صفحه اصلی / فرهنگی و آموزشی / بهترین زمان تعویض دنده

بهترین زمان تعویض دنده

ممکن است این سوال مطرح شود که در چه دور موتوری دنده را تعویض کنیم تا مصرف سوخت و استهلاک موتور کمتر باشد و در عین حال شتاب بیشتری داشته باشیم. برای پاسخ به این سوال ابتدا باید مفهوم گشتاور و توان موتور را مرور کنیم.

گشتاور نیروی چرخشی است که یک جسم را حول محوری می چرخاند، مانند نیرویی که برای محکم کردن یک پیچ با پیچ گوشتی اعمال می کنیم. واحد گشتاور نیوتن متر است. در موتورها حداکثر گشتاور در دور موتور خاصی به دست می آید و پس از آن افت می کند.

اما توان یا قدرت موتور که با واحد اسب بخار یا کیلووات بیان می شود، توانایی تولید انرژی توسط موتور است و برابر با حاصل ضرب گشتاور در دور موتور. حداکثر توان موتور نیز در دور موتور خاصی به دست می آید که از دور موتور حداکثر گشتاور بالاتر است.

   در داخل شـهر و مسیرهای هموار
با رسیدن دور موتور به محدوده بیشترین گشتاور (پراید در ۲۵۰۰ و پژو ۲۰۶ در دور موتور ۳۴۰۰) اگر عمل تعویض دنده انجام شود باعث کاهش مصرف سوخت نیز می شود. در این روش قطعات موتور دیرتر دچار فرسودگی خواهند شد.

   در سر بالایی یا زمانی که خودرو سنگین است
می بایست دور موتور در محدوده بیشینه گشتاور باقی بماند، حتی پس از تعویض دنده باید این دور موتور حفظ شود. بنابراین با توجه به ضرایب گیربکس تا آنجا گاز می‌دهیم که پس از سبک کردن دنده، دور موتور روی حداکثر گشتاور باقی بماند. معمولا در خودروهای شهری، با سبک شدن هر دنده بین ۵۰۰ تا ۸۰۰ دور در دقیقه دور موتور کاهش می یابد، پس قبل تعویض دنده دور موتور را ۵۰۰ دور در دقیقه از محدوده حداکثر گشتاور بالاتر می‌بریم.

   در رانندگی پر شـتاب
برای استفاده از حداکثر توان می بایست تا جایی گاز دهیم که دور به محدوده حداکثر توان (مثلا پراید ۵۰۰۰ و تندر نود ۵۷۵۰ دور در دقیقه) برسد، بعد دنده را عوض می کنیم. در این حالت بیشترین شتاب را هم خواهیم داشت، اما اگر بیش از محدوده بیشینه توان موتور گاز بدهیم، راندمان موتور افت می کند. در این روش، مصرف سوخت و استهلاک موتور بیش از حالت استاندارد است و برای رانندگی معمولی پیشنهاد نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *