صفحه اصلی / آموزشی پژو 206 / نکته های مهم تعویض روغن ۲۰۶
در هنگام تصادف چه باید کرد؟

نکته های مهم تعویض روغن ۲۰۶

در سایت های مختلف، اطلاعات کاملی در خصوص انواع و اقسام روغن و اینکه علامت های درج شده بر روی بسته بندی روغن به چه معناست به کرات مطالبی ذکر گردیده است. ما در اینجا قصد داریم خیلی مختصر و مفید به شما دارنده محترم پژو ۲۰۶ اطلاعاتی در خصوص تعویض روغن اتومبیل پژو ۲۰۶ ارائه نماییم.

۱- پژو ۲۰۶ در دو نوع کلی ۸ سوپاپ و ۱۶ سوپاپ در بازار ایران موجود است. به یاد داشته باشید که برای نوع ۸ سوپاپ روغن ۲۰-۵۰ و برای نوع ۱۶ سوپاپ حتما روغن ۱۰-۴۰ استفاده شود.

۲- خوانندگان گرامی این مطلب توجه بفرمایید که روغن های مختلفی با برند های متفاوت در بازار وجود دارند. نکته مهم این است که به روغن های خارجی نمی توان اعتماد کرد چراکه تقلب در آنها بسیار زیاد شده و اصلا نمیتوان مطمئن بود که روغن اصل خریداری می شود. پلمب بسته و کاور روی ان به هیچ وجه نشانگر اصل بودن روغن نیست. پس قویا توصیه می شود از روغن های مرغوب ایرانی موجود در بازار برای خودروهای خود استفاده نمایید.

۳- پیشنهاد می شود دارندگان ۲۰۶ تیپ ۵ و ۶ حتما از روغن های ایرانی برای خودرو خود استفاده نمایند و حداکثر با کارکرد ۶۵۰۰ تا ۷۰۰۰ کیلومتر آن را تعویض نمایند.

۴- حتما در زمان تعویض روغن، فیلتر روغن را هم تعویض نمایید و از برندهای مرغوب استفاده کنید. به یاد داشته باشید که تولید فیلتر نامرغوب به شدت افزایش یافته پس برند معتبر می تواند تا حدی سلاتم خودرو شما تضمین نماید.

۵- در زمان تعویض فیلتر، مراقب باشید تا تعویض کار، کل روغن سوخته داخل محفظه فیلتر را با ساکشن خارج نماید.

۶- میزان روغن مورد نیاز در پژو ۲۰۶، حداکثر ۳٫۵ لیتر می باشد! دقت کنید به هیچ وجه اجازه ندهید تا تعویض روغنی، در خودرو شما ۴ لیتر روغن بریزد. چون به کرات مشاهده شده که به دلیل فروش روغن بیشتر و پس نگرفتن اضافه روغن، به مشتری اعلام می کنند که ۲۰۶ به ۴ لیتر روغن نیاز دارد. این ادعا به هیچ وجه صحت ندارد. ۲۰۶ های تیپ ۵ و ۶ ، به ۳٫۲ لیتر روغن نیاز دارند زمانی که فیلتر را هم تعویض می کنیم. ۳٫۵ لیتری که در این مطلب عنوان شد، حداکثر میزان روغن مورد نیاز برای تیپ های ۵ و ۶ می باشد. برای تیپ ۲ هم با تعویض فیلتر همان ۳٫۵ لیتر روغن بریزید. وجود روغن اضافه در موتور، به شدت زیانبار است.

۷- میزان روغن موجود در خودرو را در بازه های زمانی مختلف بررسی نمایید. دقت داشته باشید که در موتور TU5 کم کردن نیم لیتر روغن در هر ۱۰۰۰ کیلومتر کاملا طبیعی است چراکه به دلیل بالا بودن دمای موتور، این مقدار روغن تبخیر می شود.

۸- برای بررسی میزان روغن، حتما از گیج روغن استفاده کنید چراکه نمایشگر پشت آمپر، به صورت دقیق این عمل را انجام نمی دهد.

۹- اگر چراغ روغن و استوپ با هم روشن شد و بوق زد، حتما میزان روغن را بررسی کنید. اگر سطح روغن نرمال بود، این یعنی اویل پمپ به دلایلی از جمله گرفتگی صافی، کار خود را به درستی انجام نمی دهد. این اصلا جای نگرانی نیست. اویل پمپ با باز کردن کارتل، قابل دسترسی و تعویض می باشد. قیمت آن در زمان نگارش این مطلب، فروردین ۹۵ ، حدود ۵۰ هزار تومان می باشد. دارندگان محترم ۲۰۶ دقت بفرمایند که به هیچ وجه از تعویض اویل پمپ نهراسید و سریعا آن را تعویض نمایید چراکه در صورت عدم تعویض، به علت عدم روغن رسانی مناسب، کل موتور آسیب خواهد دید.

۱۰- تغییر برند روغن مخصوصا در بازه های زمانی کوتاه مدت، می تواند باعث ایجاد صدمات جبران ناپذیری به موتور خودرو شود. چرا که در هر بار تعویض روغن، کل روغن موتور تخلیه نشده و الباقی روغن باقی مانده در خودرو با نوع دیگری روغن مخلوط شده و این ترکیب جدید، قطعا دارای خواص روغن مرغوب نیست؛ هرچند هر دو نوع روغن قبلی و فعلی مرغوب بوده باشند! لذا موکدا توصیه میشود که یک نوع روغن را انتخاب کنید و همواره همان یک نوع نوع روغن را در خودرو بریزید. اما اگر به ناچار مجبور شدید روغن را تغییر دهید، این کار را با ملاحظاتی انجام دهید که مطمئن شوید کل روغن قبلی خارج شده و روغن جدید با قبلی ترکیب نمیشود! مثلا حداقل نیم ساعت خودرو را خاموش کنید تا کل روغن ته نشین شود و حتما از ساکشن استفاده کنید که کل روغن تخلیه شود. حالت ایده آل این است که روغن را تغییر دهید و با روغن جدید یکی دوساعت کار کنید و مجددا روغن را عوض کنید! اما این عمل هزینه بردار است و شاید مقرون به صرفه نباشد اما با این کار از صدمات احتمالی به موتور خودرو جلوگیری می کنید.

فراموش نکنیم که نگهداری صحیح از خودرو می تواند هزینه های جاری را به شدت کاهش دهد!

نگارنده: سید حسین قائم مقام – وبسایت جام خودرو

مطلب دیگری با عنوان تعویض روغن پژو ۲۰۶ تیپ ۵ در این سایت موجود است که پیشنهاد می کنیم آن را نیز مطالعه فرمایید.

125 دیدگاه‌ها

  1. با سلام و خسته نباشید خدمت نگارنده و اعضاى محترم سایت شما که فرمودین روغن حتما ١٠-۴٠ براى ١۶ سوپاپ ها استفاده کنیم ایا به نظرتون از ۵-۴۰ استفاده کنیم عملکرد موتور بهتر میشه ؟
    با تشکر واقعا مطالبتون عالى بود

    • برای تمام ۲۰۶ باید ۴۰#۱۰ استفاده نمود توی دفترچه راهنما هم نوشته شده

      • سید حسین قائم مقام

        دقیقا! و روغن ایرانی برای ۲۰۶ بهترین روغنه!
        متاسفانه روغنهای خارجی قلابی زیاد دارن و قابل تشخیص هم نیستن
        پس با خیال راحت ایرانی بریزیم. ضمنا همیشه باید از یه نوع روغن استفاده کرد و نباید هر دفعه نوع و مارک روغن رو عوض کنیم
        پس اگر تا الان خارجی میریختید اصلا توصیه نمیکنیم که روغنتون رو عوض کنید و ایرانی بریزید و بالعکس!

        • با سلام. سپاس بابت مطالب مفید. از یه طرف میگین روغن خارجی تقلب توش زیاد هست و ایرانی مصرف کنید و از طرفی میگید اگه تا حالا خارجی می ریختین ادامه بدین و روغن رو عوضش نکنید. حالا اومدیم و این خارجیه که تا حالا می ریختیم (توتال ۷۰۰۰) تقلبی باشه. الان تکلیف چی میشه باز هم عوضش نکنیم؟

        • سید حسین قائم مقام

          سلام بر شما
          دوست عزیز به نکته خوبی اشاره فرمودید. در پاسخ باید عرض کنم که تغییر روغن مخصوصا در بازه های زمانی کوتاه مدت، می تواند باعث ایجاد صدمات جبران ناپذیری به موتور خودرو شود. چرا که در هر بار تعویض روغن، کل روغن موتور تخلیه نشده و الباقی روغن باقی مانده در خودرو در با نوع دیگری روغن مخلوط شده و این ترکیب جدید، قطعا دارای خواص روغن مرغوب نیست؛ هرچند هر دو نوع روغن قبلی و فعلی مرغوب بوده باشند!
          لذا موکدا توصیه میشود که یک نوع روغن را انتخاب کنید و همواره همان یک نوع نوع روغن را در خودرو بریزید.

          اما اگر به ناچار مجبور شدید روغن را تغییر دهید، این کار را با ملاحظاتی انجام دهید که مطمئن شوید کل روغن قبلی خارج شده و روغن جدید با قبلی ترکیب نمیشود! مثلا حداقل نیم ساعت خودرو را خاموش کنید تا کل روغن ته نشین شود و حتما از ساکشن استفاده کنید که کل روغن تخلیه شود.

          حالت ایده آل این است که روغن را تغییر دهید و با روغن جدید یکی دوساعت کار کنید و مجددا روغن را عوض کنید! اما این عمل هزینه بردار است و شاید مقرون به صرفه نباشد اما با این کار از صدمات احتمالی به موتور خودرو جلوگیری می کنید!

          موفق و پیروز باشید

        • باسلام من واسهV1 206 ماتو۱۶۰۰ توتال ریختم بعد ۵۰۰۰کارکرد دو لیتر کم کرده نه بخار داره نه روغن سوزی مکانیک میگه روغنت خوب نبوده شاید عوض کن

        • با سلام و خسته نباشید
          من همیشه از روغن موتور ١٠-۴٠ ایساکو طلایی استفاده میکنم هر ٧٠٠٠ تا هم عوضش میکنم یه قطره هم کم نمیکنه البته ماشین من تیپ ٢ هستش.نظرتون در مورد این روغن موتور چیه؟؟

      • سلام
        تو دفترچه نوشته هر ۲۰۰۰۰ تا روغن عوض شود

        • سید حسین قائم مقام

          سلام بر شما
          توی دفترچه ماشین شرایط ایده آل و تئوری کار رو مینویسه
          در عمل بیشتر از ۷ هزارتا هیچ روغنی کارایی نداره و چراکه خاصیتش رو از دست میده و موتور رو به شدت مستهلک میکنه!

  2. با سلام
    ۲۰۶ تیپ ۵ تحویل گرفتم. آیا نیازی هست که در ۱۰۰۰کیلومتر تعویض روغن انجام بدم؟

    • سید حسین قائم مقام

      سلام
      مبارکتون باشه. شما حدود ۲۰۰۰ تا که ماشین کار کرد حتما روغن و فیلتر روغن رو عوض کنید. روغن پیشنهادی ایرانی مرغوب ۱۰-۴۰ هست. فیلتر روغن هم حتما از نوع مرغوب استفاده کنید. روغن خارجی اصلا بهتون پیشنهاد نمیکنم.
      باز هم سوال داشتید در خدمتیم. – ادمین

      • واقعا ممنون از لطفتون و جوابی که دادید

        • سید حسین قائم مقام

          خواهش می کنم – فقط مراقب مقدار روغنی که استفاده می کنید باشید. تعویض روغن با فیلتر به هیچ وجه بیشتر از ۳٫۵ لیتر روغن داخل موتور نریزید. موفق باشید – ادمین

  3. با سلام.جناب قائم مقام من اتفاقا دیشب در تالار تیونیگ تالک چند مورد اعلام نارضایتی از روغن سوپر پیشتاز بهران دیدم و یکی از دوستان با استناد به صحبت تعویض روغنی آشنایی که داره میگفت بهران تو این دو سال آخر خیلی افت کیفیت داشته و نقل قول کرده بودن که روغن تصفیه رو با روغن نو قاطی میکنن!

    • سید حسین قائم مقام

      سلام بر شما
      اینکه در ایران خیلی از شرکتها متاسفانه حفظ کیفیت نمی کنن و بعد از مدتی محصولاتشون افت کیفی دارن، اینو بنده قبول دارم
      اما استناد به صحبتهای تعویض روغنی هم به نظر من قابل قبول نیست. فراموش نکنیم که اکثر تعویض روغنی ها از دانش کافی برخوردار نیستن و عموما روغنهایی رو پیشنهاد می کنن که برا خودشون صرفه اقتصادی بیشتری داره.
      متاسفانه وضعیت طوری شده که هر کسی با ده بیست میلیون تومن یه مغازه تعویض روغنی باز میکنه بدون اینکه ذره ای تجربه و دانش در این زمینه داشته باشه. بعد اظهار نظر هم می کنه و خودشو عالم دهر میدونه!
      اگر منبع معتبری دارید در مورد این موضوع ممنون میشم مطرح بفرمایید

  4. Venturi نوشته شده:

    t51 نوشته شده:
    چندین مرتبه کاربران ازکاهش کیفیت روغن موتوربهران شکایت داشته اند،شمااحتمالا پستهای سالهای گذشته رامطالعه نمودیدوازاین روغن استفاده کردید.بهترین روغنهای ایرانی درحال حاضر ایرانول ریسینگ وپارس هستندوبرای دورموتورمتوسط ونه بالا پیشنهادمیشوند.من یک سری ایرانول ریسینگ تجربه کردم ورضایت کامل نداشتم.۵۰%صدای موتورخوب بودولی۵۰%کاهش زیادی داشت.درحال حاضر اکثرکاربران ازتوتال فلزی۷۰۰۰وکاسترول مگناتک رضایت دارند.روغن ایرانول تترا هم تاحالاشاکی نداشته ولی مثبت هم نداشته است.چندروغن آلمانی درحال تست داریم که کاربران محدودی داردوفعلاباریسک روبروهست.۵٫۵ زیادهست وبرایEF7بافیلتر۴٫۸لیترکفایت میکند.

    با سلام
    در مورد روغن بهران کاملا باهاتون موافقم چون خودم قبلا تجربشو داشتم و متاسفانه خوب نبود…
    روغن های پارس سوپر پایا و ایرانول ریسینگ واقعا خیلی خوب هستند :-)
    من دیروز روغن ۲۰۶ داداشم عوض کردم با کارکرد ۶۰۰۰ کیلومتر روغن هم ریسینگ و اصلا یک قطره هم کم نکرده بود و صدای موتور هم چنان خوب بود…
    جالبه جدیدا رنگ روغن ریسینگ نسبت به دفعه قبل که دوستان و خودم از تیرگی زیاد اون شاکی بودیم خیلی بهتر و روشن تر شده بود!!!! :(
    بعد از تعویض روغن هم نرمی و کاهش صدای موتور محسوس بود.

    ***من خودم از طرفداران سوپر پیشتاز بودم . از سال ۸۷ تا الان ریختم تو ماشین و بارها اینحا تبلیغشم کردم به نوعی

    ماشین هر دو سال باز میکنم قالپاق بالای موتور برا شیم گیری وبرسی قسمت بالا

    تا سال ۹۳ خوب بود این روغن

    از سال ۹۳ رنگش‌یکم روشنتر شده از نظره من . جالب اینه از سال ۹۳ تا ۹۵ طی دو‌سال استکان تایپای منو خراشید اساسی چندتاشونو جوری که گود شدن استکان تایپا ! در صورتی که قبلش روغن کاریش عالی بود الان به نمره ی بد رسیده . دیگه من سعی میکنم نریزم !

    حیفه موتور خراب بشه بخاطر روغن کاری کم. شیم ها هم زیاد سفت نبودن که بگیم استکانیا بخاطر شیم گود شدن و فاصلشون با انگشتی میل سوپاپ خیلی کم بوده و همیشه در تماس بودن اینطور نبوده فاصله داشتن . در کل دیگه جدا نریزید بنظرم . چند تا استکانیا رو عوض کردم دیگه خودتون ببنید موتوری که استکان تایپش گود بشه شیمش تنظیم نیست ریتمش خراب میشه زیره موتور گند نزنه و رینگ پیستونا ضعیف نکن ان در دراز مدت خوبه ! روغن خوب بود که نباید استکانیا گود میشدن اینقدر . روغن کاریش ضعیف شده

    یکم بیشتر خرج کنیم مگنتیک بریزیم بهتره فک کنم . تو ایرانیا هنوز نسری ندارم چون تستشون نکردم

    خوب بود یه زمانی قدیم . الان جدا فقط از اسمش استفاده میکنه و روغنه بدیه

    راستش تعویض روغنیه من که میگه نریزم زیر بار نمیرفتم تا به چشم دیدم بدیه این روغن رو . ازش پرسیدم چرا بدی با بهران سوپر پیشتاز . میگه تصفیست نصفش . پنج شنبه ها ماضینای شرکت میان و روغن سوخته مارو میخرن میبرن . قدیم تصفیه قاطیش نبود الان نه نصفشو تصفیه میگه قاطی میکنه اینطور روغن براش ارزون در میاد و بحای به موتور ما صدمه وارد میشه . نشره اون اینه . ادم باهوشو خوبی هست خول نیست مثله خودمون جوانو ماشین بازه نظرش که اینه به من که دوستشم میگفت اینارو به بقیه کاری نداره

    سوپر پیشتاز دیگه نریزید خوب نیست

    • سید حسین قائم مقام

      چند نکته وجود داره. اینکه دوستمون فرموده بودن: من دیروز روغن ۲۰۶ داداشم عوض کردم با کارکرد ۶۰۰۰ کیلومتر روغن هم ریسینگ و اصلا یک قطره هم کم نکرده بود! این اصلا چیز خوبی نیست. حداقل نیم لیتر و حداکثر یک لیتر رو باید تو ۶۰۰۰ کیلومتر کم می کرد البته اگه موتور تیپ ۵ باشه!

      در مورد کاسترول مگنتیک، بنده یه مدت استفاده می کردم. اما تبخیر این روغن به شدت زیاد بود به طوریکه در ۶۰۰۰ کیلومتر حدود ۲ لیتر روغن کم می کرد، البته موتور tu5 و کاملا سالم! قیمت روغن هم که اصلا ثبات نداشت از ۶۰ تومن خریدم تا ۱۱۴ تومن! یعنی هر کی هر قیمتی دوست داره میفروشه و با توجه به تبخیر بالای اون اصلا برای ۲۰۶ مقرون به صرفه نیست.

      بنده کلا با روغنهای ایرانی موافقم. پارس و ایرانول و بهران. اگر بهران واقعا خراب کرده کیفتشو، میشه رفت سراغ ایرانول و پارس. توتال و کاسترول رو اصلا پیشنهاد نمی کنم. کما اینکه موتورهای یاتاقان زده زیادی دیدم که فقط توتال می ریختن!
      ممنون از شما –

  5. سلام مجدد
    شرکت ایرانول ظاهرا یه روغن مخصوص ۲۰۶ زده ولی نمیدونم به درد موتور TU5 هم میخوره یا نه!
    البته ایرانول روغنایی مثل ریسینگ و تترا و رویال هم داره… ممنون میشم نظرتون رو راجع به اینا هم بگید

    • سید حسین قائم مقام

      سلام بر شما
      مشخصات این روغنها روی کاغذ بسیار خوبه. اما اینکه واقعا آیا با کیفیت هستن یا خیر نیاز به بررسی بیشتر باشه. اگر دوستان کسی اطلاعات تکمبلی در این خصوص داره ممنون میشم مطرح بفرمایید
      با سپاس

  6. اگه به قول نویسنده در tu5 هر هزار کیلومتر طبیعیه نیم لیتر کم کنه که بعد هفت هزار کیلومتر یه قطره روغن توی موتور نمونده!!!! خخخخخخخ

    • سید حسین قائم مقام

      چند نکته باید به عرض برسانم
      ۱- این مطلب در دفترچه راهنمای پژو ۲۰۶ هم ذکر شده
      ۲- نیم لیتر در هزار کیلومتر، حداکثر مقدار روغنی است که موتور مجاز به کسر کردن هست! فراموش نکنیم که شرایط کاری خودرو و دور موتور نقش اساسی را خواهد داشت. یعنی در شرایط کارکرد جاده ای، که دور موتور بالا هست می تواند این اتفاق رخ دهد.
      ۳- این مطلب بیان می کند که اگر چنانچه تحت هر شرایط کاری، خودرو بیش از نیم لیتر روغن از دست بدهد، مشکلی وجود دارد و باید در کمترین زمان ممکن رسیدگی شود.
      ۴- این مطلب این نکته را نیز یادآوری می کند که ما حداکثر بعد از هر هزار کیلومتر پیمایش، حتما میبایست سطح روغن خودرو را بررسی کنیم و در صورت وجود کسری، در اولین فرصت کسری روغن با همان نوع روغن جبران کنیم.
      باز هم ابهامی اگر بود بفرمایید تا توضیحات بیشتری ارائه شود.
      موفق باشید…

      • ممنون از جوابتون ، ولی متاسفانه دفتر چه های خودرو خیلی تخیلی و بی دقت نوشته شدن ، توی دفترچه ۲۰۶ نوشته روغن رو هر ۲۰۰۰۰ کیلومتر عوض کنید !!!

        • سید حسین قائم مقام

          حق کاملا با شماست. این اختلاف از اونجا ناشی میشه که کارخانه سازنده، اعداد و ارقام رو برای شرایط کارکرد خودرو در ایده آل در نظر میگیره و حتی حداکثر سرعت و شتاب و حتی مصرف خودرو هم در حالت ایده آل ذکر میشه.

          اگر یادتون باشه زمانی که تازه ۲۰۶ صندوقدار داشت عرضه میشد تو تبلیغاتش میگفتن با یک باک از تهران به مشهد برید! اما در عمل هیچ کس نمی تونه با ۹۰۰ کیلومتر رو با ۴۵ لیتر بنزین بره. یعنی مصرف ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر برای sd عملا غیرم ممکنه، چرا که برای محقق شدنش باید حتی شدت باد موافق وجود داشته باشه!

          به عنولان مثالی دیگه شما روی جعبه های روغن رو میبیند که نوشته کارکرد ۲۰۰۰۰ کیلومتر! اما ما در حداکثر ۷۰۰۰ کیلومتر باید عوض کنیم. چراکه شرایط کارکرد موتور، وجود ترافیک، تعداد دفعات سرد و گرم شدن، نوع بنزین، دور موتور و حتی موندن روغن در موتور و … به شدت در افت کیفیت روغن تاثیر میزارن و ما مجبوریم روغن رو زودتر عوض کنیم.

          در پایان عرض کنم که همیشه بین اعداد و ارقامی که به صورت تئوری یا در حالت ایده آل مطرح میشن، با کارکرد واقعی اختلافاتی وجود داره و متاسفانه ما باید اعداد و ارقام عملی رو خودمون به دست بیارم
          موفق باشید

  7. سلام و خسته نباشید
    گیج روغن موتور ۲۰۶تیپ دو با احتساب ۳٫۵لیتر با فیلتر چه مقدار باید نشون بده؟از راهنماییتون ممنونم

  8. با سلام و خسته نباشید.حدود ٢ماهو نیم هست که ٢٠۶ تیپ ٢ با موتور tu3 خریدم.همون اول رفتم روغنشو عوض کردم بهران سوپر پیشتاز ریختن.تعویض روغنیه گفتن تا ٧٠٠٠ تا میتونی استفاده کنی الان نزدیک ۵٠٠٠ مصرف داشتم و اطرافیانم میگن الان وقتشه که روغنو عوض کنی.خواستم بپرسم به نظرتون همون بهران رو دوباره بزنن یا اگه یه روغن بهتر میشناسید و توصیه میکنید معرفی کنید.ممنون

    • سید حسین قائم مقام

      سلام بر شما
      همون روغن بهران سوپر پیشتاز بریزید روغن خوب و مناسبی هست.
      مقدار ۳.۵ لیتر با تعویض فیلتر
      کارکردش هم میتونه تا ۷۰۰۰ تا کار کنه مگر کارکرد در شرایط بد اب و هوایی مثل طوفان شن و امثالهم
      موفق باشید

  9. من یه ٢٠۶ تیپ۵خریدم که ١٧٠٠کارکرده و میخوام روغنشو تعویض کنم میشه راهنمایی کنید چه روغنی بریزم که بهترین کارایی رو داشته باشه؟خیلی ممنون

    • سید حسین قائم مقام

      سلام دوست گرامی
      در مورد روغن و تغییر نوع روغن هم لطفا دو تا مطلبی در که در مورد روغن ۲۰۶ تو این سایت هست مطالعه بفرمایید اطلاعات کامل به دستتون میاد.
      موفق باشید

  10. با سلام و عصر خوش
    ۲۰۶ sd دارم که الان باهاش ۴۰۰۰ رفتم میخواستم بدونم روغن کاسپین (فومن شیمی)مناسبش هست یانه تو برند ایرانی فقط سوپر پیشتاز بریزم؟نمایندگی باید ده هزارتا شد ببرم از این نظر مشکلی نیس که روغنشو زودتر عوض کنم از نظر گارانتی؟

    • سید حسین قائم مقام

      سلام دوست گرامی
      در مورد روغن کاسپین بنده هیچ نظری ندارم چون اطلاعات در موردش ندارم. اما روغنهای بهران و ایرانول ۱۰W40 قابل تایید هستن. به این نکته دقت کنید که روغن اول، معمولا باید روی همون سه یا چهار هزار کیلومتر عوض بشه! شرایط گارانتی رو به صورت تلفنی از یکی از نمایندگی ها سوال بفرمایید چون اینا معمولا دنبال بهانه میگردن که گارانتی رو لغو کنن! در مورد تغییر روغن هم لطفا دو تا مطلبی در که در مورد روغن ۲۰۶ تو این سایت هست مطالعه بفرمایید اطلاعات کامل به دستتون میاد.
      موفق باشید

  11. سلام
    با تشکر از اطلاعات مفیدتون
    می خواستم بدونم برای موتور ۲۰۶ تیپ دو سال ۸۶ روغن تمام سینتتیک بهتره یا نیمه سینتتیک؟ و فرقش برای کارکرد موتور چیه؟

    • سید حسین قائم مقام

      سلام بر شما
      برای موتوزی با تکنولوژی ۲۰۶ روغن تمام سنتتیک اصلا مناسب نیست و حتما میبایست از روغن نیمه سنتتیک استفاده شود
      موفق باشید

  12. سلام و خسته نباشید
    ضمن تشکر از مطلب مفیدتون،

    من ۲۰۶ تیپ ۶ مدل ۸۵ تازه گرفته ام ، روغن توتال ۷۰۰۰ فلزی ریختم ، احساس میکنم تبخیر روغن زیاده ،
    شما میدونید فاصله مینیمم تا ماکسیمم گیج روغن معادل چه حجمی از روغن است؟!
    میخوام بیام روی بهران ، با توجه به تجربه تون نظرت راجع به استفاده از موتور شوی (انجین فلاش) قبل از تعویض روغن ( از توتال به بهران) چیه؟!
    ممنون

    • سید حسین قائم مقام

      سلام بر شما
      به هیچ وجه از موتور شو استفاده نکنید که خسارات جبران ناپذیری به موتور خودرو می زنه! باز تاکید می کنم به هیچ وجه! موتور شو برای ۲۰۶ به شدت مضره! با توجه به محاسباتی که خودم انجام دادم هر یک سانتی متر از ارتفاع گیج رو تقریبا به اندازه ۶۰۰ سی سی روغن در نظر بگیرید.
      برای تعویض روغن از توتال به بهران هم بند ۱۰ همین مطلب رو مطالعه بفرمایید
      پیروز باشید

  13. با اهدا سلام خدمت ادمین محترم.ایا این حرف که میگن اکثر روغن موتورهای خارجی به خصوص توتال و کاسترول از تصفیه شدن روغن های سوخته بدست میاد صحت داره؟با توجه به این که شرکتی مثل توتال زمان تحریم دیگه هیچ فعالیتی در ایران نداشت اما این روغن با برند مذکور در ایران تولید میشد

    • سید حسین قائم مقام

      سلام بر شما
      در مورد روغنهای خارجی به چند نکته باید توجه کرد
      اول اینکه روغن با بنزینی که ما در ایران مصرف میکنیم سازگاری داشته باشه
      دوم اینکه تقلبی نباشه!
      در مورد روغن توتال تا اونجایی که بنده اطلاع دارم در شرکت بهران و تحت لیسانس توتال فرانسه تولید میشه. اما مشکل اینجاست که تقلبی این روغن در بازار زیاده و امکان شناسایی اصل از تقلبی هم فقط توسط آزمایش روغن امکان پذیره. یعنی حتی شاید خود فروشنده هم ندونه که داره روغن تقلبی میفروشه! بسته بندی و پلمب اون کاملا شبیه اصله و از روی شکل ظاهری بهیچ وجه قابل تشخیص نیست. پس منطقی اینه که بریم به سمت روغنهای مارک ایرانی که حداقل اطمینان داریم تقلبی نیستن!

  14. با سلام و سپاس به خاطر راهنمایی های خوبتون.من ۲۰۶ تیپ ۵ گرفتم میخواستم ببیننم ایا نیازی به تعویض روغن دنده هست؟کلا اولین تعویض روغن دنده رو چه کیلومتری باشه و چه نوع روغنی و چه مارکی رو پیشنهاد میکنین.ممنون

    • سید حسین قائم مقام

      سلام بر شما
      روغن دنده معمولا در زمان تعویض دیسک و صفحه کلاچ تعویض میشه
      این یعنی حدود ۱۰۰ هزار کیلومتر کار می کنه
      اما سطح روغن باید در هر بار تعویض روغن موتور، اندازه گیری بشه تا در صورت کاهش، با روغن همسان جبران بشه
      معمولا در گیربکس ۲۰۶ روغن روغن دنده ۷۵W80 استفاده میشه
      موفق باشید

  15. باسلام واحترام
    ۲۰۶ تیپ ۵ خریدم مصرف سوختش خیلی بالاست ،روغن هم خیلی کم میکنه،اخه قبلا ۲۰۶ تیپ ۲ داشتم مصرف سوختش خیلی پایین بود واینقدی که تیپ ۵ روغن کم میکنه تیپ ۲ کم نمیکرد لطفا راهنمایی گنید

    • سید حسین قائم مقام

      سلام بر شما
      لطفا مصرف سوخت رو دقیق محاسبه بفرمایید و اعلام کنید چنده.
      در مورد روغن هم بفرمایید چه روغنی میریزید و چقدر کم می کنه؟
      اینطوری که شما سوال می کنید «مصرف سوخت بالاست» و «روغن زیاد کم می کنه» نمیشه پاسخ داد. لطفا عدد و رقم بدید شاید کاملا طبیعی باشه

  16. با سلام و خسته نباشید من ۲۰۶ تیپ ۵ دارم ۳۰ هزار تاراه رفته و تا الان ۴ بار تعویض روغن کردم و توتال ۷۰۰۰ اصلی از دیجی کالا خریدم ریختم اما الان میخوام مارک bizol المانی اصل ۴۰_۱۰ بریزیم . نظرتون میشه بهم بگید

    • سید حسین قائم مقام

      سلام بر شما
      روغن مناسب ۲۰۶ با موتور ۱۶۰۰ سی سی روغن ۱۰W40 نیمه سنتتیک هست.
      با توجه به اینکه روغن بیزول تمام سنتتیک هست روغن مناسبی برای ۲۰۶ محسوب نمیشه
      موفق باشید

      • با سلام چرا فول سنتتیک مناسب نیست!!؟؟ درصورتی که اکثرا مرجع ها گفتن فول بریزین اگه نبود در دسترس نیمه سنتتیک هم‌مشکلی نداره
        و فقط فول سنتتیک هزینه ش یکم بالاتره

        • سید حسین قائم مقام

          سلام برادر عزیز
          شما میتونید روغن باکیفیت بالاتر رو برا ماشینتون استفاده کنید اما این کار هیچ سودی برا ماشین نداره! ماشینی که به روغن نیمه سنتتیک نیاز داره میشه روغن تمام سنتتیک توش ریخت. اما سودی برا ماشین نداره و شما برا چیزی هزینه کردید که سودی عادیتون نشده!
          پژو ۲۰۶ که با نیمه کارش راه میفته و هیچ مشکلی هم براش پیش نمیاد دلیل منطقی وجود نداره که به قول خودتون روغن فول توش بریزید و هزینه بیشتری بکنید!

          بازهم سوالی بود درخدمتم
          یا حق

  17. سلام برای ماشین ۲۰۶ تیپ ۲ چی پیشنهاد میکنید کار کرد ۱۸۴۰۰۰ هرکسی یه چیزی میگه تا الان توتال ۲۰۵۰ استفاده کردم یه عده میگن تابستونه زمستونه داره یه عده میگند ۱۰۴۰ممنون

    • سید حسین قائم مقام

      سلام
      تابستونه زمستونه نداره
      همون ۲۰-۵۰ باید استفاده بشه
      موفق باشید

      • با سلام

        جناب قائم مقام شما با جستجو با عنوان (car oil Viscosity chart ) در گوگل می تونید جدول گرانروی رو در شرابط دماهای مختلف مشاهده کنید
        روغن w20-50 برای جاهایی که حداقل به -۱۰ درجه و حداکثر تا ۵۰ درجه مناسبه مثلا کسی که در محیطی زندگی میکنه که دمای هواش به -۱۵ درجه برسه باید از روغن با حداقل w5 استفاده کنه!

        • سید حسین قائم مقام

          سلام دوست من
          شما درست میفرمایید
          اما این کل ماجرا نیست
          اون ۱۵- که میفرمایید دمای استارت زدن خودرو هست و اینکه اون دما پایدار باشه
          مثلا وقتی دمای نیمه شب میشه ۱۵- اما صبح که شما قصد خروج از منزل رو دارید و حتی وقتی ماشین توی پارکینگ قرار داره دمای استارت زدن شما قطعا ۱۵- نیست. ضمن اینکه روغن ۲۰-۵۰ اصلا برای ۲۰۶ های ۱۶ سوپاپ مناسب نیست و روغن های ۱۰-۴۰ هم اصلا برای ۲۰۶ های ۸ سوپاپ مناسب نیست! در هیچ دمایی! نه تابستون نه زمستون. پس فقط دمای محیط نیست که تعیین کننده هست. نوع موتور هم مهمه
          موفق باشید

  18. باسلام،اگربعداز ٢٠٠٠نیم لیتر روغن کم شود خودمان میتوانیم دستی روغن رو اضافه منیم؟یه عده نظراتشون اینه که دستی خودمان اضافه نکنیم

    • سید حسین قائم مقام

      سلام بر شما
      لطفا بفرمایید نظر اون عده که میفرمایند دستی اضافه نکنید دقیقا چیه و برای جبران کسری روغن چه پیشنهادی دارن؟

  19. سلام برای ۲۰۶ مدل ۸۸ با موتور tu۳ بهتر است ۱۰-۴۰ ریخته بشه یا ۲۰-۵۰؟ چون تو نظرات مختلف بیان متفاوتی اومده که آدم گیج میشه. مارک مناسب و قابل قبول ومناسبترشم بفرمایید ممنون میشم. فیلترم سرکان فک کنم خوب باشه درسته؟ باتشکر.

    • سید حسین قائم مقام

      سلام
      به طور کلی برای ۲۰۶ در موتورهای ۱۶ سوپاپ روغن ۱۰-۴۰ و برای موتورهای ۸ سوپاپ بایستی روغن ۲۰-۵۰ در تمام فصول استفاده شود.
      موفق باشید

  20. سلام. واقعا ممنون از مطالب خوبتون
    اگه لطف کنید درباره آب بندی ماشین های صفر کیلومتر، مطلب بذارید ممنون میشم.

  21. سلام .من یه ۲۰۶ مدل۸۸ دارم موتورشم تازه تعمیره .روغنشو یکماه پیش عوض کردم Canada25تو موتور ریختم و همزمان فیلتر روغنشم عوض کردم .چند روز پیش چراغ روغنو استپم روشن شدن .بردمش مکانیک گفت برو فیلترتو عوض کن .وقتی فیلترو دیدم از تعجب مونده بودم .انگاری فیلتر تو دهن بز نوشخار شده بود تا این حد داغون شده بود!!!! .حالا میخواستم از اساتید بپرسم علتش چی میتونه باشه هنوز یکماه نشده همچین بلایی سر فیلتر ماشینم اومده؟در ضمن میخواستم در مورد نوع روغن مصرفی هم بدونم که خوبه یا بد؟ با تشکر از دوستان گلم

    • سید حسین قائم مقام

      سلام بر شما
      متاسفانه یه عده دستگاه تولید فیلتر میفروشن و به شما ضمانت میدن که فیلترهای تولیدی رو ازتون میخرن. اینا تو زیرزمین خونه شون فیلترهای بی کیفیت تولید می کنن و یه مارک هم می زنن روش و میفرستن تو بازار.
      بهترین کار اینه که وقتی تشریف میبرید تعویض روغنی، قبلش سوال کنید ببینید فیلتر سرکان دارن اگه دارن روغن رو اونجا عوض کنید. فیلتر سرکان از نظر کیفیت بسیار مرغوب و قابل اعتماده
      روغن هم بارها عرض کردیم که ایرانی ایرانول یا بهران مصرف کنید
      موفق باشید

  22. باسلام و خسته نباشید
    بنده ۲۰۶ تیپ ۵ مدل ۹۲ با ۱۱۵۰۰۰ کارکرد دارم
    احساس میکردم ماشین روغن سوزی داره
    روغن ماشینو عوض کردم توتال ۷۰۰۰ کیلومتر گرفتم بعد از هزارتا گیج نصف شده بود سوخت هم کمی بالا رفته بود
    ماشین روغن ریزی نداره دود از اگزوز بیرون نمیاد و فقط داخل اگزوز دوده سیاه هست
    بردم نمایندگی اومد گیج رونگاه کرد گفت طبیعه
    اگه گیچ کامل خالی بشه یعنی یه لیتر کم کرده
    نگران نباش
    بنظرتون درست میگه؟
    بعد استفاده کردن از محصولات زادو رو پیشنهاد میکنین
    موتورشور
    و ترمیم کننده رینگ
    ممنون از پاسخگویی شما

    • سید حسین قائم مقام

      سلام بر شما
      البته اینو در نظر داشته باشید که کل ارتفاع گیج معادل حدود دو لیتر روغنه!
      کم کردن روغن بستگی به عوامل مختلفی از جمله نحوه رانندگی مخصوصا دور موتور داره
      این مقدار روغن که میفرمایید کم کرده میتونه طبیعی باشه
      روغن رو با ملاحظاتی که در مطلب بالا گفته شده تغییر بدید به بهران نیمه سنتتیک احتملا مشکل کم کردن روغن حل میشه
      در مورد موتور شو هم باید عرض کنم که به شدت مضره و به هیچ وجه حتی فکرش هم نکنید چون مشکلات زیادی براتون بوجود میاره

      موفق باشید

  23. با سلام
    ماشین ۲۰۶ v20 وقتی گیج روغن رو چک کردم متوجه شدم از مینیمم هم روغن کمتره!
    هنوز تا تعویض روغن بعدی شاید ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ تا مونده.
    ایا میتونم خودم از همون روغن خودش، اضافه کنم ؟ یا نه؟
    یا باید برم تعویض روغنی ؟
    باتشکر

    • سید حسین قائم مقام

      سلام
      با شرط اینکه دقیقا از همون نوع روغنی که الان توی موتور هست استفاده کنید می تونید روغن اضافه کنید. کم کم اضافه کنید و هر دفعه بعد از چند دقیقه گیج رو چک کنید و اگر کم داشت دوباره بریزید. دقت بفرمایید که روغن زیادی داخل موتور به شدت مضره!!
      موفق باشید

    • با سلام
      ماشن مذکور (۲۰۶ sd v20 ) مدل ۹۰ ، بعد از اینکه متوجه شدم روغن کم کرده ، از کیلومتر ۱۲۹۰۰۰ تا ۱۳۵۰۰۰
      کیلومتر تعویض روعن بعدی ۱۳۷۰۰۰ هستش. رفتم تعویض روغنی برام حدودا ۲ لیتر از همان روغن قبلی اضافه کرد
      و ۲۴۰۰۰ تومان هم ازم گرفت
      خلاصه بعد از اینکه ماشین سرد شد و تست نمودم الان حدودا ۰٫۵ الی ۱ سانت از ماکزیمم گیج روغن اضافه داره !!
      میخواسته بدانم اولا این سرریز روغن مشکلی نداره؟
      دوما قیمتی که ازم گرفته منطقیه؟
      قبلا هم پیام داده بودم (۱۳۹۶-۰۲-۱۱ در ۷:۵۰ ق.ظ)
      باتشکر

      • سید حسین قائم مقام

        سلام دوست گرامی
        اولا قیمت روغن به نوع روغن و مارک روغن مربوطه. وقتی ندونیم مارک روغن چی بوده چگونه میشه گفت که قیمتی که گرفته خوب بوده یا نه ؟
        بارها پرفته شده روغن اضافه در موتور به شدت مضر و زیان باره پس در اولین فرصت برای کم کردن روغن اضافه اقدام کنیدد. در پاسه کمانت قبلیتون توضیح دادم چطور روغن اضافه کنید تا دچار مشکل نشید!!!!
        موفق باشید

  24. سلام جناب قایم مقام
    ممنون از حوصله ای که به خرج میدید اجرتان با خدا و ممنون از ادبیات نوشتاری بسیار خوبتان . عرض کنم بنده ۲۰۶ وی هشت مدل ۹۴ دارم قبلا از روغن توتال ۷۰۰۰ استفاده می کردم که این اواخر حدود ۲ لیتر تبخیر روغن داشت ولی به پیشنهاد تعویض کار روغن از بهران پیشتاز استفاده کردم و الان بعد از ۲۳۰۰ کیلومتر کارکرد درجه روغن در موقعیت یک خط پایین تر از ماکسیموم قرار داره . به نظرتون طبیعی هست یا خیر ؟

  25. سلام اینکه دو تا سوال
    ۱) شما فرمودید باید فیلتر را از پایین خارج کنه . خب زمانی که سینی موتور هست امکانش هست؟
    ۲) خالی کردن روغن سوخته از کاسه ی فیلتر بعد از تعویض فیلتر روغن دقیقا منظورتون چیه ؟

  26. با سلام
    ماشینم tu5 هست جایی هستم که دما ۴۵ تا ۵۰ درجه متغییر است بعضی ها توصیه می کنند چون دما خیلی بالاست بهتره از روغن ۲۰w50 استفاده کنی ، خواستم نظر شما رو بدونم. با تشکر

    • سید حسین قائم مقام

      سلام بر شما
      شما باید از روغن ۱۰W40 استفاده کنید. چراکه طبق جدول بررسی روغنها، روغن ۱۰W40 حداکثر دمای استارت آن ۵۰ درجه سانتیگراد میباشد. ضمنا شما مجاز به تغییر SAE روغن تحت هیچ شرایطی نیستید مگر اینکه کارخانه سازنده موتور این اجازه را داده باشد. در خصوص موتور TU5 این اجازه داده نشده است و میبایست تحت هر شرایطی از روغن ۱۰W40 استفاده کنید!
      موفق باشید

  27. باسلام وخسته نباشید
    برا پارس باموتور تیو۵ چ روغنی مناسبه اونم برا خوزستان که گرماش بالای ۵۰درجه است آیا۱۰w40بریزم یا۲۰w50البته ماشین ۴۰۰۰تابیشتر کار نکرده روغن اوله میخام عوض کنم
    لطفا راهنمابی کنین باتشکر

    • سید حسین قائم مقام

      سلام بر شما
      شما باید روغن ۱۰W40 بریزید. در نظر داشته باشید که هر دو نوع روغن ۱۰W40 و ۲۰W50 برای استارت زدن در حداکثر دمای ۵۰ درجه سانتیگراد طراحی شده اند و اگر دمای روغن در هنگام استارت زدن خودرو بیشتر از ۵۰ باشد تقریبا هیچ کدام از این روغنها مناسب نیستند. به عبارت دیگر، موتور TU5 برای دمای استارت بالای ۵۰ درجه طراحی نشده است. نکته دوم اینکه شما مجاز به تغییر SAE روغن تحت هیچ شرایطی نیستید مگر اینکه کارخانه سازنده موتور این اجازه را داده باشد. در خصوص موتور TU5 این اجازه داده نشده است و میبایست تحت هر شرایطی از روغن ۱۰W40 استفاده کنید!
      موفق باشید

  28. با سلام
    ما یه پارس اتوماتیک داریم . تا به حال چند بار پیش اومده برای تعویض روغن رفتیم تعمیرگاه
    مکانیک پیشنهاد کرده که چون روغن های مخصوص خودروهای دیزل مرغوب تر و با کیفیت تر هستن از اونا استفاده کنیم مثلا ۱۰w40 سوپر توربو بهران که نیمه سینتیک هم هست
    میگفت روغنای خارجی همه تقلبیه ایرانی ها هم کیفیت رو غن دیزل بهتره
    نظرتون چیه چون گرانروی روغن که همونه کیفیت روغن هم البته برای خودرو های دیزل در سطح خوبه
    بعدشم به مورد دیگه
    ماشین ما تا حالا ۱۰۰ هزار تا کار کرده . چون تو خانواده دست همه میگرده تا حالا همه مدل روغنی هم توش ریختن. اما تا حالا حتی یه قطره روغن هم کم نکرده و نمیکنه.

    • سید حسین قائم مقام

      سلام بر شما
      لطفا این مطلب رو به صورت کامل مطالعه بفرمایید پاسخ سوالتون رو دریافت خواهید کرد.
      http://dcar.ir/?p=2945

      موفق باشید

      • مطالعه کردم ولی چیزی در مورد مصرف روغن دیزل تو موتور بنزینی ننوشته بود.

        • سید حسین قائم مقام

          دوست عزیر
          به صورت مطلق نمیشه گفت کدوم روغن مرغوب تره بلکه این استاندارد روغنه که نشون میده چه روغنی مرغوبیت بیشتری داره. در مورد استاندارد روغن هم به صورت کامل در مطلب مذکور بحث شده.
          نکته دوم اینکه وقتی روغنی مثل بهران سوپر پیشتاز به خوبی جوابگوی نیازهای خودروی شما هست چه اصراری دارید که دنبال روغن مرغوبتر بگردید و بیشتر هزینه کنید؟ روغن مرغوبتر الزاما کارایی بهتری رو به همراه نداره! شما ماشینتون به روغنی با API برابر یا بیشتر از SL نیاز داره. شما میتونید SN یا SM انتخاب کنید اما در اینصورت دارید هزینه بیشتری میکنید و آورده خاصی برای شما و خودرو حاصل نخواهد شد!

          موفق باشید

      • دقیقا بحث هزینه هست
        آخه روغن دیزل نصف روغن بنزینی قیمت داره

        • سید حسین قائم مقام

          اگر API روغن SL هست و ACEA مقدار A3 یا A5 رو داشته باشه و البته ۱۰W40 هم باشه و MB حداقل ۲۲۹٫۱ رو هم داشته باشه و VW هم ۵۰۵ رو داشته باشه میتونید استفاده کنید!

  29. سلام
    چند وقت پیش تعویض روغنی ۴ لیتر روغن ریخت
    حالا نظرتون چیه
    چه کار کنم ؟

  30. سلام ، من ۲۰۶ sd v9 بصورت دست دوم خرید کردم .. میخواستم بدونم روغن موتور خوب چه مارکی بریزم…و اینکه من نمیدونم طرف قبلی چه روغنی میریخته ! از طرفی شما میگید مارک روغن رو تعویض نکنید ! حالا تکلیف چیه ؟

    • سید حسین قائم مقام

      سلام
      در مورد نوع روغن موتور و چگونگی تعویض اون به صورت کامل شرح داده شده
      لطفا مطلب رو با دقت مطالعه بفرمایید جواب سوالتون رو دریافت خواهید کرد
      موفق باشید

  31. با سلام خدمت استاد بنده یه سوالی داشتم یه تیپ ٢ صفر خریدم ٢۶٠٠ کیلومتر مارکرده روغنش حدود یک سوم گیج کم شده میخواستم بدونم مشکلی هست یا خیر در ضمن اب مخزن هم حدود یک استکان کم شده ممنون میشم راهنماییم کنین مرسی

  32. سلام. وقت شما بخیر
    من روغن اولیه ماشین رو روی ۵۰۰۰تا عوض کردم و طبق توصیه شما از سوپر پیشتاز استفاده کردم
    تا الان ۵هزارتا دیگه راه رفتم ولی هیچی روغن کم نکرده… این طبیعی هست؟
    سوپرپیشتاز چندهزارتا کار میکنه با توجه به اینکه من همیشه توی ترافیک و شهر رانندگی میکنم وخیلی کم جاده میرم

  33. سلام
    بنده یه رانا خریدم مدل ۹۳ با ۳۰ هزار کارکرد
    صاحب قبلی این ماشین روی کیلومتر ۲۶هزار تا روغن ماشین رو عوض کرده و الان که دست منه حدود ۴ هزار تا با این روغن کارکرده . میخوام برای اطمینان قبل مسافرت روغنشو عوض کنم روغن قبلی که اون بنده خدا ریخته پارس پایا هست .بنظرتون برند روغن رو عوضش کنم یا همون پارس پایا بریزم.با توجه به اینکه در بالا گفتین برند روغن رو حتی الامکان عوض نکنید خواستم نظرتونو دراین باره بدونم.
    با تشکر از شما و سایت خوبتون

  34. سلام خسته نباشید من ۲۰۶تیپ ۳ موتورtu3خریدم تا حالا از روغن پارس پایا ۵۰-۲۰ استفاده میکردم (api sg) ایندفعه به پیشنهاد تعویض روغنی از روغن بوش ۵۰-۲۰ استفاده کردم به نظر شما این روغن رو ادامه بدم یا روغن دیگه ای پیشنهاد میکنید تشکر

  35. سلام بخدمت آقا سید عزیز.من حدودا دو هفته ای است که ۲۰۶ tu5 صندوقدار صفر گرفتم با کارکرد ۲۵۰ کیلومتر.میخاستم بدونم چون نمیدونم اولین روغنی که کارخانه تو موتور ریخته چه برندیه میتونم روغن بهران پیشتاز سوپر ۱۰w40 بریزم؟با تشکر

    • سید حسین قائم مقام

      سلام بر شما
      آقا مبارکه انشاالله چرخاش براتون بچرخه
      درمورد روغن هم مشکلی نیست. شما فیلتر روغن رو هم حتما عوض کنید و مراقب باشید بیشتر از ۳٫۵ لیتر روغن براتون نریزن!
      موفق باشید

  36. با سلام آقای قائم مقام
    بنده ۲۰۶ تیپ۵ سال ۹۰ دارم و هر ۸۰۰۰ کیلومتر به قول تعویض روغنی محلمون میرم کاسترول مگنتیک میریزم.
    سوال اینجاست که بنده اصلا روغن کم نمی کنم! و ۳٫۵ لیترم برام میریزه.مشکل داره؟

  37. سلام
    میبخشید من امروز رفتم روغن تعویضی
    بهش گفتم توی دفترچه روغنی باید بریزی گفتم ۱۰-۴۰
    گفت متور شما چون موتور کوچیک ۲۰۶ هست توی
    بوشهر هوا گرمه بهتره ۲۰-۵۰ بریزی
    برند لبکومولی ریخت .
    الان احساس میکنم ماشیتن راحت نیست
    مدل ماشین ۹۵ هست کارکرد ۱۰تا
    بفرماید یکار کنم موتورم مثل روز اول نرم کار کنه
    راستی من ماشین کار کرده گرفتم نمی دونم روغن قبلی چی بوده

    • با سلام و خسته نباشید
      جناب بنده هم میخاستم همین سوال رو از خدمتتون بپرسم که ما در حال حاضر توی شهر اهواز بدون استثنا کولر ماشین شبانه روز که روشنه، دمای هوا همیشه بالاتراز پنجاه شصت درجه هستش وبعضی وقتا توترافیک میمونیم.حالا واقعا نباید روغن ۲۰w50 بریزیم؟
      در آخرم بنده پژو tu5 slx مدل ۹۶دارم،ده هزارتاکارکرده وحقیقتش بار سومی که توش روغن ریختم روغن کانادا ۲۰w50 ریختم!!!!!؟؟؟؟؟

      • البته اینم عرض کنم که امروز روغنشو چک کردم بعد از چهارهزار تا تقریباً هشتصد سی سی کم کرده بود سه تامسافت چهارصد کیلومتری باهاش رفتم بقیه تو شهربوده وراستش ماشینم بااینکه روغن بهش اضافه کردم هم صدای موتورش زیادشده هم کشش نسبت به قبل از این روغن کمترشده.
        ببخشید پرحرفی کردم قصدم تبادل تجربه بود

        • سید حسین قائم مقام

          دوست عزیز
          اینکه تو اهواز هوا گرمه فقط به مرحله استارت خودرو مربوط میشه. وگرنه همه میدونیم که دمای کارکرد موتور حدود ۹۰ درجه هست! هوای اهواز که از ۹۰ درجه یشتر نیست!
          روغن ۴۰-۱۰ روغنی هست که سازنده برای موتور خودرو شما پیشنهاد کرده. ضمنا هم روغن ۴۰-۱۰ و هم روغن ۵۰-۲۰ در هنگام استارت تا دمای ۵۰ درجه شرایط خودشون رو حفظ میکنن!
          پس شما قویا میبایست همون روغن پیشنهادی کارخونه رو بریزید و به چرندیات این تعویض روغنی های بیسواد گوش ندیدا!!!
          موفق باشید!

  38. باسلام و خسته نباشید خدمت شما.ببخشید میشه دقیقا اسم روغن مرغوب و مورد نظرتون رو برای ۲۰۶ تیپ ۵ مدل ۹۶ نام ببرید و دوم اینکه ماشین من صفره و تازه گرفتم آیا باید روغنی رو که از نمایندگی داخلشه عوض کنم؟؟
    باتشکر از شما

  39. سلام و خسته نباشید
    با اجازه تون دو سوال مهم داشتم که لطف کنید جوابشون رو بدید
    اول اینکه چرا داخل موتور تیپ دو باید روغن ۲۰w50بریزیم من تمام فیلمها و دیتاهای خارج کشور رو حتی تو سایت یوتیوپ که فیلم تعویض روغن رو نشون میده همه بدون استثنا ۱۰w40میریزن ه تو کل اروپا چه توی ترکیه چه توی روسیه و …. حالا چطوریه که ما باید ۲۰w50بریزیم توی دفترچه خودرو نوشته روغن تایید شدهن شرکت سازنده که من رفتم تو سایت پژو و سایت روغنهای خارجی مثل mannol . addinol . fosser و … همه زده بودن ۱۰w40اینو هم بگم شرایط کاری موتور توی دماهای مختلف یکسانه و دمای اونجا که اکثر مناطق ایران بجز جنوب یکسانه پس خواهشا جواب منطقی بدید لطفا ممنون سوال دومم رو بعد از این میپرسم

  40. سلام
    ماشین ۲۰۶ تیپ ۵ موتور tu5 مدل ۹۳
    روغن فوکس ریختم تبخیرش زیاده، تعویض روغنی گفت یا الف بریز یا آترود، به نظر شما کدومو بریزم؟؟؟

  41. سلام شما گفتید کم کردن نیم لیتر روغن در هر ۱۰۰۰ کیلومتر تو tu5طبیعیه پس یعنی بعد از ۶۰۰۰ کارکرد فقط نیم لیتر تو ماشین روغن میمونه !

    • سید حسین قائم مقام

      سلام
      ما گفتیم تا نیم لیتر طبیعیه
      نگفتیم الزاما باید نیم لیتر کم کنه
      البته کم کردن روغن بستگی به شرایط کارکرد و نوع روغن داره

      موفق باشید

  42. سلام وقت بخیر . من یه پارس TU5 صفر خریدم . الان کیلومتر ۲۱۰۰ نشون میده و گیج روغن هم حدود ۳ خط نسبت به ماکزیمم کمتر نشون میده. آیا این کم شدن روغن طبیعیه؟ (شرایط آب و هوای خوزستان) اگر طبیعیه بنظرتون روغن اضافه کنم یا کلا روغن و فیلتر رو عوض کنم؟ و اینکه چه مارک روغنی رو با توجه به آب و هوای داغ خوزستان پیشنهاد میدین؟

    • در ضمن تعویض روغنی پیشنهاد بهران سوپر پیشتاز ۱۰-۴۰ رو داده و گفته حدود ۳٫۷۵ لیتر روغن برای پارس TU5 باید بریزیم چون روغن قبلیو باید وکیوم کنیم

  43. سلام
    جناب برای ۲۰۶ تیپ ۵ tu5 میشه از ایرانول رویال پلاس ۵w40 استفاده کرد ؟ من ی جا خوندم که ۱۰w40 با ۵w40 فقط فرق در راحت روشن شدن موتور تا زمان گرم شدن موتور در زمستان رو دارد که البته باز هم روغن ۴ فصل هست ولی تو سرما راحت تر روشن میشه!
    (من مطلبی که خوندم برای tu5 نبود میخواستم ببینم رو tu5 هم مشکل نداره ؟ )
    و راستی تمام سینتتیک با نیمه سینتتیک در کارایی فرق میکنه ؟
    جوری که من میدونم فقط ی جورایی کیفیتش بهتره
    یعنی فرقی نداره کدوم باشه ؟
    چون رویال پلاس تمام سینتتیکه !
    با تشکر

  44. سلام
    میخواستم تشکر کنم از شما بابط وقتی که میزارید و سوالات دوستان پاسخ میدید
    سوالم اینه که بین روغن های ۴٠-١٠ شما شرکت بهران قبول دارید یا پارس؟

    • سید حسین قائم مقام

      سلام دوست عزیز
      کیفیت روغن با استانداردهای اون مشخص میشه نه با برند روغن و حتی ایرانی یا خارجی بودن اون!
      لطفا این مطلب رو بصورت کامل مطالعه بفرمایید پاسخ سوالتون رو دریافت میکنید
      http://dcar.ir/?p=2945

      به طور کلی باید گفت اگر استانداردهای روغن باهم برابر باشند، هیچ تفاوتی بین این روغن ها نیست.
      شما میخاید روغن بهتر رو پیدا کنید! پس بجای سوال کردن از افرادی که مثلا تخصص و تجربه در حوزه روغن و تعویض اون دارن، بهتره روی جعبه روغن رو نگاهی بیندازید! وقتی اطلاعات روی جعبه رو بتونید بخونید و تحلیل کنید خودتون متوجه میشید کدوم روغن بهتره
      ضمنا اینم بگم که بالای ۹۰ درصد از تعویض روغنی های سطح شهر از این اطلاعات سر در نمیارن!
      موفق باشید

  45. سلام وقتتون بخیر
    ممنون بابت این سایت خوبتون
    من یه ۲۰۷ صفر خریدم میخاستم ببینم توی ۳۰۰ کیلومتر اول روغن رو عوض کنم یه نه؟ اخه بعضیا میگن توی ۳۰۰ تای اول باید تعویض کرد…بعدش باید چه روغنی بریزم همون بهران بریزم؟

    • سید حسین قائم مقام

      سلام بر شما
      اول اینکه حتما این مطلب رو بخونید:
      http://dcar.ir/?p=2863

      دوم اینکه بعد از ۱۰۰۰ تا که یواش و آروم رفتید روغن رو عوض کنید. در مورد نحوه انتخاب روغن هم در مطلب مربوط به تعویض روغن ۲۰۶ توضیحات کاملی داده شده. در مجموع روغن ایرانی با سطح استاندارد SL پیشنهاد میشه
      یه نگاه به این مطلب بندازید خالی از لطف نیست
      http://dcar.ir/?p=2945

      موفق باشید

  46. سلام خدمت استاد عزیز من ۲۰۶ v1 مدل ۹۰ موتور tu5 تازه خریدم روغن توتال خارجی ۱۰w40 ریختم وقتی موتور گرم میشه صدای تایپیتای موتور زیادتر از حد معمول به گوش میرسه دلیلش چیه؟

  47. عرض سلام و خسته نباشید
    من ی ۲۰۶ تیپ ۲ دارم ک الان کارکردش ۱۳ هزارتاست
    سری اول رو ۶۰۰۰ تا عوضکردم و کاسترول ۲۰w50 ریختم سری دوم تازه عوض کردم trane 10w40 ریختم به قیمت ۶۰۰۰۰ تومن
    خاستم ببینم روغن خوبیه یا نه
    من فقط رو حساب پیشنهاد تعویض روغنیه ریختم این روغنو

  48. سلام . ممنون از مطالب مفیدتون . من دو ماهه رانا ال ایکس مدل ۹۲ خریدم . طبق گفته مالک قبلی روغن پارس پایا استفاده کرده است . جدیدا صبح ها ماشین بعداز چند تا استارت روشن میشه و طبق گفته مکانیک ایراد فنی نداره ولی امکان داره از روغن باشه و روغن را عوض کن ( روغن چهار هزار کیلومتر کارکرده ) . آیا روغن پارس پایا مناسب هست یا نه و چند کیلومتر کارکرد مفیدشه و بد روشن شدن صبح ها مخصوصا بعد از دو روز خوابیدن ماشین آیا به روغن ربط داره یا نه و در صورت تعویض چه روغنی ترجیحا با کارکرد بالا مناسب است . باز هم ممنون .

    • سید حسین قائم مقام

      سلام
      شما روغن بهران سوپر پیشتاز نیمه سنتتیک بریزی خیالت راحت تره
      روغنی باکیفیت و دارای استانداردهای جهانی که به جرات میتونم بگم برای همه ماشین های ایرانی و خارجی کاملا مناسبه

  49. سلام ماشینم ۲۰۶تیپ۵ مدل برج۱۱ سال ۹۳ هستش ۵۰ تاکارکرده خیلی بهش میرسم سه هفته بعداز تعویض روغن و تمامی فیلترها و۲۵۰۰تا کارکرد روغن رو چک کردم دیدم خیلی کم شده طوریکه نوک گژ روغن اونم خیلی کم روغنی شده بود بیشتراز دولیتربردم مکانیک گفت فعلا ببر روغن عوض کن و روغن پارس توجعبه فلزی سفیدبریز بردم اول با موتورشور داخلو شست بعد روغن عوض کرد فیلترهم عوض کرد حدود ۲۵روز و ۱۸۰۰تاکارکرد باز یک لیترکم کرده بود  بازشستند و فیلتروروغن عوض کردم وبردم مکانیک خیلیهاگفتندروغن سوزی داره و ۴یا۵تومان هزینشه واکثرا دینوگفتنددرضمن دودنداره فقط وقتی میخلپای چکش کنی وتخته گاز میدی یه کم دودسیاه داره اما داخل لوله اگزوز سیاه شده و بعضی گفتند دست بهش نزن بزار یه ۴لیتری روغن همراهت باشه هروقت کم شد اضاف کن .یکی ازمکانیک ها چکش کرد گفت پیچ تخلیه روغن کمی نم داره و واشر یاسنسوراطمینان اونم نم داره گرفتم عوض کرد روغنم عوض کردم الان۶روزه کم نکرده بنظرتون مشکل چیه

    • سید حسین قائم مقام

      سلام دوست من
      اول اینکه فقط یک بار مشکل رو مطرح کنید اگر کسی ببینه و اطلاع داشته باشه جوب میده
      بنده هم اگر بتونم حتما جماب میدم

      دوم اینکه فعلا روغن بهران سوپر پیشتاز جعبه سبز و نقره ای بهترین روغن موجود در بازاره. پارس زیاد اطمینانی بهش نیست.

      سوم اینکه اگر موتور به روغن سوزی افتاده (که این قضیه کاملا قابل شناساییه) علتش همون موتورشوی می تونه باشه! هزار بار عرض کردم باز هم میگم موتور TU5 هیچ نیازی به موتور شویی نداره و این مساله داغون میکنه موتور رو. یاتاقان میزنه موتور. این تعویض روغنی ها برا ده بیست تومن که از من و شما بیشتر بگیرن موتور شو زو پیشنهاد میدن. البته بعضیهاشون هم از بیسوادیشون هست و اینکه نمیدونن با این کار چه بلایی دارن سر موتور خلق الله میارن

      پس ما هر وقت موعد تعویض روغنت شد، بهران بریز اونهم ۳٫۵ لیتر! نه بیشتر و بعد چک کن ببین کم میکنه یا نه
      موفق باشی

  50. سلام.روغن توتال در ایران با گالن پلاستیکی اصلی میباشد

  51. با سلام. من توتال ۱۰_۴۰ ریختم موتور یه کم صدا میده. شبیه صدای اخر صفحه کلاچ. به نظر شما به خاطر روغن هست یا علت دیگه داره. ماشین ۲۰۶ اس دی مدل ۹۶

  52. با سلام و عرض ادب
    سوالی داشتم. بنده پژو ۲۰۶ تیپ ۲ صفر مدل ۹۶ خریداری کردم. می خواستم بدونم روغن موتور مناسب برای آب و هوای گیلان چه مدلی هست؟ ۱۰w40 یا ۲۰w50
    درون دفترچه ۱۰w40 قید شده ولی اکثر تعویض روغن ها ۲۰w50 رو توصیه می کنند.
    نظر شما که کارشناس این امر هستید چی هستش؟

    با تشکر فراوان

    • سید حسین قائم مقام

      شما بر شما دوست گرامی
      برای ۲۰۶ تیپ ۲ شما باید روغن ۲۰-۵۰ استفاده کنید چون برا اون موتور ویسکوزیته ۱۰-۴۰ یه مقدار کمه!
      پیروز باشید

  53. سلام، ۲۰۶v8رو تو کارکرد ۴۰۰۰برای تعویض روغن بردم که از روغن تترا سبز محصول ایرانول استفاده کردن بعد از اطلاعاتی که تو سایت گرفتم ننوشته بود که مناسب ۲۰۶هست . الان چه کار کنم؟ دوباره تعویض کنم؟ لطفاً راهنمایی ی فرمایید.

  54. با سلام و عرض ادب
    برای ۲۰۶تیپ۵از روغن بهران رانا فول سنتیک استفاده کردم،مشکلی ایجاد میکنه؟یا ک باید از همون روغن ۱۰_۴۰استفاده میکردم؟

    • سید حسین قائم مقام

      سلام بر شما
      مشکل اینه که شما پول اضافی هزینه کردید بدون اینکه سودی واسه ماشینتون داشته باشه
      البته اگر شما جزء اون دسته بزرگوارانی هستید که پول باداورده دارید مشکلی نیست. بالاخره این پول باید یه جایی خرج بشه…

  55. متاسفانه احساس می کنم که بدون داشتن اطلاعات کافی اقدام به نشر مطالب می کنید.
    در صورت نیاز براتون بولتن منتشر شده توسط توتال و پژو را ارسال میکنم تا متوجه شوید.
    بنده در رشته اختصاصی خودرو تحصیل کردم و پایان نامه دادام اگر قرار است که بصورت کارشناسی نظر بدهید لطفا توضیح بدهید که به چه دلیل خود را کارشناس می دانید.

    • سید حسین قائم مقام

      بنده دست شما و همه متخصص های مملکت رو به گرمی میفشارم اگر در جهت اگاهی مردم قدمی بردارید.

      صاحب اطلاعات و تخصصی که از آن برای سایرین استفاده نکند به زنبور بی عسل میماند.

      بنده در حد خودم و تخصص و تجربه خودم این مطلب رو نوشتم. شماهم ای کاش بجای گرفتن ایرادات کلی میفرمودید دقیقا کجاش مشکل داره و کارشناسی نیست.

      ضمنا شما از کجا مطمئن هستید که ما تخصص نداریم؟

      آستین رو بالا بزنید و بفرمایید اطلاعات صحیحتون رو
      در اولین فرصت اشتباه رو ویرایش و به نام خودتون اصلاحات رو انجام خواهیم داد.

      اما اینکه کسی یه جمله بندازه و شک تو دل بقیه درست کنه و بره نه شرط مردانگی است نه شرط انسانیت و نه شرط داشتن شعور کافی!!!!

      پس منتظر نقدهای تخصصی شما به صورت دقیق هستیم
      اینکه کدوم بند در کجا حرف خلافی زدیم و چرا شما اونها رو نادرست میدونید. کاتالوگهاتون رو از تو پستوی خونه دربیارید و بهشون استناد کنید. پایان نامه تون رو از تو تاقچه بردارید و نزارید بیش از این خاک بخوره. بیارید منتشر کنید تا هم من و هم سایر دوستان استفاده کنیم. مطمئنا تشنگان علوم جدید و اطلاعات ناب کم نیستن.

      حرف زدید امیدوارم پای حرفتون باشید.

      ما اینقدر به خودمون مطمئن هستیم که نظرات کاربران سایتمون رو پایش نمیکنیم! شما هر نظری و هر چیزی بنویسید در همون لحظه توی سایت منتشر میشه و نیازی به تایید اکبر و اصغر نیست!!!

      پس امیدوارم زودتر روکنید همه اسناد و مدارک معتبرتون رو تا ماهم تخته کنیم درب این مرکز جهل و بیسوادی و دروغ پراکنی رو

      منتظریم برادر
      یاعلی

  56. سلام و خسته نباشید . بنده هیچ ادعایی در ضمینه فنی ندارم ولی تا حدی میدونم و تمام سوالات و جواباتونو خوندم . و جوابها کاملا درست و منطقی به نظر میرسن و همین که زحمت میکشین و راهنمایی میکنین کلی ارزش داره . کاری که خیلی مکانیکا واسش پول هنگفتی میگیرن . تشکر از شما .

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *