صفحه اصلی / دانستنی ها / صفحه نمایشگر فعال، خداحافظی با عقربه

صفحه نمایشگر فعال، خداحافظی با عقربه

از دیرباز اطلاعات مورد نیاز راننده، شامل سرعت، دور موتور، میزان سوخت، دمای آب و غیره توسط سیستم‌های عقربه‌ای در داشبورد خودروها به نمایش در می‌آمد. اما این سیستم به دلیل ماهیت مکانیکی اش، قابلیت تغییر پذیری کمی داشت و خودروسازان تنها قادر به تغییر اندازه، رنگ و فونت نوشته‌های آن بودند. اما در سال ۲۰۱۵ میلادی شرکت خودرو سازی آئودی آلمان با یک ابتکار این سیستم قدیمی را متحول کرد. این شرکت با حذف صفحه‌های مدور و آمپرهای رنگی و قرار دادن یک صفحه نمایشگر رنگی بزرگ و جدید این بخش را به کلی دگرگون نمود.

Audi-A4-2.0-TFSI-quattro-2015-32

 سیستم جدید، صفحه نمایش فعال (Active Info Display) نام دارد. در این سیستم مجموعه نشانگرها و آمپرها حذف شده و به جای آنها یک صفحه نمایشگر تخت ۱۲ اینچی رنگی با کیفیت بسیار بالا قرار گرفته است. در این صفحه نمایش تمامی اطلاعاتی که قبلا بر روی پشت آمپر خودروها موجود بود، وجود داشته و تنها فرق آن استفاده از عنصر گرافیکی بجای ادوات فیزیکی است.

بزرگ ترین مزیت این سیستم، قابلیت شخصی‌سازی و سفارشی‌کردن نشانگرهای موجود در آن است. در نتیجه راننده می‌تواند گرافیک، رنگ‌ها و نحوه نمایش اطلاعات را به سلیقه خود تغییر دهد. همچنین یک تنظیم پیش فرض کلاسیک نیز برای این سیستم در نظر گرفته شده که دقیقا ظاهری مشابه با نمونه آنالوگ موجود در خودروهای قدیمی‌تر دارد و شامل دو نشانگر دایره‌ای شکل بزرگ برای نمایش سرعت و دور موتور است.

 این نمایشگر که دقیقا پشت فرمان خودرو قرار دارد، می‌تواند با دستور راننده، نقشه رهیاب ماهواره‌ای، تصاویر دوربین عقب و یا تصاویر رادار دید در شب را به نمایش بگذارد. به علاوه این سیستم قابلیت نمایش اطلاعات دیگری مانند سوخت باقیمانده در باک خودرو، میزان فشار باد تایرها، ساعت و تاریخ و حتی اطلاعات مربوط به سیستم صوتی و تصویری را دارد.
در حال حاضر برخی مدل‌های فولکس واگن، آئودی، لامبورگینی، بنز کلاس‌اس و ب.ام.و از این سیستم بطور پیش فرض استفاده می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *