صفحه اصلی / آموزشی پژو 206 / تنظیم سلکتور گیربکس اتومات ۲۰۶

تنظیم سلکتور گیربکس اتومات ۲۰۶

در این مطلب قرار است نحوه تنظیم سلکتور گیربکس اتوماتیک پژو ۲۰۶ را آموزش دهیم تا دارندگان این نوع خودرو بتوانند این کار ساده را خودشان انجام دهند و مجبور نشوند بابتش هزینه ای پرداخت کنند و تعمیرگاه بروند. کار سلکتور، تعیین حالت دنده و روشن نمودن چراغ دنده عقب می باشد. در خودروهایی که چراغ دنده عقب روشن نمی شود، اگر سیستم برق و لامپ را بررسی نمودید و سالم بودند، مشکل از سلکتور گیربکس است که باید تعویض شود. عمل نمایش حالت دنده بر روی صفحه نمایشگر را هم سلکتور بر عهده دارد. اگر سلکتور تنظیم نباشد، پیام های اشتباهی از حالت دنده به ECU ارسال می شود و همین امر باعث می شود در عملکرد خودرو، خللی به وجود آید.

به عنوان مثال، خودروهای دارای دنده اتوماتیک، اگر دسته دنده در حالتهای R و یا D باشد، برای جلوگیری از وارد آمدن ضربه به گیربکس، خودرو استارت نمی خورد. فقط در حالت های P و N شما قادر به روشن کردن خودرو می باشید. حال اگر چنانچه سلکتور تنظیم نباشد، چون پیامهای اشتباهی به ECU ارسال می شود، امکان دارد خودرو شما اصلا استارت نخورد. یعنی شما دسته دنده را در حالت P قرار داده اید اما سلکتور حالت R را به ECU می کند و شما نمی توانید اتومبیلتان را روشن کنید. پس باید دست به کار شوید و سلکتور را تنظیم را تنظیم نمایید.

ابزار های مورد نیاز

۱-اهم متر ترجیحا بیزر داشته باشد تا بتواند در هنگام اتصال کوتاه بوق بزند.

۲-دو متر سیم نازک سایز آن زیاد مهم نیست مثلا نمره ۰٫۵

۳- یک عدد آچار T30 ترجیحا تفنگی تا حین تنظیم لرزش دست کمتر باشد میشود از آچار ستاره ای نیز استفاده نمود.

۴- دو عدد سر سیم تخت مانند همانهایی که برای بستن رله بوق (افتامات بوق یا فن) استفاده میشوند.

روش تنظیم

– ابتدا درب موتور را بالا زده و هواکش را باز کنید.

– سپس دنده را روی حالت N قرار دهید و سویچ را باز نمایید.

– روی گیربکس یه قطعه پلاستیکی سیاه رنگ، که یه دسته سیم روکش دار از پشتش خارج شده و با دو عدد پیچ T30 روی گیربکس بسته شده که خود این پیچها توی یه شیار قرار دارند که با چرخاندن سلکتور توی شیار به جلو ویا عقب میرود. شکل سلکتور به صورت زیر است:

سلکتور گیربکس اتومات

همانطور که مشاهده می کنید روی سلکتور یک شفت کوچک هزار خاری به قطر ۰٫۷ سانتی متر قرار دارد که انتهای کابل تعویض دنده با یک مفصل برنجی که وسط آن یک حفره مربع تعبیه شده به آن متصل میشود

– بدون اینکه مفصل را بلند کنید (مفصل از پهلو با یک پیچ که آچار ده میخورد به هزار خاری سفت میشود) ، یک دور با T30 پیچ ها را شل نمایید به حدی که سلکتور با کمی نیرو بتواند به راست یا چپ بچرخد.

– دو عدد سر سیم تخت را به سر دو رشته سیم نازک وصل کنید و دو سر دیگر سیم را لخت نموده و به دو سر اهم متر متصل نمایید.

– دو تا سر سیم را به دو پینی که در قسمت جنوب غربی سلکتور مشاهده می کنید متصل نمایید.

– اهم متر را روشن و روی بیزر (بوق) قرار دهید.

– بسیار بسیار کم ، کمتر از دو میلیمتر، سلکتور را به چپ یا راست بچرخانید تا صدای بوق اهم متر در بیاید. هر جا که صدای بوق شروع شد، روی بدنه گیربکس و سلکتور یک خط بکشید و به چرخاندن ادامه دهید تا بوق قطع شود. به محض قطع شدن بوق مجددا یک خط دیگر بکشید

– بین این دو خط، منطقه درست سلکتور است. هر چه دقیق تر وسط این دو خط را انتخاب کنید، سلکتور حساستر تعویض را انجام میدهد.

– حال که جای درست سلکتور را پیدا کردید بسیار با احتیاط پیچ های آن را سفت کنید. به ارامی کمی پیچ راست کمی پیچ چپ … تا انتها

– در انتهای سفت کردن مجددا کنترل کنید تا صدای بیزر در دنده N شنیده شود. اگر با سفت کردن صدای بوق قطع شود و با شل کردن وصل یا با گرم و سرد شدن همینطور، آن سلکتور ایراد دارد باید عوض شود.

 

حال نوبت تنظیم کابل است.

اگر به انتهای کابل روی سلکتور نگاهی بندازید یک قسمت نارنجی که با یک قسمت پلاستیکی روشن (تقریبا زرد و یا کرم) محصور شده است مشاهده می کنید. با دو انگشت، قسمت کرم رنگ را به سمت عقب بکشید و نگه دارید. حال قسمت نارنجی را بکشید به سمت بالا، دقت اکید بفرمایید که قسمت مفصل تکان فلزی و هزار خاری نچرخد و تکان نخورد و نیز لیور دنده دقیق در دنده N باشد و در پشت امپر نیز نمایشگر N را نشان بدهد.

حال که بررسی کردید همه موارد فوق درست باشد، خلاصی مغزی کابل را که خیلی خیلی کم است (کمتر از دو میلیمتر) بگیرید و بعد کلید نارنجی را رو به پایین فشار داده و کاور کرم رنگ را رو به جلو برده تا قفل شود. کابل تنظیم شد!

نکته مهم

خوانندگان گرامی دقت بفرمایند که علت اصلی خرابی سکلتور، آب است!!! خیلی مراقبت نمایید که آب روی سلکتور نریزد. مخصوصا اینکه محل سلکتور، دقیقا در جایی قرار دارد که هنگامی که پیچ هواگیری پشت ترموستات باز میشود، آب خروجی مستیما روی سلکتور می ریزد. این آب باعث میشود که مدار داخل سلکتور اکسیده شده و به زودی کارایی خود را از دست بدهد.

در هنگام شستن موتور (که اصلا توصیه نمیشود) دقت بفرمایید که آب روی سلکتور سریعا با پمپ باد خشک گردد. بهتر تمهیداتی بیاندیشید که آب روی سلکتور نریزد.

128 دیدگاه‌ها

  1. ذبيح الله منتظری

    مرسی از توضیحات کامل دقیق میخواستم ببینم علت تغه زدن به هنگام تعویض دهنده از۱به۲ علتش چی متوجه باشه روغن هم تعویض کردم……..
    وهنگام تعویض دنده از۳به۴گاز هرز میخورد یعنی دور موتور تا ۵۰۰۰میاد بد میره دنده۴ولی اگه پر گاز برم دور موتر بالا دنده تعویض بشه این مشکل رو نداره مرسی منتظر جواب شما هستم اگه میشه پیام بفرستید ۰۹۱۱۱۵۸۷۶۱۲

    • سید حسین قائم مقام

      ماشین شما چندتا کار کرده و چه زمانی روغن گیربکس رو عوض کردید؟ لطفا مدل ماشین رو هم ذکر کنید

    • سلام و عرض ادب
      من ۲۰۶ v9 دارم صبح که روشن میکنم بعد از چنددقیقه که در حرکت هستم یکدفعه چراغ sو* روی صفحه نمایش میاد وماشین کپ میکه
      یه موضوع دیگر اینکه گاهی تو سر بالایی دنده عوضنمیکنه ولی وقتی ماشینو کامل خاموش میکنم و دوباره روشن میکنم درست میشه .
      ممنون میشم راهنمایی کنید

  2. با سلام و تبریک بخاطر سایت و مطالب خوبتون
    من ماشینم الانترا ۲۰۱۳ هستش

    زمانیکه ماشین از دنده ۱ به ۲ میخواد تغییر بده یک مکث کوجکى میکنه

    همجنین در زمان ترمز گرفتن ، تغییر دنده هاى ۳ به ۲ و ۲ به ۱ با تقه و تکان همراه هستش و هرجه شدت ترمز بیشتر باشه این تکانها هم شدتش بیشتر میشه اما اگر ترمز خیلی شدید بگیرم این تکانها را ندارد . بیصبرانه منتظر جوابتون هستم

    بازم ممنون و اجرتون با امام زمام

    • سید حسین قائم مقام

      ببرید پیس جناب پیله ور در ۱۷ شهریور
      این هم تلفن ایشون: ۰۹۱۵۱۱۵۹۳۹۹
      فقط یادتون باشه که تحت هیچ شرایطی ماشین رو اونجا نزارید و سعی کنید خودتون حضور داشته باشید و روی کار نظارت کنید
      این قضیه شامل همه تعمیرکاران میشه از جمله جناب پیله ور
      اینو گفتم چون معمولا اقای پیله ور ملت رو میفرسته دنبال نخودسیاه! شما بهانه بیارید و بمونید

  3. سلام به دوستان ، من یه پژو ۲۰۷ اتومات دارم ، دیروز که سوار ماشین شدم وقتی دنده رو از پارک بیرون اوردم روی خلاص یا همون N دست دنده قشنگ سرجاش نمیشینه و با دست باید بیارمش سر جاش . ولی بقیه دنده ها و دکمه های اس و برف دقیق کار میکنه و مشگلی نداره . علامت پشت امپر هم مشگل نداره . لطفا اگه میشه راهنماییم کنید که این مشگل رو چه طوری حل کنم ؟ البته تا مرحله باز کردن صفحه دست دنده و در آوردن صفحه استیل هم پیش رفتم .

    • سید حسین قائم مقام

      سلام بر شما
      بهتون پیشنهاد می کنم اگر ایرادی تو کارکردش نداره زیاد بهش گیر ندید. احتمالا تنظیم کابلش به هم خورده اما چون داره کار می کنه و مخصوصا صفحه نمایشگر داره درست همه چیزو نشون میده، پس سالمه و نیازی و تعمیر نداره
      اما اگر خیلی حساس هستید و دوست دارید همه چیز مرتب باشه در این صورت کابل رو مطابق دستور العمل بالا تنظیم کنید.
      موفق باشید

      • سلام آقا سید . خیلی ممنون از کمک شما
        سئوالم اینه که اگر سلکتور تنظیمش به هم بخوره مگه دست دنده به چپ و راست هم منحرف میشه . چون من شنیدم که تنظیم نبودن کابل و سلکتور باعث لقی دنده به سمت جلو و عقب میشه نه راست و چپ . لطفا راهنمایی کنید .
        در ضمن امروز کل داخل کائوچوئی رو با اسپری برد تمیز کردم و با گریس چرخ دنده قسمتهایی رو که لازم بود مجددا گریسکاری کردم . خیلی کثیف شده بود

        • سید حسین قائم مقام

          سلام مجدد
          اگر سلکتور تنظیمش به هم بخوره ممکنه با یک یا دو مشکل از مشکلات زیر بربخورید:
          اول اینکه نمایشگر، وضعیت دنده ها رو درست نشون نمیده و حتی خطا میده یا چراغ های اسنواسپورت روشن میشه
          دوم اینکه حتی تو وضعیت پارک یا N ، ماشین استارت نمیخوره چون سلکتور پیام نادرستی رو به ای سی یو ارسال می کنه
          نکته قابل توجه اینکه حتی ممکنه این مشکلات ناگهان بوجود بیاد. یعنی شما صبح ماشین رو روشن می کند به محل کار میرید همه چیز درسته اما ظهر ناگهان میبینید ماشین استارت نمی خوره و حتی نمایشگر، وضعیت دنده ها رو درست نشون میده!

          به نظر من مشکل شما، از عدم تنظیم سلکتور نیست! پس پیشنهاد می کنم به تنظیمات سلکتور دست نزیند چون تنظیم کردنش داستان داره و وقت گیر.
          اما شاید با تنظیم کردن کابل ، مشکل لقی دسته دنده گرفته بشه

  4. سلام / با تنظیم کابل لقی گرفته نشد > اگه میشه بفرمایید از زیر ماشین چه طوری کابل رو تنظیم میکنند / با تشکر

  5. باسلام خدمت دوستان.من یه ۲۰۶ v9 دارم که یکی دوماه پیش تعمیر گیربکس کردم و بدون مشکلی کار میکرد.تا اینکه یه بار موتورش و با بخار شستیم و اصلا یادم نبود نباید موتور شویی بشه ماشین.خلاصه سلکتور داغون شد و عوض کردم.عصر که ماشین و گرفتم وقتی از دنده ۲ به ۱ میاد هنگام هرکت بدجور هرز گاز میخوره و یه تقه اساسی میزنه.خاستم ببسنم از تنظیم سلکتوره؟؟قبل اینکه عوض شه سلکتور این ادا رو نداشت.
    ممنون

    • سید حسین قائم مقام

      سلام دوست گرامی
      بعیده از تنظیمات سلکتور باشه اما بهتر اینه که دیاگ بزنید تا علت رو دقیق بهتون نشون بده.
      موفق باشید

  6. سلام، ممنون از راهنماییهای مفیدتون. من چند وقت پیش موتور شویی انجام دادم ( ۲۰۶ sd v9) و بعد از اون کم کم چراغ نمایشگر از کار افتاد و الان فقط یه خط رو نشون میده که طبق گفته شما سلکتور از کار افتاده ولی مشکل دیگه ای هم بوجود اومد در حالت عادی گیربکس تعویض دنده رو اجرا میکنه (با کمی کندی البته ) ولی من هر قدر تلاش میکنم به وسیله گاز دادن تغییری در وضعیت دنده (معکوس یا ..) به وجود بیارم هیچ اتفاقی نمی افته!! میخواستم سوال کنم؛ آیا با تعویض سلکتور این مشکل هم بر طرف میشه یا مشکل از جای دیگه ای هستش؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    • سید حسین قائم مقام

      سلام بر شما
      ببینید سلکتور فقط وظیفه داره وقتی شما دستوری رو از طریق دسته دنده اجرا می کنید اون رو به ECU منتقل کنه. اگر دنده در حالت D قرار میگیره و دنده ها یکی یکی عوض میشن اما دیر عوض میشن این مشکل نمیتونه از سلکتور باشه. باید دیاگ بزنید ببینید مشکل از کجاست. شاید گیربکس روی حالت اسنو (برقی) قرار گرفته و چون نمایشگرتون درست نشون نمیده شما متوجه نمیشید.
      درهر صورت دیاگ بزنید مطمئن تر متوجه میشید. ببرید جایی که دیاگ گیربکس اتومات ۲۰۶ رو داشته باشه
      موفق باشید

  7. با سلام
    چند روز قبل بعد از موتور شویی ۲۰۶ اتومات با این مشکلها روبرو شدم .
    ۱٫ هنگام باز کردن سوئیچ در حالت پارک نمایشگر دنده ابتدا D نمایش داده و بعد از آن یک خط افقی به همراه علامت اسپرت و یخبندان بهمرا یک صدای آلارم و بعد از چند ثانیه فقط یک خط افقی ( –) ظاهر و شفتن دنده در هر حالت قرار میگرفت هیچ تغییری در نمایشگر بوجود نمی آمد .
    ۲٫ وقتی ماشین در حالت D قرار میدادم ماشین حرکت میکرد اما نمایشگر هنوز دار حالت همان خط افقی (–) ولی در تمام مدت در دنده ۳ حرکت میکرد و به حالت دستی هم قرار میدادم هیچ فرقی در نمایشگر دنده و تغییر در دنده در گیر ماشین دیده نمیشد.
    ۳٫هنگام دنده عقب هم همچنان نمایشگر تغییر دیده نمیشد همان خط افقی بود.
    ۴٫ وقتی از حالت حرکت به حلت سکون و پارک میرسیدم دنده را در وضعیت پارک قرار میدادم باز همان خط افقی بود .
    ۵٫ وقتی ماشین را خاموش میکردم و سوئیچ را باز میکردم یک صدای ویز ممتد از قاب در پوش ساعت گیربکس به گوش میرسید تا وقتی که سوئیچ بسته شود .
    ۶٫ وقتی در حالت سکون و قبل از بسته شدن سویئچ دسته دنده را در هر حالتی بجز پارک قرار میدهم و سوئیچ را میبندم و بلافصله سویئچ را باز میکند صدای ویز ممتمد گیربکس قطع و نمایشگر بطور صحیح تما حالتهای دنده را نمایش میدهد تا وقتی که به حالت پارک میروم ناگهان نمایشگر ابتدا وضعیت D نمایش میدهد و بعد از چند ثانیه دوبار آلارم علامت برف و یخ و سپس فقط علامت خط افقی .

    من از راهنما شما استفاده کردم و داخل سلکتور دنده را بعد از باز کردن درپوش سلکتور . آنرا خشک کردم مقداری آب داخل آن بود اما هنوز اشکال سرجای خودش مانده . ولی هنوز سلکتور را تنظیم نکردم .
    سوال :
    اشکال از سلکتور است یا از تنظیم آن ؟
    برای تعویض سلکتور و باز کردن سوکت سلکتور مرا راهنمایی کنید زیرا در هیچ سایتی نحوه ی تعویض آنرا اشاره نکردن.

    • سید حسین قائم مقام

      سلام بر شما
      هر دو احتمال وجود داره که سلکتور درست تنظیم نباشه و یا خراب شده باشه. سوالی که مطرحه اینه که آیا ماشین در حالت P و N استارت میخوره و روشن میشه؟
      عوض کردن سلکتور هم بسیار ساده هست یک سوکت داره که اونو باز میکنید و سلکتور نو رو جایگزین میکنید. فقط تنظیمات سلکوتر کمی داستان داره که اول بار اولتون باشه کمی وقت گیر خواهد بود
      موفق باشید

    • با سلام
      ماشین من دقیقآ مشکل مشابه ماشین شما رو پیدا کرده
      میشه بفرمائید برای اصلاح این وضعیت چیکار کردید و تعمیر چطور انجام شد
      آیا با تعویض یا تعمیر سلکتور مشکل حل شد؟

  8. سلام جناب اقای قائم مقام

    چراغ دنده عقب (هیوندای ix55) روشن نمیشود. چراغ ها و سیم کشی ها سالم است. گفتند سلکتور باید تعویض شود. اما آنچه که شما توضیح دادید (استفاده از اهم متر) استفاده نکردند. میخواستم خواهش کنم این مشکل رو با چ کسی مطرح کنم. ترجیحا اگر سمت غرب تهران باشه بهتر می باشد. ممنون از توجهتون. امیدوارم سالم باشید و خداوند به دانش و کسب تان رونق ببخشد.
    چنانچه شخص فنی در این رابطه سراغ دارید ممنون میشم شمارشون رو بهم بدید. با سپاس از توجه دوستان. ۰۹۳۶۰۶۳۰۵۲۳

    • سید حسین قائم مقام

      سلام دوست عزیز
      استفاده از اهم متر برای تنظیم سلکتور سالم هست! اما وقتی سلکتور خراب باشه باید تعویض بشه و سلکتور سالم نصب و با این روش تنظیم بشه.
      غرب سراغ ندارم اما یک تعمیرکار گیربکس اتومات سمت استادحسن بنا (ورودی از رسالت) هست. بنده فقط تعریف ایشون رو شنیدم. خواستید آدرس رو تقدیم کنم.

      • سلام. ممنون از توجهتون.
        ممنون میشم شماره تماس تعمیرکار گیربکس اتومات( ix55) که گفتید بهم بدید

        • سید حسین قائم مقام

          سلام مجدد
          استاد حسن بنا
          خیابان ۱۶ متری دوم شمالی (منصوری به سمت شمال)
          خیابان لاهیجانی (اولین خیابان سمت چپ)
          وارد لاهیجانی که شدین نبش اولین کوچه سمت چپ یه تعمیرگاه هست.
          لطفا نتیجه رو اینجا برا بقیه بزارید
          موفق باشید

        • رفیق گیربکس وراکروز که چیزی نداره که دنبال تعمیرکار مخصوص ix55 میگردی. کسی که گیربکس al4 بتونه جمع کنه گیربکس شرکت پاورتک ماشین شما رو راحتتر جمع میکنه

  9. سلام. ممنون از این دل پاکتون.
    حتما نتیجه را به سمع دوستان میرسانم

  10. ابوالفضل

    سلام

    من یه ۲۰۶ sd تازه خریدم گیربکس اتوماتیک هیچ مشکلی نداره فقط گاهی که زیاد تو ترافیک رانندگی میکنم اگر ایست کامل کنم برای شروع حرکت تقه خیلی شدید میزنه . من نمیدونم روغن گیربکس رو نفر قبلی چه زمانی عوض کرده ؟؟؟
    اگر روغن عوض بشه امکان داره درست بشه ؟ اگر نشد چکار باید کرد ؟؟؟؟؟؟؟

    • سید حسین قائم مقام

      سلام بر شما
      تقه در ترافیک شدید و زمانی که دمای آب موتور بالا مییره طبیعیه اما نباید بزارید اتفاق زیاد رخ بده. سیستم خنک کننده شامل فن و رادیاتور رو چک کنید. حتما فن دور تند و کند رو چک کنید که سالم باشه.

      در مورد روغن گیربکس هم حداکثر هر ۴۰هزار کیلومتر باید ۳ لیتر تعویض بشه. با مالک قبلی تماس بگیرید و سوال کنید! چون راه دیگه ای برای مطمئن شدن نیست! مخصوصا اینکه روغن رو باید اسو اصل بریزید که حدود حدود ۲۵۰ هزار تومن هزینه داره براتون!

      این تقه معمولا به دمای گیربکس مربوطه اما اگر روغن زیاد کارکرده باشه هم تعویضش در روانتر کار کردن گیربکس بی تاثیر نیست.

      موفق باشید

    • سلام یه آزرا ۲۰۱۰ تعمیر موتور شده شاتون زده بوده بعد نعمیر موتور ماشینو روشن میکنن گیربکس میره رو حالت اضطراری و تو دنده ۳ گیر میکنه قبل تعمیر موتور همه چیش اوکی بوده وگیربکسم دست نخورده بنظر شما از چی میتونه باشه ایراد
      تو دستگاهم میزنه همه شیر برقی ها خراب ولی خب همه شیر ها نمیتونه خراب باشه سلکتور هم بنظرم سالمه چون همه حالت های دنده رو پشت کیلومتر مشون میده و چراغ دنده عقبم روشن میکنه بنظر شما مشکل از چیع ممنون…

      • سید حسین قائم مقام

        ممکنه سوکتی کانکتوری سیمی رو درست سر جای خودش نبسته باشن یا اشتباهی جا زده باشن – گیربکس معمولا یه کابل منفی بدنه داره – اونم بگید چک کنن

  11. با درود بر شما
    بنده یه ۲۰۶ اتومات دارم ۱۰ روز قبل پیش تعمیرگاه دوستم رفتم تا روغن گیربکس و تعویض کنه که اون بنده خدا ۴ لیتر روغن در گیربکس ریخته بود.وقتی گفتم یه لیتر اضافه ریختی گفت مشکلی پیش نمیاد خیالت راحت باشه.دو روز بعد تو اتوبان ساوه یهویی ماشیه خاموش کرد و متوجه شدم کلی روغن از گیربکس خارج شده .روغن از قسمت بالای گیربکسس بیرون زده بود.مشکلی که الن دارم اینه که دنده به حالت دستی نمیره و در حالت D روی دنده ۳ ثابت میمونه.ور حالت خلاص وپارک و دنده عقب مشکلی نداره.به نظرتون ایراد از سلکتوره یا مشکل از جایی دیگه س.با تشکر.

    • سید حسین قائم مقام

      سلام بر شما
      ماشین باید دیاگ بخوره تا علت خطا مشخص بشه.
      سوالی که دارم اینه که آیا چراغهای اسنو و اسپورت هم روشن میشه؟
      آیا وقتی ماشین رو روشن میکنید و در D قرار میدید صدای تقه شدیدی میشونید؟
      آیا اول که ماشین رو در D قرار میدید درسته و مثلا بعد از کدت زمانی یا طی کردن مسافتی این اتفاق رخ میده؟

      • مهندس جان هیچ گونه صدای تقه یا ضربه ای گیربکس نداره.در شروع حرکت علامت اسنو و اسپرت چند بار چشمک میزنن و بعد قطع میشن.همه چی عادیه فقط در دنده ۳ ثابته و روی حالت دستی نمیره

        • سید حسین قائم مقام

          دیاگ بزنید ببینید چه اروری میده

        • دکتر منم همینجورى شده بود،مال شیر برقیه
          نزدیک ٧٠٠ برام اب خورد ک البته طرف دو برابر اجرت گرفت ازم بعدا فهمیدم

  12. سلام
    ۲۰۶ تیپ ۶ وقتی درجا دنده از n به d میاد یه تقه داره و همینطور به r منتها خفیف تر تو حرکت به هیچ عنوان تقه نداره
    مشکل از کجا میتونه باشه؟

  13. سلام.
    ممنون از آموزش کاملتون.
    من یک ۲۰۶ sd اتومات مدل ۸۹ دارم، چراغ دنده عقب روشن نمیشه ولی طبق نمایش پشت آمپر وضعیت دنده ها به درستی تشخیص داده میشه!
    آیا ممکنه روشن نشدن چراغ دنده عقب به خاطر یه فیوز باشه؟ لامپ ها رو چک کردم سالم هستن!
    طبق آموزش شما اگر سلکتور وضعیت دنده عقب را درست تشخیص نده چراغ دنده عقب روشن نمیشه، ولی تشخیص سلکتور درسته!
    برای روشن نشدن چراغ دنده عقب چیز دیگه ای هست که چک کنم؟
    ممنون از وقت و راهنمایی هاتون.

    • سید حسین قائم مقام

      سلام بر شما
      به احتمال بسیار قوی lمشکل از سلکتوره
      در نظر داشته باشید که این امکان وجود داره که سلکتور خراب باشه و فقط چراغ دنده عقب روشن نشه
      موفق باشید

      • ممنون.
        من پیغام شما رو کمی دیر دیدم، امروز رفتم بلوار گلها، تهرانسر، آقا اسمائیل بابایی (مکانیک گیربکس اتومات) سلکتور رو باز و با سمباده کاری و اسپری تمیز کننده کثیفی هاش رو پاک کردند. خدا رو شکر مشکل حل شد و چراغ دنده عقب هم روشن میشه.
        باز هم ممنون از راهنماییتون.

      • سلکتور اگر مشکل داشته باشه کلا دنده عقب رو نمی‌ده .‌‌اون مال سیم کشی یا فشنگی ترمز زیر پدال یا رله هست

  14. با سلام و تشکر از این آموزش عالی

    براتون طلب خیر میکنم انشالله که هرچی از خدا میخوای بهترینش رو بهت بده. خداخیرت بده مشکل من با ۱۷۵ تومن برطرف شد البته ماشین من مزدا۳۲۳ هست و خودم این سلکتور رو عوض کردم. الان چند هفته ای بود که درگیر این مشکل بودم و حتی تعمیر گاه مرکزی هم رفته بودم و بهم گفتند که سیم کشی ماشین ایراد داره و باید عوض بشه و گیربکس هم باید تعویض بشه. حتی یک مکانیک معروف هم تقریبا همین نظر رو داشت و میگفت که ۵ میلیون هزینه داره . اما خدارو هزاران مرتبه شکر که همیشه بهترین هارو درمسیرم قرار میده و اینبار هم شمارو قرار داد و اسباب خیر شدید.

  15. سلام مجدد

    امشب در اتوبان در سربالایی ماشین دوباره شروع کرد به لگد زدن و چراغ hold هم چندباری چشمک میزد و قطع میشد. قبلا چراغ hold این مشکل رو نداشت و امشب اینطوری شد.
    ممنون میشم راهنمایی کنید.
    باتشکر

  16. دیروز بررسی کردم و دیدم که کابل لیور تعوض دنده از محل خودش خارج شده و علت این مشکل همین بود و با محکم کردن اون با چند رشته سیم مفتولی مشکل برطرف شد. اما هنوز نتونستم سلکتور رو دقیق رگلاژ کنم .
    ممنون میشم اگر راهنمایی بفرمایید

  17. با تنظیم سلکتور تاحدود خیلی زیادی مشکل لگد زدن هنگام تعویض دنده برطف شده ، اما بعضی وقتها ماشین خاموش میکنه ، مخصوصا در ترافیک ها و مجبور میشم سرباطری رو برای چند دقیقه بردارم و دوباره بزارم تا ماشین روشن بشه. ممنون میشم راهنمایی کنید

  18. با سلام و ارادت . ۲۰۶ بنده ۸۹ با ۳۷۰۰۰ کارکرد (واقعی).چون ماشین خوابیده بود تمام مایعات اعم از روغن هیدرولیک وگیربکس وموتور وآب رادیاتور لجن وسیاه بود . روغن گیربکس با دستگاه بی جی عوض کردم . و نرم افزار گیربکس هم آپدیت ۲۰۱۷ شد. اما یه مشکل همچنان باقی است . وقتی گرم میشه واز نود درجه رد میشه از یک به دو تقه داره وچراغهای اخطار هراه با بوق روچشمک میزنند.ولی روی دنده سه نمیره وقفل نمیشه . فه . ولی در ادامه باز هر از گاهی اخطار و تقه برمیگرده …….

    • سید حسین قائم مقام

      سلام بر شما
      درمورد نرم افزار گیربکس باید گفت که نیازی به آپدیت نداره…
      مشکل تقه رو شفاف تر بگید/ آیا چراغ های اسنو و اسپورت هم روشن میشه و چشمک میزنه؟ کامل بگید چه اتفاقی رخ میده

      دیاگ زدین؟ اروری که دیاگ اعلام کرده چی بوده؟

  19. روز بخیر
    سوالی داشتم چراغ دنده عقب ۲۰۶ اتوماتیک روشن نمیشه
    سلکتور را تظیم کردم ی مدت روشن میشه ی مدت خاموشه
    ی بار جفت لامپای عقب و تعویض کردم درست شد بازم خاموشه الان
    سنسور دنده عقب دارم
    ی بار شیشه شورو زدم از کار افتاد اون جلو سیمی هست که اتصال قطعه؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید میخوام برم معاینه فنی بگیرم رد کرده منو

  20. با سلام و عرض خداقوت خدمت شما بزرگوار.
    میشه نحوه تمیز کردن سلکتور را توضیح دهید؟
    متشکرم.
    ضمنا v9 بنده چند روزی سر صبح که هوا سرد شده یک خط فاصله رو نمایشگر نشان میدهد.
    کمی که حرکت کنم و خاموش کنم درست میشه.
    علت چیست.
    سپاسگزارم

  21. سلام وقت بخیر شب یلدا مبارک امیدوارم شب خوبی داشته باشین من ماشین هیوندا کوپه هست امروز تو ظهر خاموش کردم وقتی روشن کردم دیکه پشت کیلومتر وضعیت دنده نشون داده نمیشه و موقعی که دنده عقب میکنم ی تقه محکم میزنه و در دنده جلو رو دنده دو قفل کرده ممنون میشم راهنمایی بفرمایین

  22. سلام و خسته نباشید بنده ۲۰۶ اتوماتیک مدل ۸۹ دارم تا حالا اصلا مشکل نداشته تمامی سرویسها به موقع انجام شده. فقط امروز تو پارکینگ طبقاتی زمانی که میخواستم حرکت کنم خاموش شد روشن که کردم ماشین به زور دنده تو D رفت(البته به علت عجله بد جا زدم) و بعد از اون دیگه تو همه وضعیتها میره بجز D اصلا دسته دنده نمیره تو جاش قرار بگیره. با کلی ور رفتن باهاش نمایشگر دنده یک رفت و من بزور خودمو رسوندم خونه. میشه راهنمایی کنید. به هر مکانیکی میگم یه حرف میزنه گیج شدم.

  23. با سلام یکی بمن گفت باید گیربکس باز بشه و یکی دیگه بمن گفت باید لیور تعویض بشه. لطفا راهنمایی کنید مچکرم

    • سید حسین قائم مقام

      لطفا ماشین رو ببرید به این ادرس
      استاد حسن بنا
      خیابان ۱۶ متری دوم شمالی (منصوری به سمت شمال)
      خیابان لاهیجانی (اولین خیابان سمت چپ)
      وارد لاهیجانی که شدین نبش اولین کوچه سمت چپ یه تعمیرگاه هست
      بدید بررسی کنه ببینید چی میگه بهتون
      لطفا نتیجه رو اعلام کنید
      مرسی

  24. سلام
    ماشینم النترا است همین مشکل تعویض دنده رو در صفحه نمایش دارم
    البته فقط صبح که ماشین سرد است. روشن میکنم میخوام از pبه n تغییر دنده بدم در صفحه نمایش نشون نمیده و باید ی خورده صبر کنم تا نشون بده .بعد ی تقه به گیربکس انگار وارد میشه و بعدش درست کار میکنه و دنده ها رو نشون میده–فقط درمواقعی که سرد باشه این مشکل رو دارم

  25. سلام وقت بخیر
    من یه ۲۰۶ اتومات مدل ۸۸ دارم دو روزه که چراغ s ,snom در حال حرکت روشن میشه بعد از چند لحظه قطع میشه و در این مدت هیچ اتفاقی نمیا فته نه تقه میزنه نه میره دنده ۳ دیاگ هم که زدم خطای خروجی شیر برقی -مدیریت تبدیل دنده-اتصال کوتاه به مثبت زده خواستم راهنماییم بفرمایید تا مشکل رو حل کنم
    با تشکر

  26. درود و خسته نباشید خدمت شما
    من ۲۰۶ اتومات دارم چند وقت پیش بخاطر سوراخ شدن دسته سیم سلتکتور مجبور به تعویض این قطعه شدم و از اون ببعد احساس میکنم ماشین توی دنده سنگین حرکت میکنه و وقتی پام رو از روی پدال گاز برمیدارم دور موتور خیلی سریع افت میکنه توی سرپائینی کاملا دنده سنگین میاد پایین و مثل قبل از تعویض قطعه دیگه خودش با شیب جاده و بالا رفتن دور موتور دنده زیاد نمیکنه…البته از این قسمتش ناراضی نیستم ولی تو حالت عادی از سنگین راه رفتن ماشین رضایتی ندارم دو سه جا نشونش دادم و میگن درست کار میکنه اما خودم چون قبل و بعد تعویض قطعه رو دیدم میفهمم که یه چیز این وسط درست نیست…از دید خودم گیربکس تو حالت اسنو مونده ولی علامت برفی کنار نمایشگر دنده روشن نیست بنظر شما حدسم میتونه درست باشه؟

  27. سلام.من ۲۰۷ اتوماتیک دارم که چند وقت پیش یه دفعه چراغ Sروشن میشد و ماشین تقه میکرد و سرعت مثلا از ۱۱۰ میامد به ۹۰. مکانیکی بردم گفتن ۲تا شیربرقی سوخته .شیربرقی تعویض شد والان اون مشکل حل شده. اما الان ماشین در حالت اتوماتیک دیر دنده عوض میکنه و شتاب کند شده و گاهی ماشین درحالتD عمل نمیکنه و گاز میدم راه نمیفته ولی همان لحظه میرمR دنده عقب میره.مجبورم ماشین رو خاموش روشن کنم تا درحالت Dراه بیفته.مچکر از راهنماییهاتون.

  28. با سلام. من موتور ماشین رو دیروز شستم. اب روی سلکتور کاملا ریخته و فردا صبح دنده ها درست نشون نمیده و فقط دنده عقب درسته. با سشوار بدون باز کردن روی سلکتور گذاشتم اما نشده . چیکار باید کنم ممنون میشم بگید

  29. سلام وقت بخیر مهندس من یه ۲۰۶ اتومات مدل ۸۸ دارم ۴ روزی میشه گاز هرز میخوره ماشین رو دنده ۱ و ۲ ممنون میشم راهنمایی کنید
    دیاگ هم زدم ارور ۰۰۰۳
    ۰۰۸۲
    ۰۲۰۰ میده گیربکس

  30. سلام. ممنون از لطف ارزشمندتون در راهنمایی ملت. ۲۰۶ اتومات ۸۴ تعمیر کامل گیربکس شد. ۶۰ هزار تا باهاش رفتم. بعد از تعمیر، سلکتور درست تنظیم نشد بطوریکه تو حالت N گاهی استارت نمیخورد و میبردم تو P استارت میزد. یکی دو ماهه که تو حرکت چراغ برفک و اسپورت چشمک میزنه. با ادامه حرکت ناپدید میشه و عملکرد گیربکس عادی میشه. بتازگی و دو سه روزه که با استارت زدن فقط تق تق میکنه ولی روشن نمیشه. بعد از کلی سعی و استارت زدن شانسی روشن میشه. تست کردم و از p به n یا بر عکس که میزارم تو p گاهی قفل میشه و با باز و بست سویچ آزاد میکنه. مشکل از سلکتوره یا شیر برقی یا استارت؟ دینام و باتری سالم هستند.

  31. سلام وقت بخیر من یه ۲۰۶ تیپ ۶دارم در حال حرکت بودم که دنده ماشین روی D موند و کار نمیکنه دنده شل شده کلا میشه بگید مشکل از کجاست ممنون میشم

  32. سلام وقت بخیر. ممنون از مطالب بسیار خوب و مفید شما. من یک جک j5 دارم. ابتدا چراغ چک ماشین روشن شد و بردمش خیابان دماوند پیش آلبرت دیاگ زد بهش. پیغامی که داد این بود که بین موتور و گیربکس مشکلی بوجود آمده. الان وقتی می خوام ماشین رو به حالت d بذارم یا اینکه از p به حالت r بذارم یه تقه میزنه. دوم اینکه چراغ های پشت آمپر هم قاتی کرده هستند یعنی تو حالت n میذارم همون d رو نشون میده یا در حالت p وقتی باشه چراغ r رو نشون میده، البته پس از چند دقیقه مجددا به حالت اولش بر میگرده. سوم اینکه زمانیکه ماشین روشن میکنم و در حالت d میذارم تعویض دنده انجام نمیشه مگر اینکه ماشین رو به حالت دستی کنم و یک بار دنده عوض کنم و مجددا در حالت اتومات قرار بدم، تعویض دنده بصورت اتومات انجام میشه.
    آیا مشکل از سلکتور هست؟ یا اینکه گیربکس دچار مشکل شده؟
    ممنون از راهنمایی شما

    • سید حسین قائم مقام

      سلام بر شما
      آقا ماشین رو ببر تعمیرگاه مرکزی شرکت کرمان موتور در کیلومتر ۱۶ جاده مخصوص
      اونجا بصورت تخصصی ماشین چک میشه و به شما میگن که باید چکار کنید
      موفق باشید

  33. مهدی فاطمی

    با عرض سلام و ادب خدمت شما آقا سید
    من یه ۲۰۶ اتوماتیک ایرانی مدل ۲۰۰۷ دارم
    روی N و P استارت میزنم روشن میشه و وقتی روشن میشه وقتی از P روی D میارم یه خط افقی میاد و علامت اس و برف هم کنارش میاد و یه صدای آلارم هم میده
    دنده هم خوب عوض میکنه و مشکلی نداره
    فقط میخواستم راهنماییم کنید که اگه سلکتور رو عوض نکنم، عواقب بدی برای گیربکس داره یا اتفاق خاصی نمیفته؟!
    با سپاس فراوان از شما

    • سید حسین قائم مقام

      سلام بر شما
      این مسائلی که شما می فرمایید به نظر می رسه که مشکل از سلکتور باشه
      سلکتور علیرغم اینکه نمایندگی و مکانیک ها اصرار به تعویضش دارن اما به نظر من قابل تعمیر هست.
      شما می تونید بازش کنید و تمیزش کنید و مجددا ببندید و استفاده کنید.
      فقط نیاز به گریس خاصی دارید که در مدارت الکترونیکی استفاده میشه که معمولا رنگش روشنه
      به نظرم بازش کنید با اسپری انژکتور شو تمیزش کنید و بعد از گریس کاری دوباره ببندید.
      فقط میمونه تنظیم سلکتور که ممکنه کمی وقت بگیره
      موفق باشید

  34. مهدی فاطمی

    اینو هم میشه لطف کنید و بفرمایید که اگه سلکتور رو تمیزش نکنم و همینجوری به حال خودش رها کنم
    آیا در آینده هزینه هنگفت ای روی دستم میذاره؟!
    ینی مثلا به گیربکس صدمه بزنه یا جای دیگه ای

    • سید حسین قائم مقام

      اگر گیربکس تقه نداره و در حین دنده عوض کردن مشکلی نداره
      خیر مشکلی پیش نمیاد
      اما بهتره سرویس بشه
      موفق باشید

  35. سلام
    پارس اتومات ۸۹ دارم.
    بعضی وقت ها بعد از روشن کردن در حالت دنده p گیر میکند.
    چراغ ترمز ها استوپ ترمز و نمایشگر کیلومتر درست هستند.
    یکم اذیت میکنه بعد خود به خود آزاد میشه (گاهی مواد ده دقیقه و گاهی حتی دو سه ساعت معطل می کند. تو این بازه چند بار ماشین رو خاموش روشن می کنم)
    هربار خواستم مکانیک بیاد بالای سر ماشین تا خواست به محل من برسه مشکل حل شد مکانیک متوجه مشکل نشد.
    به نظر شما چه مواردی را تست کنم؟

  36. سلام
    ۲۰۶ وی ۹ دارم
    از روی حالت اتوماتیک به دستی نمیره ظاهرا یه چیزی ازش شکسته
    میشه راهنمایی کنید

  37. سلام .من یک برلیانس ۳۳۰ اتومات دارم. اخیرا یک مشکلی که براش پیش اومده بعضی وقت ها که دنده تو حالت n و pقرار داره ولی ماشین استارت نمیخوره .و صفحه نمایش حالت دنده رو درست نشون میده .بعد از چند ساعت که دوباره استارت میزنی ،ماشین استارت میخوره .به نظرتون مشکل از سلکتور است؟و سلکتور باید تعویض یا تعمیر بشه؟
    ممنون از سایت مفیدتون.

  38. سلام
    من به تازگی چانگان اتوماتیک گرفتم
    وقتی ترمز رو فشار میدم تا دنده رو جا بزنم با هر بار فشار دادن ترمز یه صدای تق تق از زیر دسته دنده میاد لطفا بگید چی کار کنم و از چیه؟
    ممنون

  39. محمد نوايي

    سلام
    اتومبیل بندهv9 هستش چندروزکه دنده روپارک قفل میکنه بعداز خاموش روشن شدن دوباره خوب میشه میکانیک دستگاه زده میگه سلکتوره ایا باید عوض کنم

    درضمن sوبرف هم روشن میشه بعضی مواقع دستگاه زده گفته مشکلی نیست حل شد وقتی گفتم رو دنده ٣میمونه گفته باید سنسور فشار روغن عوض بشه به نظر شما عوض کنم یا نه

    ممنونم

  40. سلام ممنون از راهنماییتون. مدتی هست همواره پس از طی یک مسافتی سه تا بوق با علامت S و * میاد رو نمایشگر و بعدش میره، هیچ تغییری هم رو وضعیت ماشین ایجاد نمیشه، نه تقه و نه حالت اضطراری. بردم دیاگ زدن گفتن سنسوری که سرعت ماشین و گاز خوردن رو به گیربکس منتقل میکنه مینه not active. میخاستم بدونم مشکل از چی هست واقعا؟

    • سلام من یه بار این مشکل رو داشتم رفتم اتصال سیم منفی که به گیربوکس وصله رو باز کردم با سمباده تمیز کردم دوباره وصل کردم درست شد .. شاید ماله شما اتصالش خوب نیست

  41. هومن امام جمعه

    سلام، من پژو ۲۰۷ مدل ۹۰ اتومات خریدم، مشکلی که داره برخی مواقع در شرایط مختلف، وقتی در دنده درایو هست و نمایشگر هم دی رو نمایش میده، مثا خلاص عمل میکنه، گاز میخوره ولی حرکت نمیکنه، وقتی دنده رو تو خلاص میبرم و دوباره تو درایو میبرم درست میشه.
    نمیدونم مشکلش چی هست، لطفاً راهنمایی کنید.
    ممنون

    • سید حسین قائم مقام

      سلام
      مشکل میتونه از عدم تنظیم سلکتور باشه
      سلکتور رو تنظیم کنید درست میشه
      موفق باشید

  42. با سلام اینجانب یک پژوه ۲۰۶ اتوماتیک دارم که امروز صبح که خواستم روشن کنم روشن نمیشه فقط سوییچ را می چرخانم صدای تق تق میده باطری هم سالم اهم متر زدم از چی میتونه باشه.

  43. سلام
    ماشین من ۲۰۶ تیپ ۶ مدل ۸۸ هستش
    هفته پیش روغن گیربکسشو با این دستگاه ساکشن ها عوض کردم که مکانیک ۷ لیتر روغن تو دستگاه ریخت ! من سوالات دوستانو دیدم نگران شدم نکنه برام مشکل ساز بشه
    موضوع دوم اینه که من از دیروز درگیر یه مشکل شدم . موقع شروع حرکت از پارک وقتی دنده رو می خواستم تو حالت D قرار بدم یه صدایی داد و از اون به بعد دسته دنده رو حالت D راحت جا نمی خوره و دیگه تو حالت دنده دستی هم نمی ره ! و یه لقی عجیبی تو دسته دنده ایجاد شده . N و R و P راحت و بدون تقه جا می خوره ولی D خیلی بد جا می خوره . راهنماییم کنید چه مشکلی ممکنه باشه؟
    ممنون

  44. با سلام
    علامت p درصفحه کیلومتر ۲۰۶ اتوماتیکم نشان داده می شود ولی علامت های nو RوD نشان داده می شود و همه چیز درست کار می کند بنظر شما علت چیست

  45. سلام من ماشینم برلیانس ۳۳۰ اتومات ، چند روزه چراغ مثبت دنده منوال ماشین روشن مونده و وقتی ماشینو دنده دستی میکنی دیگه دنده نمیخوره با لیور یعنی کم و زیاد دستی نمیشه و بازم همون حالت اتومات رو داره ، تو را خدا یک جای خوب توی مشهد به من معرفی کنید اینو ببرم درستش کنم که داره دیوونه میکنه منو ، خدا خیرتون بده

  46. با سلام وتشکر از راهنماییاتون ماشینم جک جی۵ هست اتومات .وقتی دندرو در حالت دنده عقب میزاری ماشین لقد میندازه ووقتی به سمت عقب ماشین شروع به حرکت میکنه خفه میکنه چراغ چک وخطر گیربکسم روشن میشه لطفا راهنماییم کنید.اینم یاداور بشم اصلا موقع حرکت به جلو وتعویض دنده مشکلی نداره

    • سید حسین قائم مقام

      سلام بر شما دوست عزیز
      بنظر من بهترین کار اینه که به یکی از نمایندگی های مجاز کرمان موتور مراجعه کنید و ازشون بخواهید که مشکل رو براتون حل کنن. توضیح اینکه باید دنده عقب ماشین با دستگاه دیاگ چک بشه و میزان فشار روغن اندازه گیری بشه. ممکنه با یه تنظیم ساده حل بشه ممکنه مشکل یکم جدی تر باشه. پس لطفا به نمایندگی شهرتون مراجعه کنید.
      موفق باشید

  47. سلام. ماشین ۲۰۶ اس دی اتومات ۸۶٫
    چند روز قبل بردمش زیر موتور رو بشورن، که گویا آب رفته بود سلکتور خراب شده بود و توی ترافیک شدید حدود ۱۰ کیلومتر رو روی حالت “خط تیره” تا تعمیرگاه روندم. بعد تعمیرکار گفت که هواگیری کرده و درست شده. ولی از اون روز به بعد روی تعویض دنده از ۱ به ۲ هرز گاز میخوره(سرعت روی ۱۰ هست میخواد بره بالاتر ، دور موتور آروم آروم از ۲ به ۳ میره یهو با صدای گاز خوردن ماشین دور موتور یهو میاد پایین که همراه با تکونیه که احساس میشه)
    ضمنا یه مشکل دیگه داره ماشین از اون روز ؛ هنگام شروع حرکت یه صدایی از ته ماشین میاد. یه صدایی شبیه ترقه خفیف پشت ماشین یا مثلا یه نوشابه خانواده که در صندوق باشه و با شروع حرکت احساس کنی از یه سمت به سمت دیگه صندوق برخورد میکنه.
    ممنون میشم راهنمایی کنید.

  48. با عرض سلام و خسته نباشید
    ماشین من ۲۰۶ اتومات تیپ ۵ هست،
    از دیروز وقتی ماشین رو در حالت D فرار میدیم که حرکت کنه هیچ حرکتی نمیکنه و فقط هرز گاز میخوره انگار ماشین رو حالت N یعنی خلاص قرار داره وضعیت D هم پشت امپر مشخصه،خواهش میکنم بگید مشکلش چی میتونه باشه؟اینکه هیچ حرکتی نمیکنه انگار ماشین خلاصه
    واقعا نگرانم کرده یکجا نشون دادم گفت باید گیربکس پیاده شه،ممنون میشم راهنمایی کنید

    • سید حسین قائم مقام

      سلام بر شما
      چنتا سوال
      شما کدوم شهر هستید؟
      مدل ماشین؟
      این اتفاق چطور افتاد؟ کاملا ناگهانی؟
      ایا دنده عقب میزارید هم همینطوره؟
      چراغ خطا روشن نشده؟
      روغن گیربکس رو کی عوض کردید و چنتا کار کرده؟

  49. ضمن عرض سلام و تبریک سال نو.من پژو ۴۰۷ دارم که چند وقتی هست که اول صبح که میام بیرون و حدود ۵۰۰ متر راه میرم یهو تقه میزنه و گیربکس ارور میده.و هروقت این اتفاق میفته و پدال ترمز رو فشار میدم و گاز میدم آمپر گاز از ۳ بالاتر نمیره و خاموشش میکنم و دوباره روشن میکنم مشکل برطرف میشه.و معمولا این اتفاق فقط زمانیکه موتور سرده میفته و وقتی موتور گرم میشه دیگه این اتفاق نمیفته.
    ممنون میشم راهنمائیم کنید.

  50. سلام ودرود من یه ٢٠٧ مدل ٩٧ دارم چند روز پیش دیدم که کف پارکینگ پر از اسید شده کاپوتو که زدم بالا دیدم اسید باطری ریخته پایین ولی بازم با این حال باهاش رفتم بیرون و هیچ مشکلی نداشت عصرش بردمش کارواش تا موتورو بشورن و تمیز بشه اسید ها از کارواش که اومدم صبحش که روشن کردم چراغ چک گیریبکسم روش شده بود و صفحه نمایش p D R رو نشون نمیداد وقتی میذارم تو P به جاش R رو نشون میده دندم هم از ٣ بیشتر نمیره اصن انگار گیج شده و قاطی کرده یهو گاز میخوره خودش حالا به نظر شما مشکل از شستن موتور بوده؟ و چیکار باید بکنم که درست بشه تروخدا کمکم کنید دارم دیوونه میشم

  51. راستی از از حالت p هم در نمیاد به صورتی دستی زامنو میزنم تا در میاد دلیلش چیه؟

  52. من ساندرو اتومات مدل ۹۵ دارم الان تقریبا یک ماه موقع روشن کردن ماشین علامت نوسان برق روی صفحه روشن میشه و دنده در حالت p را حالت D نشان میده ماشین استارت میزنم روشن که میشه علامت دنده کاملا میره و ماشین گاز هرز میخوره, خاموش می کنم بعد روشن میکنم درست میشه ولی بعد از چند دفعه چراغ چک روشن میشه و بعد از چند ساعت چراغ چک خاموش میشه. در ضمن وقتی که علامت نوسان برق روشن میشه یک صدای ویز زیاد هم میاد.
    نمایندگی بردم گفت علت شاید از کلید سه کاره باشه (من نمیدونم چیه) گفت تنظیم میکنم.
    البته بعد از نمایندگی مجددا این اتفاق افتاد.

  53. سلام
    چراغ های دنده عقب ماشینم روشن نمیشه
    سیم کشی وفیوز ها و لامپ ها سالم هستند
    سلکتور هم تازه عوض کردم مشکل تنظیم هم نداره
    ممنون میشم راهنماییم کنید
    پژو پارس اتومات

  54. یک تعمیر کار خوب برای چک کردن سلکتور در مشهد سراغ دارین؟

  55. با سلام و احترام.من یک ساندرو اتومات دارم و ۱۴۰۰۰تا کارکرد داره.مدتی هست که بعضی مواقع در زمان استارت اولیه چراغ گیربکس روشن شده و صفحه نمایش وضعیت دنده را هم نمایش نمیده.در زمانی که چراغ چک روشنه صدای بلندی(وییز) مانند صدای شیربرقی۲برابر بیشتر به گوش میرسه و ماشین اصلا توان حرکت نداره(به اصطلاح گاز هرز میخوره)با یکبار خاموش روشن کردن ماشین درست میشه.نکته ای که تازگیا متوجه شدم اینه که فقط زمانی که ماشین در حالت پارک قرار داره این مشکل براش پیش میاد و در حالت N بدون مشکله.لطفا راهنمایی بفرمائید مشکل از کجاست؟

    • من هم ساندرو دارم دقیقا مشکل شما را دارم بردم نمایندگی گفت باید تنظیم بشه تنظیم کرد ولی باز هم همانطوری است احتمال زیاد از سلکتور هست

  56. با سلام. ساندرو اتومات دارم که ۲۶ هزار کار کرده. تا الان هیچ مشکلی نداشته. چند وقت پیش یک مسافرت طولانی به سمت جنوب رفتم. در بخشی از مسیر که هوا خیلی گرم بود تقریبا بعد از حدودا هر یک ساعت، چراغ های توقف فوری،سیستم ضد سرقت و نمایشگر دما (بر روی کامپیوتر) به طور همزمان روشن و بلافاصله خاموش می شد. این وضعیت با کمی بالا رفتن دور موتور(شبیه تعویض دنده) بود. ضمنا ماشین داغ نمی کرد و دمای معمولی را هم نشان می داد.
    یک نمایندگی بردم دیاگ زد گفت هیچ مشکلی ندیدیم! یک نمایندگی دیگه هم چند روز پیش بردم گفت مشکل سلکتور تعویض دنده داشته که رفع کردیم.
    البته هنوز موقعیتی پیش نیامده که باهش مسافرت برم ببینم واقعا درست شده یا نه چون داخل شهر و یا مسافرت در هوای معمولی هیچ مشکلی نداره.
    فقط سوالم این استکه آیا ارتباطی بین هوای گرم و مشکل ماشین من وجود داشته که ربطی به سلکتور داشته باشه؟
    با تشکر

    • سید حسین قائم مقام

      سلام بر شما
      سم گیربکس اتومات AL4 هوای گرمه!
      این گیربکس در هوای گرم معمولا دچار فالتهایی میشه
      سیستم خنک کننده و رادیاتور آب ماشین بررسی بشه و از سلامتش مطمئن بشید
      در کل ماشین های اتومات باید حساسیت بیشتری روی دمای کاری موتورش داشته باشید

  57. درود بر شما
    من یه ۲۰۶ تیپ ۶ مدل ۸۸ دارم، گیربکسش تقه داره، روغن گیبرکس و شیر برقی ها رو هم عوض کردم، ماشین چه در حالت سرد چه گرم تقه داره یه بارم بردم تعمیرگاه ۳۰۰ گرفت گفت ایراد در خنک کنندگی گیربکس بودش که درست شد… اما هنوز ایراد هست… میتونه ایراد از سلکتور باشه!؟

  58. سلام جناب
    وقتتون بخیر
    ٢٠٧ اتومات مدل نود و شش ، در دنده D و دنده R صدا وزه ریزی میده ، چون صداش زیاد نیست داخل حرکت متوجه نمیشم اما جای بدون سر و صدا وقتی ایستاده باشم صداش میاد، مشکل از چیست ؟
    سپاسگزارم.

  59. محمد صادق

    با عرض سلام
    ماشین من نیو اکتیون هست هنگامی که در حالت D یا R قرار می دهم قبل از حرکت یا درحال توقف ماشین می لرزه ولی در هنگام حرکت اصلا لرزشی نداره . پشت چراغ قرمز یا در ترافیک در حالت N اصلا لرزشی نداره ولی به محض تعویض به حالت N یا R لرزش داره که با اولین نیش گاز دیگر لرزش ندارد . خیلی ممنون می شوم کمک کنید

  60. باسلام و درود اینجانب لیفان ایکس ۶۰ اتوماتیک با کارکرد ۲۰۰۰۰
    دارم که متاسفانه چند وقتی است دنده ماشینم گیج و هنگ کار میگنه
    یعنی وقتی از روی p میام روی Dروی صفحه نمایش علامت Rرا نمایش
    می‌دهد و روی N هم علامت R را نشان می‌دهد و فقط روی حالت R
    ماشین عکسالعمل نشون می‌دهد و به عقب حرکت می‌کند و اینقدر باید
    دنده ماشین را جابجا کنم شاید نزدیک به چند دقیقه تا بتوانم در حالت
    D حرکت کنم متاسفانه نمایندگی هم پاسخگو نیست.شما بفرمایید عیب
    از چیست. متشکرم از سما دوستان خوبم.

    • منم این مشکلو داشتم، سر باتری رو بردار تا کامپیوتر یا سلکتور یه بار ریست شود، درست میشه

  61. حسین دوستی

    سلام.۲۰۶ مدل ۹۰ اتومات دارم.هرازگاهی درحالت D که میزارم تو صفحه نمایش علامت s_R نمایش داده میشه.باید خاموش کنم و دوباره استارت بزنم تا درست بشه.ممکنه سلکتور احتیاج به تنظیم داشته باشه و تعویض نخواد.از کجا بفهمم.ممنون از راهنمای و سایت خوبت .

  62. با سلام
    من ۲۰۶ تیپ ۶ دارم. چند وقت پیش سیم کشی موتور آتش گرفت و اون رو عوض کردم اما ماشین اخطار گیربکس میده و روشن نمیشه یعنی با باز کردن سوئیچ علامت خط تیره تو نمایشگر ظاهر میشه و چراغ S و * هم چشمک میزنه. هر کی ی چیزی میگه. BSM عوض کردم خوب نشد. ساعتی گیربکس رو هم تعمیر کردن خوب نشد. دو هفته ای هست نتونستیم مشکل رو رفع کنید. کسی اطلاعات داره لطفا در اختیارم بذاره تا مشکل حل بشه

    • سید حسین قائم مقام

      سلام. سلکتور مشکل پیدا کرده. یا تنظیم نیست یا خراب شده یا سیمهاش قطعی دارن

      • ممنون اما سلکتور چک شده و ایرادی نداشته
        گفتن آی سی مربوط به BSI احتمالا سوخته

  63. با سلام من یک ساندرو دارم و مشکلی که جدیدا پیدا کرده تو ترافیک که با سرعت آهسته حرکت میکنم از دسته دنده همون صدای تیک تیک میاد که وقتی ترمز رو میگیرم که از p خارج بشه یعنی ضامن حالت پارک هی این تیک می‌کنه میشه علت رو بفرمایید مائید
    ممنون از وقتی که میگذارین

    • سید حسین قائم مقام

      سلام. ممکنه سنسورش دچار ایراد شده باشه. اگر میشه فلاپ روی لیور دنده رو بردار تا کلید پیدا باشه (در مورد ساندرو نمی دونم موقعیت کلید نسبت به فلاپ کجاست پس بهتره بگردی پیداش کنی. برای ۲۰۶ با دست قابل لمس کردنه البته وقتی زیرسیگاری رو برمیداری) بعد حرکت کن ببین کلید عمل میکنه یا نه
      موفق باشی داداش گلم

      • سلام. من یه تیپ ۶ مدل ۸۴ دارم چند ماه پیش با سرد شدن هوا برای اولین بار در طول عمر ماشین، استارت نخورد از نوع استارت نخوردن متوجه شدم مشکل از گیربکسه که اجازه استارت نمیده، سرباطری رو برداشتم چند دقیقه ای و بعدش استارت خورد. (در تمام این مدت پشت آمپر N و P رو درست سرجای خودشون نشون میداد) چند مدت گذشت تا چند روز پیش دوباره بعد از چند دقیقه خاموش کردن ماشین استارت مجدد نخورد. دوباره سرباطری رو برداشتم و این بار هرکار کردم استارت نخورد تا مجبور شدم سلکتور رو باز کنم. داخلش رو که دیدم متوجه شدم دوتا از کانکتورهای جاروبکی سرشون شکسته. کل مجموعه رو باز کردم. جاروبک ها رو با لیحم خیلی ظریف متصل کردم و سلکتور رو هم طبق دستورالعمل شما تنظیم کردم (هم حالت سرد و هم گرم). ماشین روشن شد و همه چی اوکی بود. تا بعداز یک روز کارکرد دوباره استارت نخورد با همون علائم قبلی. سلکتور نو خریدم ۴۰۰ تومن بازش کردم به نظرم تقلبی اومد ولی با این حال بستمش و تنظیمش کردم و دو سه روز اوکی بود تا یک روز در حالت N ماشین رو خاموش کردم و بعد گذاشتم تو P. ماشین روشن نشد دوباره عصبیم کرده بود اهم متر ور زدم به سلکتور دیدم تو حالت N درسته و بوق میزنه. ولی استارت نمیخوره سرباتری رو برداشتم یک روز صبر کردم باز روشن نشد. تا اینکه یکدفعه تصادفی روشن شد.
        خیلی پرگویی کردم میخوام بدونم ممکنه مشکل از دیاگ نزدن باشه؟ ممکنه باید خطا پاک بشه تا تو حالت N که خاموش میکنیم پیام اشتباه نره به ECU یا ربطی نداره. (در همه این اتفاقات پشت آمپر درست نشون میداد و سیم هم دقیق تنظیم بود) ممنون از شکیبایی شما

        • سید حسین قائم مقام

          سلام. به دیاگ ربطی نداره. خود استارت سالمه؟ ذغالهای استارت مشکلی ندارن؟ به نظرم خود استارت رو یه چکاپ بکن

  64. سلام. من یه تیپ ۶ مدل ۸۴ دارم چند ماه پیش با سرد شدن هوا برای اولین بار در طول عمر ماشین، استارت نخورد از نوع استارت نخوردن متوجه شدم مشکل از گیربکسه که اجازه استارت نمیده، سرباطری رو برداشتم چند دقیقه ای و بعدش استارت خورد. (در تمام این مدت پشت آمپر N و P رو درست سرجای خودشون نشون میداد) چند مدت گذشت تا چند روز پیش دوباره بعد از چند دقیقه خاموش کردن ماشین استارت مجدد نخورد. دوباره سرباطری رو برداشتم و این بار هرکار کردم استارت نخورد تا مجبور شدم سلکتور رو باز کنم. داخلش رو که دیدم متوجه شدم دوتا از کانکتورهای جاروبکی سرشون شکسته. کل مجموعه رو باز کردم. جاروبک ها رو با لیحم خیلی ظریف متصل کردم و سلکتور رو هم طبق دستورالعمل شما تنظیم کردم (هم حالت سرد و هم گرم). ماشین روشن شد و همه چی اوکی بود. تا بعداز یک روز کارکرد دوباره استارت نخورد با همون علائم قبلی. سلکتور نو خریدم ۴۰۰ تومن بازش کردم به نظرم تقلبی اومد ولی با این حال بستمش و تنظیمش کردم و دو سه روز اوکی بود تا یک روز در حالت N ماشین رو خاموش کردم و بعد گذاشتم تو P. ماشین روشن نشد دوباره عصبیم کرده بود اهم متر ور زدم به سلکتور دیدم تو حالت N درسته و بوق میزنه. ولی استارت نمیخوره سرباتری رو برداشتم یک روز صبر کردم باز روشن نشد. تا اینکه یکدفعه تصادفی روشن شد.
    خیلی پرگویی کردم میخوام بدونم ممکنه مشکل از دیاگ نزدن باشه؟ ممکنه باید خطا پاک بشه تا تو حالت N که خاموش میکنیم پیام اشتباه نره به ECU یا ربطی نداره. (در همه این اتفاقات پشت آمپر درست نشون میداد و سیم هم دقیق تنظیم بود) ممنون از شکیبایی شما

  65. با عرض سلام و خسته نباشید من ی توسان ٢٠٠٩ دارم دو هفته پیش گیربوکس ماشینم هیچ ایراد و تقه اى نداشت ولى رفتم روغن گیربوکسو با دستگاه دیجیتال تعویض کردم و توى این دوهفته ماشینو سوار نشدم امروز بردم کارواش موتورشو شست وبعد که راه افتادم دیدم ماشین شتاب نداره و با دنده سه حرکت میکنه و تیبترونیک هم کار نمیکنه سوالم اینه ممکنه به سلکتور آب خورده باشه؟چون توى Rکه میزنم عقب خیلى عالى وبا شتاب هست ولى توى D واقعا با دنده سه حرکت میکنه پشت آمپر هم هیچ آلارمى نمیده ممکنه بعداز دوروز که ماشینو روشن نکنم آب داخل سلکتور خشک بشه درست بشه یا اینکه باید برم تعمیرگاه ممنون میشم ازتون راهنماییم کنید استاد با سپاس

  66. سامانsamanbarsan2006@gmail.com

    سلام من یه بنز c200 مدل ۲۰۰۷ دارم تازگی ماشین تو حالت درایو تو یه دنده‌ای قفل میشه و دیگه نع دنده میخوره نه دنده ازش میگیره و تو دنده عقب و پارک نمیره باید ماشن رو خاموش کنی تا ازاد بشه بزاری رو پارک و با یه خاموش و روشن کردن مشکل واسه مدتی برطرف میشه. میشه بگید مشکل از چیه؟

    • سید حسین قائم مقام

      سلام
      رقتی سطح روغن کم باشه یا کیفیت روغن پایین باشه میتونه این مشکل پیش بیاد

  67. عباس رستمی

    سلام من یک ۲۰۶ اس دی اتومات دارم مدل ۸۹
    روغن گیربکس پارسال عوض کردم
    دنده ماشین تو حالت دی به سخته میومد یعنی باید یه ضربه کوچیکی میزدم
    ولی با این حال دنده عوض کردنای ماشین خیلی رون بود
    دیروز یک جا ماشین بردم همین سلکتور البته اون قسمت نارنجی تنظیم کرد
    دندم خیلی راحت تو دی میره ولی ماشین دنده میخواد عوض کنه یه مقدار دیر عوض میکنه و انگار یه مقدار دیر عوض میکنه تو ۱به۲ بیشتر محسوسه وبقیه نه
    حتی یک بار چراغ اسنو اسپرت هم روشن شدش

    بردم اونجا میگن از شیر برقی ولی تا قبل از این تنظیم همه چی عالی بود
    ممنون میشم راهنمایی کنید
    ما سمت میدان ازادی هستیم
    تشکر

  68. سلام
    من یه ۲۰۷sd دارم یه هفته است گارانتیش تموم شده.گیربکس فوق العاده دنده هارو نرم عوض میکنه و هیچ تقه و صدایی نداره ولی از دیروز وقتی دنده رو از D میبرم روی Rچراغ گیربکسم روشن میشه و روی صفحه کلمه R نمیاد و اگر همون لحظه ببرمش روی Pبعد برگردم روی Rمشکل نداره و هم روی صفحه درست نشون میده و هم چراغ گیربکس روشن نمیشه.حتی تو اون لحظه هم که روشنه مشکل حرکتی نداره.ممکنه از تنظیم سلکتور باشه یا ؟

  69. سلام ،سانتافه ۲۰۰۸ دارم پس از تعمیر اساسیو طی مسافتی البته با ریپ و…، دنده عقب و خلاص به جلو حرکت میکند و یا در جا گاز میخورد لطفا راهنمایی بفرمایید و اگر امکان داره نحوه تنظیم سلکتور سانتافه ۲۰۰۸ را هم بفرمایید .با احترام و تشکر

  70. سلام مجدد در مورد سلکتور سانتافه ۲۰۰۸ پرسیدم؛اگر با این وضعیت که دنده عقب و خلاص حرکت به جلو دارد و ماشین عقب نمیرود و.. برای تعویض روغن گیربکس و….با ماشین رانندگی کنم مشکل جدی پیش نمیاد ممنون از سایت و مطالب مفید و راهنمایی شما ضمنا مشهد کجا مراجعه کنم.

  71. اقای مهندس سلام
    مزدا ۳ دارم و حدود ۴۰ هزار راه رفته
    گیربکس حین حرکت عالی و سرحال
    ولی وقتی میخواهم شیفتر دنده را از حالت r به n و n به d تغییر بدهیم اتاق یه لرزشی داره، فقط این موضوع است.
    روغن گیربکس هم عوض کردم، تغییری حاصل نشد.
    دسته موتور ها رو هم چک کردم سالم بوذن.

    ممنون

  72. محمد خانلو

    نحوه موتورهایی ۲۰۶ اتومات چجوری باشه که به مشکل نخوریم؟ آیا موقع موتورهایی غیر از سکتور قسمت دیگه ای هم احتمال آسیب داره؟

  73. سلام.
    مرسی از راهنماییهاتون.
    من لیفان x60 دارم دیروز ضبط تصویری نصب میکردن نمی دونم چی شد چراغ گیربکس روشن شد .و اینکه چراغ دنده عقب و سنسورش از کار افتاد.سیمکشی و فیوز ها سالم هستن و چراغ ها گیربکسم هم عادی کارشو میکنه و هیچ خطایی در عملکردش نیست و لی چراغ دنده عقب و سنسور کار نمیکنه.امکان داره از سلویید باشه؟

  74. سیدعیسی حسینی

    سلام آقاسیدروشن نشدن ۲۰۶اوتومات ربطی به خطای S*داره یانه نداره

  75. سلام خسته نباشید
    ۲۰۶ من مدل ۸۵ چند وقتی هست روی حالت دنده دستی نمیره یعنی میزارم از D به عدد تبدیل نمیشه و تو پارک باشه روشن نمیشه باید بیارم رو N آیا نرفتن توی دنده دستی هم مربوط به سلکتور میشه ؟ روش تنظیم شما رو انجام بدم ؟

  76. سلام وقتتون بخیر. بنده ۲۰۶ اتومات دارم. امروز دنده عقب که میومدم کف ماشین گرفت به سرعتگیر و همون لحظه گزینه اسنو و اسپرت روشن شد. بعد پارک کردن و خاموش کردن ماشین بعد از نیمساعت تا یکساعت بعد که مراجعه کردم دیدم ماشین استارت نمیخوره با اینکه برق پشت امپر کامل در جریانه و رو صفحه نمایش رو حالت P گزینه اسنو و اسپرت میاد و ماشین استارت نمیخوره. با یه رشته سیم از طریق باطری و جعبه فیوز استارت زدم و ماشین روشن شد و هیچ هنگی یا تقه ای نداشت ماشین و اسنو و اسپرت هم رفع شد. ولی اومدم خونه مجدد ماشینو روشن کردم باز هم همون حالت پارک با اسنو و اسپرت و عدم استارت خوردن!!! آیا گرفتن کف ماشین به سرعتگیر میتونه دلیلی برای هنگ کردن سلکتور باشه؟؟؟ چون ماشبن هیچ موردی قبل این اتفاق نداشته. ممنون میشم اگه راهنماییم کنید

    • سید حسین قائم مقام

      سلام دوست عزیز. ممکنه سلکتور از تنظیم خارج شده باشه – یه تنظیم سلکتور بزنید. اینکه استارت نمیخوره ممکنه دلیلش این باشه که پشت امپر به شما پی رو نشون میده اما به ایسییو فرمان میده که مثلا ماشین در دنده عقب هستش
      یک بار تنظیم سلکتور بزنید انشاالله مشکل حل خواهد شد.
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *