صفحه اصلی / آموزشی پژو 206 / تعویض روغن پژو ۲۰۶ تیپ ۵

تعویض روغن پژو ۲۰۶ تیپ ۵

مطلب اختصاصی سایت دنیای خودرو – دیکار

تعویض روغن پژو ۲۰۶ تیپ ۵

امروز قصد داریم تا در مورد تعویض روغن خودرو پژو ۲۰۶ تیپ ۵ و ۶ و پژو ۲۰۶ صندوقدار وی ۸ و وی ۹ نکاتی ذکر کنیم. حتی این مساله را می توان به کل موتورهای TU5 شامل رانا و پارس TU5 و پزو ۴۰۵ با موتور TU5 نیز تعمیم داد.

به طور کلی موتور TU5 می بایست در هر با تعویض روغن، فیلتر روغن نیز تعویض گردد. در هنگام تعویض روغن می بایست موارد ذیل را به دقت رعایت فرمایید.

۱- تعویض روغن پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با دستگاه ساکشن بهتر از تعویض روغن از طریق دریچه تخلیه زیر کارتل می باشد چرا که وضعیت کف کارتل این خوردو به گونه ای است که هنگامی که پیچ تخلیه روغن باز میشود، به دلیل بالاتر قرار گرفتن پیچ، کل روغن تخلیه نخواهد شد.

۲- بعد از بازکردن فیلتر روغن، توجه داشته باشید که مقداری روغن سوخته در کاسه فیلتر باقی می ماند که حتما می بایست با دستگاه ساکشن خارج شود.

۳- حتما از فیلتر روغن مرغوب استفاده کنید و تحت هیچ شرایطی اجازه ندهید تا فیلتر روغن مارکهای متفرقه بر روی خودروی شما بسته شود که همین فیلترهای نامرغوب می تواند عامل کثیف شدن روغن باشد.

۴- قویا توصیه میشود از روغنهای ایرانی برای خودرو استفاده شود. روغن بهران سوپر پیشتاز نیمه سنتتکیک ۴۰-۱۰، بهترین روغنی است که با موتورهای TU5 سازگاری دارد. دقت داشته باشید که روغنهای خارجی برای کارکرد خودرو با بنزینهای یورو ۴ به بالا طراحی شده اند و در بنزینهای با استاندارد پایینتر به شدت کیفیت خود را از دست می دهند. این باور که روغن خارجی برای موتور خودرو بهتر می باشد یک باور نادرست بوده چرا که انتخاب روغن، ارتباط مستقیم با نوع سوخت خودرو دارد چرا که روغن قرار است موتور خودرو را علاوه بر روانکاری، تمیز کاری نیز نماید. روغنهای ایرانی مرغوب بهترین پیشنهاد برای خودورهای ایرانی است! البته لازم است دقت شود تا به هیچ وجه از روغنها با مارکهای متفرقه استفاده نگردد. مجددا عنوان می شود که روغن موتور بهران سوپر پیشتاز نیمه سنتتیک با قوطی سبز و نقره ای، بهترین گزینه برای موتورهای TU5 محسوب میشود و قویا توصیه می شود تا از سایر روغنها پرهیز گزدد.

۵- در هربار تعویض روغن پژو ۲۰۶ تیپ ۵، حتما فیلتر هوای خودرو را نیز تعویض نمایید. تعویض فیلتر هوا و استفاده از مارکهای معتبر و مرغوب باعث می شود هم استهلاک موتور کاهش یابد و هم مصرف سوخت متعادل گردد.

۶- در هنگام باز نمودن فیلتر هوا، دقت داشته باشید تا شلنگ مربوط به بخار روغن، که به فیلتر هوا متصل است، به آرامی خارج شود و از تکان دادن اضافی آن به شدت پرهیز شود که چرا بعد از مدتی و به دلیل کارکرد موتور در دمای بالا، این شلنگ خشک می گردد و با حرکت زیاد، ممکن است شلنگ مذکور بشکند که در این صورت خطراتی را به دنبال خواهد داشت.

۷- در هنگام تعویض فیلتر هوا، از سرویسکار بخواهید تا فیلتر روغن را از قسمت پایینی موتور خارج نماید. چراکه به دلیل عدم وجود فضای کافی مخصوصا در پژو ۲۰۶ ، بیرون کشیدن فیلتر از بالا، صدمات جدی به رادیاتور خودرو شما وارد می کند.

۸- تبخیر مقداری روغن در این نوع موتور، به دلیل دمای بالای آن طبیعی است. کم کردن حدود ۱ لیتر در ۵۰۰۰ کیلومتر کاملا طبیعی است!

۹- میزان کارکرد روغن، رابطه مستقیمی با شرایط کارکرد موتور دارد. برای یک خودرو با کارکرد شهری که هم ترافیک و هم خیابانهای معمولی را در برنامه روزانه خود دارد و روزانه تا ۴ یا ۵ بار استارت می خورد، کارکرد بیش از ۶۵۰۰ کیلومتر صلاح نیست. هرچند اتوسرویس ها کیلومتر بعدی خودرو شما را ۱۰۰۰۰ کیلومتر ذکر کنند. توجه داشته باشید که روغن خارجی کارکرد بیشتری ندارد و در صورتی که از روغن کاسترول یا لیکومولی و یا توتال هم استفاده می کنید می بایست در همان کیلومتر ۶۵۰۰ یا حداکثر ۷۰۰۰ آنرا تعویض نمایید.

۱۰- این موتور در هنگامی که فیلتر روغن آن تعویض می گردد، حداکثر به ۳٫۵ لیتر روغن نیاز دارد. از ریختن روغن بیشتر در موتور به شدت پرهیز نمایید. دقت نمایید که مغازه های اتوسرویس، معمولا ۴ لیتر روغن درون این موتور می ریزند که به شدت زیانبار است!!! حتما بر روی میزان روغن نظارت کافی داشته باشید و از تعوبضکار قویا بخواهید تا فقط ۳٫۵ لیتر روغن درون موتور خودرو شما بریزد!

۱۱- هرگز و تحت هیچ شرایطی از روغنهای ۵۰-۲۰ برای این خوردو استفاده ننمایید. برخی تعویض روغنی ها، فکر می کنند که در تابستان باید روغن سفت تر درون موتور بریزند و این کار را به شما توصیه می کنند که این کار صدمات جبران ناپذیری به موتور خودرو شما وارد خواهد کرد. روغنهای ۴۰-۱۰ برای چهار فصل طراحی شده اند و بهیچ وجه نیازی نیست که در تابستان، نوع روغن تغییر کند.

۱۲- متاسفانه تعویض روغنی ها سواد علمی کافی ندارند و از روی شنیده های خود به شما توصیه هایی می کنند. لازم است که شما با اطلاعات کامل به این مراکز مراجعه کنید و هرگز به مشاوره های انها گوش ندهید! حتی برخی از تعویض روغنی ها، روغنی را به شما پیشنهاد می کنند که سود بیشتری را عاید آنها می کند! لازم است در انتخاب روغن تحت هیچ شرایطی به تعریف و تجیدهای آنها توجهی نکنید و خودتان راسا روغن مورد نظرتان را سفارش دهید.

نگارنده: سید حسین قائم مقام – وبسایت دنیای خودرو

مطلب دیگری تحت عنوان نکته های تعویض روغن پژو ۲۰۶ در این وبسایت موجود اس که پیشنهاد می کنیم آن را نیز مطالعه فرمایید.

اگر سوالی در این خصوص هست می توانید در قسمت نظرات مطرح نمایید تا توسط کارشناس ما پاسخ داده شود.

20 دیدگاه‌ها

  1. استفاده از روغن های ۴۰*۵w برای این موتور مناسب است؟

    • سید حسین قائم مقام

      روغن مناسب این موتور ۱۰-۴۰ هست و پیشنهاد میشه فقط این نوع روغن استفاده کنید

    • کاظم جعفری

      روغن ۵w40 روغن مرغوبتری هست و اینکه گفته شده روغن ۱۰w40 استفاده کنید یعنی اینکه روغنی با کیفیت پایینتر از این استفاده نشود ولی باکیفیتر مشکلی ندارد

      • سید حسین قائم مقام

        دوست عزیز
        کیفیت روغن معمولا با دو حرف لاتین نمایش داده میشه مثل SL
        عبارت ۱۰W40 یا ۲۰W50 و یا ۵W40 ربطی به کیفیت و مرغوبیت روغن نداره و نشانگر ویسکوزیته روغن هست. در هنگام استارت زدن، ویسکوزیته روغن باید به گونه ای باشه که با توجه به طراحی موتور، بتونه عملیات روغنکاری قطعات رو انجام بده. همچنین، هنگامی که موتور داغ شد، باز هم ویسکوزیته روغن باید به گونه ای باشه که بتونه موتور رو روغنکاری کنه.
        دعوت می کنم یه سرچ ساده در گوگل داشته باشید تا اطلاعات خوبی در این زمینه به دست بیارید.
        موفق باشید

  2. با سلام و وقت بخیر
    با توجه به انتشار مطلبی و تایید نظری نسبت به شغل و فعالیت اینجانب و باتوجه به مواد قانون جرایم رایانه ای مصوب ۲۰/۰۳/۱۳۸۰ و همچنین تشویش اذهان عمومی و نظری خلاف واقعی را که سایت جنابعالی نقل قول نموده است و با توجه به ضرر مادی و معنوی که به اینجانب وارد شده است لطفا با شماره اینجانب ۰۹۱۲۹۴۳۱۰۸۸ ارتباط برقرار نمایید در غیر اینصورت مراتب شکایت خود را به دادگاه صالح کیفری و همچنین کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه خواهم داد . با تشکر

    • سید حسین قائم مقام

      با سلام و وقت بخیر
      ابتدا خدمت شما عرض کنیم که سیاست ما بر این است که نظرات کاربران در این وبسایت به صورت مستقیم بر روی خروجی سایت قرار گیرد.

      در ثانی، نظرات کاربران سایت، نظر شخصی افراد است و بهیچ وجه نمی تواند بازتاب دهنده نظر مدیران سایت باشد.

      سوما اگر کسی نظری داده که از نظر شما خلاف واقع است، بجای تهدید به شکایت، بهتر است جواب او را بدهید و دلایلی منطقی بر نقض مطلب وی عنوان کنید و اجازه دهید سایر خوانندگان، خود شخصاً قضاوت نمایند.

      و در پایان، ضمن سپاس از حضرتعالی برای درج نظر، در صورتیکه پاسخی به نظر درج شده در این وبسایت ندارید، پشنهاد می کنیم همانطور که فرمودید «مراتب شکایت خود را به دادگاه صالح کیفری و همچنین کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه» ارائه فرمایید.

      با تشکر – ادمین سایت

  3. سلام مجدد خدمت ادمین محترم در پاسخ به صحبت شما عریض مینمایم .
    فرمودید سیاست های شما این است که نظرات کاربران بصورت مستقیم بر روی خروجی سایت قرار میگیرد اینجا سوال مطرح است اگر این سیاست درست است چرا تمام سایت های خبرگزاری و یا اطلاع رسانی این کار را انجام نمیدهد و فیلتری برای این کار در نظر گرفته اند به نظر شما نظر ابتدا نباید بررسی شود ؟ درستی و صحت خبر نیاز به بررسی ندارد ؟ یعنی هر که هرچه گفت باید انتشار یابد ؟ به خوب موضوعی اشاره نمودید
    فرموده دوم جنابعالی این است نظرات کاربران نظر شخصی است اری ما هم به این موضوع عقیده داریم ولی ایا شما انتشار دهنده نظر را از مبنای تایید نظر نمیدانید اگر نظری در وب سایت خبری به عنوان مثال خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران انتشار یابد چون این خبر توسط مدیر سایت تایید گردیده پس خبر را خوانده و انتشار داده پس مصداق نشر اکاذیب صدق میکند .
    و صحبت سوم جنابعالی بنده تهدید به شکایت ننموده ام با توجه به اینکه نه ایمیل و نه شماره ای جهت تماس با ادمین محترم داشتم صرفا میتوانیم از طریق مراجع قضایی خود را به ادمین برسانیم که خوشبختانه پاسخگو بودید و اینکه مکان قضاوت یک وب سایت اطلاع رسانی نخواهد بود مطلبی که درج گردیده تهمت و نشر اکاذیب است ما برای تمام ادعا های شخص نظر دهنده مدرک داریم ایا میتوانیم مدرک رو هم اینجا نشر دهیم خوب نمیشود ایا با صحبت مردم قانع میشوند ؟ خیر
    و در پایان عرض میکنم طبق قوانین برای نشر هر مطلبی اعم از نظر در هر ارگان ، وب سایت ، نشریه فیلتر خاصی در نظر گرفته شده است و با توجه به اینکه هر نظری قابلیت انتشار ندارد امیدوارم از صحبت های خود کوتاه امده و به دنبال اصلاح و تمکین به قانون باشیم و در اخر ممنون میشم اگر شماره تماس و ادرس دفتر برای اینجانب برای مکاتبات بعدی ارسال نمایید با احترام

  4. سلام دقیقا چند لیتر باید داخل موتور تیپ پنج بریزیم؟ چون بعضیا میگن با فیلتر ۳٫۷۵ بعضیا میگن با فیلتر ۳٫۵٫ لزفا شما بگین با تعویض فیلتر روغن چند لیتر باید در تیپ پنج ریخته بشه؟ مرسی

    • سید حسین قائم مقام

      سلام
      چند بار گفته شده باز هم تکرار می کنم که تعویض روغن با فیلتر، فقط ۳٫۵ لیتر روغن و به هیچ وجه بیشتر روغن ریخته نشه! بهترین کار استفاده از گیجه. ماشین رو روی سطح صاف قرار بدید و یکی دوساعت بزارید بمونه. گیج رو چک کنید یه هیچ وجه نباید از ماکسیمم بالا تر باشه! ضمنا در نظر داشته باشید که خودرو اگر ۲۵۰ سی سی روغن کم داشته باشه خیلی بهتر از اینه که همین مقدار روغن اضافه داشته باشه.

  5. سلام.در مورد بند ۸ سوال داشتم.می خواستم بدونم که آیا ۱ لیتر کم بودن روغن در موتور بعد از استفاده ۵۰۰۰ کیلومتر برای موتر اتومبیل ضرر ندارد؟

    • سید حسین قائم مقام

      با سلام
      اولا بستگی به نوع کارکرد موتور و روغنی داره که شما تو موتور ریختید
      مثلا روغن کاسترول مگنتیگ سبز رنگ اگه استفاده کنید و استقفاده خودرو هم به صورت پنجاه پنجاه در جاده و شهر باشه، کم کردن یک لیتر روغن در سه هزار کیلومتر هم کاملا طبیعیه!
      اما روغن بهران سوپر پیشتاز در ۷۰۰۰ کیلومتر که کیلومتر تعویض روغن هست، معمولا حدود نیم لیتر کم می کنه و بازه هم بسته به شرایط کارکرد موتور، میتونه تا یک لیتر افزایش پیدا کنه

      ببخشید دیر جواب دادم – توی برف و کولاک رشت گیر کرده بودم و امکان پاسخگویی نبود!

  6. نیما احمدی فر

    با سلام و تشکر از مطلبی که راجب روغن گزاشتید . دقیقا نمی دونستم روغن ایرانی خوبه یا نه به روغن های خارجی هم اعتماد نداشتم

  7. با سلام و خسته نباشید خدمت شما و تشکر از مطالب مفید و کاربردی سایت , لطفا بهترین مارک معتبر روغن موتور مناسب برای تیپ ۵ معرفی نمایید که در حال حاظر در بازار موجود و مورد تایید شما باشه , ممنون

    • سید حسین قائم مقام

      سلام بر شما
      روغنهای ایرانی ۱۰w40 شرکت ایرانول و بهران روغنهای مناسبی هستن. به دلایلی که در پاسخ کامنت بعد مفصلا توضیح داده شده پیشنهاد میشه از روغن ایرانی استفاده کنید!

  8. مهدی یزدانخواه

    سلام منو۲۰۶ اتومات دارم زوغن ۵w40اماراتی میریزم ایا به درد موتور این ماشین میخوره. یا باید عوضش کنم

    • سید حسین قائم مقام

      سلام
      موتور ۲۰۶ اتومات با وی ۸ دقیقا مشابه هم هستن. روغن مناسب برای این موتور در همه فصول سال ۱۰w40 هست! روغن های خارجی حرف و حدیث زیاد دارن و اینکه میفرمایید اماراتی، شواهدی وجود داره که بسیاری از این روغنها در سلفچکان خودمون از روغنهای تصفیه شده و نامرغوب پر میشن. چون بسته بندی روغنهای تقلبی شدیدا شبیه اصلی زده میشه حتی کارشناسان خبره هم نمی تونن از روی بسته بندی متوجه تقلبی بودن روغن بشن و فقط با آزمایش روغن میشه فهمید که تقلبیه یا نه! پس منطقی اینه که از روغنهای ایرانی استفاده کنید. جدا از اینکه روغنهای خارجی مثل کاسترول سوپر مگنتیک، برای بنزینهای با کیفیت بالاتری از بنزین های ما تولید میشن و علیرغم اینکه روغنهای خوبی هستن اما برای خودروهای ما با این نوع بنزین مناسب نیستن! لطفا دو تا مطلبی در که در مورد روغن ۲۰۶ تو این سایت هست مطالعه بفرمایید اطلاعات کامل به دستتون میاد.
      موفق باشید

  9. با سلام و وقت بخیر
    از مطالب مفیدتان و اینکه زمانی برای پاسخگویی می گذارید سپاس گزارم
    در مورد بند ۱۱ سوالی داشتم. آیا استاندارد SAE که گرید درجه گرانروی روغن را تعیین می کند بستگی به نوع خودرو دارد یا آب و هوا؟
    اگر به نوع خودرو بستگی دارد که باید به استاندارد API ارجاع شود و اگر هم به آب و هوا بنابراین گرید ۱۰w40 یک عدد تقریبی است و برای هوای خیلی سرد مانند زمستان های تبریز جواب نمی دهد و باید از گرید پایین تری مانند ۵w30 استفاده شود.
    ممنون میشم اگر پاسخ بدهید

    • سید حسین قائم مقام

      سلام بر شما
      اگر در زمستان، دمای هوای شهرتون از منفی ۲۵ درجه سانتیگراد سردتر نمیشه، در این صورت همون روغن ۱۰W40 برای مناسبه
      اما اگر لحظه استارت زدن خودرو، دما تا ۳۰ درجه زیر صفر باشه در این صورت روغن ۵w30 استفاده کنید.
      موفق باشید

  10. با سلام
    روغن ادینول ۱۰-۴۰ ۱۲۰۰۰ کیلومتری برای ۲۰۶ تیپ ۵ مدل ۱۳۹۵ مناسبه؟البته من رو کیلومتر ۱۲۰۰ عوض کردم و الان هم رو ۱۰۰۰۰ تا می خواهم عوض کنم،اکثرا میگن توتال ۷۰۰۰ خوبه

  11. سید حسین قائم مقام

    دوستان گرامی با توجه به بسته شدن نظرات در این پست، خواهشمندیم برای درج نظر و ارائه سوالات، از پست “نکته های مهم تعویض روغن ۲۰۶ ” استفاده فرمایید
    برای وارد شدن به پست مذکور از لنک زیر استفاده فرمایید:

    http://dcar.ir/%D9%86%DA%A9%D8%AA%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%87%D9%85-%D8%AA%D8%B9%D9%88%DB%8C%D8%B6-%D8%B1%D9%88%D8%BA%D9%86-206/