صفحه اصلی / دانستنی ها / جعبه سیاه به اتومبیل هم راه یافت

جعبه سیاه به اتومبیل هم راه یافت

شاید تا به حال برایتان پیش آمده که در تصادفات رانندگی مقصر نباشید اما مدرکی برای اثبات بی گناهی خود نیز نداشته باشید، این مشکل فراگیری است که به ابداع دوربی نهای کوچک قابل نصب بر روی داشبورد خودرو یا  Dashcamها منجر شده است.

این تکنولوژی با تصویر برداری دائم از تمامی لحظات رانندگی و ثبت و ذخیره آن به نوعی جایگاه جعبه سیاه هواپیما را در خودرو بر عهده دارد. در صورت وقوع حادثه با مراجعه به تصاویر ضبط شده می توان به راحتی نحوه تصادف را بررسی و مقصر را تشخیص داد. به علاوه این دوربین ها قادرند هشدارهایی درخصوص انحراف از خطوط جاده، کاهش فاصله با خودروی جلویی و تجاوز از سرعت مجاز را نیز به راننده بدهند و در نتیجه می توانند در کاهش آمار حوادث تاثیر محسوسی داشته باشند.

علاوه بر مسائل امنیتی، دوربین های مخصوص خودرو، این امکان را می دهند که بتوانید از صحنه هایی که در مسیر خود می بینید فیلم برداری کنید. یکی از جذابیت های بسیار زیبای هر سفر جاده ای، می تواند مسیر زیبایش باشد. با قرار دادن این دوربین روی داشبورد یا متصل کردنش به شیشه جلویی می توانید از مناظر زیبا و دیدنی که در جاده می بینید فیلم برداری کنید. کارایی دیگری که این دوربین ها به کاربرانشان ارائه می دهند، GPS  است. این ویژگی در پیداکردن مسیرهای ناشناخته به شما کمک می کند. این دوربین ها با توجه به امکانات و وضوح تصویرشان در محدوده قیمتی ۱۵۰ تا ۵۰۰ هزار تومان قابل تهیه و نصب بر روی خودرو هستند.

ChMkJlefK-GIBkRfAAC9bTkmf6MAAUDxgF4xfIAAL2F956

اما در جدید ترین نوآوری در زمینه آپشن های خودرویی، شرکت نیسان با همکاری شرکت ۳۶۰fly (تولید کننده دوربین های ورزشی و نظامی) دوربین ثبت تصاویر ۳۶۰ درجه را در خودروی «نیسان جوک» به مشتریان ارائه خواهد کرد. دوربین ۳۶۰ درجه عاوه بر ثبت وقایع جلوی خودرو می تواند حالات و رفتار راننده و سرنشینان و حتی اطراف خودرو را نیز در حافظه ذخیره نماید. این دوربین به لطف نحوه قرار گیری لنز و زاویه دید وسیع لنز آن، می تواند پهنه وسیعی تا حدود ۳۶۰ درجه را تصویر برداری کند. تصویر برداری می تواند در حالت های ۱۲۰ ، ۱۸۰ و ۳۶۰ درجه تنظیم شود. این دوربین ظرفیت ضبط سه ساعت فیلم را با کیفیت  HDداشته و حتی می توان از آن به عنوان دوربین داشبورد و حتی یک دوربین ورزشی نیز استفاده کرد.

از آنجایی که این مدل مخصوص تصویر برداری هنگام حرکت خودرو طراحی شده است، دارای سیستم لرزش گیر تصویر نیز می باشد. این ویژگی هنگام رانندگی در جاده های ناهموار بسیار پرکاربرد خواهد بود. لنز این مدل، کاملا مخصوص حرکات سریع ساخته شده و لرزش های ناشی از حرکت را به تصویر منتقل نمی کند؛ همچنین این لنز دارای قابلیت فوکوس خودکار است و تصویر سوژ ه موردنظر را با وضوح زیادی ذخیره م یکند. یک پورت USB  برای انتقال فیلم و عکس از این مدل به کامپیوتر، در نظر گرفته شده است. علاوه بر این پورت، می توانید با استفاده از Wi-Fi داخلی آن، تصاویر را به موبایل یا لپتاپ منتقل کنید. این دوربین با گوشی ها موبایل اندرویدی و اپل سازگار است. حین فیلم برداری، صدای محیط به واسطه میکروفون داخلی آن ضبط می شود. این دوربین با جداشدن از داشبورد می تواند بر روی کلاه دوچرخه سواری، اسکیت و موتور سیکلت نیز نصب شود؛ بنابراین وسیله ای فوق العاده برای فیلم برداری از لحظه لحظه زندگی نیز محسوب می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *