یکی از خودروهای به نمایش درآمده در آغاز به کار نمایشگاه لسآنجلس در شمال آمریکا، نسل چهارم کیا اسپورتیج است. کیا اسپورتیج ۲۰۱۷ در نمایشگاه لسآنجلس که میتوان آن را به دلیل اشتراکات زیادش برادر هیوندای توسان نامید، چند سالی است که به همراه برادرش میهمان بازار خودرویی کشورند و بازار ایران، تا به حال دو نسل از آنرا تجربه کرده است. اکنون با گذشت حدود ۴ سال از عمر نسل سومش و با ورود هیوندای ix 35 جدید به بازار جهان، کیا نیز از رقبا عقب نمانده و اخیراً نسل چهارم این مدل را به دنیا معرفی کرده است.
کیا اسپورتیج ۲۰۱۷ در نمایشگاه لسآنجلس
کیا اسپورتیج ۲۰۱۷ در نمایشگاه لسآنجلس
شما در بیرون این خودرو با یک چهرهی متمایز روبرو خواهید شد. چراغهای جلو در اسپورتیج ۲۰۱۷ بزرگ و فراگیر شدهاند و جلوپنجرهی انحصاری کیا که نشانهی پیدایش اصالت در طراحیهای این برند است (tiger nose)، در دماغهی خودرو خودنمایی میکند. نسل چهارم در مقایسه با سلف خود، افزایش ابعاد را در پی داشته است و این بدان معناست که فضای بزرگتری برای مسافران و همچنین بارگیری در این نسل خواهیم داشت. خصوصاً که جای پای سرنشینان عقب در حدود ۷۶ میلیمتر بزرگتر شده است و فضای بار آن نیز در پشت صندلیهای ردیف دوم از حدود ۷۳۹ لیتر به حدود ۸۶۹ لیتر افزایش یافته است.
کیا اسپورتیج ۲۰۱۷ در نمایشگاه لسآنجلس
در زیر این بدنه کیا برای جلب بیشتر مشتری در رقابت سختی که در این کلاس خودرویی برقرار است، محکمترین ساختار را با توجه به استفادهی گسترده از یک فولاد پیشرفته با مقاومت بالا ارائه میدهد. طراحی سیستم تعلیق این خودرو نیز برای بهبود کیفیت سواری و هندلینگ بهتر مجدد انجام شده است.
کیا اسپورتیج ۲۰۱۷ در نمایشگاه لسآنجلس
کیا اسپورتیج ۲۰۱۷ در نمایشگاه لسآنجلس
همچنین مدل SX این خودرو برای شکوه هر چه تمامتر با دست پری به میدان آمده است؛ یکتریم اسپرت ویژه که در آن علاوه بر تنظیمات گیربکس و فرمان، کمکفنرها نیز نسبت به مدلهای LX و EX سفتتر میشوند. همچنین در همهی تیپهای این خودرو در سیستم فرمان جدید برای دقت هر چه بیشتر بهوسیلهی کاهش ۲۵ درصدی اصطکاک تجدیدنظر شده است. بعلاوه در این خودرو بهوسیلهی یک انتخابگر حالت رانندگی میتوانید بین سه حالت نرمال، ECO و اسپرت انتخاب کنید.
کیا اسپورتیج ۲۰۱۷ در نمایشگاه لسآنجلس
دو موتور آشنا که در نسل قبلی این خودرو نیز استفاده میشدند، در این نسل نیز وظیفهی قوای محرکه را بر دوش دارند. مدلهای LX و EX نسل قبل با یک موتور ۴ سیلندر خطی با ۱۸۱ اسب بخار قدرت و ۲۴۳ نیوتن متر گشتاور ارائه میشدند که در این نسل با ۱ اسب بخار کاهش قدرت و حدود ۳ نیوتن متر کاهش گشتاور مواجه شدهاند. مدل SX نیز با موتور ۲ لیتری توربوی معروف که ۲۴۱ اسب بخار قدرت و ۳۶۰ نیوتن متر گشتاور داست، ارائه میشد که در این نسل با ۱۹ اسب بخار کاهش قدرت و حدود ۱۲ نیوتن متر کاهش گشتاور به میدان میآید. مزیت این کاهش این است که حداکثر گشتاور از ۱۳۵۰ دور بر دقیقه تا ۳۵۰۰ دور بر دقیقه در اختیار خواهد بود که هم در کاهش مصرف سوخت و هم در شتابگیری مؤثر خواهد بود.
هر دو موتور با یک گیربکس انحصاری ۶ سرعته جفت میشوند. حالت استاندارد در هر سه تیپ، دیفرانسیل محرک جلو خواهد بود اما سیستم چهار چرخ متحرک با توزیع نیرو بهصورت ۵۰/۵۰ به محورهای جلو و عقب، آپشنی برای همهی تریمها خواهد بود.
در داخل اسپورتیج ۲۰۱۷ از یک سیستم اطلاعات سرگرمی جدید به نام Uvo3، بهرهمند خواهید بود که با یک صفحه نمایش لمسی ۵، ۷ یا ۸ اینچی بسته به تریم انتخابی همراه خواهد بود. ناوبری نیز به صورت استاندارد در SX و بهصورت آپشن در EX در دسترس خواهد بود که در هر حالتی، با اپلیکیشنهای Apple CarPlay یا Google Android Auto میتواند منطبق شود.
از دیگر آپشنهای این خودرو میتوان به سیستم صوتی ۲۳۰ وات Harman/Kardon با ۸ بلندگو، گرمکن صندلیهای جلو و عقب به همراه تهویه برای صندلیهای جلو، گرمکن فرمان، درب صندوق هوشمند، تودوزی چرم و چراغهای جلوی HID اشاره کرد.
از لحاظ قابلیتهای ایمنی نیز این خودرو با سیستمهای هشدار نقاط کور بهعلاوهی هشدار تغییر خطوط، تشخیص عابر پیاده، هشدار عبور و مرور در عقب و ترمز مستقل خودکار که بهطور استاندارد در SX و بهصورت آپشن در EX است، خودنمایی میکند.