صفحه اصلی / اخبار خودرو / یادداشت دکتر علی میرزاخانی: آیا کمپین شکست خورده است؟
در هنگام تصادف چه باید کرد؟

یادداشت دکتر علی میرزاخانی: آیا کمپین شکست خورده است؟

هیاهوی بسیار درباره استقبال خریداران از تسهیلات اعطایی دولت و ترفند دولت و خودروسازان برای فروش خودروهای انبارشده و بدون مشتری، جوی از خشم و ناامیدی را در کسانی برانگیخته که به دنبال مطالبات به‌حق و فراموش‌شده‌ای درباره کیفیت و قیمت خودروها بودند. فارغ از جریان شکست و پیروزی، لااقل می‌توان این حرکت را تمرینی برای مطالبات قانونی و دیرپا از خودروسازانی دانست که همواره در پشت حمایت‌های بی قید و شرط، در خواب خوش فرو رفته بودند و دیگر از قافله خودروسازی جهانی و حتی منطقه‌ای، فرسنگ‌ها جا مانده‌اند.

vaam-khodro-cartoon
دکتر علی میرزاخانی، پژوهشگر حوزه اقتصاد و سردبیر روزنامه دنیای اقتصاد در یادداشت خود آورده است:

استقبال مردم از طرح خرید قسطی خودرو باعث شده مخالفان کمپین تحریم خرید خودرو پرچم پیروزی را به اهتزاز درآورند و اعلام کنند که این استقبال به معنی رضایت مردم از خودروهای داخلی است.

۱- استقبال مردم از طرح خرید قسطی خودرو باعث شده مخالفان کمپین تحریم خرید خودرو پرچم پیروزی را به اهتزاز درآورند و اعلام کنند که این استقبال به معنی رضایت مردم از خودروهای داخلی است. این، استنتاجی غلط است همان‌طور که استنتاج اهالی کمپین تحریم خرید خودرو غلط بود که عدم خرید را ناشی از نارضایتی تفسیر کردند. هیچ شکی در این واقعیت نیست که مردم از کیفیت خودروهای داخلی ناراضی هستند چه بخرند و چه به دلایلی نخرند.

٢- در مطالب قبلی به کرات توضیح دادم که کاهش شدید فروش خودروسازان در نیمه اول سال جاری ناشی از «سرکوب تقاضا» بود و هیچ علت دیگری نداشت. در همه جای دنیا کالاهایی مثل مسکن و خودرو نه با «پس‌انداز گذشته» که با «پس‌انداز آینده» یعنی وام بانکی خریداری می‌شود و این وام حداقل ۸۰ درصد قیمت خودرو و چه بسا بیشتر را باید پوشش بدهد تا با «سرکوب تقاضا» مواجه نباشیم. وام ۲۵ میلیونی دقیقاً همین کار را کرد و با پایان «سرکوب تقاضا» سیل سفارش خرید به سمت خودروسازان سرازیر شد.

٣- قبلاً در سرمقاله‌ای یادآور شدم که «کمپین تحریم خرید» در همه جای دنیا یک شیوه مبارزه با تغییر ناگهانی و غیرقابل قبول کیفیت یا قیمت یک کالا با هدف مذاکره است نه نابودی آن کالا. اگر مطالبه کمپینی، غیرمنطقی باشد شبیه مبارزه‌ای کور می‌شود که می‌داند چه نمی‌خواهد اما نمی‌داند چه می‌خواهد. واقعیت ماجرا این است که در سال جاری نه شاهد افت ناگهانی کیفیت خودرو بوده‌ایم نه شاهد صعود ناگهانی قیمت. کیفیت نامناسب خودروی داخلی ماجرایی دنباله‌دار و مربوط به سه دهه اخیر است و قیمت‌های فعلی نیز مربوط به سه سال پیش یعنی اواخر سال ٩١ نه سال جاری.

۴- درمان درد کیفیت نامناسب خودروی داخلی نه نابودی صنعت خودروی داخلی که فروش آن‌ها به برندهای معتبر جهانی است؛ همان اتفاقی که در رومانی افتاد و شرکت ورشکسته داچیا به رنو فروخته شد و نتیجه آن شد که الآن خودروهای داچیا نه فقط خیابان‌های رومانی که خیابان‌های کشورهای پیشرفته اروپا را به تصرف خود درآورده است و پرفروش‌ترین خودروی اروپایی در این کارخانه تولید می‌شود.

۵- کمپین تحریم خرید خودرو باید مخاطب خود را تیم اقتصادی قرار می‌داد نه خودروسازان؛ با مطالبه‌ای از همین نوع که راه‌حلی تجربه‌شده است و نتیجه‌اش برد-برد به نفع همه و تأمین منافع ملی است. هنوز هم دیر نشده است و اتفاقاً همان رنو با پیشنهاد خرید پشت اتاق تیم اقتصادی است. شاید درست نباشد که بخواهیم یکی از این خودروسازی‌های ورشکسته را حتماً به رنو بفروشید اما قطعاً می‌توانیم بپرسیم که چرا نمی‌فروشید؟؟؟

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *