رکود سنگینی که ناشی از قهر خریداران با خودروهای گرانقیمت و بیکیفیت داخلی به شمار میرود، کار را بدان جا رسانده که علاوه بر تسهیلات و یارانه سنگین درنظر گرفته شده برای خود شرکتها، اینک بازار تقاضا را نیز با تسهیلات با بهره پایینتر هدف قرار داده تا طلسم قهر خریداران را بهواسطه چنین مشوقهایی درهم بشکند.
دولت با خرج ارقام درشت، نشان داده که در طرفداری از روند معیوب خودروسازی، همچنان بر پاشنه قبلی میچرخد و وقعی به خواستههای برحق مشتریان نمینهد. بدین منظور مبلغ سه هزار میلیارد تومان به منظور تحریک بازار تقاضا برای فروش ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو اختصاص یافته است.
آنطور که رئیسکل بانک مرکزی اعلام کرد، یکی از برنامههای ضد رکود دولت، پرداخت وام به مشتریان خودرو است و از همین رو تا سقف ۲۵ میلیون تومان وام در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت. به گفته ولیالله سیف، این وام به میزان ۸۰ درصد قیمت خودرو به متقاضیان پرداخت میشود و دوره بازپرداخت آن نیز هفت ساله است. وی در ادامه تأکید کرد که نرخ سود این وام ۱۶ درصد است و اسناد ناشی از فروش توسط خودروسازان در بانک مربوطه با نرخ ۱۶ درصد خریداری شده و بانک مرکزی نیز با نرخ ۱۴ درصد تنزیل میکند. اظهارات رئیسکل بانک مرکزی در شرایطی است که شورای پول و اعتبار پیشتر وام خودرو را از هفت به ۱۵ میلیون تومان و با نرخ سود ۲۱ درصد، افزایش داده بود و مشتریان میتوانستند تنها معادل ۶۰ درصد قیمت خودرو از این وام استفاده کنند.
این در حالی است که به فاصله چند ساعت از انتشار خبر افزایش وام خودرو، مسوولان بانک مرکزی بهنوعی اعلام کردند ۲۵ میلیون تومان موردنظر، در قالب وام پرداخت نمیشود و اصلا قرار نیست پولی به مشتریان داده شود!
آن طور که پیمان قربانی، معاون اقتصادی بانک مرکزی در برنامه گفتوگوی ویژه خبری شنبه شب اعلام کرد، شرکتهای خودروساز داخلی ۸۰ درصد قیمت خودرو را در این طرح از مشتریان در قالب تسهیلات هفتساله دریافت میکنند و مشتریان با بانکها روبهرو نمیشوند.
به گفته وی در این طرح تعامل میان خودروسازان و بانکها برقرار میشود و بدین واسطه تقاضا (در بازار خودرو) تحریک خواهد شد. قربانی همچنین تاکید کرده که بانک مرکزی، منابع مالی را با نرخ ۱۴درصد در اختیار بانکها قرار داده و آنها با نرخ ۱۶درصد به خودروسازان ارائه میکنند.
این اظهارات معاون اقتصادی بانک مرکزی در واقع خط بطلانی بود بر آنچه که تا چند ساعت پیش تر در ذهن مشتریان بازار خودرو جای گرفته بود، چه آنکه نشان میداد اصلا وام خودرویی در کار نیست. طبق گفته قربانی، پولی در قالب وام خودرو به متقاضیان پرداخت نخواهد شد و خودروسازان با استفاده از منابع بانک مرکزی تا ۸۰ درصد قیمت محصولات خود را به مشتریان تسهیلات میدهند.
این در حالی است که ظهر دیروز خبر رسید بانک مرکزی قصد دارد تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی را در قالب وام خودرو نیز پرداخت کند. بر این اساس، ظاهرا چون پس از اعلام جزئیات بسته سیاستی خروج از رکود دولت، برای افکار عمومی این گونه جا افتاده که وام خودرو افزایش یافته است، بانک مرکزی تصمیم گرفته امکان پرداخت ۲۵ میلیون تومان را در قالب وام نیز فراهم بیاورد.
بدیهی است که یکی از بزرگترین مشکلات منجر به رکود، ناشی از کاهش توان خرید مشتریان بهواسطه قیمتهای غیرمعقول و بالای خودروهاست که تناسبی با سطح درآمدی متوسط جامعه ما ندارد. با این وجود اگر این تسهیلات بدون افزایش کیفیت و رعایت حداقل خواستههای خریداران پرداخت شود، به مفهوم حیفومیل بیتالمال و روانه ساختن تعداد زیادتری خودروی معیوب و آلودهکننده و ناامن به خیابانها خواهد بود. سیاستی که در نهایت دود آن به چشم خود دولت خواهد رفت و با هزینههای بالاتری که بخش کلان مصروف هزینههای سوخت بیشتر مصرف شده، مشکلات آلایندگی بالاتر این خودروها، تلفات ناشی از نواقص ایمنی و هزینههای بربادرفته به واسطه کیفیت نامطلوب میشود، زخم بزرگی بر پیکره داراییهای ملی وارد مینماید.
بدین سبب انتظار میرود، دولت تدبیر و امید حال که درهای خزانه را برای رهایی خودروسازان باز کرده، لااقل کنترل بیشتری روی تولیدات آنان در سطح توقعات مورد انتظار و معقول جامعه نیز داشته باشد.
منبع: خبرآنلاین