صفحه اصلی / معرفی خودرو / تویوتا RAV4: اقتصادی دیگران، لاکچری ایران!

تویوتا RAV4: اقتصادی دیگران، لاکچری ایران!

دنیای خودرو | تویوتا RAV4: اقتصادی دیگران، لاکچری ایران!

اگر نگاهی به شرایط داخلی بازار کشورمان بیندازیم، متوجه می‌شویم که یکی از آشفته‌ترین مارکت‌ها در دنیاست! در برخی قسمت‌ها قیمت بعضی اجناس همگام با نمونه‌های جهانی (و حتی گاهی کم‌تر) بوده و در بعضی بخش‌ها قیمت‌ها حتی تا چندین برابر نیز افزایش پیدا می‌کنند.

حالا اگر بر فرض، شما بخواهید یک لباس ۵۰ هزار تومانی را ۱۰۰ هزار تومان بخرید، باز می‌دانید که ضررتان در حد ۵۰ عدد ۱۰۰۰ تومانی است اما وقتی بخواهید یک خودروی ۹۰ میلیون تومانی را بالای ۲۰۰ میلیون پول بدهید، دیگر این بار فقط چند تا ۱۰۰۰ تومانی اختلافش نخواهد بود و هزاران و در واقع میلیون‌ها ۱۰۰۰ تومانی تفاوت وجه ظاهر خواهد شد و سوالی که احتمالا بارها پرسیده‌ایم: چرا بایستی چنین اختلاف قیمتی را پرداخت کنم؟

در ارتباط با این موضوع که چرا ما مجبور هستیم تا این حد تفاوت قیمت را بپردازیم، قبلا صحبت کرده‌ایم و در واقع هدف اصلی ما در این مطلب، بیان دوباره و احتمالا بیهوده این مقوله نیست، چرا که با بیان مجددش، این غم باد ممکن است بترکد و در حالی‌که مشغول رانندگی با خودروی صفر کیلومتر اما متعلق به ۳۰ سال پیش چون پراید یا ۴۰۵ هستیم، سبب بروز سانحه شویم!

از بد قضا هم به یک خودروی کراس اوور با کلاس بزنیم و وقتی پیاده شدیم ببینیم که به به، به یک تویوتا راو۴ زده‌ایم و راننده عصبانی از این قصور ما، فریاد می‌زند که مگر کوری؟ همین دیروز ۲۶۰ میلیون تومان بابتش پول دادم! ما هم متعجب که این ماشین را در سفر به دبی دیده بودیم و بسته به تیپش، بین ۸۵ تا ۱۲۵ میلیون تومان قیمت داشت! این راننده چرا پرت و پلا می‌گوید؟ اصلا چرا عینک ری‌بن آنچنانی زده و کت و شلوار پیرکاردین تنش کرده؟ مگر این نیست که تویوتا راو۴ یک خودروی اقتصادی بوده و برای قشر متوسط ساخته شده؟ مگر جز این نیست که با ۲۶۰ میلیون تومان می‌شود بنز و ب.ام‌.و سوار شد؟ هرچی فکر می‌کنید به نتیجه‌ای نمی‌رسید اما وقتی روی خودتان را برمی‌گردانید و به چهره ماشین محبوب‌تان نگاهی می‌اندازید، تازه متوجه می‌شوید داستان از چه قرار است!

تویوتا RAV4: اقتصادی دیگران، لاکچری ایران!

فریاد مجدد راننده شما را به خودتان می‌آورد، نگاهی به تویوتا راو۴ می‌اندازید و متوجه می‌شوید که ضرر نسبتا زیادی به آن خورده است. راننده شیک پوش که فهمیده هیچ کاری از دستش بر نمی‌آید، سری تکان می‌دهد و تصمیم می‌گیرد تا از نمایندگی محصولش یعنی ایرتویا کمک بخواهد، شرکتی که وظیفه واردات محصولات تویوتا و لکسوس را در کشورمان بر عهده داشته و مشخص هم نیست که دقیقا طبق چه ضوابطی قیمت گذاری محصولاتش را انجام می‌دهد. راننده به خاطر می‌آورد که راو۴ را بیشتر از آنکه به چهره‌اش علاقه‌مند باشد، به‌خاطر برندش خریده بود و در همان لحظه امضای قرارداد، فهمید که نام برند تاثیر بسیار زیادی در افزایش بی‌رویه قیمت یک محصول بازی می‌کند.

چه بسا اگر می‌خواست یک ماشین چینی بخرد، به‌خاطر سبقه بد این شرکت‌ها در ذهن خریداران، شاید تفاوت قیمت آن‌ها با نمونه استاندارد، بین ۳۰ تا ۶۰ درصد می‌شد. زمانی که به سراغ کره‌ای‌ها رفت، این تفاوت تا ۱۰۰ درصد هم رسید و هنگامی‌که پای ژاپن به میان آمد، به بالای ۱۲۰درصد صعود کرد تا حداقل خدا را شکر کند ماشین‌های آمریکایی رفت و آمدی در ایران ندارند، وگرنه احتمال زیاد برای داشتن فورد و شورولت بایستی بالای ۲۰۰ درصد هم افزایش قیمت را تجربه می‌کرد.

راننده به‌خاطر می‌آورد که پیش از خریدن ماشینش، سری به یکی از سایت‌های فروش خودرو در آمریکا زده بود. قیمت راو۴ را به طور متوسط ۲۴۷۳۰ دلار زده بودند و زمانی‌که این عدد را در دلار ۳۷۵۰ تومان آزاد ضرب کرد، به عدد ۹۲ میلیون تومان رسیده بود، بهایی که این روزها برای یک جک S5 کرمان خودرو طلب می‌کنند! هنگامی که این قیمت را به نماینده فروش تویوتا گفت، وی لبخند تمسخر آمیزی زد و گفت: اولا این قیمت‌ها واسه ما نیست چون اینجا ایرانه! دوما اون نسخه بیخود ماشین بوده، ما بهت فول می‌دیم! البته بماند که هیچ‌کدام از ماشین‌های نیمه فول و کم آپشن‌تر هم زیر ۲۰۰ میلیون قیمت نداشتند!

راننده به‌خاطر آورد که چقدر کار کرده تا توانسته این همه اختلاف قیمت را جبران کند و آخرسر نفهمید که دقیقا این همه پول اضافه برای چه صرف شد؟ گمرک؟ عوارض؟ مالیات؟ سود نمایندگی؟ چه کسی می‌داند و اصلا اهمیت می‌دهد؟ وقتی که یک خودرو محبوب است، نام تویوتا را با خود یدک می‌کشد، انحصار دارد و قرار هم نیست که برای تولیدات مثلا داخلی تهدیدی باشد، پس فروشنده تا جایی که دلش بخواهد قیمت آن را بالا می‌برد و اگر هم اعتراض کنید که چرا انقدر گران می‌فروشی، می‌گوید همینه که هست، اگر نمی‌خوای برو سمند و ساندرو سوار شو! شاسی بلند هم دوست داری از هایما S7 و لیفان ۶۲۰ بهره بگیر! ماشین ژاپنی اگر بخواهی باید پول کلان بدهی که حتی خود تویوتا هم با شنیدنش انگشت به دهان بماند چگونه ممکن است برخی برای کالای تولیدی‌اش تا این حد پول و سود گزاف بدهند.

تویوتا RAV4: اقتصادی دیگران، لاکچری ایران!

در هر صورت داستان این تصادف و افکار عجیب و گرانی‌های ادامه‌دار هیچ سرانجامی ندارد و هرچقدر که بخواهیم بیشتر فکر کنیم، کم‌تر به نتیجه می‌رسیم! در واقع نگاهی هم اگر به تولیدات جدید خودروسازهای‌مان چون دنا پلاس و سایپا کوییک بیندازیم، متوجه می‌شویم که سوار شدن یک راو۴ با قیمت ۹۰ میلیون تومان برای‌مان همچنان یک رویا باقی خواهد ماند و بهتر است که همین پرایدی را سوار شویم که مدیرعامل سازنده‌اش می‌گوید آن را با ۲٫۵ میلیون تومان ضرر می‌فروشد! پس نیک می‌فهمید که این همه انحصار، نتیجه‌اش این شده که محصول بی‌کیفیت و قدیمی داخلی با ضرر فروخته می‌شود. در دل خودتان می‌گویید مگه می‌شه؟ مگه داریم؟ اما نیک می‌دانید که شده و شما هم آن را دارید!

راننده راو۴ در حالی‌که خودروی کراس‌اوور اقتصادیِ جهانی و لاکچریِ ایرانی خودش را به‌دست ایرتویا می‌سپرد، همچنان مشغول حساب و کتاب است که چرا برای این ماشین چنین سود بی‌حساب و کتابی داده است؟ اگر جای آرم تویوتا، نام یک سازنده چینی چون دانگ فنگ بر رویش درج شده بود، آیا مجبور بود تا باز این همه سود پرداخت کند؟ اصلا قیمت گذاری آن چگونه انجام می‌شود که تا این حد اختلاف با کشور همسایه دارد؟ این سوالات از ذهنش می‌گذرد و به یاد پوزخند فروشنده ماشین می‌افتد که می‌گفت: اینجا ایران است!

2 دیدگاه‌ها

  1. در حقیقت تبلیغ ماشین چینی میکنید

  2. سید حسین قائم مقام

    یعنی هر کسی از گرانی اتومبیل تو کشور بگه تبلیغ ماشین چینی کرده؟ الان تو این مطلب شما در مورد ماشین چینی چیزی خوندید؟ دقیقا بفرمایید کجاش تبلیغ ماشین چینیه تا از بیخ قطعش کنیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *