دنیای خودرو : چرا نباید رنو ساندرو بخریم؟
محصولات رنو همیشه در کشور ما پرطرفدار بودهاند، از زمان تولید رنو ۵ در سالیان دور گرفته تا محصولات جدیدی چون تلیسمان و کولئوس که استقبال مناسبی از آنها صورت گرفت.
اما اگر بخواهیم پرفروشهای این برند در بازار فعلی کشورمان را رده بندی کنیم، ابتدا به تندر ۹۰ (همان لوگان L90) و سپس رنو ساندرو میرسیم، محصولاتی که البته در اصل مربوط به کارخانه زیر مجموعه رنو یعنی داچیای رومانی بوده اما به خاطر محبوبیت و شناخت بیشتر خریداران بر روی نام رنو، با این اسم در کشورمان عرضه میشود!
چندی پیش رنو ساندرو در دو مدل هاچبک و استپ وی وارد بازار ایران شد و البته از آنجایی که ما عادت به عرضه محصولات بهروز نداریم، نسخه قدیمی آن که تقریبا در هیچ کجای دنیا تولید نمیشود، در ایران عرضه گردید. این محصول قدیمی به علت محدودیتهای بسیار زیاد در صنعت کشور ما، با استقبال خوبی توسط خریداران روبهرو شد و حالا خودرویی که توسط پارس خودرو در ایران مونتاژ میشود، یکی از حاضران فعال در خیابانهای ایران است.
به طور قطع هر اتومبیلی دارای معایب و مزایای منحصر به خودش است و در این مقاله ما قصد داریم برای شما ۵ دلیل بیاوریم که اگر قصد خرید یک رنو ساندرو دارید، ابتدا به آنها توجه کرده و سپس خریدتان را انجام دهید. دلایلی که در ادامه بیان میکنیم، بر اساس برخی شواهد که از دارندگان این خودرو گردآوری شده است، نوشته خواهد شد و ممکن است برای همه ساندروها مصداق نداشته و یا در برخی بیشتر و بعضی کمتر باشد. اما به صورت کلی میتوان این ۵ مشکل اصلی را در رنو ساندرو مشاهده کرد.
۱- نسخه قدیمی با طراحی دهه گذشته!
تنها یک نگاه به ساندرو و مقایسه آن با خودروهای همرده روز، بهراحتی مشخص میکند که این محصول یک کالای قدیمی است! سند این امر هم به عدم تولیدش در هیچ کجای کره خاکی به جز ایران باز میگردد و جالب اینجاست نسل جدیدتر این محصول که در اصل تولید داچیا در رومانی است، از سال ۲۰۱۲ وارد بازار شده و نسخه سدان آن با نام سیمبل توسط نگین خودرو در کشور عرضه میشود.
البته در کشوری که همچنان ال۹۰ قدیمی با کلی مشتری و تیراژ بالا به فروش میرسد، پس انتظاری هم جز این نیست که ساندروی تاریخ مصرف گذشته که بر روی پلتفرم همان خودرو و با موتوری مشابه عرضه شده، در کشور ما تحت عنوان محصولی جدید ارایه گردد. در واقع شما در حال خرید نسخه هاچبک ال۹۰ با قیمتی بالاتر هستید که شاید در بهترین حالت، بتوانیم خودمان را قانع کنیم که هاچ بکِ نسخه فیس لیفت ال۹۰ است، اما در هر صورت چه فایده، شما محصولی دارید که از ظاهری قدیمی و کسل کننده برخوردار بوده و اگر از بینندگان برنامه مشهور تلویزیونی تاپ گیر باشید، حتما دیدهاید که ماشینی برای تمسخر و خنده کارکنان آن است!
۲- کابین داخلی زشت و خسته کننده!
در روزگاری که حتی سایپا در محصول جدیدش با نام کوییک از یک نمایشگر لمسی، دوربین عقب، کروز کنترل و کلی آپشن دیگر بهره میگیرد، وارد شدن به کابین ساندرو چیزی شبیه به یک فاجعه است! ظاهری زشت، با رنگ بندی قدیمی و کمترین آپشن موجود برای شما دست تکان داده و قاعدتا اگر در کشوری دیگر بودید، با خود فکر میکردید در محصولی که در یکی از گورستانهای خودرو آرمیده است، نشستهاید!
از سوی دیگر ادواتی چون پلاستیک خشک در همه جای کابین استفاده شده، صندلی با روکشی از پارچه تزیین شده که از خودشان پس از مدتی پرز هم تولید میکنند و به گفته بسیاری از دارندگان خودرو، در مسافتهای طولانی بسیار خسته کننده و حتی زجر آور هستند!
۳- مصرف بالای بنزین
موتور این ماشین درست مانند ال۹۰ و دارای حجمی نزدیک به ۱۵۹۸ سیسی با قدرت ۱۰۵ اسب بخار است که اگر زمان ورودش در سالهای دور، توانست برای خود نامی دست و پا کند، امروزه و در بین خیل عظیم موتورهایی با انواع و اقسام تکنولوژیهای جدید و توربو شارژ، چیزی برای گفتن ندارد و در بهترین حالت بایستی گفت: ای، بدک نیست!
اما وقتی بحث مصرف بهخصوص در ارتباط با مدلهای اتوماتیک ساندرو مطرح میشود، داد خریداران اکثرا بلند بوده و از پرخوری زیاد آن مینالند. جواب اکثر نمایندگیها هم به این شکایتها یک چیز است: طبیعیه! البته بایستی حرفشان را تایید کرد که واقعا همه چیز برای کشور ما طبیعیه، بهخصوص پرداخت بیش از ۵۰ میلیون تومان پول ناقابل برای یک خودروی از رده خارج (در نسخه استپ وی بالای ۶۰ میلیون تومان) با موتور قدیمی و مصرفی در حد موتورهای توربو شارژ بالای ۲۴۰۰ سیسی، بهراستی که طبیعیه!
۴- سیستم پخش ضعیف
با این مورد بسیار مواجه شدم که خریداران زیادی از این موضوع گلهمند بودند که ضبطشان به اصطلاح قفل کرده است! سیدی وارد آن نشده و یا اگر هم بشود، هیچ عکس العملی را از خود نشان نمیدهد.
از سوی دیگر، باندهای کار گذاشته بر روی خودرو، از بیکیفیتترین نمونههای بازار بوده و اگر بخواهید صدای موسیقی را زیاد کنید، احتمالا آهنگساز هم در تشخیص ساخته خودش دچار تردید خواهد شد. کلیدهای تنظیم صدا هم به جای قرارگیری بر روی غربیلک فرمان که حتی پژوهای پارس امروزی نیز به آن مجهز شدهاند، بر روی دستهای در کنار فرمان قرار گرفته تا به یاد اوایل دهه ۸۰ و ورود پژو ۲۰۶ به بازار کشورمان بیفتید.
۵- سر و صدای داخل کابین
بسیاری از خریداران این خودرو، از وجود صداهای مختلف داخل کابین که حتی نمایندگی هم قادر به برطرف کردنش نیست، شکایت دارند. یکی از صدای جیر جیر در سقف میگوید و دیگری از زوزه گیربکس در دندههای بالاتر. حتی یکی از کاربران از صدای برخورد باد با آینه کناری در سرعت بالای ۸۰ کیلومتر مینالید و در کل این ایراداتی که اکثریت آنها به مشکلات مونتاژی بازمیگردد، در ساندرو زیاد دیده میشود.
از سوی دیگر، صدای موتور بهخصوص در سرعتهای بالا در کابین نفوذ زیادی دارد. اگر شما یک خودروی گیربکس اتوماتیک داشته باشید، با توجه به آنکه از نسل قدیمی ۴ سرعته بهره میگیرد، این مشکل حادتر بوده و قاعدتا اگر اقدام به گرفتن کولر (و روشن شدن فن) نیز بکنید، شاید تنها راه نجاتتان بالا بردن صدای ضبط و گوش دادن به موسیقی با همان اسپیکرهای بیکیفیت باشد!
سخن پایانی
در روزگاری که ایران تبدیل به گورستان خودروهای قدیمی دنیا شده است، خریدن یک ماشین تاریخ مصرف گذشته به بهای دو برابر جهانی آن، امر چندان عجیبی نیست. اما بحث ما اینجاست که چرا اصلا ما بایستی یک رنو ساندرو بخریم؟
شما اگر صاحب این محصول هستید و یا تجربه استفاده از آن را دارید، با ما و سایر خوانندگان نظرات خودتان را در میان بگذارید.
سلام مدت ۵ ماه است یک رنوساندرو اتومات صفر داشته ام و مشکل خاصی با آن نداشتم فقط چند روز است که مخزن آب شیشه شور آن خالی شده و نمی دانم این مخزن کجاست که آن را آب کنم در دفترچه راهنما هم چیزی نبود در ضمن نمی دانم که شیشه شور عقب هم مخزن جدایی دارد و این مخزن کجاست؟
من ۹ ماه است که این خودرو را گرفته ام ، خیلی راضی هستم در مقایسه با سایر محصولات با قیمت متوسط خودروسازان داخلی بسیار عالی هم هست. تازه مصرف کمی هم دارد.
سلام ، با تشکر از نویسنده متن در خصوص رنو ساندرو من چند ماهی هست که رنو ساندرو خریدم خیلی ازش راضی هستم و این مواردی که شما در متن بالا گفتین بیشتر مربوط به خودرو های داخلی هست نه رنو ساندرو
بنده هم از سال ۹۴ تا بحال ساندرو دارم و تا بحال هیچ مشکلی نداشته بلکه نسبت به خودروهای داخلی دیگر خیلی خیلی بهتر و با کیفیت تر است. نسبت به پولی که هزینه کردم واقعا راضی هستم..
سلام یک سال ساندرو خریدم عالی
با سلام من به هیچ وجه این چیزهایی که شما عنوان کردین قبول ندارم چون در عمل من دارم میبینم خودرو ساندرو من هم از نظر مصرف وهم استهلاک و هم از نظر دوام قطعات خیلی از خودرو های داخلی سر تره وقابل مقایسه نیس ودر رنج قیمتیش واقعا عالیه