صفحه اصلی / دانستنی ها / داستان فرمان سمت راست خودروها

داستان فرمان سمت راست خودروها

داستان فرمان سمت راست خودروها

حدود ۷۰ درصد از مردم جهان از خودروهایی با فرمان سمت چپ استفاده می‌کنند و ۳۰ درصد مابقی مانند مردم انگلستان، استرالیا، نیوزیلند، هند و چند کشور دیگر خودروهایشان «فرمان راست» است. پر واضح است که راننده برای کنترل بهتر به شرایط جاده و خودروهای روبرو باید نزدیک وسط جاده قرار بگیرد، بنابراین خودروهای فرمان چپ از سمت راست خیابان حرکت می‌کنند و بلعکس خودروهای فرمان راست از سمت چپ خیابان. اما این تفاوت برای چیست؟ از کجا شروع شده؟

داستان فرمان سمت راست خودروها

در دوران قدیم و زمانی که نظامیان شمشیر حمل می‌کردند، با دست راست می‌جنگیدند و شمشیر را به سمت چپ کمر می‌بستند، در این صورت به جهت جلوگیری از برخورد سایرین با شمشیر، کسی که از طرف مقابل می‌آید از طرف چپ پیاده رو سمت خودش حرکت می‌کرد (همان جهت خودروهای انگلیسی). اسب سواران نیز چون با دست راست نیزه و شمشیر به دست می‌گرفتند با حرکت از سمت چپ تسلط بیشتری بر مبارزه داشتند. همچنین با ورود کالسکه‌های اشراف، مردم عادی از سمت چپ راه و کالسکه‌ها از وسط خیابان عبور می‌کردند. این رویه تا سال ۱۷۰۰ و انقلاب فرانسه و پایان دوران جنگ جویی و اشرافی‌گری سنتی ادامه داشت. در آن زمان بسیاری از رسومات تغییر کرد و قرار شد جهت عبور و مرور سمت راست خیابان‌ها باشد. این دیدگاه کم کم به سایر نقاط جهان نیز صادر شد.

روایتی که در مورد نحوه قرارگیری صندلی راننده وجود دارد مربوط به ارابه‌های چهار اسبی است. ارابه‌های بارکش دوران صنعتی شدن، از سمت راست راه حرکت می‌کردند، راننده نیز برای تسلط بهتر به مسیر و عدم برخورد با ارابه‌هایی که از روبرو می‌آمدند بر روی اسب سمت چپ می‌نشسته است. بدین ترتیب جایگاه راننده در کشور‌هایی که از راست خیابان حرکت می‌کنند، سمت چپ خودرو است.

اما کشور‌هایی که تحت استعمار انگلیس بودند و چند کشور دیگر، در برابر این تغییرات مقاومت کرده و سیستم حرکتی خود را از دیرباز تاکنون تغییر ندادند و همچنان از سمت چپ راه حرکت می‌کنند. در نتیجه فرمان خودروهایشان نیز همچنان سمت راست است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *