۱٫۰ لیتری سه سیلندر با ۹۹ اسب بخار نیرو
فیستا حالا در حال گذراندن زمان است. ترکیب موتور توربوی قدرتمند و هندلینگ فوق‌العاده، این خودرو را در میدان رقابت نگه می‌دارد اما فروش این خودرو به خاطر قیمت بالاتر و تجهیزات کمتر نسبت به رقبا هنوز با دردسر همراه است.

  فولکس واگن پولو ۱٫۲ TSI SE پژو ۲۰۸ پیورتک سئات ابیزا ۱٫۲ TSI کانکت
قیمت پایه/قیمت خودروی مورد بررسی یورو۱۴,۴۱۰/ یورو ۱۴,۴۷۰ یورو ۱۶,۰۹۵/ یورو ۱۷,۵۱۰ یورو ۱۴,۶۲۰/ یورو ۱۵,۲۵۰
قیمت خودرو بعد از ۳ سال یا ۳۰هزار مایل یورو ۷,۳۰۶/۵۰٫۷% یورو ۶,۵۵۱/۴۰٫۷% یورو ۶,۲۲۸/۴۲٫۶%
استهلاک یورو ۷,۱۰۴ یورو ۹,۵۴۴ یورو ۸,۳۹۲
بدهی مالیاتی سالانه استاندارد/نرخ بالاتر یورو ۴۵۹/ یورو ۹۱۹ یورو ۴۸۱/ یورو ۹۶۲ یورو ۵۲۴/ یورو ۱,۰۴۹
هزینه سوخت سالانه (۲۰ هزار مایل) یورو ۱,۴۹۰/ یورو ۲,۴۸۳ یورو ۱,۳۹۷/ یورو ۲,۳۲۹ یورو ۱,۷۳۷/ یورو ۲,۸۹۶
هزینه تعمیر و نگهداری یورو ۲۸۸ (۲ سال) یورو ۱۲٫۹۹ p/m (3 سال /۳۵k) یورو ۴۸۰ (۳سال/۳۰k)
طول/فاصله محور ۳,۹۷۲/۲,۴۷۰mm ۳,۹۷۳/۲,۵۳۸mm ۴,۰۶۱/۲۴۶۹mm
ارتفاع/عرض ۱,۴۵۳/۱,۶۸۲mm ۱,۴۶۰/۱,۷۳۹mm ۱,۴۴۵/۱,۶۹۳mm
موتور ۴ سیلندر خطی/۱,۱۹۷cc ۳ سیلندر خطی/۱,۱۹۹cc ۴ سیلندر خطی/۱,۱۹۷cc
نهایت قدرت ۸۹/۴,۸۰۰ bhp/rpm ۱۰۸/۵,۵۰۰ bhp/rpm ۸۹/۴,۴۰۰ bhp/rpm
نهایت گشتاور ۱۶۰/۱,۴۰۰ Nm/rpm ۲۰۵/۱,۵۰۰ Nm/rpm ۱۶۰/۱,۴۰۰ Nm/rpm
گیربکس ۵ سرعته/دیفرانسیل جلو ۵ سرعته/دیفرانسیل جلو ۵ سرعته/دیفرانسیل جلو
ظرفیت باک/لاستیک یدک ۴۵ لیتری/پک فوم ۵۰ لیتری/لاستیک سبک مخصوص مسافت کوتاه ۴۵ لیتری/پک فوم
ظرفیت صندوق (در حالت اصلی/در حالت صندلی جمع شده) ۲۸۰/۹۵۲ لیتر ۲۸۵/۱,۰۷۶ لیتر ۲۹۲/۸۴۷ لیتر
وزن محدود/بار/وزن بکسل
کیلوگرم
۱,۱۰۷/۵۳۱/۱,۰۰۰ ۱,۰۶۰/۵۵۲/۱,۱۵۰ ۱,۰۴۳/۴۸۷/۱,۰۰۰
دایره گردش ۱۰٫۶ متر ۱۰٫۴ متر ۱۰٫۰ متر
گارانتی پایه (مایل)/تضمین ۳سال (۶۰,۰۰۰)/۱سال ۳سال (۶۰,۰۰۰)/۱سال ۳سال (۶۰,۰۰۰)/۲سال
مسافت خدماتی/ نمایندگی در اروپا متغیر/۲۲۳ ۱۲,۵۰۰ مایل (۱سال)/۳۰۰ متغیر/۱۲۸
نمره امنیتNCAP: بزرگسال/کودک/عابر./سرنشین/ستاره ۹۰/۸۶/۴۱/۷۱/۵ ۸۸/۷۸/۶۱/۸۳/۵ ۸۲/۷۷/۵۹/۷۱/۵
صفر تا ۹۶/ ۴۸ تا ۱۱۲ کیلومتر بر ساعت ۹٫۹/۱۰٫۲ ثانیه ۹٫۵/۹٫۶ ثانیه ۱۰٫۸/۱۱٫۹ ثانیه
نهایت سرعت/دور موتور در ۱۱۲ کیلومتر بر ساعت ۱۸۳kmh/2,600 ۱۹۰kmh/2,500 ۱۸۳kmh/2,600
ترمز از سرعت
۱۱۲ تا صفر
۹۶ تا صفر
۴۸ تا صفر کیلومتر بر ساعت
۵۱٫۴
۳۶٫۹
۹٫۴m
۵۰٫۳
۳۶٫۶
۹٫۴m
۴۷٫۶
۳۵٫۸
۹٫۴m
سطح صدای تولیدی در بیرون/ حالت آماده به کار/ سرعت ۴۸/ سرعت ۱۱۲ کیلومتر بر ساعت ۶۲/۵۰/۵۸/۶۴dB ۶۳/۴۲/۶۱/۷۰dB ۶۳/۴۲/۶۱/۷۰dB
مصرف سوخت اندازه گیری شده/مسافت طی شده ۵٫۸/ کیلومتر۶۴۸ ۵٫۴/ کیلومتر ۷۶۷ ۶٫۷/ کیلومتر۵۵۵
مصرف سوخت اعلام شده شهری/جاده ای/ ترکیبی در صد کیلومتر ۵٫۰/۳٫۳/ لیتر ۳٫۹ ۴٫۷/۳٫۲/۳٫۷ لیتر ۵٫۳/۳٫۳/لیتر۴٫۱
تولید CO2 واقعی/اعلام شده/ مالیات ۱۶۰/۱۰۷g/km/16% ۱۵۰/۱۰۳g/km/15% ۱۸۷/۱۱۶g/km/18%
ایربگ/کمربند ایزوفیکس/سنسورهای پارک/دوربین ۴/yes/£۲۹۵/£۲۴۰ ۶/yes/yes/£۲۰۰ ۴/yes/£۲۴۹/no
گیربکس اتوماتیک/پایداری/کروز کنترل یورو ۱,۳۷۵/yes/£۴۰۰^ یورو ۱,۱۰۰/yes/yes No/yes/£۱۳۰
کنترل وضعیت/ چرم/ گرم کن صندلی یورو ۳۸۰/no/£۳۶۰ یورو ۲۹۰/£۱,۱۱۰/ یورو ۱,۱۱۰* No/no/no
رنگ متالیک/ چراغ های LED / استارت بدون کلید یورو ۵۴۰/£۹۰۰/no یورو ۴۹۵/no/no یورو ۵۳۰/no/no
مسیریابی/ یو اس بی/ رادیو دیجیتال/ بلوتوث یورو ۷۰۰/yes/yes/yes یورو ۴۵۰/yes/yes/yes Yes/yes/ یورو ۲۸۰/yes

منبع:

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *