صفحه اصلی / دانستنی ها / روغن ریزی خودرو

روغن ریزی خودرو

هر گونه روغن ریزی از خودرو غیر عادی است و باید پیش از بروز مشکلات جدی تر رفع شود.
به طور کلی در سیستم خودرو چهار نوع روغن وجود دارد:
۱٫ روغن موتور.   ۲٫ روغن ترمز.   ۳٫ روغن هیدرولیک (فرمان).      ۴٫ روغن گیربکس.
از بین این روغن ها، روغن هیدرولیک قابلیت اشتعال بیشتری داشته و در صورت تماس با گرمای خروجی اگزوز، یا دینام احتمال آتشسوزی موتور را در بر خواهد داشت. اولین اقدام برای رفع ایراد روغن ریزی، شناسایی محل روغن ریزی است که در زیر ماشین وجود دارد، دومین اقدام شناسایی نوع روغن می باشد.
روغن ریزی می تواند از هر یک از لوله های انتقال، مخازن و اورینگها (واشرها) اتفاق بیافتد. پس از تشخیص نوع روغن (با توجه به محل، رنگ و بو) و محل دقیق روغن ریزی، قطعه یا اورینگ معیوب تعویض می شود.
روغن موتور معمولا تیره تر است و بوی محفظه احتراق (شبیه به بنزین سوخته) دارد.
روغن هیدرولیک در اغلب خودروها روشن تر است و بوی بنزین یا محفظه احتراق را ندارد.
روغن ترمز خاصیت خورندگی دارد و در صورت تماس با رنگ بدنه، آن را از بین می برد.
شایع ترین روغن ریزی ها معمولاً به شرح زیر هستند:

روغن ریزی از موتور

۱٫ روغن ریزی کاسه نمدهای دو سر میل لنگ، کانالهای میل لنگ.
۲٫ سویچ فشار روغن فیلتر روغن.
۳٫ واشر درب سوپاپ و کارتل.
۴٫ پایه فیلتر روغن (در خودروهای ۲۰۶).
۵٫ پوسته فیلتر روغن، که به دلیل عدم تعویض به موقع فیلتر روغن یا اورینگ آن اتفاق می افتد (در ۲۰۶ شایع تر است).
۶٫ در موتورهای XU7 (پژو ۴۰۵، پارس و سمند)، روغن ریزی درب سوپاپ و واشر آن، کاسه نمد عقب موتور، لاستیکهای معروف به چکمه ای یا عصایی شایع تر هستند.
۷٫ در پراید کاسه نمد عقب میل لنگ و لاستیکهای هلالی کارتل شایع تر است.

روغن ریزی از هیدرولیک و فرمان

۸٫ فشنگی هیدرولیک، که در مسیر لوله فشار قوی هیدرولیک قرار دارد.
۹٫ روغن ریزی از پینیون فرمان ماشین.
۱۰٫ روغن ریزی از مخزن روغن هیدرولیک.
۱۱٫ در انواع ۲۰۶، مخصوصا مدل های قبل از ۸۶، شیلنک فشار قوی هیدرولیک به دلیل پوسیدگی و مجاورت با حرارت بالا، نشت می کنند و این نوع نشت روغن، ممکن است باعث آتشسوزی موتور شود.

روغن ریزی از ترمز

۱۲٫ روغن ریزی از پمپ اصلی ترمز.
۱۳٫ روغن ریزی از مخزن سیلندرهای ترمز چرخ عقب (در سمند، ۴۰۵ و پارس شایع تر است).

علت کم کردن روغن موتور

کم کردن روغن موتور می تواند به یکی از سه دلیل زیر باشد:
۱٫ روغن ریزی.
۲٫ روغن سوزی.
۳٫ کیفیت نامطلوب روغن مصرفی.

۱- قطعا ساده‌ترین راه کشف روغن ریزی، رویت و مشاهده زیر خودرو پس از چند ساعت توقف آن است. اگر ماشین خودرو را در پارکینگ می‌گذارید کف پارکینگ یا محل پارک ماشین را تمیز کنید و پس از چند ساعت توقف، مثلا اول صبح و پیش از روشن کردن خودرو، آنجا را بازدید کنید. اگر خودروی خود را در خیابان پارک می‌کنید، می‌توانید از یک قطعه کارتن برای زیر سینی خودرو بهره گیرید!

۲ – ماشین را کارواش برده و بعد با چند بار توضیح کامل به شاگردان کارواش که در هنگام موتور شویی لوله آب را داخل دینام و یا شمع ماشین نکنند اقدام به شستشوی موتور کنید. پس از این عمل، با خودروی خود ۱۰۰ الی ۲۰۰ کیلومتر که به صورت میانگین ۲ الی ۳ روز است رانندگی کنید. در بیشتر مواقع بعد از شستشوی موتور خودرو محل روغن ریزی مشهود است. دیگر نیاز به کارشناسی چند مکانیک ندارید و می‌توانید به راحتی با تعویض قطعه معیوب مشکل را حل نمایید. دقت مضاعف نمایید که قبل از شستشوی زیر موترو، موتور یکی دو ساعت خاموش بوده باشد تا خنک شده باشد چرا ریختن آب بر روی موتور داغ، صدمات جبران ناپذیری به بار خواهد آورد.

۳ – اگر خودروی شما بالای ۸۰ هزار کیلومتر کارکرده است، منبع ذخیره روغن هیدرولیک خودرو را چک کنید. نشتی می‌تواند از مخزن، از پینیون فرمان ماشین، از فشنگی هیدرولیک و یا شیلنگ فشار قوی هیدرولیک (به دلیل پوسیدگی) اتفاق بیافتد!

۴ – دقت کنید روغن ریزی از کدام طرف خودرو هست. چپ یا راست کاملا شرایطش فرق می‌کند. در بیشتر مواقع که نیاز به تعمیر زیادی نیست کاسه نمدهای پلوس یا پشت میل‌لنگ خراب شده و با هزینه‌ای نزدیک به ۱۰۰ هزار تومان قابل رفع است. پس حتما حواس خود را جمع کنید که با فاکتورهای سنگین روبه‌رو نشوید!

۵- در بعضی مواقع که بیشتر برای همه ماشین‌ها اتفاق می‌افتد، واشر درب سوپاپ خودرو به علت گرما و فشار بالا بعد از ۴۰ هزار کیلومتر خراب می‌شود و روغن از بالای موتور به پایین سرازیر شده و همه جا را کثیف می‌کند! این اتفاق خطرناکی است چرا که در صورتی که این روغن به قسمتهای داغ خودرو، مثل خروجی اگزوز سرایت کند، موجبات آتش سوزی را فراهم خواهد کرد.

۶ – در مواقع نادر شاید واشر درب کارتل ماشین نیز خراب شده باشد!

۷ – سینی زیر موتور خودرو را برای کسانی که خود می‌خواهند روغن ریزی را ببینند باید باز شود.

۸- لازم به ذکر است که برای دارندگان خودرو زانتیا، زیاد مطالبی برای عرضه وجود ندارد. چون کل این خودرو با سیستم هیدرولیک کار کرده و نمی‌توان جای خاصی را دلیل روغن ریزی دانست! البته این خودرو عمرش به سر آمده و خرید آن زیاد به صرفه و منطقی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *