مشکل فولکس بزرگتر میشود. سازمان حفاظت محیط زیست امریکا (EPA) برای دومین بار گروه فولکسواگن را متهم به تخلّف از قانون «هوای پاک» کرده است. این بار، نام شش خودروی مختلف مطرح است که در میان آنها، محصولات آئودی و پورشه دیده میشوند. این خودروها با استفاده از نرمافزار موسوم به «ابزار شکست»، قوانین آلودگی فدرال در امریکا را نقض کردهاند.
فولکسواگن توراِگ TDI مدل ۲۰۱۴، پورشه کاین دیزل مدل ۲۰۱۵ و آئودیهای A6، A7، A8، A8L و Q5 مدل TDI، عناوین خودروهایی هستند که جدا از موارد اعلامشده در ۱۸ سپتامبر، مبتنی بر تخلف کمپانی در ۴۸۲ هزار خودروی دیزلی بین سالهای ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۵، بازهم نقض قانون در آنها مشخص شده است. تقریباً ۱۰ هزار دستگاه توراِگ و کاین و همینطور، «تعداد نامشخصی» از محصولات ۲۰۱۶ آئودی، زیرمجموعه این تخلف قرار میگیرند.
در همین حال، فولکسواگن در بیانیهای از ساختمان مرکزی در «ولفسبورگ»، تقلب عمدی در آلودگی این موتورها را تکذیب کرده است:
فولکسواگن AG بر این موضوع تأکید دارد که هیچ نرمافزاری بر روی موتورهای ۳ لیتری V6 برای تغییر مشخصات آلودگی در یک شرایط غیرقانونی، نصب نشده است. برای روشنشدن کامل این موضوع، فولکسواگن با EPA همکاری کامل خواهد داشت.
البته «پورشه کارز» در امریکای شمالی، با احتیاط بیشتری به سراغ این موضوع رفته است:
ما پس از فهمیدن این اطلاعات، غافلگیر شدیم. تا قبل از این خبر، تمام اطلاعات مبنی بر موردتأیید بودن پورشه کاین دیزل بود.
فولکسواگن قبل از این گفته بود که بهخاطر عدمافشای استفاده از ابزار کمکی کنترل آلودگی (AEOD)، از گواهینامه EPA برای تمام مدلهای دیزل ۲۰۱۶ صرفنظر کرده است. در طول سه تست آزمایشگاهی که توسط هیئت منابع هوایی کالیفرنیا و محیط زیست کانادا انجام شده، سازمان حفاظت محیط زیست امریکا اعلام کرده که در تمام این خودروها با موتورهای دیزلی ۳ لیتری V-6، هرگاه نرمافزار تشخیص دهد که شرایط تست آزمایشگاهی برقرار نیست، به میزان ۹ برابر حدّ مجاز آلودگی اکسیدهای نیتروژن تولید میکنند. اگر بخواهیم مقایسهای داشته باشیم، مدلهای با موتور ۲ لیتری دیزلی در این حالت بین ۱۰ تا ۴۰ برابر NOₓ مجاز خروجی دارند.
مطابقه گفته EPA، مخصوصاً در روش آزمایش آلودگی فدرال موسوم به FTP 75 که برای مدت ۱۳۷۰ ثانیه انجام میشود، دقیقاً پس از یک ثانیه از شروع انجام تست، نرمافزار از شرایط «حالت نرمال» به «حالت حرارتی» سوئیچ میکند و در نتیجه، امکان استفاده از یک زمانبندی متفاوت در انژکتور، نرخ جریان گاز اگزوز و فشار جریان سوخت فراهم میشود. این در حالی است که اگر حسگرها، شرایط قرار گرفتن در یک تست آزمایشگاهی را تشخیص ندهند، حتی اگر هوا بسیار سرد شود، باز هم «شرایط حرارتی» فعال نخواهد شد.
چنین نرمافزاری در استارت خودروها در هوای سرد بسیار رایج و کاملاً قانونی است؛ آن هم در زمانی که خودروسازان باید مبدّل کاتالیستیک خود را برای رسیدنِ هرچه سریعتر به سطح قابلقبول در تولید آلودگی، «خاموش» کنند. در فولکسواگن، «حالت حرارتی»، جریان گرم اگزوز را به منظور گرمایش یک سیستم کاتالیستیک کاهشی هدایت میکند؛ سیستمی که دارای دو مبدّل کاتالیستیک و انژکتور اوره است و بنابراین میتواند کاهش بیشتری در زمینه اکسیدهای نیتروژن داشته باشد. تا اینجای کار، هیچ مشکلی در این سیستم وجود ندارد، ولی تخلّف فولکسواگن در گزارش ندادن استفاده از این نرمافزار به EPA و همینطور، بهکارگیری کد و دستورالعملی است که با رساندن میزان آلودگی خودرو به استانداردهای آزمایشگاهی، زمینه را برای آلودگی بیشتر در شرایط عادی فراهم کرده است.
این در حالی است که سازمان حفاظت محیط زیست امریکا هنوز جریمهای رسمی برای فولکسواگن در این زمینه درنظر نگرفته و سازمان ملی مدیریت ایمنی ترافیک بزرگراهها در امریکا نیز فراخوانی در مورد این مدلهای دیزلی نداشته است.
نویسنده: مسعود انیس حسینی
منبع: پدال