صفحه اصلی / دانستنی ها / سن و مهارت رانندگی

سن و مهارت رانندگی

اغلب مردم فکر می کنند، رانندگان جوان در رانندگی توانایی بیشتری دارند. گاهی درباره این نگرش نادرست و بسیار خطرناک نیز اغراق و پافشاری می کنند. آمار تصادفات بیانگر این است که جوانان با رفتار رانندگی پرمخاطره درگیر هستند و به احتمال زیاد ویژگی های شخصیتی آنان دربروز رفتارهای پر خطر تاثیرگذار است که این موضوع به منظور بسط و توسعه سیاست های ایمنی ترافیک، به توضیح و بررسی بیشتری نیاز دارد.
مک گوین و براون نشان دادند، رانندگان جوان تر، مهارت رانندگی کمتری دارند. لاوتن و همکاران گزارش دادند، مهارت رانندگی با افزایش سن بیشتر می شود، در حالی که مک گوین و براون اظهار داشتند، مشکل اولیه راننده جوان، خطرجویی و کم مهارتی است. هم چنین یافته ها نشان داد علی رغم ویژگی سن، رانندگان مسن نسبت به رانندگان جوان مهارت های رانندگی ضعیف تری از خود نشان دادند، اما نرخ کمتری از حوادث جادهای را به خوداختصاص دادند.
تحقیقات جدید نشان می دهد مهارت رانندگی همزمان با بالا رفتن سن کاهش پیدا می کند.
محققان استرالیایی در تحقیقات جامعی که انجام داده اند به این نتیجه رسیده اند که افراد مسن تر، بیش از افراد جوان دچار اشتباه در رانندگی می شوند. نتیجه این تحقیق در مجله «نوروسایکولوجی» به چاپ رسیده است.
محققان در این تحقیق، ۲۶۶ فرد مسن را که سنشان بین ۷۰ و ۸۸ بود، تحت نظر قرار دادند. هر کدام از این افراد حداقل یکبار در هفته رانندگی می کردند. محققان در تحقیقاتشان، سرعت عکس العمل و قدرت تمرکز آنها را در طی یک سفر ۱۲ مایلی با اتومبیل تست کردند. نتیجه این تحقیق نشان می دهد که ۱۷ درصد از این افراد در حین در این سفر، مرتکب اشتباهات مهلک رانندگی شدند. میزان اشتباهات افرادی که بین ۸۵ و ۸۹ سال بودند نیز چهار برابر افرادی بود که بین ۷۰ و ۷۴ سال بودند. اصلی ترین اشتباه این افراد در رانندگی، ناتوانی از چک کردن نقاط کور بود.
پروفسور هاروی ال.استرنز، متخصص بیماری افراد پیر در دانشگاه پزشکی اوهایو درباره این تحقیق می‌گوید: «تحقیقات محققان استرالیایی نتایجی را که در ۳۰ سال گذشته به دست آمده بود تایید می کند. توانایی رانندگی با افزایش سن کاهش می یابد» .
منابع:
–     بریری، ماهرخ و رویا بارسلطان. ۱۳۹۰، روان شناسی ترافیک، تهران: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، موسسه نشر شهر.
گردآورنده: فهیمه امرالله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *