صفحه اصلی / دانستنی ها / تفاوت ریست و دانلود ECU

تفاوت ریست و دانلود ECU

شاید بارها برایتان پیش آمده باشد که شاهد تغییراتی در نحوه عملکرد موتور خودرو شده باشید. مثلا خودرو پرشتاب و کم مصرف بود اما احساس می کنید چند وقتی است که مصرف سوخت زیاد شده و از توانایی های موتور نیز کاسته شده است. یا اینکه موتور ریپ میزند! موقع کولر گرفتن دیر شتاب می گیرد! سر صبح بد روشنی می کند! و یا در حالت درجا موتور لرزش دارد. تمامی این ایراد ها معمولا به نحوه مدیریت موتور توسط کامپیوتر کنترلر آن یعنی ECU مربوط است.

ECU بخش لاینفک خودروهای انژکتوری امروزی است که به طور دائم به کمک حسگر های نصب شده برروی موتور (دمای آب، فشار هوای ورودی، دور میل لنگ و …) وضعیت موتور را پایش کرده و سعی می کند با استفاده از ابزار های تحت کنترلش (میزان پاشش سوخت، زمان بندی جرقه شمع) بهترین عملکرد را برای آن تنظیم کند. ECU دارای دو حافظه است، اولی حافظه ای که برنامه مدیریت موتور خودرو توسط کارخانه سازنده برروی آن قرار گرفته و دومی حافظه موقتی که شرایط، نحوه رانندگی و برخی پارامتر های دیگر برروی آن ذخیره می شود. پس بنابراین ECU توسط برنامه موجود در حافظه دائم و با توجه به اطلاعات موجود در حافظه موقت، موتور را مدیریت می کند.

برخی از ایراداتی که در بالا گفته شد را می توان با پاک کردن حافظه موقت ECU رفع کرد. این عمل که توسط دستگاه دیاگ انجام می شود را ریست کردن می گوییم. با این کار وضعیت برنامه ریزی ECU به مشابه روز اولی که خودرو ساخته شده است باز می گردد. این ایرادات شامل مواردی است که از ابتدا وجود نداشته و بعدا برای خودرو پیش آمده است.

 اما در مواردی ممکن است ایراداتی از همان ابتدا در موتور خودرو حس شود (مانند لرزش در دور پایین و یا استارت سخت در زمستان) این گونه ایرادات با ارائه نسخه های جدید برنامه ECU توسط کارخانه سازنده قابل رفع است. به فرایند تغییر برنامه ECU به نسخه جدید که توسط دستگاه دیاگ انجام می شود، دانلود کردن می گوییم. لازمه فرایند دانلود اولا شناسایی دقیق نوع و مدل ECU و دوماً وجود نسخه جدید برنامه ECU برروی دستگاه دیاگ تعمیرگاه است. در صورتیکه هر کدام از این دو شرط وجود نداشته باشد ایراد خودرو رفع نشده و حتی احتمال سوختن ECU نیز وجود دارد.

به طور کلی توجه داشته باشید که موارد ذکر شده تماما زمانی صادق است که قطعات و حسگر های موتور سالم باشند، در غیر این صورت دستگاه دیاگ می تواند حسگر ها و بخش های معیوبی که اطلاعات غلط به ECU می فرستند را شناسایی کند تا قبل از هر عملی نسبت به تعمیر یا تعویض آنها اقدام شود.

تفاوت ریست و دانلود ECU

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *