صفحه اصلی / دانستنی ها / سیستم انتقال قدرت بدون جعبه دنده در رگرا

سیستم انتقال قدرت بدون جعبه دنده در رگرا

سیستم انتقال قدرت بدون جعبه دنده در کونیخ زِگ رگرا

کونیخ‌زگ نام یک خودرو ساز سوئدی است که از سال ۱۹۹۴در یک فرودگاه قدیمی‌در شهر آنگلهلم، به ساخت خودروهای اسپرت مشغول است. هر چند فروش چندان بالایی نداشته اما همیشه خودروهایش از تکنولوژی‌های خاصی استفاده می‌کنند که موجب برتری آنها نسبت به رقبا شده است. یکی از آخرین مدل‌های این شرکت “رگرا” نام دارد. خودروی هیبریدی که از سیستم انتقال قدرت مستقیم (KDD) استفاده می‌کند.

سیستم انتقال قدرت بدون جعبه دنده در کونیخ زِگ رگرا

یکی از مشکلات خودروهای هیبریدی افزایش وزن آنها به دلیل استفاده از باتری‌های بزرگ و سنگین است. در یک اختراع جدید «کریستین فون کونیخ‌زگ»، بنیان‌گذار و مالک شرکت، سیستم جدیدی با نام Direct Drive ابداع کرده که در آن اثری از جعبه دنده (به منظور کاهش وزن) وجود ندارد. سیستم جدید شامل یک موتور بنزینی ۸ سیلندر و سه موتور الکتریکی قوی است که به طور مستقیم بدون جعبه دنده به دیفرانسیل و سپس به چرخ‌ها متصل می‌شوند.

یکی از مشکلات موتور‌های بنزینی عدم دست‌یابی به حداکثر گشتاور و قدرت در دورهای پایین است، بدین منظور یک موتور الکتریکی ۱۶۰ کیلوواتی قبل از موتور بنزینی وظیفه همراهی آن تا دست‌یابی به حداکثر توان را بر عهده دارد. پس از موتور بنزینی ۱۱۰۰ اسب بخار با حذف جعبه دنده، دیفرانسیل قرار گرفته است.

توان تولید شده از دیفرانسیل به سمت چرخ‌های عقب خارج شده ولی ابتدا توسط دو موتور الکتریکی ۱۸۰ کیلوواتی (هر چرخ یکی) تقویت می‌شود. بدین ترتیب حداکثر توان تولید شده توسط این سیستم به بیش از ۱۵۰۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور به ۲۰۰۰ نیوتن متر می‌رسد. رمز موفقیت این سیستم در یک کلاچ هوشمند است که می‌تواند علاوه بر قطع و وصل قدرت به چرخ‌ها، مقدار گشتاور عبوری را نیز تنظیم کند.
باتری‌های ۵/۴ کیلووات ساعتی ۸۰۰ ولت این خودرو برخلاف خودروهای هیبریدی دیگر از سیستم لوله‌های انتقال حرارت برای خنک شدن استفاده نمی‌کنند، بله آنها کاملا درون مایع خنک‌کننده قرار گرفته اند تا هیچ جای سیستم بیش از حد گرم نشود. بدین ترتیب علاوه بر افزایش بازدهی حدود ۷۰ کیلوگرم از وزن خودرو نیز کاسته شده است.

سیستم انتقال قدرت بدون جعبه دنده در کونیخ زِگ رگرا

با وجود اینکه رگرا با سیستم دیرکت درایو، جعبه دنده ای ندارد اما دستک‌های تعویض دنده همچنان پشت فرمان وجود دارند. دستک سمت چپ برای کاهش سرعت و تبدیل انرژی جنبشی به الکتریکی و شارژ باتری‌ها استفاده می‌شود و دستک سمت راست برای افزایش سرعت و تغییر وضعیت کلاچ برای افزایش گشتاور منتقل شده به چرخ‌ها بکار می‌رود. کونیخ‌زگ رگرا با مجموع ۱/۱ مگا وات توان (۱۵۰۰ اسب بخار) و ۱۵۹۰ کیلوگرم وزن قادر است در کمتر از ۳/۳ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت و در کمتر از ۲۰ ثانیه به سرعت ۴۰۰ کیلومتر در ساعت دست یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *