آیا برتری دنا نسبت به سمند ۱۰ میلیون می ارزد؟
دنا، آخرین محصول با عنوان خودروی ملی، چقدر با سمند ال ایکس متفاوت است؟ در بازار خودرو سمند ال ایکس با موتور «ای اف سون» به قیمت ۳۲ میلیون تومان و دنا با همان موتور و گیربکس دستی به قیمت ۴۲ میلیون تومان به فروش می رسد.
از نظر فنی دنا، بر روی همان پلتفرم سمند ساخته شده است. موتور هر دو خودرو EF7 چهار سیلندر با ۱۱۵ اسب بخار توان و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور است. جعبهدنده ۵ سرعته دستی برای آنها انتخاب شده است و توان موتور به چرخهای جلو منتقل میشود. جلوبندی و سیستم تعلیق هر دو خودرو مک فرسون با قطعات و اتصالات مشابه است. از نظر ابعاد کلی طول و عرض و ارتفاع کاملا مشابه است، حتی به نوعی اسکلت اتاق دو خودرو را می توان یکی دانست. طبق اطلاعات وب سایت سازنده دنا حدود ۱۸ کیلوگرم سنگین تر است. بنابراین در بخش های دیگر دو خودرو باید به دنبال تفاوت ها باشیم.
از نظر طراحی بیرون و داخل خودرو دنا بسیار بروزتر است. استفاده از خطوط شکسته، زوایای تیز و جلوپنجره بزرگ همان چیزی است که در طراحی سایر خودروسازان هم میبینیم. هر چند که نمای جلویی بیشباهت به میتسوبیشی لنسر نیست. نمای عقب با وجود آنکه با نمای جلویی همخوانی ندارد، اما باز هم زیباست. در نمای جانب، ستون ها و درب ها کاملا با سمند یکی هستند البته در مدل جدید دناپلاس این ایراد رفع شده است.
طراحی بیرونی سمند ال ایکس برای زمان خودش (۱۵ سال پیش) خوب بود اما امروز دیگر قدیمی به نظر می رسد. این مسئله برای داخل خودرو و طراحی داشبورد هم صادق است. داخل سمند ال ایکس هم از مواد نسبتا باکیفیتی استفاده شده هم طرح چوب کمی ظاهر لوکس را تداعی می کند. اما طراحی داشبورد دنا بروزتر و بیشباهت با سوناتا نسل قبل نیست. استفاده از نمایشگر مجهز به رهیاب و پشت آمپر با رنگ آمیزی جدید نسبت به سمند زیباتر است و جدای از کیفیت مواد، از نظر طراحی قابل رقابت با محصولات جدید کره و چین است. از نظر فضای داخلی و کیفیت صندلیها شاید برتری با سمند باشد چون داشبورد دنا بزرگتر شده و فضای اتاق را بیشتر اشغال کرده است. اما در بحث آپشن مواردی که دنا نسبت به سمند برتری دارد شامل ترمز دیسکی در چرخهای عقب، نمایشگر لمسی و رهیاب، موبایل هندزفری، صندلی عقب مجهز به ISOFIX، کروز کنترل، شیشه سولار (ضد اشعه مضر آفتاب) و تهویه مطبوع اتوماتیک می باشد. با این تفاسیر تفاوت دو خودرو در بحث طراحی (آن هم نه تفاوت اساسی) و آپشنهاست. اگر بخواهیم مبلغ تک تک آپشن ها را جدا حساب کرده و جمع بزنیم با ۱۰ میلیون تومان خیلی فاصله دارد. پس اگر برای خریدار علاوه بر آپشن، نمای ظاهری هم مهم باشد، این اختلاف قیمت توجیه دارد وگرنه آپشن های گفته شده برای سمند نیز قابل نصب هستند. شاید به همین دلیل باشد که تاکنون کشش بازار برای دنا کمتر بوده چون اکثر خریداران به بحث فنی توجه بیشتری میکنند. ممکن است در مدل جدید دنا که مجهز به توربوشارژر و جعبه دنده اتوماتیک شده، کشش بازار کمی بیشتر شود.