صفحه اصلی / دانستنی ها / حقوق عابر پیاده در گذر از سواره رو

حقوق عابر پیاده در گذر از سواره رو

هیچ کس نیست که در لحظاتی از عمر خود عابر نباشد حتی دارندگان بهترین  وسیله نقلیه  هم وقتی در خیابانی یک طرفه اتومبیل خود را پارک می کنند مجبورند عرض خیابان را برای رسیدن به سمت چپ آن طی نمایند؛ بنابراین عابران پیاده افراد بدون وسیله نقلیه نیستند؛ بلکه افرادی هستند که به هر جهت مجبورند از عرض خیابان یا جاده یا شاهراه یا خطوط راه آهن و .. آن بگذرند.
توقف نکردن روی خط عابر پیاده در جوامع شهری همان قدر که عبور وسایل نقلیه دارای اعتبار و اهمیت است به همان اندازه عابران، دوچرخه سواران و… نیز حق استفاده از معابر ویژه خود را دارند؛ به طوری که نمی توان حقوق هیچ کدام از گروه های یاد شده را فدای دیگری نمود.
در فرهنگ عبور ومرور ما آنچه که مورد توجه و عنایت رانندگان قرار نگرفته، حقوق عابران پیاده می باشد. توقف روی خط کشی های ویژه عابران پیاده و درخواست رانندگان از عابران که حرکت خود را به شرط ایستادن وسایل نقلیه تطبیق دهند نمونه بارز این مسائل می باشد که مطمئنا با اصلاح نگرش و رعایت حقوق عابران، گذرگاه های مذکور جایگاه واقعی خود را پیدا و عابران نیز ترغیب به عبور از آنها خواهند شد. آیین نامه راهنمایی و رانندگی نیز در گذرگاه پیاده حق تقدم را به عابریان پیاده داده است. رانندگانی که با گردش به چپ یا راست وارد راه دیگری می شوند و در ورودی آن راه محل عبور عابرپیاده وجود دارد بایستی با کم کردن سرعت و در صورت لزوم با توقف به عابرانی که قبلا وارد محل مزبور شده اند یا در حال ورود به آن می باشند اجازه عبور بدهند. (در گذرگاه پیاده حق تقدم با عابران پیاده است) اگرمحل عبور عابر پیاده دارای چراغ راهنمایی برای عابران پیاده باشد بایستی از فرامین چراغ راهنمایی اطاعت کرذ.


وظایف عابرین پیاده:
بعضی از عابران پیاده فکر می کنند که در معابر درون و برون شهری یعنی کوچه و خیابان و جاده همواره حق تقدم با آنهاست و رانندگان وسایل نقلیه موظف اند به محض مشاهده آنها ترمز کرده و بایستند، در صورتی که این تصور اشتباه است؛ بلکه عابران پیاده هم بایستی علاوه بر رعایت قوانین و مقررات به نکات ایمنی نیز توجه کنند. زمانی که در خیابان های نیمه تاریک و تاریک از عرض خیابان عبور می کنند، در درجه اول باید اطراف خود را به دقت نگاه کنند و بهتر آن است که در شب از لباس یا کفش رنگ روشن استفاده کنند، تا با انعکاس نور بهتر دیده شوند؛ در صورتی که لباس تیره به تن دارند حتما وسیله یا شیئی براق یا نورانی مثل کیف، کلاه، چراغ قوه، شبرنگ دوخته شده به لباس و… همراه داشته باشند.
آیین نامه راهنمایی و رانندگی تکالیفی را برای عابران پیاده در نظر گرفته که عبارت اند از:
۱٫در محل هایی که پیاده رو وجود دارد از داخل سواره عبور نکنند؛
۲٫در محل هایی که پیاده رو وجود ندارد یا در صورت وجود به دلایلی استفاده نشدنی هستند، هنگام حرکت از سواره رو از سمت چپ خود به طوری که حرکت وسایل نقلیه در خلاف جهت ایشان انجام گیرد عبور کنند؛
۳٫برای گذشتن از عرض راه حتما از گذرگاه های پیاده رو عبور کنند؛
۴٫هنگام عبور از گذرگاههای عابر پیاده مراقب حرکت وسایل نقلیه باشند و ناگهان از پیاده رو وارد سواره رو نشوند؛
۵٫همچنین اجتناب از توقف در خیابان برای سوارشدن به وسایل نقلیه، صحبت کردن یا خرید و فروش با راننده یا سرنشینان خودرو.


موقعیت عابر پیاده:
عابر پیاده مکلف است فقط از محل های مخصوص عابر پیاده عبور کند در غیر این صورت اگر تصادف بین وسیله نقلیه و عابر پیاده در سواره رو واقع شود مشروط بر اینکه راننده از حالت طبیعی برخوردار بوده و گواهی نامه مجاز رانندگی داشته باشد و با سرعت مجاز حرکت کرده و وسیله نقلیه او نقص فنی موثر در حادثه نداشته باشد در صورتی که سه نفر افسر ارشد کارشناس تصادفات راهنمایی و رانندگی بی مسئولیت راننده را گواهی نمایند مسئولیت جزائی متوجه راننده نخواهد بود .

گردآورنده: آرزو خوش روش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *