وقتی بیوک انکلیو برای اولین بار معرفی شد، یکی از نمونههای همسان آن، تحت برند «ساترن» و با نام «اوتلوک» عرضه میشد. ولی ساترن بهزودی به پایان عمر خود رسید و سهگانه کراساور ۳ ردیفه جنرالموتورز، از انکلیو، شورولت تراورس و جیامسی آکادیا تشکیل مییافت. تمام اینها برای اشاره به این موضوع است که زمان زیادی از معرفی انکلیو گذشته و این مدل در حال حاضر در ۹ سالگی خود به سر میبرد؛ چرا که این خودرو در سال ۲۰۰۷ به عنوان یک مدل ۲۰۰۸ از راه رسیده است. ۹ سال واقعاً زمان زیادی در خودروسازی است؛ مخصوصاً اگر اینکه چرخه معمول ۶ ساله مدلهای مختلف در این صنعت را درنظر بگیریم.
۲۰۱۶ Buick Enclave AWD
شاید یکی از دلایل اصلی پابرجا ماندن انکلیو در خط تولید «بیوک» موضوع ورشکستگی جنرالموتورز بوده که باعث شده تا جایگزینی مدل انکلیو با تأخیر انجام میشود. جنرالموتورز در شرایطی که با مسائل مالی دست و پنجه نرم میکرد، در این اندیشه بود که کراساورهای ۳ ردیفهاش احتمالاً از موقعیت رقابت خوبی در بازار برخوردار بودند و بنابراین، جایگزینی آنها در چنین شرایطی، میتوانست در اولویتهای بعدی قرار گیرد؛ موضوعی که اساساً منطقی به نظر میرسید.
۲۰۱۶ Buick Enclave AWD
اِنکلیو با مهندسیِ مناسبی که در آن به کار رفته بود، شرایط رقابتی خود را بیشتر از حدّ انتظار، در بازار دنیای خودرو حفظ کرد. البته باید به این موضوع نیز اشاره کنیم که انکلیو برای مدل ۲۰۰۹، یک موتور نسبتاً قدرتمندتر V-6 با انژکتور مستقیم دریافت کرد که هنوز هم در زیر کاپوت آن یافت میشود. این موتور قدرتی معادل ۲۸۸ اسببخار تولید میکند و حداکثر گشتاورش نیز به ۳۶۶ نیوتنمتر میرسد. همچنین این مدل، سه سال پیش، برای مدل ۲۰۱۳ یک سری تغییرات کلی را تجربه کرد؛ از جمله اصلاحات در طراحی، بازنگری در کابین، افرایش امکانات ایمنی و تکنولوژیهای بیشتر. این در حالی است که برای مدل ۲۰۱۶، سیستم OnStar با قابلیت اتصال ۴G LTE و نقطه اتصال وایفای به صورت استاندارد اضافه شده و همین طور، یک نسخه «توسان ادیشن» با برخی تریمهای ظاهری برنزی ارائه شده است.
۲۰۱۶ Buick Enclave AWD
انکلیو با یک فاصله محوری کشیده و کابین جادار، بزرگتر از بسیاری رقبای لوکس خود است؛ رقبایی مانند آکورا MDX، اینفینیتی QX60 و آئودی Q7. این موضوع در صندلیهای استاندارد ردیف سوم این مدل نیز خود را نشان میدهد. این صندلیها با تکیهگاه مناسب و فضای عالی برای سر و زانوها، یکی از بهترین نمونهها در این کلاس به شمار میروند. البته صندلیهای ردیف دوم که میتوانند به صورت دو صندلی جداگانه یا یک نیمکت ۳ نفره استفاده شوند، شرایط معمولیای دارند و برای سرنشینان بزرگسال، شرایط چندان راحتی ایجاد نمیکنند. این در حالی است که یک فضای ۶۵۱ لیتری در عقب برای حمل وسایل پیشبینی شده و در صورتی که تمام صندلیهای عقب جمع شوند، این فضا به ۳۲۵۶ لیتر افزایش خواهد یافت.
۲۰۱۶ Buick Enclave AWD
۲۰۱۶ Buick Enclave AWD
امّا در کنار ابعاد، وزن کلی انکلیو نیز نسبتاً بالا است. در خودروی تستشده با تمام تجهیزات و سیستم دیفرانسیل تمامچرخ متحرک، وزن کلی در حدّ ۲۳۰۰ کیلوگرم است؛ یعنی به میزان قابلتوجهی سنگینتر از مدل سبکوزن MDX با وزن ۱۹۳۱ کیلوگرم، هوندا پایلوت با وزن ۱۹۵۱ کیلوگرم و یا تویوتا هایلندر با وزن ۲۰۷۶ کیلوگرم و همینطور ولوو XC90 با وزن ۲۱۴۶ کیلوگرم. امّا انکلیو در باشگاه کراساورهای ۲/۵ تُنی تنها نیست؛ چرا که مدلی مانند فورد اکسپلورر اسپورت با وزن ۲۲۴۰ کیلوگرم فاصله چندانی با آن ندارد و این در حالی است که داج دورانگو V-6 و مدل جدید آئودی Q7 3.0T با وزنهایی بهترتیب برابر ۲۳۴۰ و ۲۳۰۴ کیلوگرم در سطحی بالاتر از انکلیو قرار میگیرند.
ولی جایی که آئودی Q7 با وزن بالاتر، انکلیو را به چالش میکشد، در زمینه شتاب و مصرف سوخت است. Q7 در ۵/۵ ثانیه میتواند به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت برسد و مطابق برآوردهای سازمان حفاظت محیط زیست امریکا، در هر ۱۰۰ کیلومتر در شهر و جاده، بهترتیب ۱۳/۱ و ۸/۷ لیتر سوخت مصرف میکند. این در حالی است که انکلیو تستشده در اینجا، سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت را در ۷/۹ ثانیه ثبت میکند و در این زمینه، کُندتر از تمام کراساورهای دیگر ۳ سرنشینهای است که در بالا به آنها اشاره شده است. همچنین آمار مصرف سوخت این خودرو، برای هر ۱۰۰ کیلومتر در شهر، ۱۴/۷ لیتر و در جاده ۱۰/۷ لیتر هستند و از این لحاظ در کنار اکسپلورر اسپورت، در پایینترین سطح این کلاس قرار میگیرد.
۲۰۱۶ Buick Enclave AWD
ولی در پشتفرمان، خبرهای خوبی در مورد بیوک انکلیو وجود دارد. اول از همه، ساکت و آرامبودن رانندگی با این خودرو جلبتوجه میکند. در آپدیت سال ۲۰۱۳، انکلیو صاحب دامپرها با جریان دوگانه شده که در ترکیب با مهارت مناسب به کار رفته در تنظیمات شاسی (یکی از نقاط قوت جنرالموتورز در چند سال اخیر)، شرایط بسیار خوبی در سواری و هندلینگ فراهم کرده است. حتی در خودروی تستشده در اینجا که به جای چرخهای استاندارد ۱۹ اینچی، از نمونههای بزرگتر ۲۰ اینچی استفاده میکند، کیفیت سواری در سطح بسیار خوبی قرار دارد و شرایط ناهمواریهای سطح جاده، چندان به داخل کابین انتقال نمییابد. همچنین این وسیله نقلیه بزرگ در پیچها عکسالعمل مناسب و قابلپیشبینی از خود نشان میدهد و میزان لغزش بدنه، کمتر از چیزی است که از آن انتظار میرود.
۲۰۱۶ Buick Enclave AWD
رانندگانی به دنبال ایمنی بیشتر با استفاده از تکنولوژیهای سطح بالای جلوگیری از برخورد و تصادف هستند، به بسیاری از آخرین تجهیزات در این زمینه دسترسی خواهند داشت. یک سیستم هشدار نقطه کور، هدشار ترافیک پشتسر، هشدار برخورد از جلو و سیستم هشدار انحراف از خطوط جاده، همگی در بیوک انکلیو ارائه میشوند. با این حال، خبری از سیستم کروز کنترل انطباقی نیست و همینطور در سیستم هشدار برخورد از جلو، عملکرد ترمز اضطراری خودکار وجود ندارد. سیستم ارتباطی استاندارد بیوک، IntelliLink است که شامل قابلیت ارتباط بلوتوثی تلفن و سیستم صوتی، هماهنگی با «پاندورا» و «استیچر» میشود. امّا صفحهنمایش ۶/۵ اینچی برای این سیستم، به نظر کوچک میآید. همچنین در حالی که یک دوربین نمای عقب به صورت استاندارد در تمام مدلهای انکلیو عرضه میشود، ولی هیچگونه تمهیداتی برای ارتقا به نمای ۳۶۰ درجه درنظر گرفته نشده است. ضمن اینکه در این خودرو، قابلیت ورودی یا استارت بدونکلید ارائه نشده است.
۲۰۱۶ Buick Enclave AWD
شروع قیمت بیوک انکلیو از ۳۹ هزار و ۹۹۰ دلار برای مدل «کانوینییِنس» (منحصراً به صورت دیفرانسیل جلو) است. نسخه متوسط «لِتِر» داری قیمتی برابر ۴۴۵۸۵ دلار است و در صورت استفاده از دیفرانسیل تمامچرخ متحرک، ۲ هزار دلار دیگر به آن اضافه میشود. امّا انکلیو تستشده در اینجا، از تریم سطح بالای «پرمیوم» است که قیمت آن برای مدل دیفرانسیل جلو از ۴۸۴۴۰ دلار آغاز میشود. قیمت پایه انکلیو پرمیوم با سیستم دیفرانسیل تمامچرخ متحرک برابر ۵۰ هزار و ۴۴۰ دلار است. البته در خودروی تست از آپشنهایی مانند یک سانروف با دو پنل به ارزش ۱۴۰۰ دلار و پکیج «توسان» استفاده شده که در نهایت، قیمت نهایی را به ۵۳۸۳۵ دلار رساندهاند.
۲۰۱۶ Buick Enclave AWD
این قیمتگذاری باعث میشود که انکلیو بتواند هم در مقابل رقبایی از برندهای معمولی و هم رقبایی از برندهای لوکس قرار بگیرد. احتمالاً بیشتر این رقبا، تجهیزات بیشتری را برای راننده فراهم میکنند. اینکه بتوانید بدون دست کردن در جیبها، قفل درها را باز کنید و یا اینکه بدون قرار دادن سوئیچ، استارت بزنید، ممکن است شرایط سختی ایجاد نکند، ولی مطمئناً «تکنولوژی» حوزهای است که انکلیو در مقابل رقبای جدید خود، حرف چندانی برای گفتن ندارد. مصرف سوخت و شتاب نیز دو حوزه مشابه دیگر هستند. امّا کراساور بیوک همچنان دارای یک فضای جادار با سواری و هندلینگ مناسب و شرایطی آرام و بیدردسر در داخل کابین است.
۲۰۱۶ Buick Enclave AWD
مشخصات:
نوع خودرو: موتور جلو، دو دیفرانسیل، ۷ سرنشین، ۴ در هاچبک.
قیمت مدل تست: ۵۳۸۳۵ دلار (قیمت مدل پایه: ۴۶۵۸۵ دلار).
نوع موتور: DOHCبا ۱۶ سوپاپ V-6، بلوک و رویه آلومینیومی، انژکتور سوخت مستقیم.
گنجایش: ۳۵۶۴ سیسی.
قدرت: ۲۸۸ اسب بخار در ۶۳۰۰ دور در دقیقه.
گشتاور: ۳۶۶ نیوتنمتر در ۳۴۰۰ دور در دقیقه.
گیربکس: ۶ سرعته اتوماتیک با حالت شیفت دستی.
۲۰۱۶ Buick Enclave AWD
ابعاد:
فاصله محوری: ۳/۰۲ متر.
طول ماشین: ۵/۱۲۸ متر.
عرض: ۲/۰۰۷ متر.
ارتفاع: ۱/۸۲۱ متر.
وزن کلی: ۲۲۹۹ کیلوگرم.
تستهای سرعت:
صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۷/۹ ثانیه.
صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۲۳/۲ ثانیه.
استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۸/۴ ثانیه.
عبور از یکچهارم مایل: ۱۶/۳ ثانیه با سرعت نهایی ۱۳۸/۴ کیلومتر بر ساعت.
سرعت نهایی (با محدودیت قانونی): ۱۷۳/۸۱ کیلومتر بر ساعت.
مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵۶/۰۸۳ متر.
چسبندگی در پیچی به قطر ۳۰۰ فوت: ۷۹g.
مصرف سوخت:
تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۱۴/۷ لیتر در شهر و ۱۰/۷ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
مصرف سوخت در تست: ۱۵/۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.