در سایه سر و صداهای حول و حوش آلودگی موتورهای TDI فولکسواگن، توجه خیلیها به سمت وسایل نقلیه دیزلی جلب شده است. بر اساس همین موج تحقیق و موشکافی در مورد دیزلها، برنامه تلویزیونی «دنده ۵» در بریتانیا (Fifth Gear)، یک آزمایش کلاسیک در مورد قرار دادن سوخت دیزل در یک خودروی بنزینی و ریختن بنزین در یک خودروی دیزلی منتشر کرده است.
مجری این بخش از برنامه «دنده ۵» توضیحاتش را با تعمیرات معمول در ارتباط با قرار گرفتن سوخت نامناسب در موتورها شروع میکند. معمولاً در یک نمایندگی یا تعمیرگاه خودرو، تعویض مخزن سوخت، خطوط انتقال و پمپ سوخت پیشنهاد میشود که هزینههای قابلتوجهی را متوجه مالک خودرو میکند. البته «دنده ۵» برای این مشکل که در ظاهر بسیار پیچیده مینماید، راهحل سادهای متشکل از چند بار راهاندازی سیستم خودرو با استفاده از سوخت تازه را پیشنهاد میکند.
برای آزمایش این نظریه، برنامهسازان، دو کامپکت دستدوم، یکی با پیشرانه دیزلی و یکی دیگر با پیشرانه بنزینی خریداری کرده و ۵ لیتر سوخت اشتباه در هر کدام از آنها قرار داده است.
با شروع تست، هر دو خودرو روند مثبتی را نشان میدهند و تا چند مایل، رانندگی شرایط نرمالی دارد. ولی خودروی بنزینی تنها پس از چند مایل، سوخت دیزل را پس میزند و متوقف میشود. ولی پس از ریختن بنزین تازه به باک، دوباره جان میگیرد و دیزل را خارج میکند. به نظر میرسد که کمترین آسیب به سیستم وارد آمده است؛ چرا که این خودرو پس از ریختن سوخت تازه، باز هم عملکرد قابلقبولی در تست آلودگی دارد.
شرایط هاچبک دیزلی بسیار بهتر است و موتور آن، مدت زیادی به عملکرد خود ادامه میدهد. در واقع این خودرو در نهایت، در هنگام تست آلودگی، دچار توقف میشود. در همین حال، پس از شستشوی سیستم، خودروی دیزل آماده رانندگی است و حتی «Fifth Gear» آن را به یک مسافرت جادهای ۲۰۰ مایلی (۳۲۰ کیلومتری) میبرد.
نتیجه این آزمایش بسیار جالبتوجه است، ولی با توجه به پیچیدگی موجود در پیشرانههای امروزی بهتر است در تجربهکردن شخصی این موضوع، چندان عجله نکنید. با این حال، مشاهده اینکه چقدر راحت موتورهای TDI فولکسواگن وارد یک بحث رسوایی شدهاند، میتواند نظر ما را به هر گونه تئوری در رابطه با «دیزل» جلب کند. [دانلود ویدئو]