تأمین قطعات و پشتیبانی خودروها تا ۱۰ سال : بر اساس یک قانون جدید، شرکتهای خودروساز یا واردکننده خودرو، حداقل تا ۱۰ سال پس از فروش آخرین دستگاه از مدل خودروی مربوطه، باید نسبت به تأمین قطعات یدکی و پشتیبانی از آن اقدام نمایند.
تأمین قطعات و پشتیبانی خودروها تا ۱۰ سال
خودروسازان و واردکنندگان خودرو برای مدت زمان معینی پس از فروش خودرو موظف به تضمین سلامت خودرو، تحت عنوان دوره گارانتی یا ضمانت هستند. مدت زمان گارانتی خودروهای داخلی معمولاً دو سال و خودروهای وارداتی معمولاً تا پنج سال است که در این مدت عرضهکننده خودرو موظف به رفع عیب خودرو بهصورت رایگان است. فراتر از دوره گارانتی اما بر اساس اصلاحیه آییننامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو، تمام عرضهکنندگان خودرو موظفاند خدمات تعمیر و تأمین قطعات یدکی خودروهای عرضهشده از سوی خود را تا حداقل ۱۰ سال پس از فروش آخرین دستگاه از آن مدل خودرو، تأمین کنند.
اینکه چرا دوره گارانتی خودروهای داخلی باید اینقدر پایینتر از نمونههای وارداتی باشد، جای توجیهی ندارد و البته رایگان بودن رفع نواقص هم در ایران، بیشتر به یک شوخی شبیه است. در مورد خدمات پس از فروش نیز خریداران باید بتوانند از طریق مرجعی، مشکلات و شکایات خود را در مورد عدم وارانتی و پشتیبانی مناسب و تأمین قطعات پیگیری و احقاق حقوق نمایند. نمونههای بسیاری از خودروها را میتوان مثال زد که چند سالی در کشور عرضه شدهاند و اکنون خریداران آنها با مشکلات تأمین قطعات و خدمات دستوپنجه نرم میکنند. بنابراین بهتر است قانونگذار در این زمینه نیز ضمانتهای اجرایی این روند و راههای پیگیری را نیز پیشبینی نماید.