صفحه اصلی / دانستنی ها / سیستم زمان بندی متغییر سوپاپ (VVT)

سیستم زمان بندی متغییر سوپاپ (VVT)

کاپوت بعضی از اتومبیل های جدید را که بالا می زنیم روی موتور عبارت VVT با خط درشت نوشته شده است. آیا می دانید معنی این کلمه چیست؟

در حقیقت VVT مخفف Variable Valve Timing است که به بعضی اوقات به آن VVA (Variable Valve Actuation) و VTEC (Variable Valve Timing and Lift Electronic Control) نیز می‌گویند. این سیستم زمان بالا و پایین رفتن سوپاپ‌ها در پیشرانه را کنترل می‌کند. اگر بخواهیم به صورت خلاصه بیان کنیم، یک پیستون برای بالا و پایین رفتن و تولید نیرو احتیاج دارد که ترکیبی از سوخت و هوا در سیلندر وارد شده و در زمان مناسب جرقه زده شده و احتراق ایجاد شود. اما این قضیه به این راحتی‌ها هم نیست. زمانیکه سرعت خودرو زیاد است، برای احتراق به هوای بیشتری نیاز است و همچنین در زمانیکه سرعت خودرو کم است، به هوای کمتر. اگر این امر به درستی انجام نشود و به طور مثال، هوای کمی و یا بیش از اندازه وارد سیلندر شود، نه تنها در عملکرد پیشرانه تاثیر دارد، بلکه باعث می‌شود سوخت بدون اینکه به درستی تبدیل به نیرو شود، از سیلندر خارج شده و آلایندگی تولید شده را افزایش دهد. سیستم VVT سعی می‌کند که این مشکل را برطرف کرده و به طور مثال در سرعت‌های بالا، زمان بیشتری سوپاپ را باز نگه دارد تا هوای کافی برای احتراق وارد سیلندر شود و همچنین در سرعت‌های پایین نیز سعی می‌کند در زمان مناسب سوپاپ را ببندد تا هوای بیش از اندازه وارد سیلندر نشود.
جالب است بدانید که اولین بار شرکت آلفارومئو بود که در سال ۱۹۸۰ این سیستم را روی مدل Spider خود نصب کرد. این خودرو دارای یک پیشرانه ۲ لیتری بود که سیستم VVT آن کاملا به صورت مکانیکی کار می‌کرد و سپس آلفارومئو همین سیستم را در مدل‌های Quadrifoglio و Giampaolo نیز در دهه ۷۰ میلادی استفاده کرد.

این سیستم را در خودروهای فولکس واگن مدل MFG1.8i می توانید مشاهده کنید. در این خودرو سیستم متغیر سوپاپ به صورت مکانیکی عمل می کند و زمان باز شدن سوپاپهای گاز و دود بطور جداگانه کنترل می گردند. همچنین کمپانی رور در بعضی خودروهای خود از سیستم سوپاپهای متغیر سود می برد.سیستم سوپاپهای متغیر از طرف کمپانی های مختلف و با نامهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله:

کمپانی هوندا از سیستم سوپاپهای متغیر با نام VTEC در بعضی از مدلهای خود از جمله هندای اکورد EX استفاده می کند همچنین موتور دوگانه (برقی-بنزینی) IAM هوندا که دارای سه سیلندر بوده و یک لیتر حجم دارد دارای میل سوپاپ با این قابلیت است.

کمپانی تویوتا از این سیستم با نام VVT-i مخفف کلمات Variable Valve Timing Intelligent به معنی «سیستم زمان بندی هوشمند متغیر سوپاپها» در بعضی از تولیدات خود استفاده می کنند. در سیستم سوپاپهای متغیر تویوتا (VVT-i) زمان باز شدن سوپاپهای گاز بوسیله سیستم الکترونیکی کنترل می گردد. بدین صورت که یک کامپیوتر میزان فشار روی پدال گاز را اندازه گیری کرده و بنابر احتیاج موتور، سوپاپهای ورودی سوخت و هوا را باز می کند. در خودروی تویوتای اونسیس Avensis از این سیستم استفاده می شود.

علاوه بر خودروی فوق تویوتای سلیکا مدل Celica T Sport دارای یک پیشرانه ۱٫۸ لیتری و موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه ۱٫۸ لیتری مدل ۲ZZ- GE مجهز به سیستم جدیدتر  VVTL-i یا  Variable Valve Timing Liftintelligentمی باشد. سیستم پیشرفته زمان بندی متغیر سوپاپ ها VVTL-i نه تنها زمان باز و بسته شدن سوپاپ ها، بلکه مقدار یا اندازه باز و بسته شدن آنها را نیز کنترل و تنظیم می کنند.طرز کار این سیستم بدین صورت است ک در دورهای پائین موتور ، یک میل بادامک نرمال وظیفه باز و بسته کردن سوپاپ ها را به عهده دارد . ولی در دورهای بالاتر موتور ، یک میل بادامک پر سرعت وظیفه باز و بسته کردن سوپاپ ها را به عهده گرفته و میل بادامک نرمال از مدار خارج می شود. این میل بادامک پر سرعت دارای توانایی بیشتری درمقدار باز و بسته کردن سوپاپ ها است و بدین صورت سیلندر ها از مخلوط هوا و سوخت بهتر پر شده و راندمان حجمی موتور افزایش می یابد .

خودروی سلیکا مدل Celica T Sport با استفاده از این سیستم بدون بالا بردن حجم سیلندر قدرت موتور خود را تا ۴۹ اسب بخار و گشتاور موتور را تا ۸ نیوتن متر بالا برده است.

در خودروی نیسان PRIMERA و خودروهای سری VQ35 از سیستم سوپاپ های زمان بندی شده متغیر یا Nissan Valve Timing Control System استفاده می کند. این سیستم نیروی بالای کشش در دور پائین و توان بالا در دورهای بالاتر و مصرف کمتر را به همراه دارد.

خودروی لینکلن مدل LS با دو موتور V6 و V8 به ترتیب با ۲۳۲ و ۲۸۰ اسب بخار هر دو به سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ ها مجهز شده اند. 

خودروی آکورا مدل MDX دارای پیشرانه V6 و خودروی آکورا مدل RSX تیپ S مجهز به این سیستم است. این سیستم در خودروی آکورا RSX تیپ S از دور ۴۸۰۰ به بعد کاملاً بر روی عملکرد و توان موتور تاثیر گذار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *