تویوتا کمری ۲۰۱۸ هیبرید کم مصرف ترین سدان سایز متوسط!
کمری به عنوان یکی از پرچمداران خودروهای سدان تویوتا از سال ۱۹۸۲ پا به بازار پر تب و تاب خودرو گذاشت و هدف از آن پاسخ به نیاز مشتریانی بود که خودرویی خاصتر از کرولا انتظار داشتند، اما دیری نگذشت که به یکی از موفق ترین خودروها بدل گشت.
این خودرو در ابتدا در کلاس خودروهای سدان کوچک قرار میگرفت اما امروزه با تغییراتی که در شاسی، اتاق و موتور آن رخ داده در بخش سدانهای سایز متوسط دسته بندی میشود. تویوتا برای مدل کمری در سال ۲۰۱۸ تغییرات و تحولات اساسی در نظر گرفته است.
کمری در مدل جدید بر روی پلت فرم TNGA تویوتا قرار گرفته است که هدف از آن افزایش ۳۰ درصدی استحکام شاسی، کاهش ارتفاع مرکز ثقل خودرو، بهبود فرمانپذیری و افزایش راحتی سرنشینان عنوان شده است.
بدین ترتیب کمری جدید در مدل ۲۰۱۸ ، ۱۰ میلیمتر طویلتر، ۳۳ میلیمتر عریض تر و ۳۰ میلیمتر کوتاه تر شده است و این در حالی است که فاصله دو محور این خودرو ۵۰ میلیمتر افزایش یافته است. همچنین با اضافه شدن بازوهای کنترلی به سیستم تعلیق خودرو، کیفیت فرمانپذیری و لذت رانندگی با آن افزایش یافته است.
کمری جدید به طور استاندارد از یک موتور ۵/۲ لیتری با ۲۰۳ اسب بخار توان و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور استفاده میکند. این موتور که با توجه به تکنولوژی D-4S تویوتا (تزریق دوگانه سوخت، کورس بلندتر پیستون ها، سیستم خنک کاری بهینه و سیستم مکش هوای بهینه) مجهز شده نسبت به موتور ۵/۲ لیتری قبلی ۲۰ اسب بخار قوی تر و با مصرف سوخت ۵/۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر در سیکل ترکیبی حدود ۵/۰ لیتر کم مصرف تر شده است. از طرفی یک موتور ۵/۳ لیتری ۶ سیلندر با توان ۳۰۱ اسب بخار و گشتاور ۳۶۴ نیوتن متر نیز برای عاشقان قدرت و سرعت قابل سفارش است.
این موتورها با استفاده از یک جعبه دنده اتوماتیک ۸ سرعته به چرخهای جلو ارتباط داده شده اند. در حالی که در مدل قبلی از جعبهدنده ۶ سرعته استفاده شده بود. مبدل گشتاور در جعبه دنده جدید از دنده ۳ به بعد به منظور کاهش تلفات قدرت در حالت قفل شده قرار میگیرد تا مصرف سوخت بهینه شود.
اما اوج تکنولوژی کمری جدید در مدل هیبرید آن است. این مدل که بطور همزمان از انرژی بنزین و الکتریسیته استفاده میکند، مجهز به موتور ۵/۲ لیتری بنزینی با توان ۲۰۳ اسب بخار و یک موتور الکتریکی است که هنوز تویوتا حداکثر توان آن را به طور رسمی اعلام نکرده است. اما بازدهی بالاتر و مصرف سوخت کمتر کمری هیبرید با تویوتا پریوس مقایسه میشود یعنی مصرف سوخت حدود ۵/۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر که برای یک سدان سایز متوسط موفقیت بزرگی خواهد بود. از طرفی با توجه به شاسی جدید، باتری های لیتیوم یونی به زیر صندلی های عقب رفته تا هم صندوق عقب جادارتر شود و هم مرکز ثقل خودرو پایین تر بیاید. در نتیجه فرمان پذیری و هندلینگ بهبود چشمگیری یافته است.
تویوتا، پکیج Toyota Safety Sense را از مدل ۲۰۱۷ به بعد در فهرست موارد استاندارد قرار داده است. برای نسل جدید کمری نیز نسخه بروز آن موسوم به Toyota Safety Sense P در نظر گرفته شده که کروز کنترل انطباقی، نور بالای خودکار، هشدار خروج از خط حرکت، کنترل کمکی فرمان و سامانه جلوگیری از برخورد شامل هشدار برخورد از جلو، ترمز اضطراری خودکار و تشخیص عابران پیاده را در دل خود دارد.
همچنین ایربگ های راننده و سرنشین، ایربگ پرده ای به همراه بدنه مستحکم از سرنشینان در صورت وقوع تصادف محافظت خواهند کرد. فضای داخلی خودرو با کمی تغییرات لوکس تر به نظر میرسد اما عمده بهبود در جایابی ابزارآلات و کلیدهاست که از نظر ارگونومیکی و سهولت دسترسی بسیار بهتر شده اند.
یک نمایشگر هدآپ نیز به آن اضافه شده تا مواردی نظیر سرعت و نقشه را بر روی شیشه جلو منعکس نماید و دیگر نیازی به توجه راننده به مانیتور روی داشبورد نباشد. پلتفرم جدید اطلاعاتی و چندرسانهای تویوتا با نام Entune 3 وظیفه ارتباط میان بخشهای مختلف خودرو با راننده و تعامل بهتر با وی را دارد. امکان سفارش سیستم وایفای داخلی (با استفاده از اتصال به شبکهی ۴G) و سیستم صوتی JBL به همراه سابووفر ۱/۱۰ اینچی نیز برای خریداران وجود دارد.
هر چند این خودرو هنوز به ایران وارد نشده اما قیمت جهانی آن بین ۲۳۸۰۰ تا ۲۸۴۵۰ دلار ( بین ۹۰ تا ۱۱۰ میلیون تومان البته بدون احتساب مالیات و هزینه های گمرکی) بسته به تیپ و آپشن ها متغیر است.